- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

مهر تایید شورای فرهنگ عمومی بر «روز گراش»

هفت‌برکه (گریشنا): در اولین جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش به ریاست امام جمعه جدید، نام‌گذاری ۱۱ بهمن‌ماه به عنوان «روز گراش» تصویب شد.

به گزارش هفت‌برکه، نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی با تاخیری چندماهه، سه‌شنبه ۲۳ اذرماه ۱۳۹۵ در دفتر امام جمعه گراش برگزار شد. شورای فرهنگ عمومی از ادارات و نهادهای فرهنگی تشکیل شده است. امام جمعه هر شهرستان رییس شورا؛ فرماندار، نایب رییس شورا؛ و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر این شورا هستند.

در این جلسه، یازدهم بهمن‌ماه، به مناسبت آغاز حرکت انقلابی مردم گراش علیه حکومت ستم‌شاهی و همچنین روز ارتقای بخش گراش به شهرستان، به عنوان روز گراش نامگذاری شد. در سال‌های گذشته، گرامی‌داشت این روز به صورت پراکنده برگزار می‌شد و قرار شد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه مدونی را برای روز گراش ارائه کند.

از مصوبات دیگر جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان گراش، تدوین تقویم برنامه‌های فرهنگی ادارات بود. ادارات شهرستان موظف شدند برنامه‌های خود را که در طول سال اجرا خواهند کرد، برای هماهنگی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارسال کنند.

13950923-farhang-19

مهدی آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، در مورد تاخیر در تشکیل جلسات گفت: «شورای فرهنگ عمومی از بزرگان فرهنگ و فکر و اندیشه تشکیل می‌شود. امسال نتوانستیم هر ماه یا هر دو ماه جلسات را تشکیل دهیم، اما با حضور حاج آقا شاهچراغ این مساله از ابتدا دغدغه ایشان بود.»

حجت‌ الاسلام و المسلمین سید رضا شاهچراغ، امام جمعه شهر، به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی گفت: «شورای فرهنگ عمومی یکی از نهادهای موثر است که زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد. بعد از انقلاب، یکی از بخش‌هایی که نیاز به تغییرات بنیادین داشت، همین فرهنگ بود.  مهم‌ترین ویژگی شورای فرهنگ عمومی، جامع‌الاطراف بودن آن است که همه نهادهای مرتبط در آن عضو هستند. هر فعالیت عمرانی و اجتماعی انجام می‌شود، باید پیوست فرهنگی هم داشته باشد.»

امام جمعه گراش توجه به سبک زندگی را مهم‌ترین موضوع شورای فرهنگ عمومی دانست: «سبک زندگی که دغدغه مقام معظم رهبری است، باید در همین شورای فرهنگ عمومی مطرح و پیگیری شود.»

شاهچراغ با اشاره به مناسبت هفته وحدت گفت: «وحدت و همبستگی اجتماعی هر چند بیشتر بین امت مسلمان مطرح است، اما بحث وحدت می‌تواند از خانواده شروع شود و بعد وارد جامعه شود. سیره رسول گرامی اسلام در باب وحدت از خانواده شروع شده و بعد به جامعه روستایی و شهری و بعد به وحدت بین مذاهب و ادیان می‌رسد تا در دوره ظهور به وحدت امت جهانی برسد.»

یکی از موضوعات نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی، انتخابات سه کارشناس فرهنگی عضو شورا بود. انتخابات گراش به جلسه بعد و معرفی افراد خبره از سوی ادارات موکول شد.

13950923-farhang-12

اصغر فرودی، فرماندار گراش و نایب رییس شورای فرهنگ عمومی خواستار برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگی عمومی شد: «امیدواریم با حضور امام جمعه محترم که صبغه فرهنگی دارد، جلسات منظم برگزار شود. اتفاقات فرهنگی زیادی در سطح شهرستان برگزار می‌شود که در آن ناهماهنگی دیده می‌شود که بخشی از آن به دلیل خلا قانونی است. شورای فرهنگ عمومی می‌تواند این خلا قانونی را پر کند.»

از جمله مصوبات این جلسه تعیین روز گراش بود. محمد خواجه‌پور از پیش‌نهاد دهندگان این روز گفت: «شهرهای مختلف کشور یک روز در سال انتخاب می‌کنند تا به این مناسبت هم شهر یا شهرستان خود را معرفی کنند و هم زمینه‌ای برای اجرای فرهنگی، هنری و اجتماعی وجود داشته باشد. انتخاب ۱۱/۱۱ را صادق رحمانی پیش‌نهاد داد و یک بار در شورای شهر هم تصویب شده است. برنامه‌هایی هم در سال گذشته انجام شده است اما تصویب شورای فرهنگ عمومی و همکاری همه نهادهای فرهنگی می‌تواند این روز را که در حال حاضر حالت عرفی و عمومی به عنوان یک مناسبت رسمی در شهرستان تثبیت کند.»

مسائل مختلفی همانند مساله کلاه ایمنی، ساماندهی سایت‌های فضای مجازی، ساماندهی عروسی‌ها، برگزاری کنسرت در گراش و جشنواره فیلم کل در این جلسه مطرح شد که به پیش‌نهاد فرماندار قرار است دبیر جلسه با اولویت‌بندی موضوعات، در هر یک از جلسات چند موضوع را با حضور کارشناسان به بحث بگذارد.

 

13950923-farhang-6 [1]