بستن

حضور سبز در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

هفت‌برکه (گریشنا): قاسم ایزدیان با بیش از سی سال فعالیت مطبوعاتی، زندگی‌اش را پای کار خبرنگاری گذاشته است. بسیاری وارد گود خبر شدند اما در مواجهه با سختی‌ها کنار کشیدند، اما ایزدیان این همه سال با مردم مانده است. به مناسبت بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات از ایزدیان خواستیم تا از تجربه سی ساله خود بگوید.

Izadiyan

قاسم ایزدیان: بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات باشعار شفافیت وصداقت از ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری و باحضور موسسات مطبوعاتی، نشریات، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری، رسانه‌های فرهنگی، خبرگزاری‌ها، رسانه‌های فرهنگی و نیز رسانه‌های حوزه دین واندیشه و در ۶۲۰ غرفه در محل مصلای بزرگ حضرت امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

حضور نشریات موسسه هفت برکه شهرستان گراش را در این مهم ارج نهاده و سپس به اهمیت و دشواری‌های روزنامه نگاری و خبرنگاری  نظری مجمل می‌افکنم. متن را با فرمایشی از مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی آذین بندم که فرموده‌اند: «رسانه‌ها (مطبوعات) می‌توانند با ایجاد حرکت‌های معرفت آمیز، هم مردم را متوجه مسئولیت خود کنند و هم مسئولان را متوجه مسئولیت‌های سنگین خود نمایند.»

این فرمایش مقام معظم رهبری به ویزه در بیست ودومین نمایشگاه مطبوعات کشور که باشعار شفافیت و صداقت برگزار می‌شود جهت اصحاب رسانه بسیار راه‌گشاست. چه ما به عنوان خادمین رسانه‌های مکتوب و مجازی در پی شفافیت به‌روز باشیم که اعتقاد بر آن داریم، شفاف‌سازی و صداقت در رسانه‌ها و به خصوص مطبوعات، مهمترین عامل اشاعه مردم سالاری دینی می‌باشد. البته بحث دراین باب فرصتی بسیار می‌طلبد که این مجال برما تنگ است زیرا مترصد بر آنیم در مورد اهمیت مطبوعات و رسانه‌های مجازی در شهر و دیار خویش  مطالبی به دست قلم سپاریم.

همه مردمی که دارای سواد خواندن و نوشتن هستند قادرند به آسودگی خامه در دست گرفته و مطالبی به رشته تحریر درآورند، لیکن رسالت خبرنگار و روزنامه‌نگار سوای این گونه نوشتن بوده و اینان پیوسته در اندیشه گزینش کلمات جهت انتخاب عنوان، لید و متن خبر هستند که عنوان را چگونه و لید را باکدام واژه تنظیم کنند تا توجه مخاطبان بیشتری  جذب شود.

قلم به دست گرفتن و نوشتن خبرنگاران و روزنامه نگاران از سه مرحله تشکیل می‌شود. نخست پیش ازنگارش (Prewriting )که خبرنگار به دنبال موضوعی است تا با تحریر آن، مضمون را بیابد چون خبرنویسی فاقد رمز و راز، استعاره، ایهام و ابهام بوده و دستمایه خبرنگار پیش از نگارش، انتخاب کلامی بدیع در انگاره‌سازی است و او در پی مضامینی می‌رود که برازننده موضوع خبر و به‌روز باشد. لذا روزنامه نگار پیش ازنگارش در پی انتخاب بوده تا واژه‌های گزینشی او، توجه مخاطبین بیشتری را جذب کند.

دوم مرحل نگارش متن است (Writing) است که گویای قالب اولیه متن خبر بوده و سومین مرحله، ویرایش موضوع می‌باشد. (Post writing-editing) که سلائق روزنامه‌نگاران دراین مبحث گوناگون است و هرکدام از اصحاب رسانه در خبرنویسی بر آن اهتمام دارند شیوه‌ای خاص رادر جذب مخاطب افزون به کار گیرند.

غرض از بحث درموارد مذکور اشاره به مشکلات و سختی‌های خبرنویسی بود تا عزیزان خواننده بر واقعیت زحمات خبرنگاران و روزنامه نگاران واقف شوند. اما به خاطر عدم گریز از مسیر اصلی که اصحاب رسانه و تعامل مسئولین درشهرستان تعیین گردیده باید گفت:  در ظرف ۳۲ سال خدمات رسانه‌ای و در آستانه سی و سومین سال رسالت خبری خود در ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۵ قرار دارم. ازسال ۶۳ تا ۷۴ که مناطق همجوار فاقد خبرنگار بودند خوشبختانه در گراش ، سه دفتر خبرنگاری واحد مرکزی خبر صداوسیمای ج.ا.ایران .م.فارس، مطبوعات کشور و خبرگزاری ایرنا  تحت مسئولیت ما وجود داشت. در آن زمان بیش ازحال از تعامل مسئولین متمتع بودیم و در ماموریت‌های برون حوزه‌ای، خودرو سازمانی و راننده ازشیراز به گراش اعزام می‌کردند. یا گاهی به وسیله بالگرد به ماموریت خبری عزیمت می‌کردیم. حتی در شهرستان همجوار، ما را با اسکورت به محل وقوع خبر انتقال می‌دادند لیک با گذشت زمان و پس از ارتقاء گراش به شهرستان، این تعامل کاهش یافت.

در سال ۸۷ از سوی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان خادمی حقیر به ما وعده اهداء اتومبیل دادند و درسال ۸۸ و مقارن با ارتقاء، بازرس وزارتخانه آقای خطیب در تماسی اظهار کردند موضوع ارتقاء گراش به شهرستان را به وزارت اعلام و بر گسترش حوزه خبری خود تاکید نماییم، اما در نهایت این اتومبیل بنا بشنیده‌ها فقط تا شیراز رسید و در شیراز به مبلغی وام با بهره چهار درصد و بازپرداخت سه ساله تبدیل شد که ازپذیرش آن امتناع کردیم.

به خاطر این موضوع بسیارآشفته شده اما از سر عشق به خدمت باز هم به فعالیت خبری تداوم دادیم و پس ازارتقاء، فرماندار نخستین مکرر، فرماندار ثانوی دو بار و فرماندار کنونی یک بار ازدفتر محقر‌مان بازدید و از تحقر دفتر به شدت گلایه کردند ولی از حیث خبری تعامل‌ها مطلوب می‌باشد. ضمن این که تعامل موحود بین ما و برادران موسسه فرهنگی هفت برکه اعم از افسانه، هیمه و گریشنا فوق العاده بوده و فخر ما این است که عزیزان همکارمان دراین موسسه و به خصوص برادران خواجه‌پور،شامحمدی ودکترغفوری برما منت نهاده و ما نیز متقابلا مراحمشان را پاس داشته و به وجود این بزرگواران که بدون هیچ گونه مساعدت مادی، گراش را از حیث خبری و مطبوعاتی مباهی ساخته‌اند مفتخریم. مدیران این مجموعه با همه موانع و مشکلات موجود انتشار مجله و روزنامه با صبوری خاصی  تداوم داده وبا حضور در نمایشگاه مطبوعات به تلاشی تحسین برانگیز دست یازیده اند . هر چند دیگران خال مهرویان می‌بینند و ما دانه فلفل را.

 

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top