- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

جعفرپور: دعوت نشده‌ام که برای سخنرانی به گراش بیایم

هفت‌برکه (گریشنا): جمشید جعفرپور در نشستی خبری به پرسش‌های خبرنگارن نقاط مختلف حوزه انتخابیه پاسخ داد. مساله محدوده، بیشتر بودن سفر مسئولین به لار، عدم سخنرانی در گراش و تعطیلی دفتر نماینده سوالات خبرنگار هفت‌برکه از نماینده لارستان، خنج و گراش در مجلس دهم بود.

نشست خبری دکتر جمشید جعفرپور ۱۷ آبان‌ماه ۱۳۹۵ برگزار شد. فاطمه یوسفی از هفت‌برکه گراش، مقیمی از صحبت نو لارستان، دلاور از صحبت نو بیرم، احمدی از پیام اوز، حاجی پور از مربوطی کهنه اوز، خضری از عصر اوز، معزی از پسین دهکویه و مویدی از میلاد لارستان از خبرنگاران حاضر در این جلسه بودند.

13950817-jafarpoor-1 [1]
جمشید جعفرپور – نماینده لارستان، خنج و گراش در مجلس دهم

 

در مساله محدوده مبنا مصوبه دولت در سال ۸۸ است

فاطمه یوسفی در نخستین سوال خود پرسید: «پیش از این گفتید که مساله محدوده لار و گراش نهایی شده این مصوبه چه زمان و براساس چه فرآید قانونی این مساله نهایی شده است؟»

جمسید جعفرپور مبنای تعیین محدوده را مصوبه شهرستان شدن گراش دانست: «زمانی که سال ۸۸ بخش گراش به شهرستان گراش تبدیل شد، این اتفاق بر اساس مصوبه‌ی هیات دولت افتاد، در همان جا هم قید شده که بخش گراش به شهرستان گراش تبدیل می‌شود یعنی با همان حدو مرز جغرافیایی که بخش گراش دارد این مبنای همه‌ی فعالیت‌هایی بود که من بعدا دنبال کردم. محدوده همان جایی بوده که کارشناسان وزارت کشور تعیین کردند. قبلا بخش گراش محدوده داشته است من گفتم بنده در این داستان نه طرف کسانی هستم که از ناحیه لار صحبت می‌کنند و نه طرف کسانی که از ناحیه گراش، بنده در این مساله خنجی هستم اصلا. من باید مجری قانون باشم. آن چیزی را که مصوبه دولت تعیین کرده و آن چیزی که وزارت کشور می‌گوید برای بنده حکم دارد و باید دنبال کنم. همین هم در سال ۹۳ دوباره ابلاغ شد به استانداری فارس که مرزها و محدوده همانی است که در مصوبه سال ۸۸ آمده است. فقط می‌ماند بحث این که حالا یک کلمه‌ای که می‌گوییم اینجاست یا آن‌جا اختلاف وجود دارد. بنده بگویم لبه‌ی کاغذ مرز این ور و آن ور است اما از شما بپرسم لبه کاغذ کجاست ممکنه شما بگویید این‌جا و نفر بعد بگوید این‌جاست. این را چه کسی تعیین می‌کنند؟ کارشناسان وزارت کشور.»

در سفر وزرا وقت کم است

جعفرپور در مورد این که مسئولین و وزیران به لار بیش از گراش سفر می‌کنند گفت:‌ «ما به لحاظ وقتی محدودیت داریم و برنامه‌ای که دفتر وزرا مخصوصا برای ما تعیین می‌کنند، بعضی ازاین‌ها با پرواز صبحی آمدن با پرواز ظهری برگشتند. در گراش وزیر بهداشت و وزیر راه و شهرسازی، آمدند. معاون‌ها که زیاد آمدند. در سفر وزرا اما اگر وقت اجازه نمی‌داده است بنده خودم مقید بودم همان وقتی که برای فرماندار لارستان یا خنج ایجاد می‌کنم همان وقت را هم برای فرماندار گراش ایجاد کنم. یعنی جلسات مشترک گرفتیم. آقای دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش گرچه نیامد به گراش و خنج ولی بنده وقتی اختصاصی برای مسئولین آموزش و پرورش سه شهرستان گرفتم که مسائل را مطرح کنند که سخنگوی سه شهرستان هم آقای مهروری، رئیس وقت آموزش و پرورش گراش بود. وقتی وزیر می‌گوید من هشت صبح که آمدم یک میخواهم برگردم فرودگاه چون این را اگر به گراش بفرستیم خنج هم متقاضی میشود. محدودیت اجرایی دارم وگرنه هیچ فرقی بین لار، گراش و خنج برای من نیست.

