بستن

روز اقتصادی فرمانداری گراش: اشتغال، بانک‌ها و سرمایه‌گذاری

گریشنا: سه جلسه‌ی کارگروه اشتغال، کارگروه بانک‌ها و کارگروه حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خرد، امروز شانزدهم تیر ماه در سالن فرمانداری گراش برگزار شد.

بازارچه‌ای برای تولید‌کنندگان کوچک

به گزارش خبرنگار گریشنا؛ فرودی فرماندار شهرستان در این جلسه پس از تسلیت ایام شهادت امام علی(ع) گفت:« بحث این کارگروه بهبود محیط کسب و کار است، طبق مصوبه‌ی سال ۹۴ هیات دولت که به تایید مجلس رسید، اولین هدف، حمایت از بنگاه‌ها، تولید‌کنندگان کوچک و متوسط اداری، اداره‌ی جهاد کشاورزی، اداره‌ی صنعت و معدن و تجارت، اداره‌ی کار و تعاون روستایی و حمایت از تولید‌کنندگان چه در شهرک‌های صنعتی چه خارج از آن است و هدف دوم نیز حمایت از فروشندگان کم‌سرمایه است.»
اوبه روال اداری کار اشاره داشت: «در هر شهری برای تولید‌کنندگان قطعه زمینی توسط شهرداری در نظر گرفته می‌شود که اگر شهردای نتوانست این زمین را فراهم کند اداره‌ی مسکن و شهرسازی موظف است آن را در اختیار شهرداری قرار دهد. که البته بعد از راه‌اندازی این مکان‌های تولیدی، هیچ کالای خارجی در این مکان اجازه‌ی فروش ندارد.»

چهارده دستگاه متولی اشتغال هستند

بعد از آن با اعلام شروع جلسه‌ی شورای اشتغال فرماندار شهرستان در ادامه بیان داشت:«با تقویت صندوق توسعه ملی بعضی از واحدها موفق به کسب مجوز شدند و بعضی از واحدها نیز موفق نشدند. در حال حاضر چهارده دستگاه دولتی، متولی اشتغال هستند که فقط اداراتی چون صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و … در این مساله بیشتر به چشم می‌آیند در صورتی که این مورد به اداراتی مانند آموزش و پرورش و اداره‌ی برق و … نیز مرتبط هست.»

او همچنین اظهار داشت امسال اعتباراتی نیز برای بسیج سازندگی آمده است که مسئولین این بخش باید سعی کنند تا این اعتبارات برگشت نخورده است آن را به کارگیرند.»

فرودی می‌گوید:« در بحث بانک‌ها دو مورد وجود داد. مورد اول بحث صندوق امانات است که بانک تجارت می‌بایست آن را راه‌اندازی کند و مورد دوم مبحث تسهیلات از جمله وام ازدواج است که بانک‌ها می‌بایست در این مورد همکاری داشته و برای پرداخت آن تابع مقررات و تقسیمات کشوری باشند.»

فرماندار با اشاره به حساس شدن دولت به موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز تصریح کرد:«اگر موسسه‌ای در شرف اخذ مجوز است باید زودتر مجوز بگیرد در غیر این صورت ما با این موسسات برخورد قانونی خواهیم داشت. و همچنین همه‌ی بانک‌های سطح شهر می‌بایست مجهز به دوربین مداربسته باشند و در صورت مجهز بودن، برای اطلاع از کارکرد دوربین‌ها آن را چند مدت یک بار چک کنند.»

eshtegal

برای استقرار دائمی تعداد بیمه‌شدگان کم است

دبیر جلسه در مورد مصوبات این جلسات گفت:« مبنای جلسه‌ی اشتغال، پیگیری مصوبات جلسه‌ی قبل که در تاریخ بیست‌وچهارم اردیبهشت ماه برگزار شد، است. در جلسه قبل یازده مورد به تصویب رسید که قرار بود در این مدت ادارات و سازمان‌ها گزارش‌های خود را اعلام کنند اما هیچ گزارشی به ما ارائه نشده است. نظارت بیشتر بر روی اداراتی که از سوی پیمانکار جذب نیرو دارند یکی از این مصوبه‌ها است. و مورد بعد پیگیری فعال شدن شعبه‌ی تامین اجتماعی در گراش است.»

