بستن

متخصص سرطان جواب داد: از نقش ایمان و موسیقی در پیشگیری تا سرطان‌زا نبودن مهوه

هفت‌برکه (گریشنا): دکتر احمد عبداللهی، فوق تخصص جراحی سرطان، در کنفرانسی روش‌های جدید درمان سرطان را تشریح کرد و به پرسش‌های حاضرین در مواردی مانند سرطان‌زا بودن مهوه، تاثیر موسیقی در درمان سرطان، و سرطان‌زاترین ماده‌ای که می‌خوریم، پاسخ داد.

کنفرانس روش‌های درمانی جدید در درمان سرطان با حضور جمعی از پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان جنوب فارس، پنجشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۹۵، در بنیاد پیشگیری از سرطان گراش برگزار شد. دکتر احمد عبدالهی، رییس دانشکده علوم پزشکی گراش و فوق تخصص جراحی سرطان، در این همایش دست‌آوردهای جدید سرطان‌شناسی را تشریح کرد. در کنار مباحث علمی مطرح شده، در بخشی از این همایش، از نظر اجتماعی نیز موضوع سرطان بررسی شد. روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش این بخش را در کانال دانشکده منتشر کرده است.

13950729-saratan-abdollahi-4

سرطان از باستان تا امروز

دکتر عبداللهی در نگاهی تاریخی، سوابق تاریخی درمان سرطان را بررسی کرد: «اولین آثار مربوط به درمان سرطان را می‌توان در تمدن‌های باستان و سرآمد آن را در تمدن ایران باستان مشاهده کرد، زمانی که جراحی‌های بزرگ توسط ایرانیان باستان انجام می‌شده است، اروپا در توحش و بربریت غرق بوده است. ابن سینا اولین شخصی بود که توصیف علمی دقیقی را از سرطان بیان نمود.»

رییس بنیاد پیشگیری از سرطان در مورد عوامل بیماری سرطان گفت: «امروزه با پیشرفت‌های جدید در علم پزشکی، جنبه‌های ناشناخته‌ی بیماری سرطان بر ما مکشوف شده است. متخصصین ژنتیک آن را یک بیماری ژنتیکی می‌دانند که البته تاثیرات عوامل محیطی مثل دخانیات، مواد شیمیایی، میکروب‌ها و ویروس‌ها، تغذیه‌ی نامناسب، چاقی و استرس در بروز این بیماری نقش دارد.»

دکتر عبداللهی در مورد روش‌های پیشگیری از سرطان گفت: «از بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها با تغذیه مناسب می‌توان پیشگیری کرد. اگر به تغذیه مناسب، ورزش روزانه و دوری از استرس و افکار منفی نیز اضافه شود، درصد زیادی از سرطان‌ها حذف خواهد شد. در مورد عوامل شیمیایی ایجادکننده‌ی سرطان باید به وسایل آرایشی اشاره کنیم که در ایران مصرف بسیار زیادی دارد. به طور خلاصه دوری از چاقی، فعالیت فیزیکی منظم، جلوگیری از فکر و استرس، مصرف میوه و سبزیجات و لبنیات و عدم مصرف شکر و گوشت قرمز و چربی و مصرف غذاهای ساده و قدیمی را پیشنهاد می کنیم.»

13950729-saratan-abdollahi-1

نقش ایمان در درمان سرطان

این متخصص سرطان بر نقش ایمان در جلوگیری از سرطان تایید کرد: « تحقیقات ثابت کرده است که افراد باایمان سیستم دفاعی قوی‌تری دارند که سرطان‌ها را از بین می‌برد.» دکتر عبداللهی با نشان دادن تصویری از آیت‌الله مرعشی نجفی یادآور شد: «وقتی می‌گویم ایمان به خدا و توسل به امام حسین (ع)، یعنی این که در زندگی همانند ایشان باشیم. وقتی ایشان تا اواخر عمر به حج مشرف نشده بود و یکی از مریدانشان پولی را برای سفر حج ایشان مهیا کرد، همه فکر کردند که ایشان به حج خواهد رفت. ولی پول را به بیمارستان قم برای درمان بیماران هدیه کرد و در پاسخ فرمودند اگر من به این سفر رفتم و فردی از نبود امکانات در کشور بمیرد، وقتی من می‌گفتم «لبیک» خداوند به من می‌گفت «لا لبیک»؛ این افراد دارای ایمان واقعی هستند.»

رییس دانشکده علوم پزشکی گراش با آرزوی علو درجات برای ارواح صالحین خصوصا مرحوم حاج شیخ احمد انصاری گفت: «ایشان همانند آیت الله مرعشی نجفی دغدغه‌شان مردم بود، وقتی در احوالات این بزرگان دقت می‌کنیم، سیره ی رسول‌الله را می‌بینیم که امروزه در جامعه ما کمتر دیده می‌شود، چه از جانب علما چه از جانب نخبگان و پزشکان و مردم عادی.»