دعوت نکرده‌اند که سخنرانی کنم

آخرین سخنرانی عمومی جعفرپور در گراش به چهار سال پیش و آذرماه ۱۳۹۱ بر می‌گردد. جعفرپور می‌گوید در این مدت زیاد به گراش آمده است اما برای سخنرانی از او دعوت نشده است: «ما تقریبا چهار سال گذشته را تمام تلاشمان این بود که سوظن‌ها غیرواقعی نسبت به خودمان را از بین ببریم. همان یک باری هم که آمدم آذر ۹۱ این وضع پذیرایی. البته من مشکلی ندارم من معلم هستم درکلاسها با سی چهل دانشجو چغر و اینها در حال چالش هستیم مشکلی ندارم در جمع سوال کنند و صحبت کنم چون بنده سعی کردم کارم را روشن و شفاف کنم و قاطع و صریح هم حرف‌هایم را می‌زنم اهل لاپوشانی هم نیستم. اما دیگه از ما دعوتی نشد رسما.»

اما آیا برای حضور نماینده حتما باید دعوت باشد؟ جعفرپور می‌گوید: «قطعا. من مناسبت‌های زیادی در گراش آمدم. در مراسم ترحیم شیخ احمد انصاری دو بار آمدم. قبل از آن مراسم شب شام غریبان در گراش بودم. البته سخنرانی نبوده ولی حضور من خیلی فراوان است. استاندار که آمد  سه چهار روز پیش من در گراش بودم. برای سخنرانی ما هیچ مشکلی نداریم اگر آنجا آمادگی باشد و این سوتفاهم‌ها و سوظن‌ها از بین برود من مشکلی ندارم.»

برای دفتر کسی را از گراش معرفی نکردند

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مورد تعطیلی دفتر نماینده در شهر گراش گفت: «ما در چهار سال گذشته دفتر نمایندگی داشتیم. در پایان چهار سال مسئول دفتر به اصرار که به دلایل شخصی و اینها نمی‌توانم ادامه دهم و خیلی اصرار کردیم بمانند ولی اجبار نمی‌توانستیم کنیم. ما باز سپردیم یک فرد واجدالشرایط را به ما معرفی کنند تا دوباره دفتر را فعال کنیم. ما درانتظاریم که گفتم دو نفر هم معرفی کنند تا من بتوانم انتخاب کنم بین آنها. فعلا کسی هنوز معرفی نشده است. هر وقت معرفی کردند دفتر را فعال می‌کنیم. این هم مشکل خاصی وجود ندارد.»

13950817-jafarpoor-5

منطقه ویژه اقتصادی دوباره از صفر

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد پیگیری منطقه ویژه اقتصادی گفت: «یکی از محورهای مهم فعالیت‌هایی که بنده از دوره قبل داشتم و هنوز به جد پیگیرش هستم، بحث تاسیس و راه‌اندازی منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی است. به دلایل مختلفی کار برای ما مهم است جز جایگاه ارتقایی که به منطقه می‌دهد بحث جذب سرمایه‌گذار و تولید اشتغال و رفع بخشی از نابسامانی اقتصادی هم در گرو راه‌اندازی منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی است. ما در دوره‌ی قبل تا آخرین گام تاسیس راه‌اندازی منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی را رفتیم تا حتی کمیسیون اقتصادی مجلس مجوز گرفتیم. آن‌جایی که از کمیسیون اقتصادی قرار شد بیاید به صحن مجلس ما با تغییر دولت مواجه شدیم.  برای بررسی ما در کل برگشتیم به نقطه صفر.»

