بستن

فرماندار در نشست خبری: ۳۶ افتتاح و ۱۸ کلنگ‌زنی در هفته دولت

گریشنا: فرودی، فرماندار شهرستان، در یک نشست خبری با خبرنگاران، برنامه‌های هفته‌ی دولت سال ۱۳۹۴ را اعلام کرد.

۸۳ درصد دولت و عمومی، ۱۷ درصد خیرین

به گزارش خبرنگار گریشنا، فرودی با اشاره به این موضوع که در هفته‌ی دولت امسال معادل بیست‌ و دو میلیارد و پانصد میلیون تومان پروژه به مرحله‌ی افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد رسید، گفت: «از این میزان اعتبار، پانزده میلیارد تومان متعلق به پروژه‌هایی است که به مرحله‌ی افتتاح رسیده است و هفت و نیم میلیارد تومان پیش‌بینی پروژه‌هایی است که در مرحله‌ی کلنگ‌زنی است. از مجموعه‌ی پروژه‌ها هشتاد و سه درصد از محل اعتبارات دولتی و هفده درصد از محل اعتبارات مردمی و خیرین تامین شده است، که این درصد کمک خیرین بیشتر از مناطق دیگری است که من خبر دارم.»

به گفته‌ی فرماندار، مهم‌ترین کلنگ‌زنی پروژه‌های امسال گازرسانی به بخش ارد و توسعه‌ی شبکه گازی گراش است و مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این هفته افتتاح خواهد شد، افتتاح جاده‌ی زینل‌آباد، افتتاح مدرسه‌ی دولتی امام محمد باقر (ع)، بهره‌برداری از سالن شوری و افتتاح محور ورودی فداغ است.

فرودی در ادامه گفت: «در کل، پنجاه و چهار پروژه در این هفته افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد که از مجموعه‌ی این پروژه‌ها، سی‌ و شش مورد افتتاح و هیجده مورد کلنگ‌زنی می‌شود .»

مدیران شهرستان سه‌شنبه در ارد، شنبه در فداغ

برنامه‌های هفته‌ی دولت از فردا آغاز می‌شود. در روز سه‌شنبه مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی در بخش ارد، آغصه و زینل‌آباد برگزار خواهد شد. افتتاح خانه بهداشت در روستای خلیلی، افتتاح خانه بهداشت در روستای آغصه، افتتاح ساختمان داروخانه بخش ارد و افتتاح کلینیک دندان‌پزشکی ارد از مجموعه افتتاح‌هایی است که شبکه‌ی بهداشت در این روز خواهد داشت.

برگزاری جلسه شورای اداری و معرفی کارمندان نمونه ادارت و برگزاری جلسه پرسش و پاسخ مردم و مسئولین در مسجد الزهرا (س) در روز چهارشنبه، چهارم شهریورماه برگزار می‌شود. روز پنج‌شنبه پروژه‌هایی در خود شهرستان افتتاح می‌شود. افتتاح و احداث مدرسه ابتدایی امام محمد باقر (ع) گراش و افتتاح سالن جلسات حسین شوری از آن جمله هستند.

در روز جمعه، ششم شهریورماه، فرماندار در نماز جمعه سخنرانی خواهد کرد و در روز شنبه، هفتم شهریور، پروژه‌هایی در روستاهای فداغ، خلیلی، لب‌اشکن، حسین‌آباد و محمدزینا به مرحله‌ی افتتاح خواهد رسید که می‌توان به طرح به‌سازی راه روستای زینل‌آباد اشاره کرد.

در روز پایانی هفته‌ی دولت نیز مراسم بهره‌برداری و افتتاح در مرکز شهرستان را خواهیم داشت که شامل پروژه‌های شهرداری و اداره برق است.

farmandar

حسن‌نژاد گزینه ریاست ورزش و جوانان

در بخش دوم این نشست، خبرنگاران سوال‌های خود را از فرماندار پرسیدند.

محمد خواجه‌پور، سردبیر نشریه افسانه و سایت گریشنا، از احتمال جابه‌جایی مدیران شهرستان در ماه‌های پیش رو ‌پرسید. فرودی در پاسخ گفت: «فعلا در این بخش تغییر زیادی نداریم به جز سرهنگ انصاری در فرماندهی نیروی انتظامی که با اتمام چهار سال دوره‌ی خدمت‌اش در شهرستان گراش به جهرم منتقل می‌شود؛ و اداره‌ی ورزش و جوانان که با بازنشسته شدن اکبری، احمد حسن‌نژاد، گزینه‌ی انتخابی ما برای سرپرستی این اداره است، که او را به اداره کل معرفی کرده‌ایم و منتظر تکمیل و طی کردن روند اداری هستیم.»

