بستن

نگاهی کوتاه به نتایج کنکور: به دنبال مقصر نگردیم

1422997630641386گریشنا: با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و برگزاری همایش تجلیل از کنکوری‌ها، پرونده کنکورهای ۱۳۹۴ رسما بسته شد. امسال صحبتهای متنوعی درباره علل موفقیت و یا عدم موفقیت دانش‌آموزان گراشی در ادوار مختلف برگزاری این آزمون شنیده می‌شد. در همین رابطه مجید زارعی، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران و حائز رتبه ۳۱۰ کنکور ریاضی در سال ۱۳۹۱ یادداشتی نوشته است که در ادامه می‌خوانید. این یادداشت در شماره ۳۸ نشریه افسانه گراش چاپ شده است.

 

یادداشت- مجید زارعی: «همه مقصر بودند غیر از خود دزد» این ضرب‌المثل حال و روز کنکور سالیان گذشته در شهرمان بود. هرساله بعد از اعلام نتایج کنکور عده‌ی کمی که دغدغه‌ی این مسائل را داشتند، هرکدام به زعم خود فرد یا افرادی را مقصر این شکست می‌دانستند. عده‌ای مدام ریاست آموزش و پرورش وقت در گراش را متهم می‌کردند، عده‌ای مدیران مدارس را متهم می‌کردند، دانش‌آموزان دبیران را مقصر می‌دانستند و دانش‌آموزان نیز برای اینکه ثابت کنند خودشان مقصر نیستند، همیشه دانش‌آموزان گراشی موفق که در مدارس شهر‌های دیگر مشغول به تحصیل بودند را به عنوان شاهدی بر مدعای خود می‌دانستند اما واقعیت این است که در میان گراشی‌هایی که در شهر‌های دیگر مشغول به تحصیل بودند همان تعداد که افراد موفق در کنکور وجود دارد همان تعداد نیز هستند کسانی که در کنکور موفق نبوده‌اند. القصه مردم فکر می‌کردند همه مقصرند غیر از خود دانش‌آموز.

چه شد که وضعیت کنکور در گراش متحول شد؟

تغییر ملموس در نتایج کنکور سراسری گراش تقریبا از کنکور سال ۹۱ محسوس بود. مهمترین سوال این است که چه چیزی تغییر کرده بود؟ و آیا این تغییر ناشی از یک فعالیت ناگهانی به صورت یک جهش بود یا اینکه تغییری آرام و طی چند سال بود؟

قاطعانه می‌توان گفت طی سالیانی که وضعیت کنکور در گراش زیر و رو شد هیچ تغییر ناگهانی و بزرگی در عواملی که قبلا مقصر شناخته می‌شدند، رخ نداده است. ریاست آموزش و پرورش، مدیران، دبیران، آزمون‌های آزمایشی، کلاس‌ها و موسسات کنکوری گراش  و… همگی نهادها و افرادی هستند که حداقل از سال ۸۷ تا ۹۴ «نسبتا» بدون تغییر بوده‌اند. با این مقدمه می‌توان پی برد که عامل اصلی این تغییر بزرگ در گراش «تغییر نگرش دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان» نسبت به مسئله‌ی کنکور است.

چندعامل تغییر وضعیت کنکور در گراش

تعدادی از عواملی که آرام‌آرام طی چند سال تاثیر خود را بر فرهنگ و دیدگاه مردم نسبت به کنکور گذاشته است در زیر بررسی شده‌اند:

۱. تجلیل از کنکوری‌های برتر: هر چند هزینه‌های تجلیل از رتبه‌های برتر، همیشه بر عهده‌ی خیرین محترم بوده اما در اصل نفس بها دادن به رتبه‌های برتر باعث شده است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان به اهمیت کنکور پی ببرند. این روند از سال ۹۱ با همایش روشنای علم شروع شد و در سالیان بعد با عناوین و شیوه‌های دیگری پیگیری شده است.