رحیمی مسئول تامین اجتماعی شهرستان در جواب گفت:« شعبه‌ی تامین اجتماعی گراش تنها روزهای یک‌شنبه تعطیل است و بقیه‌ی روزها فعال است در خصوص استقرار شعبه‌ی دائم نیز در حال پیگیری هستیم اما مشکل ما تعداد بیمه‌شدگان است که در حال حاضر به میزانی نیست که به ما شعبه‌ی مستقل بدهند.»

او در ادامه می‌گوید:« مساله‌ای که وجود دارد این است که هنوز فرهنگ بیمه شدن در منطقه جا نیافتاده است و تعداد بیمه‌شدگان کم است. مسئولین برای آگاهی مردم می‌بایست در این زمینه فرهنگ‌سازی کند. برای بیمه شدن نیاز به مراجعه به شعبه نیست و کارفرمایان می‌توانند به صورت اینترنتی و با پر کردن یک فرم ثبت‌نام کنندو فقط یک بار برای گرفتن کد اینترنتی به شعبه مراجعه کنند.»

مسئول صنف کشاورزی با اشاره به این که برای استفاده از پروانه صنف کشاورزی نیاز به حمایت بانک‌های دولتی داریم، گفت:« نظام صنفی کشاورزی نوپا است و ما تقاضا داریم که این در این زمینه حمایت شویم.»

مسئول بانک کشاورزی نیز با قبول حمایت از این صنف، اظهار داشت:« افراد می‌توانند تا سقف سی‌میلیون تومان در این زمینه وام بگیرند. و تا سقف ده میلیون نیز با یک ضامن قادر به وام گرفتن خواهند بود.»

معدن سنگ سیمان در زینل‌آباد

فرودی با اشاره به وجود معدن سیمان در زینل‌آباد از اژدری که مسئول پیگیری این طرح بود خواست تا توضیحات خود را ارائه دهد و اژدری پاسخ می‌دهد:« گرفتن مجوز برای این موضوع کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما مشکلی که وجود دارد این است که چون وضعیت کارخانه‌های سیمان در استان نابسامان است، سرمایه‌داران زیاد استقبال نمی‌کنند. و این مساله باید در قالب انجمن توسعه و عمران دنبال شود.»

بسیج به دارندگان مدرک فنی و حرفه‌ای تا سی‌میلیون وام می‌دهد

رضایی، نماینده بسیج نیز سخنانش را این‌طور شروع می‌کند که:« میزان تسهیلات در حال حاضر ششصد و پنجاه میلیون تومان محقق شده است. اما طی جلساتی که با کمیته امداد، اداره دامپزشکی و اداره‌ی فنی و حرفه‌ای و … داشتیم ما به افرادی می‌توانیم وام پرداخت کنیم که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای باشند که در این زمینه می‌شود با اداره‌ی فنی و حرفه‌ای قرارداد بست تا افراد حتی به صورت انفرادی موفق به کسب مهارت‌آموزی و گرفتن مدرک شوند. ما می‌توانیم از سقف یک میلیون تا سی میلیون وام اعطا کنیم و بانک طرف قرارداد ما فعلا بانک مهر اقتصاد است. و تنها وامی که در حال حاضر می‌دهیم وام بسیجیان فعال است.»

رضایی در ادامه می‌گوید:« برای اعطای وام به روستائیان مشکل ضمانت داریم که می‌بایست در این زمینه نیز راهکاری اندیشیده شود.»

مسئول کارخانه‌ی آسفالت و کارخانه‌شن و ماسه‌ شهرداری نیز با انتقاد از اداره‌ی منابع طبیعی و امور آب شروع می‌کند و می‌گوید:« برای احداث کارخانه این دو اداره با ما همکاری ندارند و در زمینه‌ی زمین محل احداث نیز می‌بایست از اداره‌ی مسکن و شهرسازی پیگیری کنیم.»

eshtegal3
فرماندار در جواب می‌گوید:«کارگروه بهبود محیط کسب و کار مشخص شده است و این گروه هدفش حمایت از تولید‌کننده‌های کم سرمایه است و شهرداری را ملزم کرده تا فروشندگان کم‌سرمایه را در اختیار آن‌ها قرار دهد. و اداره‌ی مسکن و شهرسازی نیز موظف است زمین مناسب را در اختیاز شما قرار دهد.»