جعفرپور از تهیه تکمیل مجدد طرح منطقه ویژه اقتصادی لارستان خبر داد: «دولت یازدهم روی این که بخش خصوصی این کار را بکند خیلی تاکید دارد و درست هم هست. بعد تحویل به بخش خصوصی ما رفتیم به در دبیرخانه مناطق ویژه اقتصادی. آن‌جا در جلسه‌ای که برگزار شد. در دیدار مهندس ترکان توضیح دادم که این مراحل را گذراندیم و ما درواقع جز تعدادی بودیم که دولت ما را قبول داشت ما درواقع با آتش به آن پنج شش تایی که همین‌طوری آمده بودند و درخواست مجوز کرده بودند زیر سوال رفتیم و سوختیم. بعد نامه دولت قبل را نشان دادیم آقای ترکان تعجب کرد که اگر این نامه را داری پس چرا این کارگروه کار را معطل گذاشته است.آنجا که او (آقای جهانگیری) به معاون پارلمانی سازمان مناطق ویژه و آزاد دستور داد نامه بزنند که لارستان از قلم افتاده و این شهر هم جز لیستی باشد که ما تاییدشان کردیم. این آخرین پیگیری بوده که ما در منطقه ویژه انجام دادیم. در هر حال پرونده‌ی فرمانداری ویژه‌ی اقتصادی لارستان در کمیسیون اقتصادی مجلس است با اعضای کمیسیون که رای می‌دهند رایزنی شده بارییس کمیسیون هماهنگ شده ما هم به موقع می‌رویم دفاع می‌کنیم.»

هنوز به دنبال ادارات کل هستم

جعفرپور در مورد امکان احیای ادارات کل لارستان که در روزهای پایانی دولت دهم مصوب شد، گفت: «نمی‌خواهم امیدواری بیش از حدی ایجاد کنم ما کار را داریم دنبال می‌کنیم. چیزی که دستاویز شد برای رد کردن ادارات کلی قانون خدمات مدیریت بود. در یکی از بندهای آن آمده بود که ادارات کل در مراکز استان تشکیل می‌شود. از آن جمله استفاده می‌کردند در غیر از مراکز استان ما ادارت کل نباید داشته باشیم گفتم اگر این طوری است شما اداره کل شیراز را تعطیل کنید بروید لار. این برداشتی بود که از این بند می‌شد الان قانونی خدمات مدیریت می‌خواهد بازبینی شود بنده دنبال این هستم که باید اصلاحیه این را شفاف‌سازی کنند که اصلا منظور این نیست هر استان یک اداره کل دولت برای اجرای کارهای خودش به خاطر وسعت و حجم کارها یک اداره کل دومی هم در آنجا تشکیل دهد. ودوم این که تلاش من این است چیزهایی که تصویب شده هم عطف به ماسبق شود. اگر بتوانیم این دو تا گام را برداریم نه ناامیدم و نه می‌گویم صد درصد شدنی است. در مجلس موافق و مخالف صحبت می‌کند. گروه‌بندی‌های می‌شود. باید از راه قانونی انجام شود.»

با سه فرماندار در حال برنامه‌ریزی هستیم

حبیب مقیمی از سایت صحبت‌نو لارستان درباره استفاده توان نیروهای داخل منطقه پرسید. جعفرپور با تایید این مشکل گفت: «آسیبی که می‌فرمایید از دو ناحیه ممکنه است. یکی این امتیازی که کسب شده و آمده است به شهر بنده به عنوان نماینده وظیفه‌ام این است که در سطح تهران و مرکز پیگیری کنم در دروازه شهر تحویل مسئول اجرایی دهم. سعی من بر این است در تعیین افراد توانمند بر حسب موجودی و امکانات‌مان ورود پیدا می‌کنم. برای اداره کل، برای یک اداره در سطح شهرستان چه خنج، چه گراش چه لارستان که قرار است این کارها را انجام دهد.»