۲. برگزاری جلسات مشاوره  انتخاب رشته بعد از اعلام نتایج کنکور: این جلسات تقریبا هرساله در گراش برگزار شده است، بانیان متعددی دارد و علاوه بر راهنمایی داوطلبان کنکور، یکی از مهمترین عوامل در تهییج جو کنکور برای دبیرستانی‌ها است.

۳. برگزاری جلسات مشاوره در مدارس: طی این سال‌ها مدیران و معلمان دلسوز گراش با همکاری آموزش و پرورش اقدام به برگزاری جلسات مشاوره برای دانش‌آموزان می‌کنند که مشاوران آن نیز غالبا از دانشجویان گراشی و یا از مشاورانی که در سایر مناطق استان فعال هستند، می‌باشد. این نوع جلسات نیز علاوه بر اینکه دانش‌آموزان را با تکنیک‌هایی برای کنکوردادن آشنا می‌کند مهم‌تر از آن تاکیدی است بر اهمیت کنکور.

۴. نهادهای غیر دولتی شهر: کانون طه که از سال ۸۲ با عنوان طرح هدایت و تحت نظر مهندس اژدری شروع به  فعالیت کرد و همچنین کانون قلم چی تحت نظر آقای محمد ناصری هردو سالیان متمادی است بی‌وقفه به فعالیت‌های مرتبط با کنکور می‌پردازند. مشاوره‌های رایگان قبل و بعد از کنکور که توسط آن دو نهاد ارائه می‌شود نشان از نیت خیر آن‌ها و همچنین اهمیت کنکور سراسری دارد.

۵. رابطه ی دوستانه میان نسل‌های متفاوت کنکور: دانش‌آموزانی که قصد موفقیت در کنکور را دارند اگر با برترین‌های کنکورهای سالیان قبل در ارتباط باشند علاوه بر اینکه می‌توانند از تجربیات آن‌ها بهره‌مند شوند کاملا اعتماد به نفس پیدا می‌کنند چون می‌بینند موفق‌های سال قبل نیز دانش‌آموزانی از جنس خودشان بوده‌اند.

همه‌ی عوامل و فعالیت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد و همچنین عواملی که ممکن است از قلم افتاده باشد طی چند سال باعث تغییر نگرش نسبت به موضوع کنکور و در نتیجه آن تلاش‌های بیشتر دانش‌آموزان برای موفقیت است.

دنبال عامل و مقصر نباشیم

مقصر اصلی در ناکامی سالیان نه چندان دور گراش یک فرد یا افراد خاصی نبودند و همچنین موفقیت سالیان اخیر نیز متعلق به یک نفر یا چند نفر خاص نیست. بلکه نتایج درخشان سالیان اخیر مرهون ارزش‌گذاری صحیح و تغییر نگرش عامه‌ی مردم گراش نسبت به کنکور و همچنین تلاش مضاعف دانش‌آموزان و ایجاد خودباوری در آن‌ها است.

مدیر محتوایی هفت‌برکه روایتگر

7 نظر

  1. باعرض سلام و ارادت خدمت جناب مهندس و با تشکر از کلیه دست اندر کاران کنکور و کنکوری های گرامی!
    گفته شما متین چون خود کنکوری ها خیلی موثر اند، نباید این نکته را هم فراموش کرد که در دهه های قبل رقابت کنکور میلیونی بود و ظرفیت پذیرش به نسبت حال اندک بود و رقابت سخت و قبولی در دانشگاه خصوصا دانشگاه های معتبر!سخت تر. با تشکر

  2. ضرب آهنگ پیشرفت از دبیرستان شبانه روزی گراش شروع شد ازاولین گروع فارغ التحصیلان که ما بودم تا قبولی های این اواخر که نتیجه تلاش همه عوامل و مدیر ذلسوز مدرسه اقای حسن نژاد رحمه االله

