بستن

فرمانداری گراش میزبان شوراهای شهر و روستا

هفت برکه (گریشنا): در همایش روز شوراها از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای گراش قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار هفت برکه این همایش، نهم اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد. فرماندار و بخشدار مرکزی گراش میزبان‌های این جلسه بودند که در سخنان خود بر نقش شورا به عنوان پل رابط بین مردم و مسئولین تاکید کردند. شهردار گراش از فرصت روز شورا برای ارائه گزارش سال ۹۴ استفاده کرد. جعفر یوسفی و فاطمه خواجه از شورای شهر گراش و علی‌اکبر باقری از شورای فداغ سخنرانی بودند که به نمایندگی از شوراها در جلسه سخن گفتند.

فرماندار گراش: هنر شورا انطباق خواسته‌های مردم با قانون است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان هدف از تشکیل این جلسه را تجلیل و تشکر از شورای شهر و روستا عنوان کرد و بیان داشت: «شوراها بلاگردان و سپر بلای مسولین هستند. من پانزده، شانزده سال است که با شوراها ارتباط دارم و بر نقش شوراها در کمک مسولین و توسعه جامعه واقفم.

شوراها جز مصوبات قانون اساسی ما است. هر جا شورا به عنوان نمایندگان مردم و مسولین به عنوان نمایندگان دولت دست در دست شدند عوامل پیشرفت جامعه آماده می‌شود. مهم‌ترین وحساس‌ترین کار شورا انتخاب یک بازوی اجرایی قوی است که در شهر، شهردار و در روستا دهیاری است که هفتاد، هشتاد درصد بار مسولیت شوراها را می‌توانند کم کنند.

لازم است شوراها مرتب جلسه داشته باشند و صورت جلسه را به منابع مرتبط ارسال کنند. حفاظت ازمنابع طبیعی، انتقال مسایل و مشکلات به بخشداری و فرمانداری، توجه به مناسبت‌ها، ضرورت بهره‌برداری از حمایت‌های دولتی از جمله مسایلی که شورا‌ها باید مد نظر داشته باشند.»

او در ادامه می‌گوید: «تقاضایی که از شوراها دارم این است که عملکرد یک ساله‌ی خودتان را محاسبه کنید. وبرای سال آینده برنامه داشته باشید.

هنر شورا باید این باشد که بتواند خواسته‌های مردم را با قوانین موضع کشور انطباق دهد. ما نباید هر چیزی مردم می‌گویند بگوییم چشم. باید با قانون تطبیق دهیم. وظیفه شورا رعایت قانون و قانونمند کردن مردم است.

در سالی که گذشت ما قریب سی و نه میلیارد تومان پروژه در سطح شهرستان افتتاح  یا کلنگ‌زنی داشتیم که از این سی میلیارد، نود درصد از اعتبارات دولتی و تنها نه درصد از کمک‌های خیرین استفاده شده است. که در شهرستانی با جمعیت ما رقم قابل توجهی است ما امسال همچنین قریب پنج میلیارد تومان معابر و منازل مسکونی را خریداری کردیم.»

بخشداری مرکزی: برخی شوراهای روستایی برای دریافت عوارض همکاری نمی‌کنند

فضلی، بخشدار مرکزی به عنوان اولین سخنران بعد از تبریک به نمایندگان مردم در شوراهای روستا، شهر، بخش و شهرستان، سخنان خود را با مروری بر تشکیل شوراهای اسلامی آغاز کرد: «شوراهای اسلامی نهادهای مقدسی هستند که با الهام از دستور و ارشاد قرآن مبنی بر مشاوره و مشورت در کارها و در بستر نظم مردم سالار جمهوری اسلامی ایران در همان آغازین سال‌های تشکیل انقلاب اسلامی، دستور تشکیل آن توسط بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران صادر شد و کمی بعد پس از تشکیل دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۶مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شد و در اردیبهشت ۷۸ نیز اولین دوره‌ی انتخابات با صدور فرمان مقام معظم رهبری شروع به کار کرد. امروز بعد گذشت شانزده هفده سال از اولین روز تشکیل شوراها ما شاهد شکوفایی و تعالی این نهال انقلاب هستیم و امروز کسی نمی‌تواند منکر نقش و جایگاه این نهاد مقدس شود نهادی که پناهگاهی است جهت مردم وهم یاوری است جهت مدیران دولتی و مسولان اجرایی، نهادی که به منظور احترام به خرد جمعی جهت اداره‌ی امور تشکیل شد و به منظور کاهش خطا‌های فردی و تصمیم‌گیری‌های فردی امروز توانسته به عنوان نزدیکترین نهاد به مردم بار بسیاری را از روی دولت‌های مختلف و مدیران اجرایی بردارد. اقدامات موثری که در حوزه‌ی مدیریت شهری و روستایی انجام شده است به توسعه پایدار شهر‌ها و روستا‌ها کمک کرده است.»