آخرین اسلاید دکتر عبداللهی تصویری از غواصان رشید ایران بود که با دستان بسته شهید شده بودند. او گفت: «این انسان‌های والا مقام رفتند که ما امنیت داشته و آزاد باشیم و تابع هر مسلک و مرامی هستیم تا ابد مدیون این عزیزان‌ایم.»

13950729-saratan-abdollahi-2

چند پرسش: از مهوه و موسیقی تا کیسه صفرا روباه

در بخش پایانی، دکتر عبداللهی به برخی از پرسش‌های حاضرین پاسخ داد.

آیا شیوع سرطان در گراش و ایران بالاتر از نقاط دیگر است؟

خیر، آمار سرطان در گراش و ایران پایین‌تر از بسیاری از کشورهای غربی است.

آیا نقش موسیقی در درمان سرطان ثابت شده است؟

بله، در مغز ما قسمتی وجود دارد مربوط به پردازش و درک موزیک. ثابت شده است هرگاه این مرکز فعال‌تر باشد، فرد در مقابل بیماری‌ها و سرطان مقاوم‌تر خواهد بود.

آیا مهوه (غذای محلی منطقه) سرطان‌زاست؟

خیر، به هیچ عنوان. بسیاری از غذاهای سنتی آثار ضد سرطانی دارند. گرچه مهوه محصول تخمیر مواد اولیه است، ولی همانند ماست که حاصل تخمیر شیر است، غذای سالمی است و بنده آن را توصیه می‌کنم.

سرطان‌زاترین ماده‌ای که ما می‌خوریم چیست؟

مال و حق مردم، خصوصا مال یتیم.

چه کاری بیشتر از همه از سرطان جلوگیری می‌کند؟

بوسیدن دست پدر و مادر.

آیا بعضی مواد خاص مانند کیسه‌ی صفرای بعضی حیوانات مثل روباه و خرس اثر درمانی بر سرطان دارد؟

خیر، در بسیاری از جوامع این اعتقاد وجود دارد، مثل خوردن مارمولک، ادرار گاو، مدفوع موش و احشا حیوانات و یا مشروب و الکل و تریاک. خداوند هیچ‌گاه در خوراکی‌های حرام شفا نگذاشته است.

13950729-saratan-abdollahi-3

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

25 نظر

  1. جناب دکتر چرا از امواج نمیگین وای فای…پارازیت….اموج تلفن همراه مواد غذایی تغییر ژنتیک داده…روغن پالم…و…..و…..که خود بهتر از بنده میدانید چه چیزهایی هستن و مردم خبر ندارن….

  2. با آرزوی موفقیت روزافزون برای این ذخیره گراش.هیچ کسی منکر بد بودن حق الناس و باارزش بودن احترام به پدر و مادر،در هیچ دینی و آیینی نیست.ولی فکر کنم اگر ایشان،در پاسخ،مواد سرطانزایی را که مردم بدون آگاهی استفاده میکنند،رو نام میبردند خیلی بهتر بود تا ارزشی پاسخ بدهند.
    با آرزوی موفقیت بیشتر

  3. بعضی از جوابها نیاز به دانش سرطان شناسی ندارد و می توان بر منابر اونها رو شنید
    از ایشان انتظار داریم بر اساس جایگاه بالای علمی خود جواب بدهند و مردم را راهنمایی کنند

  4. با سلام فکر میکنم حق با سهرابه آقای دکتر درسته مال یتیم خوردن نداره و بوسیدن دست پدر و مارد کار خیلی قشنگیه ولی فکر کنم آقای دکتر چیزی یادش نیومده اینا رو گفته بابا چه غذاهایی رو باید بخوریم چه غذاهایی رو نباید بخوریم میگن امواج موبایل و وای فای سرطان زاست راسته یا نه؟اینا رو بگو

    1. اردی عزیز
      اگر به کمی عمقی تر به جواب آقای دکتر فکرکنید میفهمید که دعای پدر ومادر بهترین واکسیناسیون و بهترین راه پیشگیری ازدردهاست.

  5. با سلام خدمت آقای دکتر
    حرف شما متین
    اما دلایل بوجود امدن تومور در یک بچه مثلا ششماهه چیست ؟
    اون طفل معصوم که حق کسی را نخورده
    بی احترامی به پدر ومادر نکرده
    نمیدونه ورزش چیه
    تغذیه اش هم که فقط شیر مادره
    پدر ومادرش هم سالمن
    دلایل علمی همچین عارضه ای در کودکان ونوزادان چیست؟

        1. ] چرا شوخی الی جان
          من منکر جوابهای علمی نیستم. ولی در دنیای امروز که درد و مرض زیاد شده اگه بتونیم با ایمانمون خودمون را بالا بکشیم بسیار عالی ست. سرطان هم یک نوع ازمایش الهی ست . ان شالله که هیچ کدوممون این ازمایش را نچشیم.

