بستن

چهل هزار نفر پای سفره‌ی عاشورای امام حسین (ع)

هفت‌برکه (گریشنا): طعام عاشورا برکت است. در هر مرحله‌اش چندصد نفر را درگیر می‌کند: و همه این افراد چشم به کرم و اجر امام حسین (ع) دارند.

حبیبه بخشی، خبرنگار هفت‌برکه، به سراغ مسئولان هیئت‌های عزاداری در گراش رفته است تا محل‌های گستردن سفره‌های امام حسین (ع) در روز تاسوعا و عاشورا و همچنین تخمینی از تعداد دیگ‌های پخت در این دو روز را به دست آورد. با توجه به این که بعضی هیئت‌ها تعداد دیگ‌ها را ذکر نکردند، می‌توان تخمین زد که در روز عاشورا حدود ۴۵۰ دیگ پلو در گراش پخت می‌شود. با توجه به این که هر دیگ پلو برای هشتاد تا صد نفر پخت می‌شود می‌توان برآورد کرد که در روز عاشورا در شهر گراش از حدود ۴۰ هزار نفر با پلو و خورشت محلی پذیرایی می‌شود.

لازم به ذکر است که این گزارش به مقدار پخت هیئت‌ها می‌پردازد، و ممکن است افراد و منازل شخصی نیز به پخت و اطعام در روز عاشورا بپردازند. از طرفی دیگر، این مقدار پخت از جمعیت گراش بیشتر است، به این دلیل که طعام عاشورا در بین نیازمندان توزیع می‌شود و بعضی افراد نیز آن را برای تبرک می‌برند.

paziraei-ashura93-4

حسینیه اعظم بزرگ‌ترین مرکز گردهم‌آیی عزاداران در روز عاشورا است. سینه‌زنی روز عاشورا در این حسینیه با سبک واحد به پایان می‌رسد و بعد از نماز پذیرایی آغاز می‌شود. ابوالحسن حسین‌شیری، مسئول آشپزخانه حسینیه اعظم، مقدار پخت در روز عاشورا را ۸۵ دیگ پانزده کیلویی برمی‌شمرد و گفت: «بعد از برگزاری سینه‌زنی گراشی و سخنرانی و اقامه نماز ظهر، از عزاداران حسینی در حسینیه اعظم پذیرایی می‌شود.» حسین‌شیری در ادامه می‌گوید این تعداد تخمینی دیگ‌ها است، و ممکن است در روزهای آینده نیز اشخاص دیگری برای افزودن دیگ و وارد شدن در اطعام درخواست بدهند.

حسینیه چهارده معصوم یا همان مدرسه علمیه در ایام محرم با سخنرانی‌های پرشور حجت‌الاسلام سیدعباس معصومی شناخته می‌شود. زیارتی، عضو هیات امنای حسینیه در مورد برنامه پخت ایام ماه محرم و صفر می‌گوید: «ما در طول ایام محرم و صفر، در روز هفتم، روز عاشورا، اربعین و روز ۲۸ ماه صفر که مصادف با وفات حضرت محمد (ص) و سی‌ام صفر که شهادت امام رضا (ع) است پخت داریم. مقدار پخت در روز عاشورا ۵۵ تا ۶۰ دیگ است. پذیرایی شام در ایام فاطمیه اول و فاطمیه دوم و همچنین رحلت امام نیز از دیگر برنامه‌های این حسینیه است.»

مسجد ولی عصر (عج) و تکیه شهدا میزبان چندین هیات مذهبی است. حاج عبدالکریم جعفری، مسئول هیئت ثار الله (ص) و هیئت رزمندگان اسلام، در مورد برنامه روز تاسوعا و عاشورا می‌گوید: «روز تاسوعا مراسم در گلزار از ساعت ۱۰ همراه با مداحی و سینه‌زنی شروع می‌شود و با برگزاری نماز جماعت و پذیرایی خاتمه پیدا می‌کند. در ظهر عاشورا نیز بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد ولی ‌عصر (عج) از عموم مردم پذیرایی خواهد شد.» او مقدار پخت را در روز تاسوعا و عاشورا به ترتیب ۳۱ دیگ و ۶۵ دیگ برمی‌شمرد.

حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) نیز به این دلیل که محل اتمام دسته‌ی زنجیرزنی روز عاشوراست، به یکی از بزر‌گ‌ترین محل‌های تجمع عزاداران تبدیل می‌شود. حاج محمدعلی فقیهی، عضو هیات امنای حسینیه حضرت ابوالفضل (ع)، می‌گوید: «در روز تاسوعا، ساعت هفت صبح زیارت عاشورا و زیارت‌نامه حضرت ابوالفضل (ع) خوانده می‌شود و بعد از برافراشتن پرچم گنبد حضرت ابوالفضل (ع)، ساعت ۹ صبح زنجیرزنی شروع می‌شود. ظهر تاسوعا و همچنین ظهر عاشورا نیز از مردم در این حسینیه پذیرایی خواهد شد.»

حاج اصغر عالی‌پور، مسئول حسینیه ولی ‌عصر (عج)، می‌گوید: «بعد از اتمام مراسم زنجیرزنی و سخنرانی و برگزاری نماز ظهر در روز تاسوعا، از عزاداران در حسینیه ولی ‌عصر (عج) پذیرایی می‌شود.» او در ادامه گفت: «روز تاسوعا ۲۲ دیگ و روز عاشورا با ۳۵ دیگ آماده پذیرایی از مردم عزادار حسینی هستیم. در روز عاشورا از زنان در بیت ‌الزهرا نیز پذیرایی به عمل می‌آید. در اربعین حسینی و ۲۸ و ۳۰ ماه صفر نیز در این حسینیه از عزاداران پذیرایی می‌شود.»

مصطفی پورشمسی، مسئول حسینیه امام حسین (ع)، گفت: «حسینیه امام حسین (ع) که حسینیه نوسازی است از امسال فعالیت خود را در ماه محرم و صفر شروع کرده است. در ظهر عاشورا بعد از برگزاری مراسم زنجیرزنی و سخنرانی و اقامه نماز ظهر، از عزاداران پذیرایی می‌شود. برای روز عاشورا در مسجد زین‌العابدین ۲۰ دیگ تهیه می‌شود و در حسینیه امام حسین (ع) از مردم پذیرایی خواهد شد.»

فرهاد حسن‌زاده، مسئول حسینیه تاریخی سنگ‌آوی، برنامه این ایام را چنین برشمرد: «در ظهر تاسوعا، بعد از برگزاری روضه‌خوانی و نماز ظهر، از مردم عزادار پذیرایی خواهد شد.» او تعداد پخت در این روز را ۲۰ دیگ برنج اعلام کرد. پذیرایی در روز اربعین و ۲۸ و ۳۰ ماه صفر نیز از دیگر فعالیت‌های حسینیه سنگ‌آوی است.

حاج عبدل دارا، مسئول حسینیه حاجیه شاجان یا حضرت علی اکبر (ع) است،  برنامه پخت این ایام را چنین ذکر کرد: «در روز تاسوعا بین ۳۲ تا ۳۵ دیگ، و در روز عاشورا حداقل ۱۵ دیگ و در اربعین با ۲۰ دیگ آماده پذیرایی از مردم عزادار حسینی در حسینیه حاج شاجان هستیم.»

محمد اسدی، مسئول هیئت انصار الحسین (ع)، در مورد برنامه پخت ایام ماه محرم و صفر گفت: «در روز تاسوعا، بعد از برگزاری سینه‌زنی این هیئت، در منزل ابوالحسن مدرسی واقع در بلوار معلم از عزاداران پذیرایی می‌شود. پخت این هیئت در آشپزخانه امام حسین (ع) روبه‌روی باغ شادمان صورت می‌گیرد.» او در ادامه گفت: «هیئت انصار الحسین (ع) در روز تاسوعا ۲۰ دیگ و در اربعین نیز ۲۰ دیگ برای پذیرایی از مردم عزادار آماده می کند.»

