بستن

شما که غریبه نیستید با الف ۷۵۲

گریشنا: شماره ۷۵۲ «الف»، نشریه داخلی انجمن شاعران و نویسندگان گراش، هم‌زمان با جلسه ۸۵۲ انجمن ادبی، روز پنج‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ منتشر شد. مطالب برگزیده این شماره را می‌توانید در ادامه بخوانید، و کل نشریه را نیز می‌توانید به فرمت pdf از گریشنا دریافت کنید (کلیک کنید).

Aleph752png_Page1

 

پارکینگ

نسرین خندان

دنبال پارک می گشت. ماشین جلویی جایی پیدا کرد. زمزمه کرد: خوش به حالش. نزدیک که شد، دید جای معلولین پارک کرده.

Aleph752png_Page2

 

عطر یاس

طاهره ابراهیمی

عالم همه مدیون عطر یاس زهراست

عصمت گواهینامه ی احساس زهراست

پیوند او فخر تمام  کائنات است

عشق به حیدر در دل حساس زهراست

هستی ز  باران نگاهش جان بگیرد

دیدار مولا هر دمش، وسواس زهراست

باهر دو دستان دامن پاکش بگیرید

رمز شفاعت در ید عباس زهراست

Aleph752png_Page4

 

داستان ترجمه ۲۹

انتخاب و ترجمه از راحله بهادر

The Painter’s Wife

Brian Castleberry

The poet had been sleeping with the painter’s wife for three months when, in a wave of guilt, he confessed everything. The three never spoke again. But the painter’s wife went on to become a physicist of world renown, author of equations that helped explain the formation of matter, recipient of many awards and honors. At age 72, she heard that the poet and the painter had died on the same day many years before. That evening she wrote out the story of her life, beginning with the words “The poet had been sleeping with the painter’s wife–”

زن نقاش

برایان کسلبری

شاعر با زن نقاش به مدت سه ماه رابطه داشت تا وقتی که در موجی از احساس گناه، همه چیز را اعتراف کرد. آن سه نفر دیگر هرگز با هم حرف نزدند. اما زن نقاش همچنان ادامه داد به این که فیزیکدان دنیای جدید باشد، نویسنده‌ی معادلاتی که کمک می‌کرد شکل‌گیری ماده را توضیح دهد و برنده‌ی بسیاری از جوایز و نشان‌ها. در هفتاد و دوسالگی، شنید شاعر و نقاش هر دو سال‌ها پیش در یک روز مرده‌اند. آن شب، او داستان زندگی‌اش را نوشت، با این کلمات شروع کرد که: «شاعر با زن نقاش به مدت سه ماه رابطه داشت…»

برایان کسلبری دستیار ویراستار مجموعه داستانی ریچموند نویر  (نشر آکاشیک، ۲۰۱۰) بوده و در حال حاضر به تدریس نویسندگی خلاق و ادبیات در دانشگاه ویلیام و مری مشغول است. آثار او توسط موزه‌ی هنرهای زیبای ویرجینیا، مجلات یوفونی، بارن استورم و دیگر نشریات منتشر شده است.

Aleph752png_Page5

 

کتابخواری ۸

عارفه رسولی‌نژاد

Gharibeh Moradi-Kermani شما که غریبه نیستید

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

ناشر: انتشارات معین

موضوع:

داستان‌های فارسی

قرن ۱۴

تعداد صفحه: ۳۵۴

قطع: رقعی

نوع جلد: گالینگور

نخستین سال نشر: ۱۳۸۴

نوبت چاپ: ۲۰ (۱۳۹۴)

محل نشر: تهران

قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

طبق قرار هفته‌ی گذشته نمونه‌ای دیگر از اتوبیوگرافی را انتخاب کرده‌ام و پس از شش هفته بیگانه‌پرستی سهوی در انتخاب کتاب، بازگشته‌ام به نویسنده‌ای هم‌وطن. این بار نام‌آشنا و خاطره‌بازانه‌طور!: هوشنگ مرادی کرمانی که «مهمان مامان»ش را شاید و «قصه‌های مجید»ش را حتما دیده‌اید؛ دو فیلم موفق از چندین فیلمی که بر پایه‌ی کتاب‌های‌ش ساخته شدند.

«شما که غریبه نیستید» نگارش خاطراتی از کودکی تا نوجوانی نویسنده است که به خاطر صداقت‌اش، تخیل‌اش و اغراق‌اش خواستنی شده.

مرادی کرمانی در روستایی از توابع کرمان زاده شد. مرگ مادر و بیماری پدر، او را به زندگی در کنار پدربزرگ و مادربزرگ واداشت و ریشه‌ی تنهایی و فقری شد که بر درون‌مایه‌ی بیش‌تر داستان‌های‌ش سایه افکنده است. همان‌طور که زندگی واقعی هیچ‌گاه یکسره شادی یا یکسره غم نخواهد بود، هیچ زندگی‌نامه‌ای هم نمی‌تواند شامل تنها یکی از این دو باشد؛ ناگزیر است که این دو را در کنار هم داشته باشد، باید بجا بخنداند و بجا بگریاند. با این حال مرادی کرمانی سعی کرده کفه‌ی سنگین غم را با طنز کلام‌ش لاپوشانی کند.

مرادی برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد و این است که اولین چیزی که درباره‌ی آثارش می‌توان گفت «سادگی» ا‌ست. بهره بردن‌ش از واژگان عامیانه و محاوره‌ای، ضرب‌المثل‌ها و اشارات‌ش به آداب و رسوم هم بر این سادگی می‌افزایند.

Aleph752png_Page6

 

شعرنوشت ۵

فرزانه استوار

Aleph752png_Page9

 

کل نشریه را از اینجا دریافت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top