shora18

او در ادامه بیان داشت: «اگر ما می‌خواهیم روستاهای آباد و آرام و سربلندی داشته باشیم راه آن تقویت شوراها است و راه‌حل توسعه‌ی شهر و روستا تقویت شوراهای شهر و روستا است. دوستان مخصوصا در روستا شهادت خواهند داد که بنده و سایر خدمتگزاران در بخش مرکزی شهرستان بارها و بارها از شوراها خواستیم که فعالیتها و اقدامات خودشان را چشمگیر‌تر کنند زیرا اعتقاد داریم با وجود تمام مشکلاتی که هست تنها راه آبادی یک روستا فعالیت شوراهای روستا است و روستا به همان اندازه که شورای پویایی داشته، توانسته رشد و توسعه‌ی بیشتری داشته باشد. فعالیت شورا در زمانی چشمگیر خواهد بود ومنتج به نتیجه خواهد شد که زمام امور را به دست مردم بسپاریم.»

بخشدار مرکزی گراش مهمترین مسائل مرتبط با شوراها را از دید خود برشمرد: «یکی از معضلاتی که در شهرستان دچار آن هستیم معضل تغییر کاربری‌ها و تصرف اراضی است که می‌طلبد شوراها نظارت بیشتری را روی این مساله داشته باشند و به روستاییان اطلاع بدهند که اگر شما دام دارید و می‌خواهید از زمین صحرا استفاده کنید راهش این است که از طریق قانونی وارد شوید تا دچار دردسرهایی که تمرد از قانون ایجاد می‌کند نشوید.

مساله‌ی بیمه‌ی روستایی هم مساله مهمی است که علی‌رغم تاکید و توسعه دولت و فرماندار آن‌طور که باید در روستاها اجرایی نشده است. مساله بیمه از جهت امنیتی که از نظر شغلی و حیاتی در زندگی روستاییان ایجاد می‌کند، مساله‌ی مهم و حیاتی است.

مایلم توجه شوراها را به مسولیتشان در خصوص ماده ۵۰ و۵۵امور اجرای قانون شورا ودهیاری‌ها در زمینه نظارت و همکاری با دهیاران جلب کنم. دهیاران بازوی اجرایی شورا و بخشداران هستند و اگر این‌ها نتواند کارشان را درست انجام دهند در واقع ما نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم. بنابرین ما از شوراها توقع داریم هم در زمینه نظارت و هم در زمینه همکاری کمک بیشتری کنند. مصادیقش بحث عوارض است دهیار حتی برای این که حقوق خودش را هم بتواند به دست بیاورد باید عوارض روستا را جذب کند ولی ما گاه شاهد هستیم شوراها در این زمینه به دلایلی همکاری نمی‌کنند.»

shora1

گزارش شهردار: بودجه سال ۹۴ نزدیک به ۲۰ میلیارد بود

جعفر یوسفی، به نمایندگی از اعضای شورای اسلامی شهر گراش به پشت تریبون آمد و گفت: «یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری بحث اقدام و عمل در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و ما شوراها باید با اقدام و عمل انقلابی در جهت جذب سرمایه‌گذار، رشد توسعه و تکاپوی اقتصادی بکوشیم و این حرف را سرلوحه ی کارمان برای امسال قرار دهیم.» او با خواندن شعری در مورد شورا سخنانش را به پایان برد.