حسین یوسفی، مسئول هیئت سید الشهداء (ع)، برنامه هیئت را چنین اعلام کرد: «ظهر تاسوعا بعد از برگزاری زنجیرزنی و نماز ظهر، در منزل احمد قاسمی از عزاداران پذیرایی خواهد شد. در ظهر عاشورا نیز بعد از اتمام مراسم و خواندن نماز ظهر در زمین هیئت واقع در پشت بیمارستان، در شهرک شهید بهشتی از عزاداران پذیرایی می‌شود.» یوسفی در ادامه افزود: «ظهر تاسوعا با پخت ۱۰ تا ۱۲ دیگ و ظهر عاشورا با پخت ۲۰ دیگ آماده‌ی پذیرایی از عزادران حسینی هستیم.»

ابوالفضل دیباچی، از اعضای هیئت مسجد صاحب ‌الزمان (عج)، گفت: «از برنامه‌های این مسجد، سینه‌زنی سنتی و همچنین مراسم روضه‌خوانی تا پایان ماه صفر است. ظهر تاسوعا نیز با پخت ۱۷ تا ۱۸ دیگ، آماده‌ی پذیرایی از عزاداران در این مسجد هستیم.»

محمد منفرد، از متولیان هیئت محبین حضرت علی ‌اکبر (ع) واقع در مسکن مهر، برنامه هیئت را در ایام محرم و صفر چنین ذکر کرد: «از اول محرم در شهرک مسکن مهر، هر شب ساعت هشت و نیم زیارت عاشورا قرائت می‌شود، و سپس زنجیرزنی و سخنرانی توسط حاج آقا عسکری برگزار می‌شود. ظهر عاشورا با ۱۵ دیگ، روز اربعین و همچنین در ۲۸ و ۳۰ ماه صفر نیز توسط این هیئت از عزادارن حسینی پذیرایی می‌شود.»

عباس سپهر، مسئول هیئت زنجیرزنی امیرالمومنین (ع) است، این هیات در مسجد امیرالمومنین شهرک شهید دستغیب قرار دارد. سپهر درباره برنامه پذیرایی این هیات گفت: «از اول محرم تا آخر ماه صفر، هر روز زیارت عاشورا به همراه پذیرایی صبحانه در مسجد امیرالمومنین (ع) برگزار می‌شود. روز عاشورا نیز بعد از مراسم روضه‌خوانی و مداحی و سینه‌زنی و خواندن نماز ظهر، از مردم پذیرایی خواهد شد.» سپهر افزود: «ظهر عاشورا با پخت ۳۲ دیگ برنج و در روز سوم شهادت امام حسین (ع) با پخت ۳۰ دیگ، آماده پذیرایی از مردم در مسجد امیرالمومنین (ع) هستیم. برگزاری زنجیرزنی، سینه‌زنی، مداحی و روضه‌خوانی در روز اربعین از دیگر فعالیت‌های این مسجد است.»

قاسم متین، مسئول هیئت علی ‌بن ‌موسی ‌الرضا (ع)، فعالیت روز تاسوعا را چنین برشمرد: «صبح تاسوعا از ساعت هشت و نیم زنجیرزنی شروع می‌شود و از ساعت ۱۱ تا ۱۱:۳۰ هم سخنرانی حاج آقا شریفی برگزار می‌شود. بعد از خواندن نماز ظهر در تکیه واقع در خیابان آبیاری، از مردم پذیرایی می‌شود.» متین مقدار پخت ظهر تاسوعا توسط این هیئت را ۲۱ دیگ اعلام می‌کند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top