افزایش بودجه استانی و کاهش بودجه نفت و گاز

خواجه‌پور در سوال بعدی خود می‌پرسد چه بودجه‌هایی امسال تخصیص پیدا کرده، به ویژه در بخش ماده‌ی ۱۸۰ که در اختیار نماینده گذاشته می‌شود؟

فرودی پاسخ می‌دهد: «ما بودجه‌های متعددی داریم که وارد شهرستان می‌شود. بودجه تملک و دارایی که بودجه‌ی استانی است و ده درصد نسبت به پارسال افزایش داشت. بودجه از محل دو درصد نفت و گاز که نسبت به پارسال امسال شاهد کاهش آن بودیم و ماده‌ی ۱۸۰ که در اختیار نماینده قرار دارد تا با هماهنگی با فرماندار در سطح شهرستان تقسیم شود که این ماده تا به حال اجرا نشده است و برای محقق شدن آن در حال پیگیری و چانه‌زنی هستیم. همچنین بودجه‌ی خشکسالی که اواسط هر سال تخصیص داده می‌شود. علاوه بر این، بودجه‌های ملی دیگری نیز وجود دارد که با پیگیری و ارتباط با وزارت‌خانه می‌توانیم آن را جذب کنیم.»

سردبیر نشریه افسانه و سایت گریشنا در سوال پایانی خود در مورد عملکرد اداره‌ی مالیات و این که شکایات مردمی در این مورد بی‌پاسخ مانده است می‌پرسد. فرماندار در جواب اظهار می‌کند: «در این مساله که همه‌ی مسئولین می‌بایست به مردم و رسانه‌ها جوابگو باشند شکی نیست؛ اما هر اداره خط قرمز‌هایی دارد که باید رعایت کند. مثلا بعضی از ادارات از انجام مصاحبه منع شده‌اند، مانند نیروی انتظامی که همه‌ی اطلاعات را نمی‌تواند عنوان کند. اداره‌ی مالیات نیز هر آن چه که کسب می‌کند مستقیم وارد خزانه‌ی دولت می‌شود و امکان دارد در زمینه‌ی انتشار اطلاعات محدودیت‌هایی داشته باشد.»

گلایه از عدم سفر وزیر آموزش و پرورش به گراش

خواجه‌پور نارضایتی مردم را از عدم حضور وزیر آموزش و پرورش به شهر‌های دیگر منطقه در سفری که به منظور تجلیل از برترین‌های کنکور سراسری در همایش جوان و اندیشه به لارستان داشت، به فرماندار می‌رساند. فرماندار نیز در جواب می‌گوید: «ما نیز گلایه‌هایی داشتیم و آن را به مسئولین منتقل کردیم، محدودیت وقت دلیل این عدم حضور مطرح شد. البته ما در جلسه‌ی خصوصی که با وزیر در لارستان داشتیم خواسته‌های خود را مطرح کردیم.»

farmandar1

جاده چک‌چک و پروژه‌های ملی

حسین فقیهی، سردبیر نشریه عصر مردم از فرماندار می‌پرسد پروژه‌ی جاده‌ی چک‌چک در چه مرحله‌ای است؟ فرودی در پاسخ به او بیان می‌کند: «نه کیلومتر آن امسال انجام شده و به مرحله‌ی بهره‌برداری می‌رسد و من انتظار دارم که با اعتباراتی که از وزارت‌خانه برای این طرح جذب می‌کنیم، و اتمام ۳۵ کیلومتر باقی مانده، این طرح تا پایان سال آینده افتتاح شود.»

فرودی در ادامه صحبت‌هایش تصریح می‌کند: «امسال سه پروژه‌ی ملی؛ مجتمع اداری، مجتمع ورزشی محبی و جاده‌ی تونل بالنگستان را داریم که از اعتبارات دو درصد نفت و گاز، پانصد میلیون تومان برای پروژه‌های دولتی و ملی در نظر گرفته‌ می‌شود.»