نماینده مردم در مجلس در مورد هماهنگی با فرمانداران شهرستان‌ها گفت: «یکی هم بحث طرح و برنامه است. جلسه‌ای گرفتیم با حضور سه فرماندار شهرستان که ما بحث همگرایی وهمراهی و بحث استفاده از ظرفیت‌ها اجرایی سه شهرستان را به هم علاوه کنیم برای حل مشکلات در همین دفتر ما نشستی با حضور سه فرماندار داشتیم در بحث سند توسعه که قبلا اعلام کردم که می‌خواهیم در لارستان و خنج و گراش اجرایی کنیم خیلی هم مسایل مشترک داریم لذا ظرفیت سه فرماندار به هم علاوه شود می‌تواند خیلی کارسازتر شود. آقای حسنی فرماندار لار تشریف آوردند آقای فرودی و آقای عباسی تشریف آوردند و اینجا نشستیم ما دوسند الان داریم یکی سندی است که در دوره قبل بنده کار تحقیقاتی آن را انجام دادیم در تفکیک و برش شهرستانی یک سری اولویت‌ها را درآوردیم یک فعالیت‌ها که آن‌جا ظرفیت و مزیت هر شهرستان است یکی کاری هم استانداری انجام داده بود که مجزا برای هر شهرستانی بررسی و پژوهشی کرده بود. ما برای این که همگرا باشیم وقتی دو سند را روی هم می‌گذاریم بخشهای زیادی مشترک داریم. پس ما متفرقه‌ها را می‌گذاریم کنار و چیزی که همه قبول داریم آن را مبنای عمل قرار می‌دهیم. جلسه گرفتیم و جلساتی بعدی که باید گرفته شود در حال اولویت‌بندی هستیم اگر صد اقدام قرار است انجام شود قطعا صد تاش با هم نمی‌شود ما باید پنج اقدام اساسی دربیاوریم نیروهایمان را آن‌جا متمرکز کنیم. هم طرح می‌خواهیم هم طراح و مجری خوب . جا دارد تشکر کنم از همراهی هر سه فرماندار چون یک همدلی خیلی خوبی است الان بین نماینده و سه فرماندار به ویژه تشکر کنم از حسنی که کاملا همراهی خوبی انجام می‌دهند.»

13950817-jafarpoor-2

قرار است خیرین و دولت ۵۰-۵۰ کار کنند

پرسش ابراهیم احمدی مدیرمسئول پیام اوز در مورد نقش خیرین و دولت در توسعه منطقه بود: «بعضی خیرین می‌گویند چون ما داریم کمک می‌کنیم ممکن است حمایت دولتی کمتر اختصاص داده شودمثلا ما در اوز دو طرح بهداشتی-درمانی دارد انجام می‌شود متناسب با آن اعتباراتی از سوی دولت داده نشده امکانش است طرحی داده شود که برای مناطقی که مردم دارند کمک می‌کنند دولت هم اعتباراتی را تخصیص دهد؟

جعفرپور در پاسخ گفت: «یکی از افتخارات منطقه وجود خیرین است که با نیات خداپسندانه تلاش دارند منطقه و شهر خودشان را ترقی دهند طبیعی است دولت هم باید پاسدار و قداردان زحمات باشد. الان به شکل عمومی ما داریم قانون پنجاه پنجاه یعنی برای کارهایی که به صورت معمول در اولویت دولت نیست و خودش نمی‌خواهد انجام دهد اگر مردم پنجاه درصد قبول کنند دولت هم باید پنجاه درصد به آنها بدهد مشارکت این شکلی است. دولت آنهایی که تعهد کرده را باید تا آخر بپردازد آنهایی که تعهد نکرده وسیله و ابزار می شود به تعهدات دولت اضافه کرد. ما طراحی که داریم همین است یعنی قرار نیست وقتی خیر می‌آید سهمیه دولتی برای منطقه کم شود. قرار نیست خیر جای دولت کار کند ولی گاهی در عمل نگرش‌های نادرست به ویژه استانی بیاید در تقسیم و تسهیم بودجه مناطق به ویژه منطقه عمومی لارستان به جای این که این را به ابزار تشویق تبدیل کند به ابزار تنبیه بدل‌اش می‌کند.

جعفرپور معتقد است بخشی از آورده دولت کمتر دیده می‌شود: «گام بعد این است که وقتی خیر می‌آید به اندازه خیر آورده دولت باشد و کمک کند. ما جاهایی زیادی از این استفاده کردیم. دولت تعهد کرده ولی به دلیل شرایط اقتصادی که در این دو سه سال پیدا کرده قادر به اجرای آن نیست. جاهایی هم اجرا شده ولی مردم کمتر می‌بینند مثلا همان بیمارستان اوز زمین‌هایی که دولت برای کار خیر می‌دهد. زمین‌های چند ده هکتاری. این‌ها وقتی تبدیل به پول می‌کنید رقم قابل توجه‌ای پول می‌شود. تجهیز کردن ساختمان هم بیش از ساختمان هزینه‌بر خواهد بود. در بیمارستان اوز که به عنوان نمونه داریم صحبت می‌کنیم تجهیزاتی که آورده خواهد شد بیش از بنای ساختمان است و مدیریت هم با دولت است. اما اگر خیر پا پیش نمی‌گذاشت امکان تجهیز کردن بنا هم نبود. اما اگر نیاز اوز و خنج و گراش است بنا بر شاخص‌ها باید تلاش بکنم اما می‌خواهم بگویم این کاری که خیر انجام داده آورده چند برابری را برای اوز به بار داشته است.»

