بستن

استاندار فارس در شورای اداری گراش: آنچه شنید، آنچه جواب داد

هفت برکه (گریشنا): دهمین جلسه‌ی شورای اداری شهرستان گراش با حضور سید محمد علی افشانی، استاندار فارس در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هفت برکه دوازدهم آبان، افشانی استاندار فارس و مهندس رحمانی؛ معاون استاندار، فرودی فرماندار گراش، دکتر جعفر‌پور؛ نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، شاهچراغ امام جمعه گراش روی سن سالن همایش‌های دانشکده علوم پزشکی رو به مدیران کل استان، روسای ادارات و اعضای شورای‌های شهر و روستا و معتمدین دهمین جلسه شورای اداری شهرستان گراش در سال ۱۳۹۵ را برگزار کردند.

ostandar-afshani-2

استاندار فارس: در مورد ارتقا ارد و فداغ پیگیر هستم

سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس در فرصت سی دقیقه‌ای خود بعد از گرامی‌‌داشت ۱۳ آبان ماه، سالروز ملی مبارزه با استکبار، گفت: «توسعه تعریفی دارد، توسعه فرایندی است پیچیده، مستمر، تاریخی و تدریجی با توانمندی‌های خاص خود. با کشف توانمندیهای توسعه است که می‌شود شهر و منطقه و استان و کشوری به توسعه برسد یا درست در مدار و مسیر توسعه قرار بگیرد. لازمه‌ی توسعه‌ که بدون آن توسعه محقق نمی‌شود داشتن امنیت و آرامش است که خوشبختانه امروز کشور ما در منطقه پرتلاطم خاورمیانه در امنیتی مثال زدنی است و این حاصل خون شهیدانی است که همه هستی خود را فدا کردند.»

افشانی حاکمیت قانون را از دیگر پیش‌شرط‌های توسعه خواند: «مساله‌ی بعدی، حاکمیت قانون است. حاکمیت قانون لازمه‌ی توسعه است در جایی که آلوده باشد و فساد وجود داشته باشد، توسعه محقق نمی‌شود. حاکمیت قانون برای پیشگیری از فساد و جلب اعتماد مردم وشفاف‌سازی از نیازهای توسعه است به خصوص ساختار اداری ما بایستی بیش از گذشته توجه کنند. این‌ها درواقع پیش‌نیازهای توسعه است.»

نماینده عالی دولت در استان فارس به موفقیت‌های دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: «امروز بعد از شصت و چهار سال اولین سالی است که تراز اقتصادی ما مثبت شده است. یعنی صادارات غیرنفتی بیشتر از واردات است. این‌ها شاخص‌های اصلی اقتصاد است که نشان می‌دهد کشور در مسیر رشد و توسعه قرار دارد که بخشی مربوط به برجام و بخشی مربوط به سیاسیت‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری اعلام کردند. تکیه بر داشته‌های خویش، تعامل با تمام کشورهای دنیا به خصوص کشورهای منطقه و دانش بنیان بودن و مردمی کردن اقتصاد و عدالت محوری نیز از دیگر راه‌های توسعه محسوب می‌شود. این‌جا هر جا نگاه می‌کنی می‌گویند کار مردم یا با مشارکت مردم انجام شده که این نشان از درجه‌ی ایمان، آگاهی و مسئولیت‌شناسی مردم است.»

او در جواب به خواسته‌های مطرح شده در جلسه، گفت: «ما مساله آب را به خوبی دنبال کردیم و در آینده‌ای نزدیک تصمیماتی راجع آب استان گرفته می‌شود در مورد حمل و نقل کارهای خیلی خوبی در استان صورت گرفته در زمینه انرژی هم همین‌طور. مدیران باید برای اداراتی که این جا شکل می‌گیرد، برنامه‌ریز‌ترین، متخصص‌ترین و زبده‌ترین نیروها را انتخاب کنند که این بهترین خدمتی است که می‌توان انجام داد.»

استاندار اعلام کرد که موافق شهر شدن مرکز بخش ارد است: «در مورد ارتقا بخش ارد به شهر، نامه‌ای نوشتیم به وزارت کشور مساله در حال بررسی است و تمام تلاش ما این است که محقق شود و ان‌شاالله که می‌شود.»