غلام عباس زارع، شهردار گراش نیز با اشاره به فرامین قرآن و هشت بند از اصول قانون اساسی بر اهمیت توجه به تشکیل شورا تاکید نمود و گفت: «تشکیل شورا باعث هم اندیشی و توسعه‌ی خرد جمعی و همچنین عامل عمران و آبادی شهرها و نظم‌دهی به سیستم شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور شده است. ما به تاریخ ایران که توجه کنیم معمولا سه نهاد همیشه مورد انتقاد بودند، نهاد نظمیه، عدلیه و بدلیه که بعد از پیروزی انقلاب این دیدگاه انتقادی کمرنگ‌تر شده ومردم اعتماد خوبی به ادارات پیدا کردند و شاهد رشد ادارات هستیم.»

شهردار گراش در ادامه گفت: «در مجموع شهرداری گراش در سال ۹۴ علی رغم مشکلات از جمله داشتن بدهی که معادل کل بودجه شهرداری بود و رکورد حاکم بر اقتصاد کشور خوشبختانه با تلاش و حمایت‌های خوبی که از سوی اعضای شورای اسلامی شهر داشتیم ما توانستیم بودجه شهرداری را از یک به دو برابر و حتی سه برابر ارتقا دهیم. به این شکل که ما بودجه‌ی مصوبمان هفت میلیارد تومان بود و چهارده میلیارد تومان به صورت نقدی وصول داشتیم و حدود شش میلیارد تومان نیز به صورت غیر نقدی که مجموعا چیز حدود بالغ بر بیست میلیارد تومان بودجه سال ۹۴شهرداری بود. با توجه به این مساله بود که حتی عوارض سال ۹۳، ۹۴و ۹۵ هم هیچ گونه افزایشی ما نداشتیم. ناوگان خودرویی شهرداری به ویژه در قسمت خدمات و آتش‌نشانی کاملا نوسازی شد با هزینه‌ای حدود بیش از یک میلیارد تومان، آسفالت معابر شهری مخصوصا خیابان‌های اصلی در بلوار رسالت، بلوارسعادت، بلوار الله قلی خان، بلوارخدیجه کبری، خیابان بسیج و سایر نقاط دیگر با هزینه‌ی حدود یک میلیارد یا بیشترآسفالت شد و به اتمام رسید. بلوار خلیج فارس در یکی از ورودی‌های شهر به طول حدود سه کیلومتر ایجاد شد و متعاقب آن با همکاری اداره‌ی برق از همین بلوار به طول دو کیلومتر ما توسعه‌ی روشنایی داشتیم و این بلوار روشن شد.

shora4

مشکل خیابان بسیج بعد از سال‌ها مرتفع شد و ما در انتهای خیابان بسیج زمینی را به مساحت حدود پنج هزار متر مربع و با هزینه‌ی حدود ششصد میلیون تومان به منظور انتقال فاضلاب ازآن قسمت و ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب و انتقال آن به فضای سبز، خریداری کردیم.

پارک‌های محبی وملاصدرا و پارک شهر را ساماندهی کردیم و هم‌اکنون نیز مشغول ساماندهی قسمتی از پارک شهر هستیم. برای اولین بار ما پای خیرین را در پروژه‌های شهرداری باز کردیم که نمونه آن پارک محبی و مسلمانی بود. برای اولین مرتبه در سطح استان ما طرحی را به نام گریتینگ(جداول فلزی سرپوشیده) ایجاد کردیم که الگویی برای سایر شهرهای استان است.

شهردار از ادامه برنامه خصوصی‌سازی خدمات شهرداری می‌گوید

علی‌رغم بازنشسته شدن تعداد حدود هفت نفر از پرسنل، سیاستی که شهرداری به کار برد بحث واگذاری کارها به بخش خصوصی بود از جمله خدمات شهر، فضای سبز، ایستگاه CNG، کشتارگاه و عوارض خودرویی که آن را به بخش خصوصی واگذار کردیم و در دستور کار قرار دارد که دو بخش دیگر از جمله بخش صدور پروانه‌های ساختمانی و عوارض صنوف را در همین سال جاری به بخش خصوصی واگذار کنیم.

تغییرات گسترده در سیستم اداری و مالی شهرداری، الکترونیکی کردن شهرداری، انعقاد قرارداد طرح تفصیلی شهر از دیگر فعالیت‌ها بود. حدود پنج میلیارد تومان ما هزینه‌ی بازگشایی معابر و شوارع شهری را داشتیم و همچنین پیگیری ایجاد بانک شهر در این شهر برای اولین بار که شاید در همین ماه جاری تاسیس و راه‌اندازی شود البته قدم اول اینترنت بانک است که دستگاه بسیار پیشرفته‌ای است ومرحله‌ی بعدی مجوزی که استان برای شهر صادر می‌کنند.