بودجه‌های ورزشی و ورزشگاه محبی

سوال حاجی‌پور از مربوطی کهنه اوز در مورد حوزه ورزش و بودجه ورزشی بود. جعفرپور : «بودجه رسمی ورزشی همان چیزی است که از طرف دولت درنظر گرفته می‌شود می‌آید به استان و از استان سرریز می‌شود به سه شهرستانی که ما داریم. در حد بودجه جاری است یعنی حقوقی که یکی دو کارمندی که در اداره ورزش شهرستان یا بخش مسئول کار هستند. البته موفق شدم چندبار پکیج‌های ورزشی بگیرم. این پکیج‌های ورزشی شامل پنجاه تا توپ فوتبال، پنجاه تا توپ بسکتبال پنجاه تا راکت می‌شود که تناسب جمعیت شهرستان می‌گویم توزیع شود.»

جعفرپور در مورد پیگیری مجموعه ورزشی محبی گراش نیز توضیح داد: «در گامهای اساسی‌تر در این سفر آقای افشانی ما به مجموعه ورزشی محبی رفتیم گفتند کار خیلی بزرگی است که نیمه تمام مانده و تکمیلش به چند میلیارد دیگر پول نیاز است آقای استاندار قول داد پیگیری کند که بودجه‌هایی را برای آن جذب کند. نه این که بودجه را از خودش بدهد. قول پیگیری داد که این مجموعه حداقل یک فازش به بهره‌برداری برسد تا مردم منطقه بالاخره بتوانند استفاده کنند. بنده خودم در دیداری که با وزیر نفت داشتم تلاش کردم بحث چمن مصنوعی بعضی از مناطق را دنبال بکنم که این درواقع با مانعی برخورد کرده که ما در حال حل و رفع آن مانع هستیم انشاالله اگر بتوانیم در یکی از این سه شهرستان چمن مصنوعی داشته باشیم. که در خواست چمن مصنوعی ما برای خنج است. »

13950817-jafarpoor-3

راه‌آهن تا زادمحمود و تونل دوم در منصورآباد

خبرنگار صحبت‌نو در مورد کندی طرح‌های حوزه راه و شهرسازی پرسید که لاکپشتی پیش می‌رود و راه‌آهن هم که هنوز شروع نشده است. جعفرپور برنامه کوتاه مدت را راه‌اندازی ایستگاه راه‌آهن زادمحمود اعلام کرد: «راه‌آهن در دو فاز انجام می‌شود یک فاز بلند مدت است و یک فاز کوتاه مدت قرار این بود که راه‌آهن از لار وصل شود به ایستگاه زادمحمود تا مردم بتوانند از شبکه ریلی کشور استفاده کنند ما یک فاز کوتاه مدتی گذاشتیم که مردم دسترسی‌شان را از ایستگاه زادمحمود امکان‌پذیر کنیم. اگر ما بتوانیم راه مردم را را از طریق زمینی باز کنیم و در ایستگاه زادمحمود تدبیری بیاندیشیم که مردم بتوانند آن‌جا سوار قطار شونند و می‌توانند از راه بندرعباس به سمت تهران و مشهد بهره‌برداری کنند. پل زاد محمود هم یک پل آب‌نمای سیصد متری است که خیلی بزرگ است برآورد ما سه میلیاد تومان است برای زدن این آبنما. برای این کار چند هفته پیش با نماینده بندرعباس هماهنگ شد و مسیر را بازدید کردیم. اگر این راه دسترسی زمینی هم باز شود مسیر حرکتی که ما بخواهیم بریم مشهد به طور طبیعی از سمت شیراز و اصفهان و باید برویم. اگر از این مسیر باز شود چیز قابل توجه‌ای صد کیلومتر کمتر خواهد شد مسیر رفتن ما به سمت مشهد و مناطق شرق.»

