بستن

کامنت‌دونی: آرامش و زیباسازی یا رفع مشکلات زیربنایی؟

Comment-Dooni02 هفت‌برکه (گریشنا): برای بهتر دیده شدن کامنت‌های خوانندگان سایت، از این به بعد بخشی از آنها را به صورت هفتگی و گاهی نیز به شکل موردی جداگانه منتشر خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم کامنت‌هایتان را با ذکر نام بگذارید تا در نقل قول و رساندن صدایتان به مردم و مسئولین موثرتر باشد.

در دو هفته گذشته، از بین خبرهایی کخ نظر خوانندگان را بیشتر جلب کرده بود، دو خبر نصب ایستگاه‌های جدید تاکسی در گراش و همچنین انتصاب کرمی، بخشدار سابق مرکزی گراش، به فرمانداری ویژه فسا، نظرات متفاوتی از خوانندگان درباره نقش و عمل‌کرد شهرداری و فرمانداری دریافت کرد. نتایج و حاشیه‌های کنکور هم همیشه خبرساز و حساسیت‌برانگیز بوده است. 

 

زیر خبر تصاویری از گراش بر دیوار جشنواره‌های عکس آمریکایی

نوشته شده در ۲۹ مرداد ۱۳۹۵، توسط: گریشنا، سرویس: فرهنگ و ادب

هفت‌برکه (گریشنا): مسلم پورشمسی تصاویری از حضور حماسه‌ساز مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن، تشییع پیکر جان‌باخته‌ی منا، و همچنین کاروان‌سرای بونَمات را به دیوار جشنواره‌های بین‌المللی آمریکایی می‌برد.

 

فاطمه ابراهیمی: این موفقیت بزرگ رو بهت تبریک میگم همسر عزیزم. امیدوارم روز به روز موفق تر باشی.

روز جهانی عکاس رو هم بهت تبریک میگم.

علی شکری: ضمن تبریک؛ آتش زدن پرچم آمریکا در جشنواره آمریکا! یکم عجیب نیست؟!

دکتر: شما گفتین و ما هم باور کردیم. اون مرگ بر آمریکا اونجا چى میگه!

گراشی: سلام. جناب دکتر: فوتوژورنالیسم (عکاسی خبری) فرقی نمیکنه که مرگ بر آمریکا باشه یا مرگ بر اسراییل. عکس باید جنبه خبری داشته باشد و کسی که توی این مسابقات شرکت می‌کنه باید عکس‌های که برای مسابقه ارسال می‌کند، باید این عکس‌ها در سایت و یا روزنامه‌ای چاپ یا منتشر شده باشد و اسکن آن روزنامه یا آدرس اون سایت رو برای این مسابقه ارسال کند تا صحت اون خبر و عکس تایید شود. و خوشبختانه اقای مسلم پورشمسی همیشه در همه صحنه‌ها حضور دارند و عکس‌های خبری آقای پورشمسی در سایت هم می‌بینیم.

به امید موفقیت بیشتر جوانان این مرز و بوم.

Iranian anger - Moslem Poorshamsi - s

 

زیر خبر طرح تازه ایستگاه‌های تاکسی گراش رونمایی شد

نوشته شده در ۲۳ مرداد ۱۳۹۵، توسط: فاطمه یوسفی، سرویس: ادارات، جامعه

هفت برکه (گریشنا): شهرداری شش ایستگاه جدید تاکسی را به قیمت صد و بیست میلیون تومان خریداری و در سطح شهر نصب کرد. این کار که بخشی از زیباسازی شهر را نیز پوشش می‌دهد، از طرف برخی خوانندگان به عنوان اسراف و عدم توجه به مشکلات زیربنایی تعبیر شد. روابط عمومی شهرداری هم مثل همیشه در بخش کامنت‌ها پاسخ‌گوی این نظرات بود.

 

آلنده: امیدوارم چندی بعد مثل ایستگاه‌های پبشین بلااستفاده نشه و جمع نگردد. تاکسی درون شهری! کجاست؟ لار! من که ندیدم؟!