مشکل تعداد ضامن برای وام‌های بانکی

مسئول کمیته‌ی امداد نیز با اشاره به این که این کمیته در مورد پرداخت تسهیلات در سال گذشته موفق عمل کرده است می‌گوید:« سهمیه ما از بانک ملی، ملت و صادرات تامین می‌شود اما در حال حاضر با مسئول بانک ملی در زمینه‌ی پرداخت اقساط معوقه وام‌بگیران دچار مشکل شده‌ایم و درخواست داریم امسال اعتباری از این بانک دریافت نکنیم. اقشار نیازمند در صورت تمایل به اشتغال می‌توانند با مراجعه به کمیته، وام دریافت کنند.»

دو واحد تولیدی شرکت گراش طه به مسئولیت آقای اسدی و تولید خرما به مسئولیت آقای عباسی نیز در مورد زمینه‌ی کسب اعتبارات و تسهیلات نیز با مشکل روبه‌رو هستند و پاسخ بانک‌های مربوط به این دو واحد تولیدی فعال شهرستان این است که:« امسال توافق‌نامه‌ای با بانک صندوق توسعه ملی نداشتیم.»

نماینده‌ی بانک اقتصاد نوین در این جلسه در رابطه با تعداد ضامن‌ها به خصوص در بخش روستایی برای اعطای وام توضیح می‌دهد:« چون دستورالعمل جامع به ما ابلاغ شده است ما نمی‌توانیم تعداد ضامن‌ها را کم کنیم. و در زمینه‌ی گواهی کسب نیز تعامل خوبی با ناحیه‌ی سپاه داریم. سال گذشته هم در قالب اقتصاد مقاومتی و هم در قالب مسکن پرداخت و تسهیلات خوبی داشته‌ایم و حتی پارسال نزدیک به یک میلیارد مازداد پرداخت تسهیلات داشته‌ایم.»

در آخر اژدری، مدیر مرکز کاریابی پیشنهاد برگزاری کارگاه آموزشی برای بهبود کسب و کار در زمینه‌ی آگاهی‌بخشی به افراد و پشتیبانی مسئولین را داد که در این جلسه به تصویب رسید.

فرماندار نیز با اشاره به راه‌اندازی اداره‌ی میراث فرهنگی در چند روز آتی با مدیریت آقای اسدی از مسئولین خواست تا با این اداره همکاری‌های لازم را داشته باشند.

eshtegal5

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

13 نظر

  1. کی میگه فرهنگ بیمه شده جا نیفتاده بنده وچند ده نفر دیگه مدرک فنی گرفته ایم با توجه اینکه مشغول کار هستیم و کارفرما معرفی کرده اداره بیمه میخاد با ما ب نرخ ازادحساب کنه.اینکه نمیشه تتفاوت ازاد با مدرک زیاده چند ساله مراجفه کردیم گفتن شما در صف نوبت هستین متقاضی زیاده خودمسولین مربوطه رغبتی ب کار ندارن……..

  2. ۷۰ درصد کارگران گراشی بیمه نیستن
    هر جا بری واسه کار تا اسم بیمه میاری طرف می گه بیمه نمی کنم اگه می خوای بدون بیمه کار کن وگرنه به سلامت!
    همین چند وقت پیش یکی از دوستان از روی داربست افتاد ۲ روز ccu بستریش کردن صاب کارش حتی به ملاقتش هم نرفت! انوقت می خوای بیمه کنه:|

  3. به امیدافتتاح اداره میراث فرهنگی البته ازپنج ماه پیش جناب فرماندار قولش داده اند ایا واقعا به قولشان جامع عمل می پوشند باید ببینیم واینقدر دورهم میشینید اگرراست میگیداین همه مردم رادرادارات نداونیدوبه مردم احترام بگذارید

  4. زمین روبروری پلیس راه مگه مال شرکت آسفالت شهرداری نبوده نیست نکنه آنجا نیز اشغال شده است؟

  5. دولت مردانی که به دولت قبل انتفاد میکردند حالا دارند طرحهای دولت پیشین را اجرا میکنند: سفرهای استانی.مسکن مهر.بنگاه های زود بازده و… را عملی میکنند حالا طرح همون طرحه …

  6. از پارسال تاکنون همچنان چشم انتظار اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش
    یعنی برای دیگر ادارات هم اینقد باید منتظر وعده وعید موند!!!

