بستن

اجماع‌ها در بن‌بست:‌ کی‌مونده؟ کی رفته؟

گریشنا (هفت‌برکه): با پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی، ترکیب نامزدهای انتخابات مجلس دهم تقریبا نهایی شده است. هر چند هنوز تا پیش از آغاز رای‌گیری فرصت برای کناره‌گیری وجود دارد، اما با توجه به پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی، کناره‌گیری به نفع نامزدهای دیگر به نوعی تبلیغات انتخاباتی محسوب می‌شود.

وضعیت نامزدهای باقی‌مانده و اهمیت آن‌ها را مرور می‌کنیم.

گراش: بهمنی و حسین‌شیری باقی‌ مانده‌اند

از شش نامزد تایید صلاحیت شده گراش، چهار نفر کنار رفتند. حسین فقیهی به نفع دکتر بهمنی کنار رفت، اما سیدعباس جهانبانی و دکتر مرتضی فتحی به نفع مردم کنار رفتند. آخرین نامزد حسین حسین‌زاده بود که امیدوار بود با به اجماع رساندن دو نامزد دیگر قهرمان ماجرا باشد، اما او هم سرانجام ناامید شد و بدون این که از کسی حمایت کند، کنار کشید. حسنی‌پور نامزد خنجی نیز به نفع حسین‌شیری کنار رفت.

دو نامزد باقی‌مانده فشار زیادی برای اجماع داشتند ولی تقریبا تمامی راه‌ها پیموده شده است و به نظر می‌رسد که برای اولین بار گراش تجربه حضور انتخاباتی دو نامزد را از سر بگذراند. با این که در عمل رقابت حسین‌شیری و بهمنی بیش از این که در سطح کل حوزه باشد، به رقابت در گراش منتهی شده است.

بهمنی بیانیه حمایت کارگروه انتخاباتی گراش را پشت سر خود دارد و همه تلاش حسین‌شیری این است که کارگروه انتخاباتی را بی‌اثر نشان دهد. هر دو می‌دانند حضور هم‌زمان‌ شانس برنده شدن‌شان را بسیار کم می‌کند، اما هر دو هم اصرار به ماندن دارند و بر این باورند رای اکثریت با آن‌ها است.

لار: جعفرپور و زاهدی و سه نفر دیگر

اول باید تکلیف علی‌زاده را مشخص کنیم. او که متولد علامرودشت است در زمان ثبت‌نام گفت:‌ بعد سال‌ها زندگی در لار، لاری هستم. البته علیزاده در جلسه زندوی شرکت کرد و در لار هم فشار برای کنار رفتن او وجود داشت، ولی تاکنون در عرصه انتخابات باقی‌مانده است. علیزاده کم‌شانس‌ترین نامزد لاری‌ها در انتخابات است.

جعفرپور بیشترین حمایت‌ها را در لار داشته است. در حالی که در ابتدای انتخابات به نظر می‌رسید عملکرد چهارساله جعفرپور باعث شود روزهای سختی را در مقابل انتقادهای نامزدهای دیگر داشته باشد اما در عمل جعفرپور راحت‌ترین کمپین انتخاباتی را برگزار کرد. در نهایت با تکرار استراتژی «مقابله با نامزد غیر لاری» نامزدهای غیر مطرح یکی یکی به نفع جعفرپور کنار رفتند. یگانه‌فرد، فراست، فرج‌پور و مقدس چهار نامزدی بودند که به نفع جعفرپور کنار رفتند، ولی فشارها برای سه نامزد نامدارتر دیگر موثر نبوده است. هر چند اجماع در لار هم مثل گراش رخ نداد اما به نظر می‌رسد نسبت به دیگر نامزدهای لار، جعفرپور حمایت‌های بیشتری داشته باشد.

زاهدی نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان با حمایت دو کارگروه اهل سنت وضعیت خوبی دارد. البته او چند روز گذشته گرفتار مسئله قرار گرفتن در لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به نام گام دوم یا لیست امید بود. در نهایت نام او ثبت شد. ۷ نامزد رد صلاحیت شده‌ی اصلاح‌طلب تاکنون از زاهدی حمایت کرده‌اند. غریبی، رحیمی‌نژاد، آیت‌اللهی، تقوی، نخبه و مرادی در بیانیه‌هایی جداگانه از زاهدی حمایت کرده‌اند.