همشهری: سلام. انتقاد کنم: یه حساب سر انگشتی بکنید: تو این همه سال این همه از این ایستگاه‌ها نصب و حذف شده؟ چند درصدش مورد استفاده قرار گرفت؟ چند درصد مردم از تاکسی استفاده میکنن؟ اقایون که بدون وسیله جایی نمیرن (گراش). خانم‌ها الحمد الله هر کسی یه دونه ماشین داره. حالا نمیگم همه. فقیر فقرا به خاطر شرایط بد هوا حد المکان نمیان بیرون. آمدنشون با تاکسی تلفنیه. و از همه مهمتر، کو تاکسی که به این مردمی که با تاکسی رفت امد می‌کنن ازش استفاده کنن؟

حالا مسئول خرید شهرداری بگه: اگه این ایستگاه‌ها ساده تر بود نمیشه استفاده کرد که اضافه خرجش رو برای نگهداری همین ایستگاه ها خرج کنن به جای حذف و حیف میل ایستگاه؟

خیلی از کوچه ها اسفالت خالی نیست. میشه اونجا مصرفش کرد. خیلی از مکان های عمومی باید مواظبت شه. پس میشه بهتر استفاده خرج کرد. بیشتر یگان‌هامون کمبودهایی دارن. میشه اونجا خرجش کرد. با تشکر.

محمد: با سلام. خوب حرف حق تلخه، ناراحتی نداره. فقط کافیه شما یه سر برید آخر خیابان بسیج رو ببینید. آسفالت نمی‌خواهیم، فاضلاب اینقدر جمع شده که با تراکتور باید رد شد. بیماریش هم تازه پیش‌کش. کار باید زیر بنایی باشه شهردار محترم.

کاکتوس: یه عده از مردم شهرمون هنووورز گاز ندارن و تا اعتراضی وارد میشه شهرداری میگه بودجه نداریم، اونوقت میرن جایگاه تاکسی می‌گیرن! اصلا به اولویت‌ها توجهی نمی‌شه… فقط به ظاهر شهر توجه میشه نه بدبختی‌هایی که یه عده هنوز دارن.

 

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش: با سلام.

به طور خلاصه:

– فاضلاب انتهای خیابان بسیج بارها عرض کردیم ساخت تصفیه‌خانه قطعی شده و امسال در بودجه لحاظ شده و احداث خواهد شد.

– اینکه بعضی جاها گاز ندارن به شهرداری مربوط نمیشه. به اداره گاز مراجعه کنید.

– اگه منطقی باشیم، تعداد بی‌شماری شهروند گراشی و غیر گراشی هستند که وسیله نقلیه شخصی ندارن. پس شهرداری نمی تونه اونا رو نادیده بگیره.

– این جایگاه‌ها از ۴٫۵ تن فلز ساخته شده و اگه عمدا تخریب نشه، طوریشون نمی شه.

– مینی‌بوس‌ها هم قراردادشون تموم شده و تصمیم با خود راننده‌هاست که شخصی کار کنن و یا سرویس عمومی باشن. شهرداری به این عزیزان نمی‌تونه بگه حتما خط عمومی کار کنن. قراردادشون رو کامل انجام دادن.

– اسم خیابان اول مسکن مهر رو سعی می‌کنم تا هفته آینده انتخاب و تابلو نصب بشه. یه مشکلی وجود داره برای اون قسمت. انشاله درست بشه.

– این جایگاه‌ها اگه واقعا مورد استقبال قرار گرفت، جاهای دیگه هم انشالله سفارش می‌دیم و نصب خواهیم کرد.

– دوستی به نام “همشهری” که انقد همیشه انتقاد می‌کنن. یه نکته رو خدمتش عرض کنم: خرج کردن بودجه شهرداری برای به قول شما یگان‌های دیگه ممنوعه و فقط باید صرف شهر و خدمات به شهر بشه.

سپاس از همراهی و صبوری شما

 

محمد: با تشکر از روابط عمومی شهرداری و خدا قوت به تمامی پرسنل زحمت‌کش. توضیح کامل و جامعی بود به امید خدا هر چه سریعتر این مشکل فاضلاب حل بشود و باعث افتخار ماست شهر زیبایی داشته باشیم.

estgah2

 

زیر خبر موج تغییرات در فرمانداری‌های فارس/ کرمی فرماندار ویژه فسا شد

نوشته شده در ۲۱ مرداد ۱۳۹۵، توسط: گریشنا، سرویس: سیاسی

هفت‌برکه (گریشنا): در تازه‌ترین تغییرات سیاسی استان فارس، سلیمان کرمی، معاون پیشین فرماندار گراش و اهل ارد، به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه فسا منصوب شد. جدای از پیام‌های تبریک به آقای کرمی، نظرات درباره‌ی عملکرد فرماندار هم زیاد و متفاوت بود.

