- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

کیوان محسنی در کَن فرانسه

هفت‌برکه – خبر تکمیل‌شده: کیوان محسنی با فیلم «کایه» در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان حضور دارد.

به گزارش هفت‌برکه، در روزهایی که حضور سینماگران ایرانی در کن خبرساز است، کیوان محسنی فیلمساز گراشی به همراه فیلم مستند «کایه» به کن سفر کرده است. کایه در بخش «شرت فیلم ک [1]رنر» (Short Film Corner) شصت و نهمین جشنواره فیلم کن حضور دارد. این بخش جنبی و غیر رقابتی است و مهم‌ترین بازار فیلم کوتاه جهان محسوب می‌شود (خبر در هفت‌برکه [2]).

در گفتگوی واتساپی با خبرنگار هفت‌برکه، محسنی درباره شرایط حضور در بخش «شرت فیلم کرنر» توضیح می‌دهد: «فیلم‌های بسیار زیادی از سراسر دنیا برای این بخش ارسال می‌شود، و هیات انتخاب جشنواره فیلم‌ها را برای حضور در این بخش انتخاب می‌کنند. تا فیلمی انتخاب نشود، کارتی برای حضور فیلم‌ساز در جشنواره صادر نمی‌شود.» و او تعداد فیلم‌های انتخاب شده را نیز محدود می‌داند و می‌گوید: «مثلا امسال برای بخش مسابقه اصلی فیلم کوتاه تنها ۱۰ فیلم انتخاب شده است. برای بخش سینه‌فونداسیون که برای فیلم‌سازان در حال تحصیل است، تنها ۱۴ فیلم انتخاب شده. و در بخش ما نیز از هر کشور نزدیک به بیست فیلم قبول کرده‌اند. در کل، امسال نزدیک ۳۰ فیلم ایرانی در این بخش داریم که البته خیلی از آنها محصول مشترک ایران و ایتالیا و یا انگلیس و … هستند.در مجموع، امسال ۲۲۸۵ فیلم در بازار فیلم کن حضور دارند، از فیلم بلند گرفته تا فیلم کوتاه، که سهم ایران همان ۳۰ فیلم است.» اطلاعات بیشتر درباره فیلم‌های حاضر در این بخش را می‌توانید از اینجا [3] بخوانید.

کیوان درباره اهمیت حضور در بخش «شرت فیلم کرنر» نیز می‌گوید: «در این بخش حتی فیلم‌هایی پیدا می‌شود که منتخب معتبرترین جشنواره‌های دنیا بوده‌اند، اما چون کار این بخش این است که بتوانی پخش‌کننده و خریدار پیدا کنی، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند کارهایشان را به این بخش بفرستند.»

کیوان از فضای بسیار خوبی که برای ارتباط گرفتن با تهیه‌کنندگان و بازیگران و کارگردانان در جشنواره وجود دارد صحبت کرد. او می‌گوید در بخش گوشه فیلم کوتاه، هر کس فیلم خودش را ارائه و تبلیغ می‌کند. او نیز برای فیلم «کایه» نیز تبلیغ خوبی انجام داده است: «با چندتا خریدار و پخش‌کننده صحبت کرده‌ام و با این که هنوز نتیجه نهایی نگرفته‌ام، اما نمایش‌های خوبی توی کتابخانه دیجیتال داشتم و نظرهای مثبتی ازشان شنیدم، که مهم‌ترین‌شان شبکه arte فرانسه است.»

او عکسی در کنار علی معلم، سردبیر نشریه دنیای تصویر و تهیه‌کننده شناخته‌شده سینمای ایران، ارسال می‌کند و درباره‌ی ارتباطش با دیگر ایرانی‌های حاضر در کن هم می‌گوید: «واقعیت این است که تنها مشکل جشنواره برای ما ایرانی‌ها همین است که هیچ دورِهمی برای ایرانی‌ها نیست و اصلا به آن فکر نشده است. امروز علی معلم هم از این موضوع شاکی بود و از ایوبی [معاون سینمایی وزارت ارشاد] گله داشت.»

فیلم‌ساز جوان گراشی می‌گوید در کنار بیشتر فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره، فیلم خبرساز «فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی با بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را هم دیده است و آن را شانس اول کسب جایزه می‌داند: «فیلمنامه عالی است و بازی‌ها فوق‌العاده. تماشاگرها هم خیلی فیلم را دوست داشتند و چندین بار فیلم را تشویق کردند.» خبر می‌رسد که دیشب نیز پس از نمایش عمومی فیلم، تماشاگران در اقدامی کم‌سابقه، پنج دقیقه ایستاده فیلم و عوامل را تشویق کرده‌اند.

کیوان قرار است در طول حضور در کن، فیلم مستندی نیز درباره «شرت فیلم کرنر» بسازد: «خوشبختانه امروز تصویربرداری مستندم درباره کن تمام شده است. امیدوارم خوب در بیاید، چون دوست دارم برای بقیه فیلم‌سازان که به این بخش از جشنواره کن می‌آیند هم به عنوان راهنما استفاده شود.»

بعد از بازگشت او از کن، در مورد این حضور بیشتر در هفت‌برکه خواهید خواند.

 

Keyvan Mohseni [4]

 

Mohseni-Cannes [5]