محبی و محتاجی سهم خود را از آرای شهر لار و منطقه دارند. آن‌ها تا این لحظه راضی نشده‌اند به نفع جعفرپور کنار بروند و به طور مرتب در کانال‌های تلگرامی انصراف خود را تکذیب می‌کنند. محتاجی سابقه فرمانداری لارستان و محبی سابقه نمایندگی مجلس هفتم را دارد. هر دوی آن‌ها با شرایط انتخابات منطقه آشنا هستند.

دیگران: چهار باقی‌مانده

از میان چهار نامزد باقی‌مانده، هوشمند از دیگر نامزدها شناخته‌شده‌تر است. هوشمند سال‌ها در اداره جهادکشاورزی لارستان بوده است و امیدوار به آرا روستاها است. این نامزد اهل دهکویه از روز ثبت‌نام با قاطعیت اعلام کرد کنار نمی‌رود. او حمایت حزب اعتدال و توسعه را نیز دارد.

زارعی در دو حضور خود در انتخابات حتی نتوانسته است آرای اکثریت شهرستان خنج را به دست بیاورد. زاهدی در دوره هفتم که در انتخابات بود با وجود حضور زارعی با ۳۲ درصد بیشترین آرا خنج را به دست آورد. این دوره هم زاهدی وضعیت خوبی در خنج دارد، اما همه‌ی نامزدها کم و بیش از خنج رای خواهند داشت.

قاسمی هر چند از ماه‌ها پیش فعالیت انتخاباتی خود را شروع کرده است اما در میان نامزدهای مطرح دیگر نام‌اش گم شده است. سپاده جوان‌ترین نامزد این دوره بیشتر به انتخابات به عنوان یک فرصت نگاه می‌کند.

اجماع در بن‌بست

به نتیجه نرسیدن فرآیند اجماع در لار و گراش، شرایط انتخابات این دوره را برای رای‌دهندگان مشکل کرده است. به جای یک انتخابات دو مجهولی (لاری-غیرلاری) با یک انتخابات چند مجهولی روبه‌رو هستیم. انتخاباتی که جواب آن در بامداد هشت اسفند مشخص می‌شود.

این داده‌نما به شما کمک می‌کند که نامزد مورد نظر خود را بین نامزدهای موجود انتخاب کنید.

Majles10 Namzad

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

18 نظر

  1. عزیزان دانشجویان گراشی مقیم شیراز وتهران، مهندس حسین زاده انصراف داد ولی بدانید روزی شما نیز برای خدمت به این شهر باز خواهید گشت و خواهید دید که چگونه عده ای خود را قیم شهر دانسته و جوانان و استعدادهایشان را پس زده در حالی که ما باید بدانیم آنها که امروز به مصدر وزارت میرسند همان جوانهای دیروز بودند که با میدان دادن به آنها اکنون در مناصبی حضور دارند که موجب پیشرفت و افتخار شهرشان شده است.علوی ها موسوی لاری ها همه جوان بودند…العاقبه خیر للمتقین

  2. حسین شیری بهمنی چرااین موقعیت طلایی راازگراش گرفتید واقعا ایا شما به قصدخدمت امدید؟ایا مصلحت شهررابرمنافع شخصی ترجیح دادی؟ ایااصلامردم وخدمت به مردم براتون مهم است؟ من که فکرنمیکنم!! روزهشتم اسفندرابیادبیاوریدبا افسوس خوردن مردم شهرتان ولی دیگراه وافسوس دردی دوا نمیکندای کاش ای کاش اندکی فقط اندکی جوانمرد بودیدوفقط به فکرمردم بودیدمتاسفانه نمیخواهم ازکلمه خیانت استفاده کنم ولی به نظر بااین تفاصیل به نظر شما ازچه واژه ای میتوان استفاده کرد؟

  3. موه اوامنم تکه انتخابات مردم کیلوچندن گوربابا مردم جوون مردی کیلوچندن مردم همی تاجریاهن که دوروبرومن بقیه مردم بودونبودشوکیلوچندن