  7. جناب محمود
    با عرض سلام.
    انشالله به زودی اداره میراث فرهنگی در گراش افتتاح خواهد شد . حکم جناب اقای جواد اسدی بعنوان سرپرست میراث فرهنگی گراش صادر شده است. دلیل اینکه تاخیر شد این بود که فرمانداری به دنبال نیروی بومی و رسمی دولت بود چون نیروی غیر رسمی نمیشد منصوب کرد به همین دلیل نیروی متخصص به این کاز و رسمی اداره اموزش و پرورش انتخاب و معرفی شد و می بایست مراحل انتقالو ماموریت وی از اموزش و پرورش به سازمان میراث فرهنگی طی می شد

  8. در خصوص بحث بیمه تامین اجتماعی، یکی از مشکلات اصلی، عدم اطلاع از فواید آن است.حدود ۱۰ تا فایده داره برای بیمه شدگان که مردم فقط از دفترچه بیمه و مستمری بازنشستگی آن آگاهی دارن.

    حتی منافع زیادی برای کارفرما هم داره .

    ایشالا در آینده ای نزدیک، کارگاه آموزشی آشنایی با قوانین بیمه،مالیات و قانون کار برای اصناف و کارگران و کارفرمایان عزیز برگزار میشه که زمان و مکان آن،از طرق مختلف اطلاع رسانی خواهد شد

  9. جناب اقای حجت عابدی ضمن تشکرازشما که با سعه صدر جواب بنده رادادیدومرا قانع کردید امیدوارم مسولین شهرستان هم ازطریق سایت خوب گریشنا مسایل شهرستان رابه اطلاع مردم برسانند ومردم ونظرات انها رابهشون اهمیت بدهند بازهم ممنون

  10. ازمشکلات اشتغال اینه که طرف با سی سال کار دولتی در یک ارگان نظامی با مبلغ کلانی پاداش بازنشسته میشه و حقوق بازنشستگی تا پایان عمر هم میگیره هنوز حکم بازنشستگیش خشک نشده مجوز کار جدیدی بهش میدن اون وقت کارشناس ارشد مدیریت یا حسابداری اول عمری باید بیکار باشه یا طرف مجوز شرکت گاز داره با زمین و وام مجوز اموزشگاه رانندگی بهش میدن یا طرف مجوز مرغ داری با وام و زمین بهش دادن و دوباره مجوز کار دیگری بهش میدن تو همین عکس ادم نشسته با دو مجوز کار .احترام این افراد واجب .انتقاد به ساختار کلی کار و اشتغال است نه به افراد .در کشور باید هرفرد یک شغل داشته باشد نه یک فرد چون ارتباطاتش قوی است چند کا ر و در نتیجه چند درامد داشته باشد .البته حساب کسی که با سرمایه خودش کارهای متفاوتی راه میندازه جدا است .بحث سر ساختار ایجاد شغل است نه افراد .باید سیستم جامع کار در کشور ایجاد بشه که تا فردی تقاضای مجوزی کرد پروندش مطالعه بشه که قبلاگرفته یا نه اگر گرفته رویش نظارت شده یا نه و ایا به تولید و بهره برداری رسبده یا نه .اگر شده تشویق بشه اگه به بهره برداری نرسیده بهش مشاوره بدهند تا به تولید برسه .اگر هدف فقط زمین بوده ازش پس بگیرند بدهند به نفر بعدی .اگر اینهایی که مجوز با وام میدن سبستم ایجاد اشتغال در دامداری نیوزلند مطالعه کنند بد نیست

  11. جناب فرماندار سلام
    مسئولین نااگاه و بی خرد و موسسه های پولی و افراد نفوذی کثیف در۳ دهه اخیر بزرگترین خیانت و ضربه در حوزه کار و کارآفرینی و اشتغالزائی به کشور وارد کرده اند یعنی ۸۰٪ تولید و صنعت کشور تعطیل شده که باید حکومت جوابگوی این همه خسارت به مردم تحمیل شده توسط مدیران ناآگاه و بی تجربه باشد.

  12. کاش در این جلسه از چند تا بازاری دعوت کرده بودند همه کسایی که در جلسه حضور دارند قابل احترام هستند اما همشون کارمند هستند خبر از بارار و کسب و کار ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top