بستن

از کتابخوان‌های حرفه‌ای گراش تجلیل شد

گریشنا (هفت برکه): سالن سینمای گراش بعد از مدت‌ها غیرفعال بودن و بلاتکلیفی، دیروز، بیست‌ و هشتم آبان‌ماه، پذیرای مهمانان مراسم تجلیل از فعالین عرصه‌ی کتاب و کتابخوانی در شهرستان گراش شد.

به گزارش خبرنگار گریشنا، ساعت ۱۰ صبح دیروز از سی‌ و پنج نفر از فعالین در زمینه‌های مختلف کتاب و کتاب‌خوانی در سالن خلوت سینما تجلیل شد. فرسوده، معاون فرماندار؛ محمد ناصری، عضو شورای شهر؛ آینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رهبر، مسئول اداره‌ی کتابخانه‌های عمومی شهرستان؛ و مسئولین چند اداره‌ی شهرستان و همچنین روسای کتابخانه‌های عمومی شهر از جمله اعضای حاضر در این جلسه بودند.

مسئول اداره‌ی کتابخانه‌های عمومی شهرستان  برنامه را با خوش‌آمدگویی به حاضرین شروع کرد و بلافاصله به سراغ اصل مطلب رفت: «وضعیت کتابخوانی در کشور وضعیت مطلوبی نیست. سرانه مطالعه در ایران ۵ دقیقه است. طبق محاسبه‌ها سی‌ و پنج درصد جمعیت کشورمان می‌بایست عضو کتابخانه باشند که از این تعداد تنها پنج میلیون نفر عضو هستند و از این جمعیت کتابخوان نیز فقط دو میلیون نفر از آن‌ها عضو فعال کتابخانه‌ها هستند.»

او به ما این خبر خوش را می‌دهد که کتابخانه‌ی آبشار اندیشه تنها کتابخانه‌ی استاندارد شهرستان‌های استان فارس است و نکته‌ی جالب‌تر این که در گراش هزار و پانصد عضو فعال کتابخانه داریم.

رهبر می‌گوید: «می‌بایست هر کسی از خانواده‌ی خودش شروع کند. خود و خانواده‌مان را که به مطالعه عادت دهیم، تا آخر همه‌ چیز خوب پیش می‌رود.» و بعد هم اعلام می‌کند: «تشویق فعالان عرصه‌ی کتابخوانی دلیل اصلی برگزاری این مراسم است.»

ketab3

صلاحی از پیشینه کتاب‌نویسی در گراش گفت

«اولین نویسنده‌ی گراشی که کتابش را در دوره‌ی قاجاریه نوشت، مرحوم حاج اسدالله دهباشی بود. » این را عبدالعلی صلاحی بعد از این که به بالای سن آمد تا از مولفین و آثار مکتوب گراشی‌ها حرف بزند می‌گوید. در پژوهشی که صلاحی در این زمینه انجام داده، کتاب مباحثه‌ی بین مولاقلی اخباری گراشی با سید عبدالحسین لاری نیز در زمان قاجار و دوره‌ی مشروطیت نوشته شده است. کتاب محاسن الاخلاق سید عباس مجتهدی گراشی نیز جزو همین کتاب‌های قدیمی گراشی‌ها محسوب می‌شود. سید عباس مجتهدی با این که تالیفاتی در فقه و اصول نیز دارد ولی ما در حال حاضر به آن کتاب‌ها دسترسی نداریم.
صلاحی کتاب‌های گراشی‌ها را در پانزده دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت:«تا به حال صد و هشتاد و سه کتاب توسط نویسنده های گراشی نوشته شده که از این تعداد صد‌ و بیست و چهار کتاب منتشر شده است. از پنجاه و نه عنوان کتاب‌های چاپ شده‌ی گراشی‌ها، استاد احمد اقتداری سهم بیشتری را به خودش اختصاص داده است. او بیست عنوان کتابِ منتشر شده و هفده عنوان کتابِ چاپ نشده دارد. بعد از او محمد‌رضا درویشی با هفده کتاب چاپ شده و یک کتاب چاپ نشده قرار دارد. اگر می‌خواهید بدانید بیشتر کتاب‌ها در چه موضوعاتی نوشته شده‌اند، باید بگویم که کتاب‌های مذهبی با هفده کتاب منتشر شده و هیجده کتاب چاپ نشده حرف اول را می‌زند و بعد از آن موضوعات تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی و ایران‌شناسی به برکت وجود استاد احمد اقتداری موضوعات پرطرف‌دار کتاب‌های نویسندگان گراشی بوده است. »

«در عصر اطلاعات، نادانی یک انتخاب است.» صلاحی با این جمله سخنانش را به پایان رساند و نوبت به مراسم تجلیل رسید. اسامی از پشت تریبون اعلام می‌شد و افراد با همراهی تشویق حاضرین برای گرفتن هدایای خود از دست مسئولین شهر به بالای سن می‌آمدند.