  4. بهمنی بزرگترین خیانت رو به شهر گراش کرده ، چون در صورتی که میبینه هیچ رایی نه تو گراش و نه شهرهای اطراف نداره باز هم با تکیهبر نظر کار گروه پا پس نمیکشه ، فقط دلش خوشه مثلا کارگروه !!! اسم اون رو اجماع کرده
    حالا دو طرف باشن ببینن رای کدوم بیشتره

  5. اگه یه گراشی رای نیاره این دو نفر بهمنی و حسین شیری به خاطر اینکه به نفع هم و مردم گراش کنار نرفتند مقصرند و دیگر در گراش هیچ جایی نخواهند داشت و مردم اونها رو خیانت کار بحساب میارن

  6. دیشب بدترین […] رو خانم بهمنی عزیز به خاندان حسین شیری نحویل دادن کاش اونها رو هم ضبط میمردن و تو واتس اپ دست به دست میکردن ، نه از اقای حسین شیری که میگه دست لقای بهمنی رو میبوسم نه از خانم بهمنی که داد میزد مرگ بر …… چرا اونها رو کسی نشنید ایا ؟؟؟

  7. دوستان عزیز با صحبتهاییکه که دیشب آقایان حسین شیری و مهندس حسین زاده کردند و ار درد و دلهای آنان کانلا برای مردم روشن شد که عاما اصلی این تفرقه نفوذ خانوادگی یکی از کاندیداها بوده است و به نا حق وی را انتخاب کار گروه معرفی وردند متاسفاته کسانیکه که خود را منتخب مردم میدانند به مردم خوب و مومن گراش دروغ گفته اند لذا عواقب هر گوته شکست انتخابی گراش مسولیتش مستقیم بگردن کارگروه و شورای اسلانی شهر است و باید اولا از مردم گراش عذر خواهی کنند و ثانیا هر چه سریعتر از سمت خود استعفا ه دهند و اکنون بر همه مروم خوب گراش ثابت شد تفرقه دوره گذشته نیز خود همین آقایان مدعی باعث و بانیش بودند

  8. آقایان خودشان میدانند بهمنی کاندیدای اصلح گراش است . آخه چه طور رای کارگروه که زیر نظر افرادی مثل حاج حبیب برگزار شده را نا معتبر میدانید.

  9. متاسفانه کلیپ صحبت های کارگروه اوز توی شبکه مجازی پخش شده و عده ای که خود رو منتخب کارگروه مناطق میدانستند را رسوا نمود تا مردم بیشتر به سیاست های مشمئز کننده کسانی که در مقام تصمیم گیری برای ۳۷۰۰۰نفر آدم عاقل و بالغ بودند پی ببرند.

  10. سلام
    درسته که با وجود دو کاندید درصد رای آوردن گراش کمه و شاید در نتیجه انتخابات شکست بخوریم ولی در این انتخابات بهترین دوره برای گراش است به چند دلیل :
    دراین انتخابات بعضی افراد رفوزه شدندو بعضی برنده
    رفوزه شدند آ نها که فکر کردندبا پول و حکومت پول میشه مردم را فریب داد و کسانی که در لقلقه زبان و شعارشان حامی ولایت بود ولی در عمل بر عکس بود ..
    برنده شدند کسانی که نشان دادند به شعور سیاسی رسیدند دیگر با حرف و پول نمیشه حکومت کرد و جوانانی که طلب تغییر در فکر و عمل مثلا خود را بزرگان همه معرفی میکنند هستند
    همانهایی که شما آنها را ساده نامیدید همنهایی هستند که به ندای رهبرشان در عمل لبیک میگویند و الان به ندای رهبر لبیک گفتند و به اشرافی گری و …. نه گفتند و خدا را شاکریم که حسین ها (حسین شیری و حسین زاده ) تایید شدند تا از ورود کسانی که خون به دل ولایت کنند وارد مجلس نشود
    بله این انتخابات تولدی دوباره برای مردم گراش بود تا افراد بدانند دیگر آن دوره ای تمام شد که با پول و بازی دادن احساسات مردم میشه به هدف های پوچ و بی اساس خود برسند

    خداحافظ حکومت منیت ها و خودخواهی ها

    وسلام بر تو ای گراش

    سخن آخر: هنوز فرصت باقیست تا به جبهه و سپاه مردم بپیوندید همچون شب عاشورا که امام حسین (ع) در تاریکی به یاران اجازه تصمیم گیری دادند امش بفرصت باقیست آقای ب ج ف ……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top