بستن

زمین‌خواران در یک‌قدمی چاه قدیمی گراش

هفت برکه (گریشنا): چاه بوکه، یکی از آثار تاریخی گراش، در چنگال زمین‌خواران قرار گرفت و آسیب دید.
به گزارش اداره‌ی میراث فرهنگی، پیرو اطلاع‌رسانی یکی از شهروندان به اداره میراث فرهنگی گراش در مورد تصرف و تخریب چاه بوکه، از آثار تاریخی شهرستان گراش، بازدیدی از این اثر و دیگر بناهای تاریخی اطراف آن محدوده صورت پذیرفت. چاه بوکه در انتهای خیابان بیدله واقع است و مسئولین در تلاش برای به ثبت ملی رساندن آن هستند. قدمت این چاه به دوره‌ی گبری‌ها و دوره‌ی پیش از اسلام می‌رسد.

در گزارش بازدید مهندس اسدی، رییس اداره میراث فرهنگی و آقای هاشمی، از دوست‌داران میراث فرهنگی گراش، از چاه بوکه آمده است: «در بازدیدی که از این اثر تاریخی داشتیم، شاهد تخریب عمدی این اثر و همچنین ریختن نخاله ساختمانی در اطراف این بنای تاریخی در جهت تصرف حریم درجه یک این اثر تاریخی شدیم.
همچنین عبور و مرور ماشین‌های سنگین از کنار این بنای تاریخی باعث ایجاد ترک در دیواره آن شده است که در دراز مدت باعث تخریب آن می‌شود.»

مهندس اسدی در مورد چاه بوکه می‌گوید: «این چاه از قدیمی‌ترین چاه‌های موجود در شهرستان گراش محسوب می‌شود و عملکرد آن بدین صورت بوده که از یک طرف بندی که به قرقره بالای چاه وصل بوده به گاوی متصل می‌شده است و با حرکت گاو، سطل حاوی آب از چاه بالا آمده و از طرف دیگر آب را خالی و استفاده می‌کردند. در اطراف این چاه تاریخی نیز برکه‌ها و چاه‌های تاریخی وجود دارد که نیازمند توجه و ثبت است.»

او در ادامه افزود: «هر گونه دخل و تصرف و تخریب آثار تاریخی شامل جرایمی می‌شود. تخریب آثار تاریخی و ملی از ا تا ١٠ سال حبس دارد. حفاری به قصد به دست آوردن آثار تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود و اشخاصی که به مرمت و تعمیر آثار تاریخی و ملی مبادرت کنند، به جبران خسارت وارده محکوم می‌شوند. پیگیری‌های قضایی راجع به این اثر و دیگر آثار در خطر تخریب، با یگان حفاظت، بخشداری و دادگاه شهرستان گراش صورت گرفته است تا دیگر شاهد تخریب و تصرف آثار تاریخی نباشیم و فرهنگ حفاظت و مرمت از تاریخ و اصالت خود را داشته باشیم و به دیگر همشهریان خود انتقال دهیم.»
همشهریان می‌توانند هر گونه پیشنهاد و انتقاد و همچنین اطلاع‌رسانی در جهت حفاظت از آثار تاریخی و ملی شهرستان گراش را با شماره تلفن ۵٢۴۴٢٩٠۴ در اختیار اداره‌ی میراث فرهنگی شهرستان گراش قرار دهند.

bokeh1

 

8 نظر

  1. پس پدیده چاه خواری در گراش ثبت گردید .کوه خواری و دریا خواری کم بود که چاه خواری هم اضاف شد

  2. با سلام
    ضمن تشکر از گریشنا بابت انعکاس این خبر از مسؤولان امر و همچنین فرماندار محترم تقاضای پیگیری جدی این امر و قضایای مشابه را داریم.

    از گریشنا خواهش دارم یه سری هم به برکه چهارطاق بزنند و وضعیت نا به سامان آن گزارشی تهیه نمایند.

  3. جالبه،مسؤولین راجع به زمین خواری فقط تهدید میکنن،کسی أجرا نمیکنه،ما که تا حالا نشنیدیم با زمین خواری کسی برخورد کنه

  4. ماشالله تو گراش همش زمینخواری و حق و ناس کردنه از اراضی دولتی بگیر تا ملک شخصی هر کی یه پارتی داشته باشه راحت همه کار میکنه

  5. گرشنیا کاش تمام کامنتها رو پخش میکردی
    ایا لقب دزد و تازه به دوران رسیده لایق زمین خوارها نیست که شما پخش نکردین یا با صحبت همین زمین خوارها درباره ان مسئول موافقید که حاضر به پخش کردن کامنت بنده نشدین؟

  6. سلام
    چرا ماباید بشینیم تا آثار باستانی توسط افراد تخریب یا تصرف ویا باز سازی غیر اصولی بشه بعد آن را رسانه ای کنیم ؟
    چرا قبل از تخریب به فکر مرمت آثار گذشتگان نباشیم ؟
    در مسیر جاده گراش -اوز روبروی شهرک صنعتی روی تپه پاسگاهی قدیمی یا مسجد قدیمی وجود داره که در حال تخریبه وتازگی ها انگار توسط شخص یا اشخاصی دست کاری شده یا به قصد تصرف یا به قصد باز سازی خدا بهتر میداند .چرا رسیدگی نمی شود .
    بازدید کردن که دردی دوا نمیکند .بودجه که بازسازی شود هم الحمدلله به گراش نمیرسد چاره چیست ؟ باید فکر اساسی شود .
    بنظر من این مکان را به بخش خصوصی واگذار کنند با شرایط خاص ،که به صورت اصولی وسنتی بازسازی بشه جهت استفاده قهوه خانه ویا هرچیز دیگه بهترازاینه که کم کم تخریب ونابود بشه.
    وقتی تمام آثار تاریخی از بین بره دیگه اداره میراث فرهنگی بدرد چه میخوره ؟

  7. با سلام.متاسفانه چندی پیش توسط اداره منابع آب خنج چندین چاه قدیمی که ده ها سال بلااستفاده بود و جزء میراث گذشتگان ما بود به بهانه پر کردن چاه های غیر مجاز،با خاک یکسان شد و موجب رنجش شهروندان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top