بستن

پروژه فاضلاب گراش می‌تواند با وام دولتی ساخته شود

گریشنا: محمد درستکار دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در نقد مدیریت پروژه فاضلاب شهری گراش مطلبی نوشته است او در توضیح نگاه خود به این موضوع گفته است:«این مطلب به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه‌ی مطالبه‌گری دانشجویان از مسئولان نگارش شده است، نه از دید یک شهروند ساکن خیابان بسیج.»

محمد درستکار: با روی کار آمدن شورای چهارم، همان­گونه که انتظار می­‌رفت و نامزدهای آن در تبلیغات انتخاباتی خود، قول بهسازی فاضلاب خیابان بسیج را به اهالی این خیابان داده بودند، این بحث پیگیری شد تا این که سرانجام در هفته­ی جاری، رییس شورا از عملیاتی شدن این پروژه عظیم خبر داد.

در نگاه اول جای بسی خوشحالی است که شورای چهارم بر خلاف شورای سوم، بهسازی زیرساخت های شهر را در دستور کار خود قرار داده و به صرف فضاسازی ظاهری شهر بسنده نکرده است.

پروژه‌ی فاضلاب خیابان بسیج آنقدر قدمت دارد که به نوعی برای ساکنان آن خطه به عادت تبدیل شده­ بود. عادتی که شاید اهالی، از برطرف شدن آن قطع امید کرده بودند. بالاخره شورا آمد و محالی را که مسئولان قبلی در ذهن مردم این نقطه از شهر به وجود آورده ­بودند، را شروع کرد و آنرا ممکن ساخت.

به عنوان کسی که سال هاست با مشکلات خیابان بسیج  دست و پنجه نرم کرده و از نزدیک آن را لمس کرده ­است، از این اقدام شورا و شهرداری بسیار خرسندم و در همین مقال از آنها سپاسگزاری می­‌کنم. چرا که این پروزه زنگ پایانی است بر تنفس در فضای گندیده‌ی فاضلاب، بر تحمل حشرات و جانورانی که از فضای گندیده­‌ی آنجا برمی‌خیزند، بر سیلاب­‌های موسمی کانال‌هایی که امان مردم را بریده‌­اند و  …

به هر حال این مشکل گره­‌ای بود که باید سرانجام به دست نهادی گشوده می‌­شد. لذا بحث بر روی ضرورت و وجوب اجرای آن توضیح واضحات است.

وقتی از زاویه‌­ی دیگری به این بحث نگاه کنیم تجمیع این حجم از بودجه‌ی یک سال شهرداری بر روی این نقطه از شهر  قابل تامل است. پروژه­‌ای که می‌­توانست همچون بسیاری از شهرها رنگ بودجه‌ی ملی به خود بگیرد و باری از دوش شهر بردارد.

از اداره ی آب و فاضلاب گراش که بگذریم- گویا این اداره خدمات‌رسانی در حوزه­‌ی فاضلاب شهری گراش را در حیطه­‌ی کاری خود نمی­‌داند- از شورای شهر انتظار می­‌رفت به جای این که خود، مستقیم کار اجرایی این پروژه را در دست گیرد، موضوع را از طریق مرکز استان یا نماینده‌­ی مجلس و یا طریقی دیگر پیگیری و به چرخه می­‌انداخت. با مطالعه­‌ی نمونه شهرهایی که پروژه تصفیه خانه­‌ی فاضلاب در آنها انجام شده­‌است متوجه می­‌شویم حجم بودجه­‌ی تخصیص داده شده برای چنین پروژه‌ای آنقدر زیاد است که مسئولان آن شهرها همواره به دنبال جذب بودجه­‌های ملی بوده‌­اند. با توجه به عظمت پروژه­­‌ی فاضلاب و تصفیه خانه خیابان بسیج به نظر می­‌رسد شهرداری باید برای چندین سال حجم زیادی از بودجه‌ی های خود را به این مکان سرازیر سازد.

ممکن است جواب مسئولان این باشد که دولت در پساتحریم به سر می­‌برد و برای چنین مواردی هزینه نخواهد کرد اما می‌­بینیم که در تاریخ ۱۶شهریورماه امسال یعنی حدود دو هفته قبل، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس از پذیرش موافقت نامه­‌ی وام ۷۰۰ میلیاردتومانی از سوی بانک توسعه­‌ی اسلامی برای احداث تصفیه خانه­‌ی فاضلاب در شش شهر داراب،آباده، نیریز، سپیدان، فیروز­آباد و فسا خبر داده­ است. وامی که اگر مسئولان گراش پیگیری کرده بودند شاید برای گراش هم بود.