خواسته دیگر مطرح شده گاز رسانی به فداغ و دیگر روستاها بود. افشانی گفت: «در مورد گازرسانی خوشبختانه وضعیت گازرسانی استان بسیار عالی است از ابتدا گازرسانی در استان تا الان که پنجاه ساله، ششصد و چهار روستا در استان فارس گازرسانی شده در طی سه سال این دولت نیز پانصد و هفتاد و یک روستا گازرسانی شده یعنی تقریبا معادل آن پنجاه سال گذشته و حدود پانصد و ۱۲ روستا هم  در حال گازرسانی است که بعضی از آن بالای نود درصد پیشرفت داشته است. ما امیدواریم ظرف سه سال آینده کل روستاها گازرسانی شود.»

استاندار بر نقش مهم فرماندار و نماینده مجلس در تکمیل ساختار اداری شهرستان تاکید کرد: «در بحث ادارات دولتی ما نباید همیشه دنبال سخت افزار و ساختمان باشیم اما چون اینجا نوپا است من تا حد امکان برای رفع مسائل آن دنبال می‌کنم اما بیشتر از آن باید فرماندار و آقای نماینده دنبال کنند.»

استاندار پیش از جلسه دیداری از مجموعه ورزشی محبی داشت. او در مورد این مجموعه گفت: «در مورد مجموعه ورزشی هم طبق تماسی که با استان داشتم مشکل حل است و ان‌شاالله امسال یا هفته دولت سال آینده فاز اول آن تمام می‌شود.»

استاندار فارس با اشاره به آمار ارائه شده از سوی فرماندار افزایش اعتبارات را نشانه توجه به گراش دانست: «فرماندار  در مورد اعتبارات اشاره کردند خوشبختانه این عدد افزایش ۱۳۰ درصدی چند برابر افزایش اعتبارات استان است و خیلی خوب است و آقای فرماندار بهتر است جایی عنوان نکند ما هم قول می‌دهیم به آن دست نزنیم.»

afshani

مهمترین اداره‌هایی که فرماندار خواست: از تامین اجتماعی تا اطلاعات

 

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان ضمن خیر مقدم به استاندار و حاضرین صحبت‌های خود را به سه بخش تقسیم کرد و در اولین بخش گزارشی از وضعیت عمومی شهرستان ارائه داد و بعد آماری از اعتبارات شهرستان ارائه کرد: «ما امسال نسبت به سال ۹۲ در سطح شهرستان بالغ بر صد و سی درصد افزایش اعتبارات ملی و استانی داشتیم که نقطه‌ی امید و نقطه‌ی معطوف به پیشرفت و توسعه است. پروژه‌های متعددی در این سال‌ها در سطح شهرستان به بهره‌برداری رسیده یا کلنگ‌زنی و شروع به کار شده که آینده‌ی بسیار نوید‌بخشی را برای شهرستان رقم می‌زند.»

فرماندار گراش مهمترین پروژه‌ها سه سال اخیر را برشمرد: «من خلاصه‌ای از این پروژه‌ها را عرض می‌کنم. محور گراش- لار، محور روستای آغصه، محور روستای زینل‌آباد، تونل بالنگستان که پروژه‌‌ی ملی است و اخیرا کلنگ فاز دوم آن به زمین زده شد و الان در حال کار است، توسعه و اصلاح شبکه‌ی آب‌رسانی شهری و روستایی، کلنگ‌زنی گازرسانی به بخش ارد با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد تومان، اجرای طرح‌های بهسازی و آسفالت معابر در شش روستای شهرستان، نوسازی مبلمان شهری، راه‌اندازی ادارات و نهادها، اداراتی نظیر تعاون روستایی، میراث فرهنگی، اداره‌ی امور آب، دفتر خدمات پلیس + ۱۰و راه‌اندازی اداره‌ی ثبت اسناد و املاک و ترمیم محورهای مواصلاتی که ما شاهد کاهش چشمگیر تلفات و تصادفات جاده‌ای بوده‌ایم، ما امسال شاهد کاهش ۳۲ درصدی جرایم در سطح شهرستان بودیم، توسعه‌ی شبکه‌های مخابراتی و تلفن همراه، احداث و افتتاح پنج مورد مرکز آموزشی و آموزشگاهی و فرهنگی و ترغیب سرمایه‌گذاران و اصحاب صنعت به سرمایه‌گذاری و صدور سی مورد جواز تاسیس صنایع کوچک. در مجموع ظرف این سه سال و نیم، صد و چهل پروژه با اعتباری بالغ بر هشتاد میلیارد تومان در سطح شهرستان به بهره‌برداری رسیده است.»

