بستن

اوزال، قمارباز و صدای نرگس برگزیده‌های کل دوازدهم

هفت‌برکه (گریشنا):‌ فیلم‌های اوزال از هرمزگان، قمارباز از شیراز و صدای نرگس از کازرون بیشترین جوایز از دوازدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه کل گراش به دست آوردند.

آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه کل گراش با حضور مسئولین شهرستان و دکتر بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ۱۴ اسفندماه در گراش برگزار شد. (خبر در هفت‌برکه) مهدی نادری، جمشید برزگر و آیدا پناهنده سه فیلم‌سازی که کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد‌ه‌اند و از کارگردانان آینده‌دار سینمای ایران هستند، داوری این دوره از جشنواره را بر عهده داشتند. (بیانیه هیات داوران)

13941214 Kal12-End (49)

اوزال برگزیده میراث فرهنگی

سه جایزه جشنواره کل به بخش ویژه میراث فرهنگی اختصاص دارد. اوزال مستندی در مورد دریانوردان بندر کنگ، دو جایزه این بخش را نصیب خود کرد.

مسعود میرزایی، کارگردان اوزال دو تندیس بهترین فیلم مستند و بهترین پژوهش را به دست آورد. تندیس بهترین کارگردانی بخش میراث فرهنگی به احسان شادمانی کارگردان فیلم دارالسلام از شیراز رسید.

مسعود میرزایی بعد از دریافت تندیس جشنواره گفت: «خوشحال‌ام که در گراش هستم و این جشنواره دوازده دوره ادامه داشته است. کمک کنید از کل به کن برسیم.»

به جز سه داور اصلی، دکتر کاوه فتاحی نیز در داوری بخش میراث فرهنگی همکاری داشت.

بهترین فیلم‌های هر بخش

جشنواره فیلم کوتاه کل در سه بخش داستانی، مستند و تجربی برگزار می‌شود و داوران برگزیدگان هر بخش را معرفی می‌کنند.

در بخش داستانی که شلوغ‌ترین بخش این دوره از جشنواره بود، تندیس بهترین فیلم به قمارباز ساخته کریم‌ لک‌زاده به تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوان ایران رسید. فیلم‌های دور و دورتر از احسان شادمانی و صدای نرگس از هادی رهبر دیگر نامزدهای این بخش بودند. کارگردان قمارباز برای دریافت جایزه خود در سالن حضور نداشت.

در بخش مستند تندیس فیلم برتر به «پدر، مادر، علی، رضا و من» ساخته هانیه یوسفیان رسید. پنج فیلم «جل»، «اوزال»، «دارالسلام»، «دایکندی شهری دور از وطن» و «من می‌خوام معتاد بشم» نامزدهای فیلم مستند بودند.

در بخش فیلم‌های تجربی، داوران بحث‌های زیادی داشتند. در نهایت تندیس این بخش به فیلم «آ… در سرزمین بایر» ساخته کیانوش جهاندیده از شیراز رسید. داوران از فیلم «یک پلان بلند» ساخته حسن بیداروند هم با لوح سپاس تقدیر کردند. تایمولوژی دیگر نامزد این بخش بود.

13941214 Kal12-End (45)

جوایز بهترین عوامل

در بخش صدابرداری تندیس جشنواره به امین اردانی و سهراب بهرامی صدابرداران فیلم اوزال رسید. قمارباز، دور و دورتر و جل در این بخش نامزد بودند.

تندیس بهترین تصویربرداری را اصغر بشارتی برای فیلم جل به دست آورد. بشارتی بعد از دریافت جایزه در مورد مشکلات خود برای فیلمبرداری این فیلم گفت و این که تاکنون ۲۶ جایزه برای این فیلم گرفته است. شش فیلم دیگر در این بخش نامزد بودند.

تندیس تدوین به کیانوش جهاندیده کارگردان و تدوین‌گر «آ… در سرزمین بایر» رسید. بهمن کیارستمی تدوین‌گر فیلم «پدر، مادر، علی، رضا و من» شناخته شده‌ترین نامزد این بخش بود. مسعود میرزایی برای فیلم جل، کریم فائقیان برای خلوتگاه، کوروش جهاندیده برای «آ… در سرزمین بایر» و صادق رسولی برای هلهله جنگ، نامزدهای دیگر بهترین تدوین‌گر بودند.

کریم لک‌زاده برای فیلمنامه «قمارباز» یک تندیس دیگر را به دست آورد. صدای نرگس و آ… در سرزمین بایر دیگر نامزدهای این بخش بودند.

احسان شادمانی تندیس بهترین کارگردانی را به خاطر فیلم «دور و دورتر» دریافت کرد. شادمانی خطاب به مدیر کل ارشاد فارس گفت: «در مورد پیش‌تولید فیلم بلندم خواستم خدمت برسم. وقت بدهید تا فیلم‌سازان به سمت فیلم‌های قوی‌تر بروند.» کریم لک‌زاده، صادق رسولی، کورورش جهاندیده و هانیه یوسفیان دیگر نامزدهای این بخش بودند.

داوران در بخش بازیگری یک تندیس و یک لوح تقدیر دادند. تندیس جشنواره به بهزاد دورانی بازیگر فیلم «قمارباز» رسید. اما داوران از «ساحل پیرالو» بازیگر نوجوان فیلم صدای نرگس هم تقدیر کردند. کارگردان صدای نرگس در مورد نرگس فیلم‌اش گفت: «در تمام مدارس کازرون به دنبال بازیگر گشتیم تا آخر سر بازیگر مورد نظر را در پارک در حال سرسره‌بازی پیدا کردیم. ساحل دو ماه برای بازی در این نقش تمرین کرد و وقتی موهایش را بریدیم تمام روز گریه می‌کرد.»

13941214 Kal12-End (48)

جوایز ویژه

به جز جوایز بخش‌های اصلی، دو جایزه دیگر هم داده شد. جایزه ویژه تماشاگران به فیلم «صدای نرگس» رسید. هادی رهبر کارگردان این فیلم جایزه را به همسر برادرش اهدا کرد که با فروختن طلاهایش امکان ساختن این فیلم را فراهم کرده بود.

جایزه دیگر هم به صدای نرگس رسید. انجمن فیلم کوتاه ایران از امسال به فیلم برتر جشنواره از نگاه خود جایزه می‌دهد، که صدای نرگس برگزیده این انجمن بود.

2 نظر

  1. سللم و خسته نباشید به همه دستندرکاران جشنواره فیلم کوتاه کل
    و دست مریزاد به دوستان عزیز هرمزگانی خودم (مسعود میرزایی _اصغر بشارتی _مهدی بهرامی و مهمود شاکری عزیز که با فیلمهای مستند خود همهر و به وجد اوردن امیدوارم همیشه پیروز و موفق باشند

  2. سللم و خسته نباشید به همه دستندرکاران جشنواره فیلم کوتاه کل
    و دست مریزاد به دوستان عزیز هرمزگانی خودم (مسعود میرزایی _اصغر بشارتی _مهدی بهرامی و مهمود شاکری عزیز که با فیلمهای مستند خود همه رو به وجد اوردن امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top