گراشی: ما مردم شهرستان گراش از زحمات و تلاش شبانه‌روزی آقای فرودی واقعا ممنونیم و انتظار شهروندان گراشی انتظار ابقای ایشان از طرف دولت تدبیر و امید می‌باشیم و عملکرد سازنده و مثبتی داشته است. خدا قوت.

ناساگ: سلام کدام مردم؟ کدام ملت؟ این که شما مردمش میدانی در کجا زندگی می‌کنند؟ کجای گراش هستند تا ما به سراغشان بریم و از او شاهکارهای فرماندار را بپرسیم و به ما هم بگویند آقای فرودی چه گلی به سر ما ریخته که ما نمی‌دانیم! اگر خوب عمل کرده بود، امروز بین دولتی‌ها جایی داشت اینکه ندارد یعنی …

کنگ و ریشه: انشاالله فرمانداری دیگه بیاد، شاید به روستاهای کوچک هم نظری بندازه، نه کل بودجه رو به ارد و فداغ و خلیلی بده.

منصف: الحمدالله فرودی آرامش را به شهرستان گراش برگرداند. شما با خواست‌خدایی مقایسه کنید، تفاوت از زمین تا آسمان است.

karame

 

زیر خبر دست‌آورد گراشی‌ها در کنکور ۹۵

نوشته شده در ۱۹ مرداد ۱۳۹۵، توسط: سعید سرخی، سرویس: جامعه

هفت‌برکه (گریشنا): نتایج اولیه کنکور سراسری امسال ساعت ۲۳ روز سه‌شنبه ۱۹ مردادماه ۹۵ چند ساعت پیش از موعد مقرر اعلام شد. اینجا از بین نظرات زیادی که برای این خبر ارسال شد، فقط خلاصه‌ای انتخاب شده است.

 

شهروند: همه که شد از بچه‌های گراشی که در لار درس می‌خونن. فرماندار به اوضاع نابه‌سامان در آموزش و پرورش گراش خاتمه دهد که حق ما دانش آموزان است که افرادی قوی در این اداره باشد تا این اوضاع پیش نیاید.

مرتضی دارشی: با توجه به استقبال خیلی سرد بچه‌های گراش از رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و بازنشسته شدن گراشی ها، چند سال آینده وضع آموزش و پرورش چگونه خواهد شد؟! به نظر حقیر بهتر است که به جای انتقاد، دانش آموزان بااستعداد را تشویق به قبول مسئولیت آموزشی نسل آینده نماییم.

دانیال شمسی: معتقدم که مسئولین به جای وعده وعیدهای الکی و قول‌های سر خرمن، بیان و کمی، فقط کمی به امکانات و وسایل آموزشی و نیروی انسانی متخصص بها بدن تا بتونیم رتبه‌های بهتری، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ کمیت کسب کنیم.

مهدی قاسمی: عدم فرهنگ‌سازی یعنی نبود برنامه مشخص و جامع از طرف آموزش پرورش. با توجه به اینکه درجریان شرایط بد و نه چندان راضی کننده هستند. آموزش پرورش همواره سعی داشته که سنگینی مسئولیت رو یه جورایی بندازه گردن دانشجویان که چرا شما این کار رو نمی‌کنید و چرا شما به فکر دانش آموزان نیستید. آقای مهندسی عظیمی سال گذشته در همایش انتخاب رشته پیشنهاداتی کاملا کاربردی رو به آقای درویشی گفتند و آقای درویشی پاسخ قاطعی دادند که آموزش و پرورش این موضوع رو به خود دانشجو محول می‌کنه! شما به شخصه آیا حاضرین سر خود برین مدارس برای معارفه رشته و یا برای مشاوره!؟ بنده از سهم خودم هیچ وقت نشده که کسی ازم کمک بخواد و اینکار رو نکرده باشم!