سوال بعدی خبرنگاران در مورد افتتاح اداره‌ی امور آب در هفته‌ی دولت بود. فرماندار پاسخ می‌دهد: «مکاتبات زیادی داشتیم و قول مساعد داده‌اند که به زودی حکم سرپرستی را قطعی کنند. در کل مقدمات انجام شده و برای ساخت ساختمان و تجهیزات آن نیز خیرین با همکاری خواهند داشت و دنبال جذب نیروی بومی برای استخدام در این اداره هستیم.»

وضعیت سرمایه‌گذاری مطلوب نیست

حجت عابدی در این جلسه با اشاره به توزیع عادلانه‌ی اعتبارات طی این سال‌ها در روستا‌های توابع، نظر فرماندار را در این مورد می‌پرسد. فرماندار می‌گوید: «توسعه‌ی متوازن و توجه به روستا‌ها و تلاش در جهت تخصیص اعتبارات از شعار‌های اصلی من در هنگام ورود به فرمانداری شهرستان بود. و در این زمینه با توجه به جمعیت روستاها و بخش‌ها کارهای ویژه‌ای را نیز به سرانجام رسانده‌ایم.»

سوال بعدی عابدی در مورد دلیل عدم افتتاح و بیان مشکلات سر راه در راه‌اندازی کارخانه در شهرستان بود. فرماندار در جواب به این سوال بیان می‌کند: «دولت، سیاست واگذاری سرمایه‌گذاری به مردم را در دست اجرا دارد. یعنی دولت تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری دارد، اما از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت می‌کند. اگر سرمایه‌گذاری سبک باشد در بخش شهرک صنعتی قرار می‌گیرد و اگر سرمایه‌گذاری سنگین باشد دولت با دادن زمین و دیگر امکانات جداگانه از سرمایه‌گذار حمایت می‌کند. ما تلاش کردیم با وجود این که وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور مطلوب نیست، سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری کنیم و از آن‌ها حمایت کنیم. و البته توانستیم بعضی از مشکلات را از سر راه این افراد برداریم، اما سرمایه‌گذارانی هستند که هنوز برای حل مشکلات خود دچار مشکل هستند. در کل ما برای سرمایه‌گذاری‌های کلان نیز آمادگی داریم، اگر سرمایه‌گذاران شهر در این بخش کمک کنند.»

باغ‌شهرها در طولانی مدت به ضرر شهر و شهرستان است

عابدی همچنین در مورد باغ‌شهرها و دیوار و حصار‌کشی زمین‌های زراعی و حفر چاه‌های غیر مجاز جویای نظر فرماندار می‌شود. فرماندار می‌گوید: «ایجاد باغ‌شهرها و حفر چاه‌های غیر مجاز از اول امری غیر قانونی و غلط بود که مسئولین به دلیل عدم تخصص و یا از سر دلسوزی با این افراد همکاری داشته‌اند. طبق مصوبه‌ی دولت در سال ۷۵ مبنی بر منع تغییر کاربری اراضی زراعی، این کار منع قانونی دارد. اما با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی و … مردم، به تدریح باغ‌شهرها درست شدند که غیرقانونی بودند و ما جلوی این مساله را گرفتیم چون این کار به ضرر شهرستان تمام می‌شد.»

سوال پایانی در مورد نحوه واگذاری زمین بود و این که زمین‌ها به چه صورت و چقدر واگذار شده است؟ فرودی در جواب به این سوال اظهار می‌کند: «اکثر زمین‌ها در قالب طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … از قبل واگذار شده بود. نود و پنج درصد زمین‌ها کاربری ویژه‌ای که با آن دلیل زمین به آن‌ها تعلق گرفته است، رعایت نشده و مثلا به باغ‌شهر تبدیل شده است. ما با افرادی که کاربری را تغییر دادند و یا آن را رها کرده‌اند برخورد قانونی خواهیم کرد. البته واگذاری زمین از طریق ادارات مربوطه است و اما خلع زمین فقط از طریق دادگاه امکان‌پذیر است. در حال حاضر دویست پرونده تغییر کاربری‌ها فقط در مدیریت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.»

farmandar2

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. با سلام خدمت فرماندار محترم ، از بانی خیر دو پروژه داروخانه و کلینیک دندانپزشکی در ارد سپاسگزاریم . اما یک سوال چرا مسوولین در استقرار شهرداری ارد اینقدر سستی میکنند . اگر مانند چنین مشکلی در مرکز شهرستان بود اینقدر بی خیال بودید ؟ یا در مورد بخش و روستاهای تابعه مسوولیت پذیر باشید یا امور را به اهلش بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top