        2. شهروند گراشی عزیز

          همه بیماریها و مصیبتها بخاطر گناه افراد نیست.خیلی از اونا امتحان هست.ولی شما به صراحت فرمودید که ممکن والدین بچه یا خود افراد بیمار بخاطر کارهای نادرست دچار این مشکل شدن.پس لطفا تو صحبت هاتون این هم بگید.(که گفتین البته )

  6. نمیدونم اونموقع آقای دکتر به چی فکر میکرده که این جواب غیرمنطقی رو داده اگه اینجوریه عمل کردن ادمهای سرطانی خیانت حساب میشه. خیلی ها رو میشناسم پاک پاک اما دچار این بیماری شدند حتی از نزدیکان آقای دکتر. برعکس کسانی هم هستند که هرکاری ازشون بعید نیست اما صاف صاف راه میرن …

    1. پاکی هرکسی درظاهرش نیست که شما بتونی پاک بودنش رو تشخیص بدی کار خدا بی حکمت نیست شاید ناپاکی در اون شخص مورد نظر شما بوده که خدا خواسته دراین دنیا باهاش حساب کنه تا پاک باشه .

  7. نمیدونم چرابعضی ازعزیزان مطالب رو درست نمیخونن یا متوجه نمیشن یادرک نکرده پیام میذارن وتازه جوابهای این اشتادگرانقدر روغیرمنطقی میدونن.خب عزیزمن ایشون درجوابهاشون مهمترین دلایل ایجادسرطان روگفتند ونه تنهادلیلش وهمینجور بالعکس.

  8. اقای اینجانب درجواب حضرتعالی باید بگم که کتاب عدل الهی مرحوم استاد مطهری رامطالعه بفرما تابه جوابتون برسید استاد عبدالهی فقط بطور اجمال ودلایل کلی ایجاد سرطان رابیان نموده اند وگرنه اگر بخواهند شرح بدهند مثنوی هفتاد من کاغذ شود

  9. در پاسخ ب بعضی از دوستان عزیز کسی منکر احترام ب والدین نیست و حتی حق الناس ولی سول جوابها که دربدل شده توقع جواب علمی از جناب دکتر می رفت نه نصیحت….در جایگاه علمی دکتر چگونه پیشگیری کردن یا عوامل و علت بیماری می رود

  10. سرطان هزار و یک دلیل دارد . که اشاره اقای دکتر میتواند یکی از ان هزار و یک دلیل ها باشد. ولی با کمال احترام به بعضی از دوستان میخوام بگم دنیا واقعا دار مکافاته ،اگر کمی با دید وسیع تری نگاه کنیم عینن میتونیم ببینیم.

  11. خواهش میکنم از صحبت های دکتر برداشت به نفع یا زیان کسی نکنید شمایی که میفرمایید دنیا دار مکافاته این توهین به بیماران سرطانی و خانواده آنهاست قرار نیست با صحبت های دکتر به بیماران سرطانی که هزاران دلیل از جمله موادشیمیایی وراثت و غیره دخیل هستند و خود با بیماری دست به گریبان هستند أنگ پس دادن مکافات رو بزنیم شماها در حدی نیستین که تعیین و تأیید کننده مجازات از جانب خداوند باشید قدری سنجیده تر صحبت کنید

    1. میگن خدا گلچین میکنه و گل خوب ها رو زودتر میبره .منظورم به تقدیر و سرنوشت ادماست که از طرف خدا داریم ازمایش میشیم نه توهین و اهانت. چه بسا خیلی از بیمارها و یا بستگان انها با بروز این بیماریها به خدا نزدیکتر میشوند.

  12. آقای دکتر جنبه های روانی پیشگیری رو گفتن که روحیه و انسانیت نقش مؤثری در پیشگیری داردنگفتن کسی که سرطان گرفته فاقد این خصوصیات است نقش ژنتیک و وراثت در بسیاری از سرطان ها اثبات شده هست شاید بیمار خود هیچ نقش اختیاری و اکتسابی در بیماری نداشته با توجه به اطلاعیه قبلی مرکز پیشگیری به زودی آزمایشاتی که ژن های وراثتی سرطان رو از قبل شناسایی میکند در این مرکز شروع بکار خواهد کرد تا قبل از ابتلا کارهای پیشگیری انجام شود

  13. سلام عزیزان
    بنده در این سمبنار شرکت داشتم.استاد به همه ی موارد علمی،جسمی و روانی اساره فرمودند.شاید مطالبی که برای عوام قابل فهم باشد گلچین گردیده.
    سمینار عالی بود.دستشون درد نکنه.خداحفظشون کنه.براشون آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون دارم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top