شهروند گراشی: آقای مطلع، شما اگه خودتون زیر ۱۰۰۰ می‌شدین دانشگاه فرهنگیان می‌رفتین؟ … درسته معلم‌ها واقعا قشر زحمت‌کشی هستن و ما هر جایگاهی داریم مدیون اونا هستیم، اما فرهنگ‌سازی چیزی نیست که از ایشون می‌خواین. اقا فرهنگ‌سازی باید تو خانواده و آموزش و پرورش اتفاق بیفته. این خانواده‌ها هستن که نمی‌ذارن یه دختر وارد دانشگاه بشه. مگه این که لار گراش اوز بره. شما خودتون انگیزه‌ای واسه خوندن دارین اگه این حرف رو بهتون بزنن؟ یا در مدرسه، وقتی مدیر بر می‌گرده می‌گه شما هیچی نمی‌شین، انگیزه می‌مونه؟

کارشناس آموزش: دانشگاه فرهنگیان جایگاه بسیار مناسبی است که دانشجو به محض ورود به دانشگاه به استخدام در می‌آید و با این اوضاع بیکاری تحصیلکرده‌ها دغدغه ی استخدام ندارد. و همچنین برای پسرها مشکل خدمت سربازی‌شان با تعهد خدمت حل می‌شود و همچنین مسیر ادامه‌ی تحصیل به روی آنها باز است و مهم‌تر از همه، با توجه به این که ورود به دانشگاه مختص سهمیه گراش است، با گرایش رتبه‌های خوب به سمت دانشگاه فرهنگیان کیفیت آموزش نیز در گراش بالا می‌رود. پس باید از خودمان شروع کنیم …

حامد: والله من کاری به سیستم آموزشی شهرمون ندارم، اما یکی به آقای درویشی بگه وسط آزمون وقت مناسبی برای صحبت با داوطلب نیست.

عاشقتم: یعنی من عاشق اون سخنرانی وسط جلسه‌ی کنکور آقای درویشی هستم. والا نمی‌دونم چی بگم. مدیران بهتره خودشون رو توی میدان عمل ثابت کنن، نه پای تریبون، اون هم وسط جلسه‌ی کنکور که هر سوال کمتر از یک دقیقه وقت داره.

Konkoor95

زیر خبر خفگی در ته چاه، جان یک کارگر افغانی را گرفت

نوشته شده در ۱۸ مرداد ۱۳۹۵، توسط: گریشنا، سرویس: حوادث

هفت‌برکه (گریشنا): امروز صبح دو کارگر افغانی در حال حفر چاه فاضلاب در خانه‌ای نیمه‌ساز در بلوار شهید منفرد دچار خفگی شدند. یکی از این کارگران به نام محمد ازبک که کار را زودتر شروع کرده بود، در ته چاه درگذشت؛ و نفر دیگر که برای کمک به او تا نیمه‌ی راه رفته بود، راهی بیمارستان شد. جدای از بحث‌هایی که در مورد مقصران حادثه مطرح شده بود، یکی از خوانندگان در کامنت بلندی، به موارد ایمنی اشاره کرده بود که خواندنش لازم است.

 

گراشی: خدا رحمتش کنه. واقعا اینا زحمت‌کش‌اند نه ما.

همشهری: سلام. واقعا گاهی وقت ها حقشون پایمال میشه.

حیدری: خدا رحمتش کنه. دکتر، نجاتگر، امدادگر، آتش‌نشان و تکنسین خسته نباشید. کاش عملیات امدادی‌مون زندگی را به هر دوی آنها برگردانده بود.

شهروند عزیز، بیایید آموزش امداد و کمک‌های اولیه رو فرا گیریم، شاید اولین مصدوممان یکی از عزیزانمان باشد. پشیمانی تاکنون عزیزی را به کانون گرم خانواده باز نگردانده است.

 

حیدری: بهتر است بدانیم تا به هنگامش در اندوه و غم نمانیم.

