بستن

خواجه: شورا تا جایی که بتواند به فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کند

هفت برکه (گریشنا): با استعفا علی‌اصغر حسنی، فاطمه خواجه به عنوان عضو رسمی شورای شهر حدود یک سالی است که مسولیت کمیسیون فرهنگی را پذیرفته است. در مصاحبه‌ای که با او داشتیم او از فعالیت‌هایش در طول این مدت می‌گوید. خواجه می‌گوید هر چند شورای شهر بودجه اختصاصی برای فعالیت‌های فرهنگی ندارد اما از محل بودجه‌های در اختیار شورا و رایزنی با خیرین به فعالیت‌های گوناگون فرهنگی، هنری و مذهبی کمک می‌شود. ( این مصاحبه در شماره ۴۷ افسانه‌ی گراش منتشر شده است.)

kageh

بودجه فرهنگی چطور تقسیم می‌شود؟
با توجه به این که شهرداری گراش هنوز به آن درجه‌ای نرسیده که سازمان فرهنگی داشته باشد و از طرفی ایجاد فرهنگ‌سرای شهرداری نیز هیات امنایی بوده عملا ردیف اعتبار فرهنگی در بودجه‌بندی شهرداری وجود ندارد و بیشتر هزینه‌های فرهنگی از طریق خیرین و درآمد کلاس‌های فرهنگی و هنری تامین می‌شود.

به جز بودجه رسمی چگونه به فعالیت‌های فرهنگی کمک می‌کنید؟
برای برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها، شب شعرها و … با موافقت شورای اسلامی شهر با برداشت از ماده ۱۶ و ۱۷ قانون شهرداری‌ها مساعدت مالی انجام شده است و بیشتر گروه‌های هنری که نیازمند مجوز اداره فرهنگ و ارشاد بودند نیز تحت حمایت و پوشش فرهنگسرا قرار دادیم تا در اخذ مجوز فعالیت‌ها هنری و تلاش دراجرای هر چه بهتر، آن‌ها را حمایت کنیم. در واقع دو درصد از بودجه جاری شهرداری بر اساس ماده ۱۶ و ۱۷ در اختیار شورا است. ماده ۱۶ برای کمک به بخش عمومی مانند کتابخانه‌ها و موسسات و ماده ۱۷ برای کمک و پرداخت به بخش خصوصی، اشخاص و پرداخت‌های تشویقی است. این دو درصد محل‌های مصرف و متقاضیان زیادی دارد ولی با نظر مثبت شورا بخش عمده‌ای از بودجه این دو ماده به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یافته است و علاوه بر آن خیرین را هم به کمک آورده‌ایم.
همچنین نیم درصد از بودجه شهرداری به کتابخانه‌ها اختصاص دارد که تاکنون ۲۰۰ میلیون ریال آن پرداخت شده و ۴۶۹ میلیون ریال هم مطالبات کتابخانه است که با طی شدن روند قانونی پرداخت خواهد شد.

نقش فرهنگسرای شهرداری و فعالیت‌هایی که داشته است و فعالیت‌های سال بعد؟
فرهنگ‌سرای شهرداری از ابتدای تیر ماه ۹۳ با مجوز شورای اسلامی شهر با برگزاری کلاس‌های هنری و از همان ابتدا با جذب سیصد هنرجو شروع به کار کرد. بنده معتقدم جذب این تعداد هنرجو به دلیل گستردگی رشته‌ها و کیفیت برگزاری کلاس‌ها است. علاوه بر کلاس‌ها فعالیت‌های دیگری در زمینه‌ی فرهنگ شهروندی نیز داشته از جمله چاپ بنر، برگزاری نمایشگاه و تهیه‌ی کتابچه فرهنگ شهروندی که در این راستا فرهنگسرای شهرداری فعالیت‌های گسترده‌تری خواهد داشت و ان‌شاالله با برگزاری هر چه بیشتر همایش‌ها و جشنواره‌ها و چاپ کتابچه‌های فرهنگ شهروندی بر حسب نیاز شهر و شهروندان اولویت‌بندی می‌شود و در اختیار شهروندان قرارخواهد گرفت.

دیدگاه شورا در زمینه فعال کردن زنان؟
حضور بانوان در شورا، خود گویای بسیاری از حرف‌های ناگفته است.

آیا برنامه‌ی خاصی برای زنان در نظر دارید؟
با برگزاری همایش‌های مخصوص بانوان و تلاش در ایجاد و احداث پارک بانوان و ایجاد مشاغل خانگی، حضور زنان را در جامعه پررنگ‌تر خواهیم کرد و در پایان از مهربانوان شهر گراش خواهشمندم نظرات، پیشنهاد و انتقاد‌های سازنده خود را به گوش‌مان برسانند تا بتوانیم بازوی اجرایی مناسبی برای رسیدن به اهداف عالی باشیم. ان شاالله.

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. انتخاب نام کمیسیون فرهنگی شورا در لفظ بزرگ است اما فعالیت ها و کارنامه ارائه شده در حد نام و نشان این نام نیست و گزارش عملکرد ایشان بیشتر به فعالیت های معاون پرورشی یک مدرسه شبیه است تا کمیسیون فرهنگی شورای یک شهر!
    بهتر بود وظایف کمیسیون فرهنگی اول، درست و بجا تعریف و عملی شود و بعد بگوییم کمیسیون فرهنگی شورا!
    از سرکار خانم خواجه بپرسید شما چه نقشی در مسایل فرهنگی و اجتماعی شهر به عنوان نماینده مردم گراش در بحث فرهنگی دارید؟
    واضح است سرکار خانم خواجه از وقتی عضو شورا شدند دیگر مثل سابق فعالیت نمی کنند و بیشتر ناْظر هستند، حال علت چیست الله اعلم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top