بستن

طرح هفت‌برکه با کمک منتقدین اصلاح می‌شود

هفت برکه (گریشنا): طراحی مجموعه تاریخی هفت برکه در جلسه‌ای با حضور طراح مجموعه، اعضای شورا، شهردار و نمایندگان مهندسین معمار گراش نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار هفت برکه: این جلسه، دیروز، یازدهم اردیبهشت ماه برگزار شد. حبیب‌الله مهرابی، رئیس شورای اسلامی شهر گراش گفت: «بررسی طرحی که مهندس معصومی برای پروژه‌‌ی هفت برکه طراحی کرده است و بیان نقطه نظرات و مشورت با مهندسین، معماران و شهرسازان بومی هدف از تشکیل این جلسه بود تا با لحاظ شدن این نظرات، با طرحی زیبا و پخته برای اجرایی شدن پروژه روبه‌رو باشیم و از هزینه‌های اضافی و دوباره‌کاری در آینده جلوگیری شود.»

طراح مجموعه: هویت مهمترین مساله در طراحی بود

مهندس امیرارسلان معصومی، در رابطه با اولویت‌های طراحی در پروژه‌ی هفت برکه می‌گوید: «اولین مساله هویت شهری و هویت مجموعه است. مورد بعد بحث فرهنگ است و این که در واقع استفاده اجتماع و برخورد مردم با یک مجموعه‌ی فرهنگی- تاریخی چگونه است؟ برخوردی که من دیدم به نحوی که شایسته باشد، نبود طبیعتا ما می‌آییم و با یک کارفرهنگی مردم را تشویق می‌کنیم که تاریخ گذشتگانشان را حفظ کنند. این آب‌انبارها و برکه‌ها، هویتی است که باید احیا شود بایستی مردم به آن توجه کنند و به آن افتخار کنند، این کل بحث من بود و براساس اصل هویت، سرزندگی و پویایی طراحی را انجام دادم چون آن‌جا قبرستانی بود که پویایی لازم و سرزندگی را نداشت گفتم این سه موضوع در طرح لحاظ شود، ضمن این که طیف‌های مختلف سنی اعم از کودکان، نوجوانان و سالمندان همه بتوانند از این مجموعه استفاده کنند.»

haft berkeh

او در ادامه بیان می‌کند: « پارکینگ، محوطه‌سازی بخش تاریخی با هویت، راه‌های دسترسی پیاده، سرویس‌های بهداشتی، آبنمای موزیکال هفت برکه، مجموعه ورزشی پینت بال  هفت برکه، خانه کشتی(زورخانه) هفت برکه، فرهنگ‌سرا (آمفی تاتر و نگارخانه)، اطلاعات توریسم، قبر موزه هفت برکه از بخش‌های مجموعه‌ی هفت برکه است که در این طرح لحاظ شده است.

مجموعه هفت برکه و محوطه اطراف آن به صورت فضای باز شهری است و بخشی از آن به پارک کودک اختصاص داده می‌شود اما بحث اصلی که وجود دارد اتصال هفت برکه با کشکول (برکه حاج اسدالله) است. یعنی این اتصال می‌بایست خوب و روان باشد در واقع مسیری را ایجاد کند که آیندگان ما بگویند این یک مسیر تاریخی است. کف سازی مسیر یک کف‌سازی خوبی است که هویت و ارزش اجتماعی مجموعه را بالا می‌برد و مردم منطقه احساس خوبی خواهند داشت از این که یک کف‌سازی خوبی در کوچه‌ هایشان انجام شده است. دیدگاه من یک دیدگاه استفاده‌ی محلی است اعتقادم این است که بچه‌های محل باید بیایند آنجا بازی کنند. فضا به نحوی باشد که مردمی که در اطراف آن مجموعه هستند بیایند و استفاده کنند و صرفا یک فضای کاملا تاریخی نباشد. حضور عناصر تاریخی در کنار فضای شهری مساله مهمی بود که در طراحی طرح در نظر داشتم.»

او در جواب به سوال ما که تا به حال چند بار به گراش سفر کرده است، می‌گوید؟ «من احساس دین به این شهر دارم چرا که یکی از بزرگان شهر به اسم هاشم اقتداری در شیراز همسایه ما بود. طرح هم که به من واگذار شد درواقع یک مسیر بود و یک کف‌سازی ولی من رفتم در مورد آن کنکاش و جست جو کردم و سعی کردم یک کاری کنم که هویت آن حفظ شود.»

منتقدین: طراحی بدون شناخت کافی انجام شده است

خانم مهندس کهنسال از مهندسین گراشی حاضر در جلسه عقیده داشت: «مساله هویت، مساله‌ای است که در طراحی این طرح گنجانده نشده است. اتفاقی که برای پارک لاله افتاد نباید بار دیگر برای هفت برکه نیز رخ دهد.»

حامد عبدالهی، نماینده‌ی انجمن ایکوموس می‌گوید: «مهم‌ترین انتقاد ما این است که شناخت کافی در مورد سایت صورت نگرفته و همین تحقیق و شناخت ناکافی باعث شده مشکلاتی در طراحی به وجود بیاید در جلسه‌ای که گرفته شد این شناخت‌ها تذکر داده شد. نیاز است طراح به قضایای مختلف نگاه کند. چون ما به یک طرح به صورت مقطعی نگاه نمی‌کنیم بلکه این یک پروژه‌ی بلند مدت است. من فکر می‌کنم علت اصلی ضعف طراحی این بود که شناخت و تحلیل درستی در مورد قضایای مختلف از جمله میراث فرهنگی، کاربری‌ها و اهالی محل صورت نگرفته است.»