جعفرپور در مرحله راه‌آهن لارستان گفت : «با آقای پور سعید آقایی گفتگو کردیم گله کردم که یک مصوبه که سال‌ها قبل از حضور بنده جوری در بودجه آمده که راه مشارکت دولت را می‌بندد طبق مصوبه دولت باید پانزده درصد هزینه را بدهد و هشتاد و پنج درصد بخش خصوصی به اضافه این که دولت می‌گوید چون کلمه مشارکت است بنده هیچ تضمینی رو بخش هشتاد و پنج درصد نمی‌دهم. صحبت که کردیم گفتند دو کار می‌توانیم بکنیم سهم مشارکت دولت را از پانزده درصد به چهل درصد برسانم که شصت درصد بخش خصوصی شود و سهمش کمتر شود. تضمین هم نه از طریق دولت از طریق اوراقی که در راه‌آهن دارم در حد ده درصد سرمایه را تضمین کنم و امتیازهایی بدهم که بازگشت سرمایه را امکان پذیر کند.»

دکتر جمشید جعفرپور در مورد چهاربانده کردن مسیر شیراز-لار-بندرعباس گفت: «برای باند دوم جهرم- لار و بندعباس حرکتی است از سمت جهرم به سمت لار آغاز شده درحوزه استان فارس است از حوزه ما هم همین الان اگر کسی زمینی به سمت شیراز برود متوجه سه اتفاق در حوزه لارستان می‌شود یکی در تونل منصور‌آباد قرار است تونل دومی حفر شود که برآوردش برابر ۳۱ میلیارد تومان است. اقدام بعدی در تقاطع ورودی بنارویه است که باید با یک تقاطع غیر همسطح مشکلش را حل کرد یا زیرگذر یا رو گذر برای این هم هفت میلیارد تومان دیده شده است. مورد سوم از سمت لار که حرکت کنیم بریز و گردنه‌های که میبینیم آن‌جا هم حدود ده کیلومترش مجوز داده شده تا بیایند و مشکل گردنه را مرتفع کنند در قالب راهی که احداث می‌شود. آن هم هزینه بالایی دارد.به سمت بندرعباس هم اگر حرکت کنید شما باز می‌بینید در حاشیه انجام می‌شود ما فعلا تا بیست کیلومتر آن را داریم دنبال می‌کنیم قطعی است ولی برای ادامه آن درخواست کردیم از طریق اوراق سهام پیمانکاران را برای ادامه کار جذب کنیم.

دهکویه شهر می‌شود؟

معزی، مدیر پسین دهکویه از وضعیت شهر شدن دهکویه پرسید: «سال ۶۴ درخواست در کجلس مطرح شده است تا به اشکنان و دهکویه شهرداری داده شود. سی سال می‌گذرد پرونده دهکویه در دولت قبل تمام شد و آماده بود که با عوض شدن دولت دوباره توقف پیدا کرد الان هم این دولت در حال تمام شدن است آیا امیدی است در این دولت پرونده دهکویه تمام شود یا باید برود دولت بعد و چهار سال دیگر؟»

جعفرپور از پیگری‌های خود گفت: «این به روال دولت بستگی دارد و باید راه قانونی را طی کند خیلی جاهای دیگر هم دنبال ارتقا هستند. من پیگیری‌هام را کرده‌ام. نامه‌ها هست، مراجعه‌هایم مشخص است. الان همه کار این است که از وزارت کشور ارسال شود به دولت که دولت هم کمیسیون دارد. اگر قبول کرد می‌رود در دولت و دولت مصوب می‌کند. الان در وزارت کشور است. ما هم مرتب پیگیریم این خانم دکتر احمد زاده که معاون میراث فرهنگی رییس جمهور شد مسول تقسیمات کشوری بود. دولت باز کند، پرونده دهکویه جز پرونده‌های آماده است و مشکلی ندارد.»

