بستن

پرونده‌‌سازی برای وندال‌ها و وندالیسم

گریشنا: انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی گراش در یک میز‌گرد عمومی در راستای موضوع وندالیسم آثار تاریخی به بحث و گفت‌وگو می‌نشیند.

به گزارش روابط عمومی انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان گراش، پرونده «وندالیسم آثار تاریخی» موضوعی است که با حضور جمعی از اعضای انجمن و افراد علاقه‌مند به حوزه میراث فرهنگی، جمعه شب در سالن کنفرانس مدرسه شبانه‌روزی ولیعصر (عج) در ساعت ۲۰:۳۰ برگزار می‌شود.

مهندس حامد عبداللهی دبیر کل انجمن، هدف از بررسی پرونده وندالیسم را این چنین مطرح می‌کند: «یکی از نابهنجاری‌های قشر جوان و دیگر اقشار جامعه، دیوار‌نویسی و آسیب رساندن به بناهای تاریخی است که علی رغم وجود قوانین و مقررات بازدارنده، تاکنون معضل وندالیسم آثار تاریخی و آسیب‌های ناشی از این نابهجاری‌ها در جامعه به درستی حل نشده است و هر از چند وقتی، شاهد آسیب به بناهای تاریخی از روش‌های گوناگون هستیم. این پدیده نابهنجار متاسفانه امری عادی در جامعه تلقی می‌شود و مسئله این است که تاکنون نیز راهکارهایی جهت مبارزه با وندالیسم آثار تاریخی در سطح شهرستان و در سطح منطقه مطرح نشده است. بنابراین دبیرخانه انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان گراش در نظر دارد نخستین بار در نشستی با حضور میراث‌دوستان و مسئولین، ضمن معرفی وندالسیم آثار تاریخی در شهرستان گراش به بیان تجربیات دیگر کشورها جهت مبارزه با وندالیسم و همچنین به تبیین راهکارهایی جهت مقابله با این پدیده نابهنجار در جامعه بپردازد.»

طبق اعلام دبیرخانه انجمن، نشست بررسی پرونده وندالیسم آثار تاریخی در ساعت ۲۰:۳۰ جمعه نهم مردادماه به میزبانی سالن کنفرانس مدرسه شبانه روزی ولیعصر (عج) برگزار می گردد و شرکت برای عموم آزاد است.

به نقل از ویکی‌پدیا فارسی؛ «وندالیسم» به معنای تخریب کنترل نشده اشیاء و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک نابهنجاری اجتماعی به حساب می‌آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می‌کنند. وندالیسم را در زمره انحرافات و بزه‌کاری‌های جوامع جدید دسته‌بندی می‌کنند و آن را عکس‌العملی خصمانه و واکنشی کینه‌توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف‌ها و شکست‌ها تحلیل می‌کنند.

Vndalism-300x300

 

3 نظر

  1. با سلام لطف کنین مدیرمحترم سایت وزین گریشنا پاسخ بنده را بدهند تا قانع شوم مگرچندروزپیش اداره میراث فرهنگی افتتاح نشدوریییس ان معارفا نشد وحفظ اثار باستانی برعهده این اداره نیست پس الان نقش انجمن اثار باستانی چیست البته بایدازتک تک اعضا ی انجمن قبل ازاستقرار این اداره تشکر کرد واقعا زحمت کشیدند ایا درحال حاضر که ااداره میراث فرهنگی مستقر است این کارها به عهده این اداره نیست؟ لطفا جواب دهید باتشکر ازشما

    1. استقرار یک اداره به معنی بی‌نیاز شدن شهر از انجمن‌ها و گروه‌های دیگر نیست.
      اتفاقا یکی از وظایف و اهداف اداره‌ای همچون اداره میراث فرهنگی باید تقویت انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه حفظ و معرفی آثار و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی باشد.

  2. طبق آخرین هماهنگی های برنامه میزگرد وندالیسم آثار تاریخی،میهمانان برنامه :
    از طریق ارتباط آنلاین تصویری
    پنسیلوانیا آمریکا : مهندس مازیار معمار
    مدرس دروس تخصصی معماری اسلامی و برداشت از بناهای تاریخی در دانشگاه شیراز و دانشجوی دکترا رشته معماری منظر پنسیلوانیا آمریکا.
    شیراز : دکتر کاوه فتاحی
    عضو هیات علمی دانشگاه شیراز فارغ التحصیل از دانشگاه اوکایدو ژاپن
    حضوری:
    عبدالعلی صلاحی
    کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه شیراز
    مهندس جواد اسدی
    سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان گراش
    غلامعباس زارع
    شهردار شهر گراش
    مهندس سلمان مهرابی
    رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش
    مهدی آیینه افروز
    رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top