- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

لارستان پر از خبرهای ناگفتنی: پازل‌هایی که باید کنار هم کشید

این روزها لارستان پر از بی‌خبری است. اما می‌توان از پشت تک خبرهای منتشر شده پی به عمق شکاف به وجود آمده برد. به خاطر حساسیت موضوع انتخاب امام جمعه جدید لارستان به نظر می‌رسد دو پایگاه اصلی خبررسانی سعی می‌کنند با احتیاط کامل وارد این موضوع شوند.  صحبت‌نو با انعکاس خبرهای رسمی همانند این خبر [1]می‌خواهد از کنار موضوع بگذرد. اما لادستان که به نوعی به فرمانداری لارستان نزدیک است تلاش دارد که ضمن انعکاس خبرها، امام جمعه جدید را گزینه‌ای مرتبط با لارستان [2]بداند و به نوعی از افراد برای همگرایی با امام جمعه  جدید دعوت کند.

[3]

اما آنچه امروز جمعه ۳۰ تیرماه در لار گذشت را باید از خلال خبرهای لادستان خواند. خبر لادستان را بخوانید:

+ [4]«حجه الاسلام دکتر نوربخش امام جمعه جدید لارستان در بدو ورود به شهرستان با اهدا تاج گل به مقام شامخ حضرت آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی زعیم فقید لارستان ادای احترام کرد. هرچند که بنابردلایلی نامعلوم درب حسینیه اعظم لار بسته بود و حضار مجبور شدند این تاج گل را پشت درب بسته حرم آقا نهند. بعد از آن نیز حجه الاسلام نوربخش به اتفاق هیئت همراه به گلزار شهدا لار رفت و نسبت به مقام شامخ شهدای هشت سال جنگ تحمیلی با اهدا شاخه های گل سرخ ادای احترام نمود.»

و

+ [5] «شایان ذکر است استقبال مردم از نماز جمعه به امامت امام جمعه جدید لارستان به حدی بود که علاوه بر پر شدن سالنهای اصلی و جنبی و بالکن ها، نمازگزارا در گرمای فوق العاده تیرماه لارستان؛ در حیاط مسجد جامع نیز به اقامه نماز جمعه پرداختند. اما در کنار آن باید به حضور کمرنگ روحانیون حوزه علمیه لارستان در اولین نماز جمعه به امامت حجه الاسلام سیدمجتبی نوربخش نیز اشاره کرد؛ آن هم در حالی که حرمت و احترام نماز و کسوت روحانیت و استادی امام جمعه جدید لارستان می‌طلبید که روحانیون حضور چشمگیری در مراسم استقبال و نماز جمعه امروز داشته باشند.»

لادستان در انعکاس این خبر سعی کرده است با گفتن خبر گلایه خود را نیز مطرح کند. خواننده آگاه می‌تواند به راحتی مسیر طی شده را بفهمد. نماز جمعه لار این بار به جای حسینیه اعظم در مسجد جامع برگزار شده است و امام جمعه جدید، فرماندار و نماینده مردم برای اهدا تاج گل با درهای بسته‌ی حسینیه اعظم روبه‌رو شده‌اند. اگر به چند روز قبل برگردیم صحبت‌نو نوشته بود [6] که جلسه معتمدین لار برای برنامه‌ریزی معرفی امام جمعه در فرمانداری تشکیل نشد.

حتماً حرفی در مورد آیت‌الله نسابه وجود داشته است که  پایگاه اطلاع‌رسانی نسایه [7] و سایت لادستان [8] این خبر + [8]را منتشر می‌کنند. اما کد نهایی خبر در اینجاست:

+ [9]هر چند که در این میان برخی افراد و گروهک ها با شایعه پراکنی و تحریک برخی افراد (از جمله تلاش برای تشکیل جلسه این گروهک با یکی از روحانیون منطقه در شامگاه پنجشنبه ) سعی در مداخله منفی دارند.

لادستان معمولاً اصطلاح گروهک را برای رقیب رسانه‌ای خود استفاده می‌کند. تکمیل کننده پازل درهای بسته حسینیه اعظم و برگزاری نماز در مسجد جامع این بخش از خطبه‌های اولین نماز جمعه حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن نوربخش در لار است:

+ [5] خطیب جمعه لارستان با سپاس و قدردانی از زحمات آیت الله نسابه؛ ایشان را یار دیرین و همراه قدیمی خود معرفی و گفت: دوست داشتیم امروز صبح به محضر ایشان شرفیاب شویم که متاسفانه به دلیل کسالت مزاج این امر مقدر نشد.

با همه این‌ها در لارستان خبرهایی هست که نمی‌شود درباره آن نوشت. لینک «آزمون ولایت‌پذیری» [10]این روزها در شبکه‌های اجتماعی دوباره دیده می‌شود.