بستن

مرکز درمان ناباروری گراش پانزدهم آبان راه‌اندازی می‌شود

هفت‌برکه مهدی خوشبخت: مدتی است که مرکز درمان ناباروری الزهرا (س) شهرستان گراش تاسیس و تجهیز شده، اما راه‌اندازی آن تاکنون به تاخیر افتاده است. حالا دکتر مهدی محسن‌زاده، رییس مرکز، از راه‌اندازی آن تا دو هفته‌ی دیگر خبر می‌دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع، روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش با دکتر محسن زاده، رییس مرکز درمان ناباروری الزهرا (س) شهرستان گراش به گفتگو نشسته و وضعیت مرکز و زمان راه‌اندازی را از او جویا شده است.

چند سال است که بحث راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در گراش مطرح است و هنوز محقق نشده است. علت چیست؟

حق با شماست. یکی از خواسته‌های به حق مردم این است که هر چه سریع‌تر این مرکز راه‌اندازی شود. از روز اولی که خیّر محترم پیشنهاد خود را مبنی بر مشارکت در راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری مطرح نمودند، گزینه‌های مختلفی مطرح گردید که مرکز زیر نظر چه سازمانی باشد، از جمله جهاد دانشگاهی، هلال احمر و یا دانشگاه علوم پزشکی. یکی از دلایلی که راه‌اندازی مرکز تا حالا به طول انجامیده، مشخص شدن همین مورد بوده است. در چند ماه اخیر، با جلساتی با حضور هیات امنای محترم مرکز ناباروری تشکیل شده است، مقرر شد که این مرکز زیر نظر دانشکده علوم پزشکی گراش به ریاست جناب آقای دکتر عبدالهی باشد. از توان‌مندی‌های مهمی که دانشکده علوم پزشکی گراش داراست، می‌توان به داشتن فلوشیپ نازایی، جنین‌شناسی، اورولوژیست و متخصص بیهوشی اشاره کرد.

کی باید منتظر راه‌اندازی مرکز باشیم؟

به یاری خدا و طبق برنامه‌ریزی، از پانزدهم آبان‌ماه سال جاری، درمانگاه مرکز درمان ناباروری الزهرا (سلام الله علیها) گراش راه‌اندازی خواهد شد و بیماران می‌توانند به این مرکز مراجعه نمایند.

پس از راه اندازی مرکز، چه فعالیت‌ها و خدماتی در آن ارائه میگردد؟

تقریبا تمام خدمات مربوط به درمان ناباروری انجام می‌گیرد. از ساده‌ترین درمان که درمان دارویی است، تا سایر درمان‌ها مثل IUI، IVF و ICSI که همان کاشتنی است. با انجام این خدمات، دیگر نیاز نیست که بیماران یک قسمت از درمان را در گراش انجام دهند و برای یک قسمت دیگر به مرکز دیگری مراجعه کنند.

محل اصلی مرکز جهت مراجعه بیماران کجاست؟

محل مرکز درمان ناباروری الزهرا (س) شهرستان گراش در بلوار سرداران شهید، بلوار کوثر، کوچه ۵ است. پذیرش و ویزیت بیماران در بعضی از آزمایشات در آن مرکز صورت می‌گیرد و چنانچه نیاز به IVF  پیدا کنند، جهت بستری به بیمارستان امیرالمومنین علی (ع) گراش مراجعه خواهند نمود و عمل کاشت جنین در آنجا صورت می‌گیرد. البته این محل موقت است و محل اصلی به صورت کامل و جامع دیده شده و در جای دیگری ساخت و ساز خواهد شد.

آیا این مرکز امتیاز خاصی دارد که بیماران به آن مراجعه نمایند؟

از آنجایی که این مرکز توسط خیرین آماده و تجهیز شده است، خدمات با تعرفه دولتی انجام می‌پذیرد و خیلی از هزینه‌های اضافه‌ی دیگر که بیماران جهت مراجعه به سایر مراکز دارند، حذف می‌شود. همچنین مقرر شده است به چند بیمار اولی که به IVF  یا ICSI (کاشتنی) نیاز داشته باشند، خدمات رایگان صورت بپذیرد.

در رابطه با خیّر یا خیّرین و همچنین نحوه مدیریت مرکز نیز توضیحاتی بفرمایید.

مرکز توسط یک خیّر گراشی تجهیز شده است و اجازه بدهید نام ایشان مطرح نشود، چون فکر می‌کنم رضایت ندارند نامشان فاش شود. و از نظر مدیریت نیز زیر نظر دانشکده علوم پزشکی گراش، در راس آن جناب آقای دکتر عبدالهی، و معاونت درمان دانشکده، جناب آقای دکتر گلستان است.

احداث چنین مرکزی چقدر برای گراش و منطقه ضرورت داشته است؟

همانطور که آمار نشان می‌دهد، متاسفانه درصد ناباروری در ایران رو به افزایش است. وزارت بهداشت نیز نسبت به راه‌اندازی مراکز جدید اهتمام ویژه داشته است. همچنین با توجه به این که در حال حاضر همگام با سراسر دنیا تکنیک‌های درمان ناباروری جدید در ایران نیز به انجام می‌رسد، این امکان فراهم شده که بیشتر زوج‌های نابارور قابل درمان باشند. در نتیجه احداث چنین مرکزی در این زمان می‌تواند مشکل خیلی از بیماران را حل کند. مانند مرکز آموزش درمانی امیرالمومنین علی علیه السلام گراش که بیماران کل منطقه جنوب استان فارس و هرمزگان و غیره را پوشش می‌دهد، ما انتظار داریم این مرکز هم بتواند بیماران این مناطق را پوشش دهد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

جا دارد از خیّر محترم مرکز، هیات امنای مرکز و تمامی کسانی که تاکنون در راستای آماده‌سازی و تجهیز مرکز تلاش نموده‌اند، به‌خصوص جناب آقای دکتر بهمنی تقدیر و تشکر کنم که واقعا زحمات زیادی متحمل شده‌اند و ما ادامه‌دهنده‌ی فعالیت این عزیزان هستیم. همچنین از مجموعه علوم پزشکی گراش، هیات رییسه محترم که با عنایت‌های خود ما را در این راه کمک کرده‌اند سپاسگزاریم. ان شاء الله بتوانیم هر چه بهتر خدمات درمانی ارزنده‌ای به این مردم عزیز ارائه نماییم.

 

mehdi-mohsenzadeh

9 نظر

  1. با عرض سلام و خسته نباشید ان شاالله زودتر مرکز راه بیوفته
    واقعا سخته آدم واسه این درمانها هی بره شیراز و تهران من خودم ۶ ساله گرفتارم:(((

  2. ان شاالله همیشه سلامت وموفق باشند این عزیزانی که بی درنگ‌درامر خیر، امر خدا پسندانه مشغول به فعالیت هستند
    خداوند یارشان.

  3. درود بر کسانی که در این امر مهم قدمی برداشتند…
    خدا به شما عمر با عزت و سربلندی عنایت بفرمایید.
    خیرین محترم یاد بگیرید
    همه چی مسجد و حسینیه سأختن نیست..
    با این کار خیلی خانواده ها به زندگی شیرین امیدوار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top