فرودی بودجه اختصاص یافته در سه سال گذشته را هشتاد میلیارد تومان اعلام کردک «از این مبلغ هشتاد میلیارد تومان، بیست و پنج درصد با کمک خیرین ونیکوکاران سطح شهرستان پرداخت شده و هفتاد و پنج درصد آن از اعتبارات دولتی تامین شده است.»

او در ادامه به مهم‌ترین خواسته‌ها و نیازهای شهرستان اشاره و تصریح کرد: « بحث جاده‌ی چک چک که محور مواصلاتی مرکز شهرستان به بخش ارد و روستا‌های فداغ و خلیلی است، تکمیل مجتمع اداری، تکمیل مجموعه‌ی ورزشی محبی، ارتقا مرکز بخش ارد به شهر، تعیین و تکلیف چاه‌های حوزه‌ی گازی چانول که امیدواریم آن‌چه در حوزه‌ی سرزمینی شهرستان گراش قرار دارد مشخص شود و اگر نیست هم رسما به مردم اعلام شود. ما در حواشی شهر دو سه نقطه‌ی جمعیتی داریم، اختصاص کد جمعیتی جهت آبادی‌های محمد‌آباد و شمس‌آباد، تحویل ساختمان بخشداری ارد که فاقد ساختمان است. تسریع در پروژه آب‌رسانی به بخش ارد که پانزده کیلومتر است و ده کیلومتر آن کار شده است، تسریع در بهره‌برداری روستای کنار زیارت از آب سد سلمان فارسی، ارتقا دهستان فداغ به بخش، توسعه‌ی شبکه‌ی گازی شهر گراش به روستاهای فداغ، خلیلی و روستاهای زینل‌آباد و آغصه، احداث تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شهری گراش، تکمیل قنوات حسن‌آباد فداغ و ارد بخشی از این خواسته‌ها است.»

در بخش اداری نیز فرماندار گراش از چند اداره به عنوان اولویت‌های راه‌اندازی نام برد: «راه‌اندازی ادارات و نهادهایی مثل تامین اجتماعی، صندوق توسعه‌ی کارآفرینی امید، دایره‌ی صدور گواهینامه، اداره هواشناسی و اداره اطلاعات، تقویت چارت اداری و سازمانی ادارات، فرماندهی انتظامی ما در سطح شهرستان فاقد ساختمان است هر چند زمین آن مشخص شده است، احداث مجتمع فرهنگی و هنری اداره ارشاد و احداث کمربندی شهر گراش، این موارد عمده خواسته‌های شهرستان است هر چند خواسته‌های کوچکتر دیگری هم است که از حوصله جلسه خارج است.»

 

ostandar-afshani-4

امام جمعه گراش: چهار سطح مشکلات ادارات

حجت‌السلام . المسملین سید رضا شاه چراغ، امام جمعه‌ی گراش با تسلیت ایام حزن و اندوه مصائب عصمت و طهارت و گرامی‌داشت۱۳ آبان‌ ماه اظهار داشت: «در آستانه ۱۳ آبان قرار داریم، روز ملی مبارزه با استکبار، روز حقارت آمریکا و روز حساس تاریخ انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار و استکبار‌ستیزی در ذات دین ما است. امروز راهبردهای شیطانی آمریکا حتی پس از برجام تحت پوشش فریبنده دنبال می‌شود از جمله تحریم‌های گسترده که ادامه دارد و این رفتارهای خصمانه باعث شده ملت ایران استکبارستیزی را ادامه دهد. یکی از راه‌های ناکام گذاشتن دشمن برنامه اجرایی اقتصاد مقاومتی است که اگر به شکل صحیح در اقتصاد ملی شکل بگیرد بسیاری از تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر‌گذار باشد.»

