بستن

شب شعر پیامبر اعظم (ص) در آیینه‌ی رسانه‌ها

هفت‌برکه (گریشنا): سومین شب شعر پیامبر اعظم (ص) که در آستانه رحلت حضرت محمد (ص)، امام حسن (ع) و امام رضا (ع)، و با حضور شاعران آیینی کشور در گراش برگزار شد، بازتاب زیادی در رسانه‌های ملی و خبرگزاری‌های رسمی کشور داشت. شبکه استانی فارس؛ خبرگزاری‌های صدا و سیما، تسنیم، ایکنا و هنا؛ و پایگاه‌های خبری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و میلاد لارستان از جمله رسانه‌هایی بودند که خبر برگزاری این شب شعر و حضور شاعرانی همچون علیرضا قزوه، سعید بیابانکی و صادق رحمانی را منعکس کردند. این شب شعر پنجشنبه چهارم آذرماه به همت موسسه فرهنگی و هنری هفت‌برکه گراش در سالن شوری کنار اداره آموزش و پروزش برگزار شد.

شبکه استانی فارس این مراسم را در دو بخش تهیه کرده است و در این ایام سوگواری پخش می‌کند. بخش اول این ویژه‌برنامه امروز دوشنبه، هشتم آذر، به مناسبت ایام سوگواری پیامبر اعظم (ص) و حضرت امام حسن (ع) به مدت ۲۵ دقیقه پخش شد، بخش دوم مراسم نیز فردا سه‌شنبه به مدت ۳۰ دقیقه پخش خواهد شد. تکرار هر دو بخش نیز در روز وفات حضرت امام رضا (ع) یعنی چهارشنبه، دهم آذرماه. پخش خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در خبر خود آورده است که در این شب شعر علاوه بر ارائه اشعار ناب، به تاثیر متقابل اشعار آیینی و فرهنگ اصیل ایرانی نیز اشاره شده است. گزارش تصویری خبرنگاران گراش، فاطمه آهنی و محمدحسن نام‌آور، نیز در این سایت منتشر شده است.

خبرگزاری تسنیم از چند روز قبل از برگزاری این شب شعر و در گفتگو عبدالمهدی آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد گراش، از برگزاری سومین شب شعر «پیامبر اعظم» در شهرستان گراش خبر داده بود. آیینه‌افروز با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این مراسم، نشان دادن وحدت مسلمانان است، گفته است: «دوره‌های گذشته این مراسم با محوریت رحلت پیامبر (ص) برگزار شد، اما امسال محور این برنامه شهادت امام رضا (ع)، شهادت امام حسین (ع) و رحلت پیامبر (ص) است.» او با بیان این که تلاش می‌شود در سال آینده این جشنواره به صورت منطقه‌ای یا ملی برگزار شود، تصریح کرد: «برگزاری این مراسم به صورت منطقه‌ای و ملی در ارتقای شعر و ادب نواحی و شهرستان‌های جنوبی استان فارس موثر است.»

خبرگزاری هنا نیز به نقل از گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ از قول محمدعلی شامحمدی، مسئول برگزاری شب شعر، نوشته است: «در این شب شعر علاوه بر ارائه اشعار ناب، به تاثیر متقابل اشعار آیینی و فرهنگ اصیل ایرانی نیز اشاره شد.»

پایگاه خبر تحلیلی ساجدنیوز نیز گزارش مفصلی به قلم قاسم ایزدیان را با تاکید بر حضور شاعران کشوری در گراش منتشر کرده است. در این گزارش علاوه بر معرفی برنامه‌های شب شعر، بخش‌هایی از سخترانی فرماندار و دکتر مهرابی، و همچنین بخش‌هایی از سخنان علیرضا قزوه بازتاب داده شده است.

همین گزارش در خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) نیز منتشر شده است.

خبرگزاری تابناک در خبر خود به نقل از قاسم ایزدیان نوشته است که در آئین باشکوه برگزاری این شب شعر که با حضور فرماندار، مسئولین ادارات و نهادها، مدیر رادیو فرهنگ جمهوری اسلامی و جمع کثیری از اصحاب هنر، اندیشه و فرهنگ حضور داشتند که پس از تلاوت آیات روحبخش کلام الله مجید، سعید بیابانکی شاعر خوش قریحه اصفهانی به قرائت سروده‌های خود پرداخت و آنگاه گروه سرود مصباح الهدی پایگاه مقاومت شهید عبدالصمد فاتی شهرستان لار که در شهر و استان از جایگاهی خاص برخوردار است به اجرای سرودهایی در رثای حضرت زینب کبری (س) و آخرین سرباز شش ماهه حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پرداخت.

خبرگزاری برنا به نقل خبرنگار خود از گراش نیز در گزارش خود به این مراسم اشاره کرده است.

روزنامه خبر جنوب نیز در شماره  ۱۰۳۵۹ شنبه ششم آذرماه در صفحه ۸ و شماره ۱۰۳۶۰ هفتم آذرماه در صفحه ۲۳ گزارشی از سومین شب شعر پیامبر اعظم (ص) آورده است.

سایت میلاد لارستان نیز در گزارش مفصل این شب شعر، گفتگویی با علیرضا قزوه، شاعر برجسته آیینی کشور و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، ترتیب داده است. او که تازه از سفر اربعین بازگشته بود، ابیاتی در وصف حضرت زهرا (س) قرائت کرد. او در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: «شعر هنر ما ایرانیان است و همه دنیا ما را با عرفان و شعر می‌شناسند.» قزوه با بیان این که ایرانیان از ابتدای ورود اسلام، ولایت امیرالمومنین (ع) را پذیرفتند و شیعه آن حضرت شدند، افزود: «زبان فارسی از ابتدا زبانی برای شعرگویی اهل بیت بوده و در چند سال اخیر شعر آیینی رونق و شکوه خاصی پیدا کرده است.»

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به برگزاری شب شعر در گراش خاطرنشان کرد: «این که امروز در شهرهای کوچک شب شعر آیینی برگزار می‌شود، نشان از اهمیت این نوع شعر دارد و باید این جلسات به جای سالیانه، به صورت ماهانه برگزار شود.» قزوه خاطرنشان کرد: «استان فارس در زمینه شعر آیینی چهره‌های برجسته‌ای دارد که داشته‌های این استان هستند و باید از آنها استفاده کرد.»

jonoob shahrestan.indd

page8_ honari.inddshabe-sher-payambar-12

1 نظر

  1. سلام . ضمنا روزنامه خبرحنوب . خبرگزاری برنا نیوز (۲یخش ) تابناک نیوز نیز به انعکاس خبر اهتمام نموده که جهت اطلاع غرض دفتر خبری گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top