به هر حال هنوز دیر نشده است. می­‌شود احداث تصفیه خانه را که هزینه‌ی بیشتری می­‌طلبد بر عهده‌­ی دولت و یا نهادهایی همچون بانک توسعه اسلامی گذاشت؛ تا هم این پروژه‌ی عظیم هرچه سریعتر تمام شود و هم پروژه­‌های شهرداری در سایر نقاط شهر دچار وقفه نشود.

Fazelab Basij

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

6 نظر

  1. به نام خدا
    ضمن عرض سلام و ادب و احترام و تقدیر و تشکرازجناب آقای درستکار ، بدین وسیله به اطلاع می رساند که : ۱- طرح انتقال فاضلاب به کانال خیابان بسیج که درحال حاضر توسط شورا و شهرداری گراش اجرا می شود ، هدف آن جمع آوری آب های سطحی می باشد. ۲- طرح فاضلاب کل شهر یک پروژه ی ملی است که اجرای آن با همکاری بانک توسعه ی اسلامی در ۵ شهر استان فارس محقق شده است ، ما نیز داریم دنبال می کنیم.البته مسئولیت اجرای طرح فاضلاب کل شهر ( فاضلاب شهری ) با اداره ی محترم آبفا خواهد بود. با تشکر و احترام

  2. جناب آقای درستکار
    شما که دانشگاه فرهنگیان درس می خونید ، فرهنگ مقاله نویسی رو هم باید بلد باشید.
    در اوایل مقاله تون نوشتید که شورای سوم به زیرساخت توجه نداشت و فقط بحث زیباسازی رو دنبال می کرد.
    این خیلی بی انصافیه اینجوری صحبت کنید
    چند مورد مثال بزنم که زیرساختی باشه؟
    این همه آسفالت داشتیم دوره شورای سوم. زیرساخت نیست؟
    یا دیواره رودخانه پیت و بندشیخ زیرساخت نیست؟
    یا همین پارک ها روو ساخت حساب می شن؟
    یا ادامه بلوار سعادت
    یا شهرک سازی
    یا حمایت از فرهنگ و هنر و ورزش که به عقیده من زیرساخت اصلی هر مملکتی همین فرهنگ مردم هستش که شورای سوم واقعا براشون مهم بود. اینا واقعا کارای زیربنایی نیست؟ بازم مثال بزنم؟
    واقعا که
    اینجور تخریب ها در شان افراد تحصیل کرده نیست.
    منصفانه قلم بزنید.

  3. دو نکته در کامنت ها خدمت دوستان عرض کنم
    کامنت اول از طرف شورای شهر
    بنظر می رسد شورای شهر می تواند جوابیه به مقاله دوستامان ارسال دارد تنها کامنت که ان ام چیزی جدیدی گفته نشده است، نمیتواند بیانگر دیدگاه اعضای محترم شورای شهر باشد.
    در کامنت دوم خدمت منصف عرض شود
    اقای درستکار دیدگاه خودشان را گفتند جالب نیست ایشان را بی انصاف بدانیم
    جوانان باید شور شوق و نشاط مطالبه گری داشته باشند و نباید سرکوپ شوند
    خیلی ها این دیدگاه را دارند که شورای سوم و شهردار وقت به زیبا سازی که این ام لازمه شهر بود بیشتر توجه داشت. چیز بدی به هر حال گفته نشده است
    بنده ام بعنوان حامی جوانان از اقای درستکار تشکر میکنم به خاطر این پیشنهاد

    1. یه نکته رو من اضافه کنم. تمام مشکلات شورای سوم یه طرف ، درگیری های اون با موضوع شهرستان شدن یه طرف. پیگیری موضوعی که اصلا بهشون مربوط نبود و مردم به اشتباه فکر می کردند که وظیفه شوراست که گراش باید شهرستان بشه. حالا خودتون کلاهتونو قاضی کنین. به نظر من که شاهکار کردن اون ۳ نفر. خدایارتون مردان زحمتکش . و همچنین عزیزان شورای چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top