  3. حرف اقا ی از خنج بزرگ درسته چون دانش اموزان گراشی اصلا به کنکور اهمیت نمی دادند تا اینکه گراشی های حاظر در مدرسه ولی عصر عده ای رو دیدن که دارن با مشکلات خوابگاهی بودن کنار میان که فقط برن دانشگاه این خودش باعث ایجاد انگیزه شد من خودم دو ساله ولی عصری هستم و شال بعد کنکور دارم اگه می رفتم مدرسه نمونه یا ابدی الان سوار بر موتور تو خیابون بی دلیل داشتم می گشتم ولی الان دارم برای کنکور اماده می شم. دانش اموزایی که ولی عصری هستن خیلی انگیزه بالایی دارن برای کسب بهترین رتبه ها. از همین جا هم تشکر بکنم از تمامی کارکنان و معلمان ولی عصر که بهترین ها هستن.

    1. نظرتون خیلی مغرضانه است .آقای احمد پوری بر چه اساسی میگید اگه ابدی بودید الان سوار موتور بودید و غیره. امسال بهترین نتایج رو مدرسه ابدی گرفته و ۵نفر رتبه سه رقمی داشته در حالی که مدرسه ولی عصر هیچ نتیجه خاصی نداشته.
      شما چطور در مورد مدرسه ای که سه ساله شروع به کار کرده (نمونه)و هنوز دانش آموزانش به کنکور نرسیدن نظر میدید؟

  4. سلام به همه ی همشهری ها
    متاسفانه چند نفر از کنکوری های امسال با رتبه خوب هیچ جا قبول نشدند اگه میپرسین چرا باید بگم انتخاب رشتشون رو پیش مشاوری انجام دادن که خود مدرسه معرفی کرده و رشته ایی رو که میدونسته قبول میشه مشاور گرامی گفته بنداز انتخاب اخر الان چرا همون مشاوره یه عذرخواهی ساده نمیکنه الان مقصر کیه؟؟کی جواب میده؟

  5. اقاى احمدى پور شما که از مدرسه ى نمونه خبر ندارین.
    چرا الکى نظر میدین!
    نتیجه اصلى مدرسه نمونه سال٩۶ معلوم میشه
    امسال از کلاس دوم تجربى ۵ نفر بالا ى ١٩ و ۶نفر بالاى ١٨ داشتن
    مدرسه ولى عصر چنتا دانش اموز مثل اینا داشتن!!!!
    مطمءن باشین همه ى کلاس هاى نمونه از ولى عصر بهتره.
    نتیجه کنکور ٩۵ که اولین سال بچه هاى نمونه است رو حتماً خواهید دید

  6. دانش اموز ابدی اون وقت میشه به من بگید بچه های ابدی این چند سال گذشته دقیقا چی کار می کردند؟
    دبیرستان نمونه شما نظرتون اینکه چون امسال سال دوم تجربی معدل های بالا زیاد داشته پس نتیجه کنکورشون هم خوب خواهد بود. اگه معدل نهایی شون هم همین جور بشه بنده حرفی ندارم و حرف شما متین ولی بر اساس معدل سال دوم نمیشه نظر داد.
    من با هیچ مدرسه و شخصی پدر کشتگی ندارم و امید وارم سال به سال تعداد پذیرفته شدگان گراش بیشتر بشه حالا از هر مدرسه باشه فرق نمی کنه.
    امسال ولی عصر بدترین کلاس جهارمی ها و اولی ها رو داشت که اصلا بلا نسبت انگار اومده بودن صفا سیتی.
    حرف من اینکه تو گراش اصلا روحیه درس خوندن نیست من خودم چند تا دوست دارم که دانش اموز نمونه اند وقتی می پر سم تابستون چیزی خوندید یا نه می گن هیچی در حالی که مدرسه نمونه بهترین امکانات رو داره و مسعولین مدرسه نمونه بهترین کلاس های تست زنی و رفع اشکال و ازمون برای دانش اموزان تدارک می بینند
    با این وضع اگه بخواد پیش بره نمونه فکر نکنم سال بعد بتونه زیاد بدرخشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top