بستن

زندگی شهید اردی بر صفحه تلویزیون

گریشنا (هفت برکه): مستند شهید محمدعلی علی‌پور با نام «از دوحه تا فتح المبین» تولیده شده است و از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد.

814711209_19260

به گزارش یونس آفتاب، «گروه علمی، فرهنگی، هنری یا زهرا سلام الله علیها» با هدف واکاوی زندگی شهدا و رزمندگان بخش ارد در قالب کتاب و مستند به طور رسمی در سال ۱۳۹۳ تشکیل شد. این گروه با حضور علیرضا اسدنژاد، مهدی علی‌پور، محمد مولوی و حمید سعادت، در اولین قدم، زندگی‌نامه‌ی اولین شهید و مؤسس بسیج ارد، شهید محمدعلی علی‌پور، را ساخته است.

مقدمات این پروژه از ۳ سال پیش در تاریخ ۵ فروردین هم‌زمان با سال‌روز شهادت این شهید عزیز با هدف تألیف کتاب شروع شد و در ادامه در ۵ فروردین امسال (۱۳۹۴) کار فیلم‌برداری مستند شهید علی‌پور با نام «از دوحه تا فتح المبین» به مدت ۷ روز در مناطق عملیاتی جنوب و همچنین در بخش ارد انجام شد.

شهید محمدعلی علی‌پور در بین مردم ارد دارای شخصیت و چهره ای خاص و شاخص است. محمدعلی سال ۱۳۴۰ در “اَرَد” متولد شد. دوران کودکی و دبستان خود را در همان شهر گذراند. پس از آن برای ادامه تحصیل به کشور قطر مسافرت کرد و به مدت ۸ سال در دیار غربت در مدارس ایرانی که زیر نظر سفارت ایران اداره می‌شد به تحصیل پرداخت و هم‌زمان، برای گذران زندگی خود به کار کردن مشغول شد.

فعالیت‌های انقلابی او را در همان دوران خفقان پهلوی در کشور قطر شروع شد و به مبارزه علمی و عملی با شاه و تفکر شاهنشاهی پرداخت که چندین بار مظنون شناخته شد و از طرف عوامل ساواک مستقیما مورد تهدید و تنبیه قرار گرفت. علیپور با ورود امام خمینی به ایران، سر از پا نشناخته خود را به میهن و مراد خود رساند و پشت پایی محکم به دنیا و ثروت اندوزی و یا ادامه تحصیل به همراه دوستانش در کشور آمریکا زد.

او بعد از فعالیتهای چشمگیر انقلابی همزمان با شروع جنگ تحمیلی، پایگاه مقاومت بسیج ارد را تأسیس کرد و به جذب و سازماندهی نیروهایش جهت محافظت از داخل شهر و نیز اعزام به جبهه مشغول شد.

وی به عنوان اولین بسیجی از ارد به جبهه مریوان اعزام شد و به عضویت گروه ۱۸ نفره جنگ‌های نامنظم به فرماندهی شهید دکتر مصطفی چمران درآمد. از آنجایی که به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط داشت به عنوان اطلاعات عملیات با لباس مبدل در خاک عراق مشغول به وظیفه شد. او مدتی بعد از جراحت از ناحیه سر به ارد بازگشت اما دیری نپایید که به جبهه جنوب شتافت و در عملیات فتح المبین در کسوت بیسیم چی به فیض شهادت نائل گردید.

این شهید عزیر با چهار عنوان «مؤسس بسیج» ، «اولین بسیجی اعزامی»، «اولین فرمانده بسیج» و «اولین شهید» بخش ارد شناخته می‌شود. از این رو کار شناساندن این شهید به جامعه در دستور کار قرار گرفت. به دنبال آن، کار تحقیق و جمع آوری اطلاعات توسط گروه فرهنگی هنری «یا زهرا سلام الله علیها» به انجام رسید. اطلاعات به دست آمده، اعضای گروه را بر آن داشت تا پروژه ی تحقیقاتی خود را در دو قالب تولید کتاب و مستند به پیش برند.

به همین منظور یک مشاور  رسانه‌ای به اعضای کارگروه اضافه، و کار با هدف پخش از رسانه ملی پیگیری شد. «حمید بنا» نویسنده‌ی برنامه تلویزیونی «از آسمان» که عصرهای جمعه از شبکه دو سیما پخش می‌شود به عنوان مشاور رسانه‌ای گروه انتخاب شد و کمک شایانی در تولید این مستند داشت. علیرضا اسدنژاد مدیر تولید کارگروه ساخت مستند شهید محمدعلی علی‌پور اردی اعلام کرد: «با تلاش‌های زیاد و به مدد الهی و دعای شهدا، کار تولید این مستند به پایان رسیده و برای پخش، در نوبت قرار گرفته است.» این مستند به زودی از شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد.

8 نظر

  1. کار بسیار قشنگیست
    ولی متاسفانه در شهر ما دنبال اسم و رسم برای خودشون هستن تا توی این مراسمات و مناسبت ها خودی نشون بدن و ظاهرسازی کنن.
    توی شهرما مراسم خاکریز خاطرات رو تعطیل میکنن ولی جاهای دیگه حمایت میکنن، این تفاوت اساسی ما با دیگران است!

    خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر به گردان

  2. با سلام میشد به جای تیتر اول که نوشتید زندگی شهید اردی برصفحه تلوزیون مینوشتید زندگینامه اولین شهید بخش ارد بر صفحه تلوزیون خیلی بهتره برای شهدا ارزش بیشتر قایل شویم مدیر محترم سایت گریشنا

  3. سلام وتشکر ابتدا از این اقدام زیبا ، ماندگار والهام بخش وسپس ار رسانه های ملی ومحلی در انعکاس بی شایبه ی این رخداد ارزشمند این عزیز همرزم نگاهش ملی بود وهیچگاه خود را درحوضچه ی ارد ولار وفارس نمی دید بلکه ملی می اندیشیداما میگفت کسی نباید انتظار داشته باشد از بیرون بیایند وبرای آبادانی زادگاهش تلاش کنند که خودبرخود باید ماتم گرفت اندیشه نابی است وقابل قبول همه عقلاء بله باید از حوض دوبخشی جلبک گرفته ومتعفن خانه ی ذهن منجمدخود بیرون آمد وبه اقیانوس متصل شدوخورشیدها را مدح کرد تا باکمترین هزینه واتلاف وقت مداح خود بود عزیزان دیگرهم بدانند کار خوب شایسته الگو برداری است این کار وبهترازاینرا باید برای همه ی شهدای عزیز انجام داد اگر شورای فرهنگی واجتماعی شهرستان بخواهد دوراز دسترس نیست که مطالبه ی همه است وپاسخ به مطالبه معقول تکلیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top