بستن

باززنده‌سازی حمام دهباشی، موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد

هفت برکه (گریشنا): مرمت و باززنده‌سازی حمام دهباشی موضوع پایان‌نامه ارشد رقیه مهرابی است. او مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی صنایع دستی از دانشگاه هنر و معماری شیراز گرفته است و در مقطع ارشد در رشته‌ی مرمت و احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی دانشگاه معماری شهرسازی تهران مرکزی تحصیل کرده است.

dahbashiدر مصاحبه‌ی کوتاهی که با او داشتیم او در مورد مراحل تکمیل پایان‌نامه‌اش و هدفش از انتخاب این موضوع برای ما گفته است.

از میان تمام گزینه‌هایی که برای انتخاب موضوع پایان‌نامه داشتید چرا حمام دهباشی؟

برای ارائه پایان‌نامه کارشناسی ارشد می‌بایست تک بنای تاریخی را انتخاب و روند کاری مرمت و باززنده‌سازی را روی آن اعمال می‌کردم تا به نتیجه مطلوب و مورد تایید اساتید راهنما و مشاور جهت صلاحیت اخذ مدرک می‌رسیدم. در ابتدا به فکر انتخاب سایت پروژه در شهر گراش نبودم به این دلیل که فکر می‌کردم در گراش تنها آب انبارها پتانسیل پروژه‌ای دارند که آقای مهندس اسدی، نماینده میراث فرهنگی گراش به عنوان پایان نامه کار کرده بودند. هر چند که این عناصر باز هم جای کار دارد. به همین خاطر به چندین شهر از جمله اصفهان، قزوین، اردبیل، لنگرود و….همچنین تهران که ساکنم سفر داشتم که بنایی تارخی انتخاب کنم و هر کدام را به دلایلی رد کردم.

سرآخر با مهندس اسدی که تجربه داشتن مشورت کردم. او چندین خانه و حمام دهباشی را در گراش به من معرفی کردند و با توجه به قدمت و ارزش تاریخی و در معرض خطر بودن این بنا و همچنین علاقه خودم به معماری سنتی، حمام دهباشی را انتخاب و با عنایت و راهنمایی استادم پرفسور محمد منصور فلامکی این مسیر را طی کردم.

نظر پرفسور محمد منصور فلامکی در مورد حمام دهباشی گراش چه بود؟

او که پیشکسوت و صاحب نظر در این موضوعات است موضوع پایان‌نامه من را که دید گفت: «این طرح جهت احیاء و باززنده سازی حمام دهباشی یک ایده کاملا  نو، کارآمد و کاربردی و جوابگوی نیاز امروزی شهر و دارای پتانسیل اقتصادی و درآمدزایی است که در بیست سال اخیر برای اولین بار(برای یک حمام تاریخی) ارائه شده است.»

برای به سرانجام رساندن موضوع پایان نامه خود چه مراحلی را طی کردید؟

درطرح مرمت و احیاء(باززنده سازی) هر سایت تاریخی مراحلی باید به ترتیب طی شود، شناخت و معرفی منطقه، شناخت ومعرفی بنا از لحاظ تکنیک معماری و تاریخ نگاری، آسیب‌نگاری، ارائه طرح مرمت و ارائه طرح احیاء و باززنده سازی از جمله این مراحل هستند.

برای احیا و باززنده‌سازی حمام دهباشی با مسئولین یا ارگانی در گراش ارتباط دارید؟

چون خودم گراش نیستم مستقیما با شخصی به غیر مهندس اسدی صحبت نداشتم. ولی تا حدودی ارگان‌ها از موضوع رساله من خبر دارند، بخصوص که بنای حمام در معرض خطر تخریب است و هر از گاهی در گروه مجازی انجمن ایکوموس موضوع بحث قرار می‌گیرد. من از مسئولین چشم امید دارم که این موضوع را ندید نگرفته و تنها یادگار (بعد آب انبارها) دوره قاجار که نشانه فرهنگ نظافت و پاکیزگی در شهر بوده و به همان سبک اولیه خود مانده را نجات دهند.

%db%b1%db%b1

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت خانم مهرابی ان شا الله در این راه بسیار خوب تازهه جدید سربلند پیروز باشید ان شا الله
    و امیدوارم این کار باعث سر مشقی برای دیگر عزیزان گراشی و ابادانی شهر اثار باستانی گراش بشه و همه به فکر ساختن و کار خیر های که اشبا شده نباشن
    در این راه اگه به عکس نیاز داشتی پیشنهاد میکنم به اقای مسلم پورشمسی مراجع نماید اخه چند وقت قبل عکس های جالبی از ایشون دیدم
    موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top