با وزیران جدید آشنا هستم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد تغییرات دولت به ویژه تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت و رییس جمهور مثل مربی تیم فوتبال است وحق دارد دقیقه۹۰ هم عوض کند. بنابراین قابل سرزنش نیست و مجلس باید رسیدگی کند. من با آقای سلطانی‌فر و آقای صالحی‌امیری به دلیل این که در همین دولت حضور داشتند آشنایی نزدیک و مستقیم دارم آقای آشتیانی را نمی‌شناسم این دو نفر که آمدند به نظرم دو نیروی خوب هستند چه در ارشاد و چه در ورزش و جوانان افرادی هستند با عملکرد اجرایی خوب.»

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی عملکرد پیشین وزرای جدید را خوب توصیف کرد: «آقای سلطانی‌فر که در سابقه‌اش چهار استانداری و چهار معاونت استانداری است در این دوره‌ای که در میراث فرهنگی بود هم کارنامه قابل قبولی از خودش به جا گذاشته است. به نظرم می‌‌تواند سه سال هم معاون وزارت ورزش بوده یعنی تجربه ورزشی دارد و بیگانه نیست.  آقای صالحی امیری هم که برای فرهنگ وارشاد اسلامی معرفی شده ایشان هم در کتابخانه ملی بود و مرکز اسناد و به دلیل کمیسیونی که داشتیم با ایشان ارتباط زیادی داشتیم. به نظرم نگاه روشنی به مساله فرهنگ و زوایای فرهنگی دارند. یعنی دید نظری و تئوری‌شان دید قوی‌ای و قابل توجه است. ما هم وظیفه‌مان این است که کمک کنیم بالاخره هم در صحنه رای اعتماد دوستان شاهد بودند با آن‌ها موافقت شد و کمک هم شد. این موضع بنده است و ارتباط شخصی با هر دو نفر دارم.»

13950817-jafarpoor-4

جاده‌های بیرم

 

دلاور خبرنکار صحبت‌نو بیرم چند موضوع را در این بخش پیگیری کرد: «موضوع گازرسانی، طرح آب کنه، بیرم-عمادده و چند مسیر اصلی که فداغ- بیرم است همه این طرح ها در حد حرف و پیگیری مانده و این هم که بیرم- فداغ در حدی است که مسئولین وقتی حضور دارند چند تا ماشین‌آلات می‌گذارند آن موقع عملیاتی دارند ولی بعدش هیچ.»

جعفرپور در مورد بیرم نیز از پیگیری‌های خود گزارش داد: «در خبری که دیروز از بیرم داشتم دوستان فنی مستقر شدند و در حال تجهیز کارگاه هستند. یعنی اولین کار اجرایی تجهیز کارگاه است البته به من گفتند در بیرم آمدند خانه اجاره کردند و مستقر شدند و دارند تجهیز کارگاه می‌کنند این یعنی شروع کار. راجع به بحث راه آبکنه به عمادده مطالعات آن انجام شده و آماده است. کندی راه فداغ- بیرم به دلیل ضعف پیمانکار است و انتقاد بجا و درست است. منتها بضاعت ما برای پول دادن به پیمانکار همین است. کندی به دلیل این  است که نمیتوانیم بدهی‌هایمان را بدهیم. همه پیمانکاران تقریا طلبکار هستند و در نتیجه سرعت آن سرعتی نیست که توقع داریم.»

سالن فرودگاه لار تا پایان سال 

مدیر میلاد لارستان در سوالی دیگر از وضعیت سالن پروازهای خارجی فرودگاه لار پرسید. جعفرپور بر تکمیل این سالن تاکید کرد: «این جز دغدغه‌های جدی خود من هست. این سالن هم اعتبار و آبروی است و هم رفاه. از بعد سیاسی هم کسانی وارد فرودگاه لار می‌شونند که از بهترین فرودگاهها دارند می‌آیند و یک باره وارد محیطی می‌شونند که این قدر محقر و نامساعد است آن سالن جدید آبرومند است. مهندس مه آبادیدر بحث بودجه  توجه ویژه‌ای به فرودگاه لار دارد. ما امسال با وجود کمبود بودجه برای بحث تعمیر و تجهیز  هزینه گذاشتیم. حدود چهار میلیارد دیگر پول می‌خواهد کهگفتند پول برایش در نظر گرفته‌اند. من هم گفتم تسریع کنید هر کاری می‌کنید تا شاید در سال جدید به بهره‌برداری برسانیم. گفت هدف ما هم همین است.»