اگر اصول ایمنی و علمی در حفر چاه از طرف مهندسان، پیمانکاران و همچنین مقنی‌ها و چاهکن‌ها همانند تمام کارهای عمرانی دیگر در نظر گرفته شود، می توانیم امیدوار باشیم که تعداد این گونه حوادث به حداقل برسد. بعضی از مهم‌ترین این اصول عبارتند از:

الف- شناسایی نوع خاک محل مورد نظر برای حفر چاه و انجام تمهیدات ایمنی برای مقاوم‌سازی دهانه چاه در مراحل مختلف

ب- بررسی فاصله نقطه مورد نظر جهت حفر چاه با چاه های موجود و قدیمی: اگر فاصله چاه‌ها کم باشد، در هنگام حفر چاه هر لحظه امکان دارد محتویات چاه مجاور به درون چاه تازه‌ساز نفوذ کند و به داخل آن تخلیه شود که این وضعیت قطعا باعث بروز حوادث خطرناک و مرگ آفرین می‌شود.

ج- استفاده از ابزار و لوازم استاندارد و قابل اعتماد: به‌کارگیری چرخ چاه‌های غیر مقاوم و شکسته و یا طناب های غیر مقاوم و یا مقاوم آسیب‌دیده می‌تواند احتمال سقوط افراد و یا دپو و ظروف انتقال خاک را افزایش دهد و منجر به آسیب‌دیدگی و مرگ افراد شود.

د- وقتی که یک کارگر مشغول حفاری در داخل چاه است، فرد دیگری به عنوان ناظر ایمنی در بالای چاه باید وظیفه مراقبت از تمهیدات ایمنی و سقوط اشیا به داخل چاه را بر عهده گیرد.

ه- تجهیزات حفاظت فردی مانند کلاه، کفش ایمنی، هارنس و دستکش مناسب نقش مؤثر در کاهش خطرات چاه را ایفا می‌کند.

و- قبل از اقدام به رفتن به درون چاه، باید از دو فاکتور اساسی مطمئن بود: ۱- عدم وجود گازهای سمی بویژه سولفید iیدروژن (H2S) در داخل چاه که به عنوان یکی از مهم‌ترین علل بروز حوادث مرگبار به شمار می آید و استفاده از دستگاه‌های گازسنج ویژه چاه برای این امر بسیار مفید است. ۲- ثبات و پایداری خاک دیواره های چاه

ز- استفاده از روشنایی چاه با ولتاژ کم (حداکثر ۴۸ ولت) از ضروریات به شمار می آید، چون ولتاژ بیشتر در داخل چاه که بدن از جهات مختلف با خاک مرطوب ارتباط دارد فوق‌العاده خطرناک است و ممکن است باعث برق گرفتگی در داخل چاه و در نهایت مرگ افراد شود.

ح– بعد از هرگونه بارندگی و یا نفوذ آب به اطراف حلقه چاه، رعایت تمام جوانب احتیاط برای انجام عملیات در داخل چاه باید در نظر گرفته شود.

ط- تخلیه نخاله‌ها و خاک‌های چاه باید حتی‌الامکان در فاصله نسبتا دور از چاه انجام شود. توصیه می شود این فاصله کمتر از ۳ متر نباشد.

ی– چاه‌های فاضلاب داخل منازل به ویژه چاه‌های قدیمی (هرچند که منازل نوسازی شده باشد) به یکی از پتانسیل های خطر خانه‌های مردم تبدیل شده است، برای اطمینان از عدم ریزش چاه، رعایت این نکات ضروری است: ۱- محل دقیق چاه برای ساکنین ساختمان مخفی نباشد. ۲- ساکنین هر گونه شست زمین در محل چاه و یا ترک در دیوار های نزدیک به آن را جدی بگیرند. ۳- در صورت نمناک بودن دیوارها، اطراف و یا کف زمین، مراتب را به یک متخصص چاه برای بررسی اطلاع دهند، در این مورد سازمان آتش نشانی نیز آماده ارائه مشاوره است.

ک- در صورت اتصال سیستم فاضلاب منزل به فاضلاب شهری (اگو) ضریب ایمنی ساختمان به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

ل- در صورت تخریب و نوسازی منزل، قبل از هر گونه اقدام، محل حفر چاه را به کارگران و مسئول آنها گوشزد کنید.

م- از گذاشتن درپوش‌های غیر مقاوم مانند حلبی، پلاستیک، لاستیک بر چاه‌های موجود در فضاهای در دسترس مانند باغ‌ها و اماکن متروکه اکیدا خودداری شود.

Khafegi 18051395 (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top