عبدالهی در ادامه تصریح می‌کند: «در این پروژه مساله‌ی میراث فرهنگی باید پررنگ‌تر دیده شود. از جمله حفظ قبر حاج ابوالحسن که بانی خیر مجموعه هفت برکه هستند. یک سری قبرهای شاخص هم در مجموعه قبرستان شیخ حسین داریم که آن‌ها هم باید حفظ شود و مساله بعد این که ما آب‌انبار را فقط خود آب انبار نبینیم بیایم به صورت یک مجموعه ببینیم و به آب‌راه‌هایی که به این آب انبارها می‌خورد هم توجه کنیم چرا که همه‌ی این موارد جز میراث فرهنگی هستند و باید در طرح دیده شود و نبایست تخریب شود.

بحث دیگر جریان پوشش گیاهی بود که چه پوشش گیاهی ایجاد کنیم تا فضا متنوع‌تر و بهتر شود وکیفیت فضا چه در شب و چه در روز مناسب باشد.»

شورای شهر: طرح اصلاح می‌شود

عبدالهی در صحبت پایانی خود بیان می‌کند: « ما به این نوع جلسات نیاز داریم که گهگاهی کارگروه‌های تخصصی بیانید نظر دهند و صحبت کنند تا کاری که قرار است انجام شود البته نه فقط در بحث شهرسازی و میراث فرهنگی بلکه در همه‌ی زمینه‌ها به یک نتیجه‌ی خوبی برسد. کار شورا و شهرداری قابل تقدیر است که دغدغه‌ی اقشار مختلف جامعه را درک می‌کنند و با برگزاری جلسات متعدد در راستای پاسخ به این دغدغه‌ها تلاش می‌کنند.»

مهندس خواجی نیز با تهیه‌ی چند عکس و پاورپوینت پیشنهاد‌ها و انتقاد‌هایش را در این جلسه مطرح کرد. حبیب‌الله مهرابی در مورد تصمیم شورا برای اجرای مجموعه هفت برکه گفت: «تصمیم داریم مطابق با نقشه‌‌ی اصلاح شده مجموعه و محوطه‌ی هفت برکه را به امید خدا اجرا کنیم. هفت برکه، پشت حسینیه‌ی اعظم و مسجد مهدیه در این مجموعه قرار دارند.»

photo_2016-05-01_13-31-59

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

8 نظر

  1. با سلام خدمت همه مسئولین دلسوز شهر عزیز گراش
    با احترام به خون مقدس شهدا و امام شهدا و با تبعیت از ولی امر مسلمین جهان اسلام با توصیه مسلمانان به رعا یت تقوای الهی از درگاه خداوند خواستارم.

  2. سلام و خسته نباشید ب مسئولان محترم با عرض معذرت خواهی و پوزش از شما مسئولان تقاضا دارم به محله های قدیمی «پاقلعه» هم نگاهی بیاندازید و تقاضا داریم برای خیابانی ک نیز در حال ساخت آن بودید و اکنون ب حال خود رها کرده اید چاره ای بیاندیشید و در شهر گل و بوته کم است و در شهر نیز نور چراغ بیشتر بیافزایید ک ماه تابان در دل تاریکی شب زیبایی های خود را ب رخ می کشد…ممنون

  3. افتضاح اندر افتضاح اندر افتضاح.هیچ کدوم از اون مباحثی که طراح(مهندس معصومی)گفتن رو من توی طرح نمیبینم!
    در ابتدای طراحی یک فضای شهری بایستی به این موارد توجه بشه:
    ۱)هویت منطقه:(اقلیم آب و هوایی-جغرافیای طبیعی-اجتماعی سیاسی و اقتصادی )
    ۲)ارتباط با اطراف
    ۳)ویژگی های محلی :(مصالح و …)
    ۴)مورفولوژی(ویژگی طبیعی)
    ۵)سیمای اجتماعی اقتصادی(مشخصات جمعیتی ناحیه و سنت ها)
    علاوه بر این بایستی یک فضای شهری از قابلیت نشان پذیری ، کشندگی ،حس ایجاد لذت وخاطره سازی و… را دارا باشد. همه ی این موارد در جز جز طرح(از تیرهای برق موجود در طرح گرفته تا نوع و طرح کف سازی مجموعه تا تخصیص کاربری به فضاهای موجود در مجموعه بایستی دیده شود که متاسفانه در این طرح جز کپی چند آبجکت سه بعدی و کنار هم چیدن آنها “هیچ”توجه بفرمایید “هیچ” کار خاصی انجام نشده است.
    متاسفانه دلیل طراحی اینگونه طرح های سطحی یک چیز میتواند باشد:عزیزان شورا از تخصص لازم در این موارد برخوردار نبوده لذا کار را به کسانی میسپارند که با کمترین هزینه طرح هایی بدون پشتوانه مطالعاتی را طراحی میکنند.امیدواریم به نقدهای عزیزان متخصص در این امور توجه کنند.ممنون

  4. مهندس طراح شهری که نوشتید به آب و هوا توجه بایستی بشود و هیچ چیز در طرح دیده نشده. لطفا بخوانید اینهمه چیز مثل آبنمای موزیکال فرهنگسرا و کلی چیز دیگه در طرح هست که آدم شک میکنه چطور در اینجا جا دادن.شما متخصصین همشهری چرا بهانه گیری میکنید اگر بلد بودید شما چرا اینهمه سال این برکه ها اینجاست شما یه طرح میدانید و اجرا میکردید. جز آینه که فقط حرف میزنید؟ لطفا پاسخ بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top