ketab4

تجلیل‌شدگان

افرادی که در این مراسم از آن‌ها تقدیر شد به شرح زیر است: حیدر حجازی به عنوان اهدا‌کننده‌ی برتر کتاب به کتابخانه‌ی عمومی مرکزی؛ مریم عبدالهی به عنوان اهدا‌کننده‌ی برتر کتاب به کتاب‌خانه عمومی آبشار اندیشه؛ سید عباس جهانبانی به عنوان پیشکسوت‌ترین عضو کتابخانه‌ی مرکزی؛ رحمت جاوید به عنوان پیشکسوت‌ترین عضو کتابخانه عمومی آبشار اندیشه؛ امیر‌حسین حسینی به عنوان خردسال‌ترین عضو کتابخانه‌ی عمومی مرکزی؛ مهدی کارگر به عنوان خردسال‌ترین عضو فعال کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه؛ سید علی‌رضا الهی موسوی و سیده مریم عبدالهی موسوی به عنوان خانواده برتر عضو کتابخانه مرکزی؛ مهدی سجادی‌فرد و محمد‌رسول سجادی‌فرد به عنوان خانواده نمونه عضو کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه؛ سکینه‌ زینل‌پور به عنوان خانم خانه‌دار برتر عضو کتابخانه‌ی عمومی مرکزی؛ فاطمه پروین، خانم خانه‌دار عضو کتابخانه آبشار اندیشه؛ رحمت جاوید، عضو نمونه کتابخانه مرکزی گراش؛ محمدحسین کمالی و امید کریم‌زاده به عنوان دو عضو نمونه‌ی کتابخانه عمومی آبشار اندیشه؛ صغری جعفر‌زاده به عنوان کتابدار پیشکسوت  و اسبق کتاب‌خانه‌های عمومی شهر؛ شبنم آیینه‌افروز به عنوان فرزند ممتاز کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اسما قوامی به عنوان کتابدار برتر کتابخانه عمومی مرکزی؛ سیما برزین به عنوان کتابدار برتر کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه؛ علی‌رضا رحیمی به عنوان کتابدار برتر کتابخانه عمومی مرکزی؛ مهدی پورغفور به عنوان کتابدار برتر کتابخانه عمومی مرکزی؛ خانواده مرحوم عظیمی به عنوان خانواده برتر خیر کتابخانه‌ساز شهرستان گراش؛ اصغر قاسمی‌نژاد از ارد به عنوان خیر کتابخانه‌ساز برتر بخش ارد؛ حسین فقیهی، سردبیر نشریه‌ی عصر گراش؛ محمد خواجه‌پور، سردبیر سایت خبری گریشنا؛ آقای پورشمسی به عنوان خبرنگار برتر حوزه‌ کتاب و کتابخوانی نشریه عصر گراش؛ حجت عابدی به عنوان روابط عمومی برتر حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی از فرمانداری؛ فاطمه یوسفی به عنوان خبرنگار حوزه‌ی کتاب و کتابخوانی سایت گریشنا؛ عارفه متین به عنوان خبرنگار کتاب و کتاب‌خوانی سایت گریشنا؛ آقای باروزه به عنوان دهیار نمونه بخش ارد در عرصه‌ی کتاب و کتابخوانی؛ اسدالله فانی‌لاری، جعفر رسولی‌نژاد، عبدالعلی صلاحی و صادق عظیمی به عنوان اعضای حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گراش؛ و محمد ناصری به عنوان عضو نمونه شورای شهر در عرصه‌ی کتاب و کتابخوانی.

رئیس اداره‌ی کتابخانه‌های عمومی شهرستان از مسئولین کتابخانه‌های مساجد الزهرا (س)، مسجد ولی‌ عصر (عج) و مسجد صاحب‌الزمان (عج) نیز تشکر و قدردانی کرد و در پایان گفت: «دو چیز که جلوه‌ی فرهنگ یک شهر را نشان می‌دهد، کتابخانه و سینماست؛ که امیدواریم با فعال کردن این دو مکان در ارتقای سطح فرهنگی شهرمان گام موثری برداریم.»

ketab5

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

13 نظر

  1. با سلام. فکر کنم آماری که آقای صلاحی ارایه دادند غیر از این بود. تعداد کتابهای دکتر اقتداری بیشتر از اینها بود.
    و ضمنا مهدی ما خردسال‌ترین عضو کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه نبود. خردسال تر این ایشون هم ممکنه باشند. مهدی به عنوان خردسال‌ترین عضو فعال کتابخانه‌ی عمومی آبشار اندیشه انتخاب شده بود.
    ممنون

  2. آقای صلاحی در این مراسم گفت اگر اسم این مراسم به جای کتاب، کباب بود آنوقت مشادهده می کردید که چقدر جمعیت حضور می یافت. رهبر هم گفت با اینکه سینما آماده نبود اما تعمداً اینجا برگزار کردیم که بگوییم سینما را هم دوست داریم و امیدواریم زودتر بازگشایی شود

    1. در پاسخ به خانم الف
      خانم خانه داری که عضو فعال کتابخانه هستند. البته دانشجوی دانشکده علوم قرآنی نیز هستند. بله می شود خانم خانه دار بود، دانشجو هم باشید و عضو فعال کتابخانه هم انتخاب شد.

  3. کربلایی حاجی بابا گراشی معروف به حاجی اخوند جراشی که کتاب دیوان شیدای گراشی را با خط زیبا تحریر نموده چند کتاب داشته است و بعد از فوت ناپدید میشود و پدرم که اکنون ۹۵ سال دارد انها را دیده است .همچنین از استاد رحمانی چندین کتاب طبع شده که جای تشکر دارد .ایشان در اصل موتور محرکه نویسندگان نسل جوان است .

  4. جناب آقای نوبهار ممنون از اشاره تان.باور کنید بعضی از همین نسل جوان هم زورشان می آید بگویند استاد رحمانی استارت بعضی کارها را زده.کتاب نوشته.

  5. جناب حاج شیخ جعفر حایری گراشی نیز کتاب های چاپ شده و نشده زیادی دارند، از جمله کتاب نهج البلاغه ثانی و….

  6. چقد مسخره!ببخشید این اشخاص از کجا انتخاب کردین!؟اگه کتابخونه خونه مارو بیینید که انگشت به دهن میشید!بجز اینا کسایی دیکه نبودن!؟اها فهمیدم خواستین مراسمتون خودمونی باشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top