او در ادامه به ظرفیت‌هایی مانند داشتن حوزه علمیه، مجمع‌القرآن فاطمیون و ولایی بودن مردم اشاره و گفت: «با داشتن این ظرفیت‌ها اما این شهر مشکلاتی دارد که می‌بایست اقدامات لازم را برای رفع آن انجام داد. مشکلات در رابطه با ادارات در چهار سطح قابل بیان است. اولین مساله استقرار ادارات است مساله بعد این که بعضی ادارات به صورت نمایندگی اداره می‌شود و مجوز اداره ندارد، اداراتی که مستقر شدند نیز نیروی انسانی مفید جهت رسیدگی به امور اداری ندارند در واقع اصل تعمیم نیرو و حضور نیروی قوی می‌تواند در تسریع رفع مشکلات موثر باشد. اما در بخش زیرساخت‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد. بعضی از ادارات فاقد مکان مجزا هستند. برای رفع این مشکل می‌بایست خیرین و دولت تعامل بیشتری داشته باشند. هر چند بسیاری از این مشکلات از طریق دولت حل می‌شود از جمله تامین نیرو اما برای تامین زیر‌ساخت‌ها و تجهیزات می‌توان روی کمک خیرین حساب باز کرد. با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان جذب خیرین را جهت‌دار کنیم که پیشنهاد ما تشکیل مجمع خیرین است. مساله بعد که باید به آن اشاره کنم افزایش اعتبارات شهرستان است. از آن‌جایی که بیشتر ادارات در شهر هنوز فعال نشده‌ است می‌طلبد برای چند سال میزان اعتبارات شهرستان افزایش یابد تا مشکل ادارات برطرف شود. در بخش ارد نیز بحث بهداشت و درمان، آب‌رسانی و استقرار شهرداری و ارتقا به شهر مطرح است. امیدواریم سفر شما منشا خیر و برکت برای مردم شهرستان داشته باشد.»

ostandar-afshani-1

نماینده مجلس: تلاش من استقرار کامل ادارات در گراش است

جعفر‌پور، نماینده شورای اسلامی گراش، لار و خنج دو ویژگی مهم مردم شهرستان را داشتن خیرین و ولایی بودن معرفی کرد و گفت: « فرماندار و امام جمعه درخواست‌های خود را گفتند اما چند نکته در اولویت است. با وجود این که هفت سال از شهرستان شدن گراش می‌گذرد هنوز ساختار اداری آن شکل نگرفته است تلاش من در بحث استقرار کامل ادارات در گراش است تا دیگر نیازی به شهرهای همجوار نباشد. فاز دوم تونل بالنگستان با همت راه و شهرسازی لارستان شروع شده است ولی تا اتمام آن اعتبارات کفاف نخواهد داد و می‌بایست با اعتبارات موجود ساماندهی شود. تبدیل شدن ارد به شهر و استقرار شهرداری در این روستا با پشتیبانی استانداری، ارتقا فداغ به بخش که نکته مثبت آن این است بعد از آن گراش بر سه بخش استوار می‌شود و همچنین گازرسانی به فداغ نیز از جمله اولویت‌هایی است که مد نظر ماست.»

ostandar-afshani-3

پایان‌بندی با درخواست‌های فداغ و خلیلی

 

در پایان جلسه نماینده‌ای از فداغ با دادن آمار جمعیتی فداغ از استاندار خواست تا به درخواست ارتقای فداغ توجه‌ی بیشتری شود، او آمار جمعیتی فداغ را بالای ده هزار نفر اعلام کرد و افشانی با شنیدن این آمار گفت: « اگر این آمار درست باشد من به شما قول می‌‌دهم که ارتقای فداغ عملی خواهد شد.»

نماینده‌ی روستای خلیلی نیز از بی‌توجهی مسئولین به روستای خلیلی گله‌مند بود و خواستار اختصاص حداقل امکانات اولیه در این روستا شد.

با اتمام جلسه شورای اداری، استاندار برای حضور در نشستی با فعالان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از دانشکده راهی فرمانداری شد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. میگم بهتر نبود میرفتین ارد و اونجا جلسه شورای اداری تشکیل میدادین و شاید اونجا ۴تا خواسته واسه گراش مطرح میکردین

  2. سلام باشه آقای استاندار ما منتظر شهرداری میشیم بازم خوبه جناب استاندار آدم رو امیدوار میکنه استاندار قبلی که اومدن ارد گفت یارانه هاتون جمع کنید برا شهرتون یه کاری کنید اون استاندار قبلی که آدم رو کلا نا امید میکرد درسته مشکلات زیاده ما هم توقع حل تمام مشکلات نداریم ولی ابتدایی ترینش مثل استقرار شهرداری و درمانگاه شبانه روزی هم خواسته زیادی نیست جناب فرماندار لطفا پیگیری کنید

نظرات غیر فعال

3 نظر
scroll to top