بستن

گفت‌گوی مدیر کل ارشاد فارس و فرماندار با رادیو فرهنگ + فایل صوتی

گریشنا: به بهانه‌ی برگزاری همایش «هشتمین آفتاب» و همچنین آغاز هفته‌ی دولت، سمیه نجفی خبرنگار رادیو فرهنگ گفت‌وگوی کوتاهی را با دکتر بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، و اصغر فرودی، فرماندار گراش، انجام داد و از این رادیو پخش شد. متن این گفت‌وگو در زیر آمده است:

مریدی: هنر واسطه‌ای بین جوان‌ها و داشته‌های مذهبی است.

نجفی: ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع)، لطفاً نظرتان را در خصوص برگزاری همایش هشتمین آفتاب بفرمایید.

مریدی: بنده هم سلام عرض می‌کنم خدمت شنوندگان خوب رادیو فرهنگ و افتخار می‌کنم که در خاک خوب جنوب در منطقه‌ی بسیار بسیار عزیز و دوست‌داشتنی گراش هستم. گراش پتانسیل‌های بسیار خوبی در آیین‌ها و مناسک دینی و مناسک گوناگون سنتی ما را از دیرباز دارا بوده است. در حوزه های گوناگون در سوگواره ها و جشنواره‌ها پیش‌گام بوده است. سینه‌زنی‌هایشان همیشه منحصر به فرد بوده است و عزاداری‌های خیلی خیلی خوبی نیز داشته‌اند. به تبع این‌ها جشنواره‌ها و جشن‌های آیینی- مذهبی آن‌ها نیز به گونه‌ی دیگری بوده است. شاید من به جرئت می‌توانم بگویم که جشنواره رضوی در مراکز استان‌ها فعال بوده است؛ در شهرستان‌ها به گونه‌ای به پیشواز این برنامه های عظیمی که برای شمس‌الشموس حضرت امام رضا(ع) بوده برگزار می‌شده است. ولی در گراش باز متفاوت بوده است و این باعث مباهات و افتخار همه‌ی ماست.

مکانی که در حال‌حاضر در آن هستیم بازسازی شده فضایی است که حس نوستالژی و یادآور مرقد و بارگاه حضرت امام رضا(ع) است. من متصور هستم که این فضای معنوی که در حال حاضر هستیم، آن نشانه‌های بسیار زیبایی است که در مشهد مقدس ساری و جاری است. من امیدوار هستم که هنر متعالی به گونه‌ای حرکت کند که تمام رمز و رموز امامان و بزرگان دینی ما را به منسه بگذارد. تجربه‌های دینی ما کم نیست. هنر چیزی نیست جز این‌که اگر بناست هنرهای ارزش را مطرح کنیم و ارزش‌ها را بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، در راس تمام این ارزش‌ها دین ساری و جاری است. تمام مجموعه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمام نهاد‌ها و متولیان فرهنگی طبیعتاً ذهن، فکر و دیدگا‌ه‌شان بر این استوار خواهد بود که فضایی را ایجاد کنند که اگر احیاناً فاصله‌ای بین جوانان ما با داشته‌های مذهبی ما افتاده باشد، هنر وساطت کند. ما در این امر واسطه‌ای بیش نیستیم و امیدواریم که متولیان فرهنگی واسطه‌های خوبی باشیم؛ برای این که به کمک هنر بتوانیم این کار را کنیم. هنر تجسمی، هنر عکاسی، هنر نمایشی و تمام آیین‌ها و مناسک سنتی و دینی ما را می‌توانند به گونه‌ای احیا کنند.

IMG_9347

 

 

فرودی: پانزده درصد پروژه‌ها از محل خیرین و معتمدین است.

نجفی: ضمن تبریک هفته دولت، لطفاً برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در این هفته برگزار می‌شود را بفرمایید.

فرودی: در هفته‌ی دولت امسال با حمایت‌های دولت تدبیر و امید و مسئولین استانی از ما داشتند ما موفق شدیم پنجاه و دو پروژه را به بهره‌برداری برسانیم و یا کلنگ‌زنی کنیم. این پروژه‌ها شامل پروژه های عمرانی، خدماتی، گازرسانی، آب‌رسانی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، راه روستایی، بهسازی روستایی و آموزش عالی است. از این تعداد پروژه که بالغ بر بیست و دو میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، سی و چهار پروژه افتتاح و هجده پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

مهم‌ترین پروژه‌ای که امسال کلنگ‌زنی خواهد شد، گازرسانی به بخش ارد و همچنین توسعه شبکه گازی شهر گراش است که با اعتبار بالغ بر چهار میلیارد تومان انجام خواهد شد. مهم‌ترین پروژه ای که افتتاح خواهد شد پروژه راه روستایی زینل‌آباد است با اعتباری قریب دو میلیارد تومان و همچنین پروژه سالن خاندان شوری با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان است که توسط خیر احداث شده است.

