- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

داده‌نما: گرایش سیاسی نامزدهای لارستان، خنج و گراش

گریشنا (هفت‌برکه): هر چه حوزه انتخابیه کوچک‌تر باشد، معمولا تاثیر گرایش‌های سیاسی در رفتار رای‌دهندگان کمتر می‌شود و به جای آن عوامل قومی و محلی موثرتر است. با این وجود، گرایش سیاسی نامزدها و حمایت گروه‌های سیاسی از آنان هر چند عامل اصلی در حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش نیست، ولی می‌تواند در افزایش آرای نامزدها موثر باشد. از این نظر، این دوره برخی از نامزدها تلاش زیادی برای راه یافتن به لیست‌های سیاسی ملی و یا جلب نظر کارگروه‌های مناطق داشتند.

گرایش سیاسی نامزدها بعد از ورود نامزدها به مجلس نیز اهمیت دارد. قرار گرفتن در فراکسیون قوی‌تر می‌تواند قدرت چانه‌زنی نامزدها را بیشتر کند. نامزدهای لارستان معمولا از نظر سیاسی در مجلس وزنه قابل توجهی نیستند.

نکته جالب در حوزه انتخابیه این است که تمامی نامزدهای انتخاب شده در دوره‌های اخیر حامی دولت مستقر بوده یا این که حداقل مخالفتی با آن نداشته‌اند. نخبه چهره‌ای نزدیک به هاشمی شناخته می‌شد. کشفی سیاسی‌ترین نامزد انتخابات بود و در جبهه مشارکت عضویت داشت. محبی در دوره هفتم مخالفتی با خاتمی نداشت، هر چند بعد از ورود به مجلس به طیف مخالف دولت نزدیک شد. حسنی نیز با احمدی‌نژاد دوره اول مشکلی نداشت و در نهایت جعفرپور دوره نهم با حمایت سه جناح اصلی اصول‌گرا به مجلس رفت.

شاید روحیه محافظه‌کارانه موجود در منطقه باعث شده است مردم به جای قرار گرفتن در نقش اپوزیسیون ترجیح می‌دهند که راه تعامل و همکاری با دولت مستقر را بپیمایند و نماینده آن‌ها نیز همسو با دولت باشد.

از این نظر لیست اصول‌گرا به دو دلیل این دوره هواخواه کمتری داشت. از یک طرف، به دلیل همین سابقه تاریخی رای به نامزد نزدیک به دولت، اصول‌گرایان شناسنامه‌دار هم با تابلوی مستقل وارد شدند، و از طرف دیگر، لیست اصول‌گرایان پیش از این توسط جعفرپور پر شده بود.

علی‌زاده و زارعی بر روی گرایش اصول‌گرایی خود تاکید دارند. علیزاده درگفتگو با هفت‌برکه گفت: «اعتقاد ما از ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه تاثیر می‌گیرد و آدم‌هایی از تیپ ما معمولا به سمت اصولگرایی تمایل دارند.» زارعی هم خود را اصول‌گرا می‌داند: «اصولگرا و پشت نظام و فرمایشات رهبری هستم.»

حسین‌شیری، قاسمی و محتاجی دارای پیشینه اصول‌گرایی هستند اما ترجیحا می‌دهند مستقل خوانده شوند. موضع آنان در مورد دولت هم چندان صریح نیست. عمر سیاسی سپاده نیز کوتاه‌تر از آن است که بتوان گرایش سیاسی او را تعیین کرد.

اما مدعیان حامی دولت حکایت دیگری دارد. همه اصلا‌ح‌طلبان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. از میان چهار نامزد حامی دولت، بهمنی هیچ تمایلی برای ورود به لیست‌های انتخاباتی نداشت. هوشمند به عنوان دبیر حزب اعتدال و توسعه در لارستان مطرح شد. محبی از اصول‌گرایان حامی دولت است که در یک لیست نیز قرار گرفت. اما دعوای اصلی بر سر لیست موسوم به لیست امید یا شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بود.

زاهدی که دارای پیشینه اصلاح‌طلبی نیست، از سوی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان لارستان معرفی و حمایت شد. این معرفی با مخالفت شورای استان فارس روبه‌رو شد اما در نهایت با تصمیم تهران، زاهدی به لیست اصلاح‌طلبان وارد شد.

اطلاعات در مورد گرایش سیاسی نامزدها ممکن است به دلیل کمی اظهار نظرهای آنان دقیق نباشد. نامزدهایی که فکر می‌کنند اطلاعات آنان صحیح درج نشده است با هفت برکه تماس بگیرند.

Majles10 Namzad [1]