اگر بخواهیم به یک مدیریت شهری و روستایی پایدار دست پیدا کنیم باید شهر و روستایمان یک برند داشته باشد خوشبختانه حرکت بودجه سال ۹۵ شهرداری با همت و تلاش شورای اسلامی شهر به سمت برندسازی توریستی و تجاری شهری دارد پیش می‌رود. از جمله پروژه‌هایی که در سال ۹۵ در دستور کار قرار دادیم مجموعه‌ی هفت برکه، مجموعه پنج برکه و مجموعه‌‌ی کلات، توسعه‌ی پارک شهر به صورت اکو پارک، ورودی‌های شهر، ایجاد پارکینگ‌ها در معبر اصلی و خیابان امام خمینی(ره)، تشویق به احداث مراکز تجاری بزرگ و پیگیری و تسریع در ایجاد هتل در شهر گراش، است. به هر ترتیب تلاش شهرداری و شورا مهیا کردن شهری پویا و زنده برای مردم خوب گراش است.»

باقری: شوراها سنگ زیرین آسیاب هستند

باقری از شورای روستای فداغ به نمایندگی از کشوراهای بخش مرکزی و ارد نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او بعد از بیان تقدیر و تشکر از مسولین ادارات و همچنین فرماندار و فضلی بخشدار مرکزی به دلیل تلاش در امر عمرانی و آبادی و خدمت‌رسانی به روستا، گفت: «کمبودها زیاد است و جای بعضی از گلایه‌ها وجود دارد. شوراها به عنوان سنگ زیرین آسیاب هستند از یک سو طبق قانون رای مردم را گرفتند و طبق عرف مردم توقع از اعضای شورا دارند که به عنوان نماینده‌ی آن‌ها در ادارات و بین مسولین باشند و در آخر مدافع حقوق مردم در ادارات و مراکز باشند و از یک طرف هم بین مسولین ادارات جا افتاده که شوراها را به عنوان نماینده‌ی خودشان در روستاها می‌دانند و این تعارض کار را برای شوراها سخت کرده است ودر عمل ما این مشکلات را می‌بینیم که نه نماینده‌ی دولت در روستا هستیم و نه نماینده ملت در ادارات چرا که بعضی مواقع مشکلاتی پیش می‌آید که طرفین توقع دارند و ما متوجه می‌شویم نه دولت از شورا راضی است و نه ملت. ونمی‌توانند دو بازو را باهم حرکت دهد واقعا امر شورایی امر سختی است.

توقعی که در روستاها از اعضای شورا است بسیار زیاد است و ما این را از مسولین ادرات خواستاریم که حمایت بیشتری از اعضای شوراها بکنند. شوراها اجرایی نیستند اما توقع اجرایی از آن‌ها است. هم در روستاها و هم در بین مسولین ادارات، توقع مردم ودولت از شورا اجرایی است در صورتی که شورا در کل طبق قانون یک نهاد نظارتی است.

حمایت‌های اداری از شوراها کم است به خصوص در بخش ساخت و سازها، همچنین اختیارات شوراها نیز کم است که باعث دلزدگی مردم از شوراها می‌شود. و همه‌ی این‌ها می‌طلبد مسولین حمایت بیشتری از شورا داشته باشند.»

shora8

 

در پایان فاطمه خواجه عضو شورای شهر گراش شعر طنزی با مضمون روز شورا خواند و شورای بخش ارد و شورای اسلامی روستای فداغ از سوی بخشداران به عنوان شورای برتر معرفی و تقدیر شدند.

همچنین شورای اسلامی شهرستان گراش، شورای اسلامی شهر گراش، شورای اسلامی روستای خلیلی، شورای اسلامی روستای بشیرآباد، شورای اسلامی روستای لب‌اشکن، شورای اسلامی روستای محمد زینا، شورای اسلامی روستای کنگ و ریشه، شورای اسلامی روستای حسین‌آباد، شورای اسلامی روستای کنار زیارت، شورای اسلامی روستای زینل‌آباد و شورای اسلامی روستای آغصه از بخش ارد، با اهدای لوح سپاس، تقدیر شدند.

shora10

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top