امسال سال مردم و دولت، همدلی و هم‌زبانی است. اگر بخواهیم تحقق یافته‌ی این شعار را بررسی کنیم در شهرستان گراش است که مردم و دولت دست‌به‌دست هم داده‌اند و برای آبادانی و پیشرفت کمک کرده‌اند. همین سالن شوری که عرض کردم از نمونه‌هایی که مردم به کمک دولت آمده‌اند. ما در همین هفته دولت از بیست و دو میلیاری که به پروژه‌ها اختصاص می‌دهیم، قریب ۸۵ درصد آن از محل اعتبارات دولتی است و ۱۵ درصد آن از محل خیرین و معتمدین است.

 

نجفی: با توجه به گرمایی زیادی که در این منطقه وجود دارد، بفرمایید که چه برنامه‌ها و اقداماتی در ستاد مدیریت بحران انجام شده است؟

فرودی: منطقه ما منطقه گرم و خشک است و یکی از معضلاتی که همواره ما را تهدید می‌کند بحث خشک‌سالی و کم‌آبی است. میانگین بارش کمتر از صد میلیمتر است که متاسفاده باعث مشکلاتی برای ما شده است. اما جلسات مدیریت بحران مرتب تشکیل شده است و تصمیمات مقتضی اتخاذ شده است. اعتبارات لازم هم در بخش مرکزی و هم در بخش ارد اخذ شده است و توانستیم که تابستان امسال کمترین مشکل را داشته باشیم. این در شرایطی است که امسال در شهرهای شمالی و شمال فارس شاهد قطعی آب بوده‌ایم.

بحث کشاورزی در حال مدیریت آب هستیم و معتقدیم که این آب بایستی مدیریت شود. تسهیلاتی را برای آبیاری نوین و استفاده از تکنیک‌های خاص آبیاری برای کشاورزان فراهم کرده ایم. گاهاً تغییر نوع کشت داشته‌ایم که کمتر با مشکل بی‌آبی مواجه شویم.

 

نجفی: برای خانواده‌ها چگونه فرهنگ‌سازی شده است؟

فرودی: در این مناطق جنوبی از قدیم‌الایام به خاطر معضل آب مردم ارزش آب را می دانند. خود مردم صرفه‌جویی می‌کنند؛ طرح های آبخیزداری متعددی خود مردم ایجاد کرده‌اند و به‌حمدالله قدر آب را می‌دانند و در صرفه‌جویی آن پیش‌قدم هستند.

من فرصت را مغتنم می‌شمارم و عرض می‌کنم که ما سه پروژه  ملی داریم که امیدوار هستیم مسئولین کشوری و استانی به ما کمک کنند تا ان‌شاءالله این پروژه‌ها را که پروژه های ملی هم هست را به اتمام برسانیم. یکی پروژه تونل بالنگستان است که ما را به شهرستان های جنوب کشور وصل می‌کند و دوم تکمیل مجموعه ورزشی محبی است و سوم با توجه به این‌که ما یک شهرستان تازه تاسیس هستیم احداث مجتمع اداری است. البته برای هر سه پروژه قدم‌هایی برداشته شده است و نیاز به همت مسئولین کشوری دارد.

شهر ما به‌حمدالله یک شهر فرهنگی است. مردم این شهرستان به دین‌داری، ولایت‌مداری و حرکت در خط اهل‌بیت و به تبعیت از مقام معظم رهبری مشهور هستند. کارهای زیادی در حوزه فرهنگ و خصوصاً فرهنگ دینی که نمونه‌ی بارز آن همایش هشتمین آفتاد است که امیدواریم شما عزیزان آن‌را پوشش خبری بدهید.

فایل صوتی گفتگوی دکتر مریدی

فایل صوتی گفتگوی فرودی

 

 

1 نظر

  1. بابا خفه شدیم!
    چند بار میگید ۸۳% دولت و ۱۷% خیرین!(تازه حالا شده۱۵%)
    حالا شاهکار کرده دولت، تازه بخشی از حقوق شهرستان که آن هم کمه را داده، هنوز خیلی مونده، اوووو خرمن در گوده …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top