- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

آغوش باز گراش برای گردشگران: اسکان و گراش‌گردی رایگان

هفت‌برکه (گریشنا): با تصویب انجمن میراث فرهنگی گراش، ادارات شهرستان موظف شدند اقامتگاه‌های خود را به رایگان در اختیار گردشگران قرار دهند.

جلسه انجمن میراث فرهنگی گراش پنجم دی‌ماه به ریاست فرماندار گراش در دفتر فرماندار برگزار شد. مسئولین ادارات مرتبط و فعالان میراث فرهنگی در دو انجمن دوستداران میراث فرهنگی و ایکوموس، حاضرین این جلسه بودند.

اصغر فرودی فرماندار گراش در مورد اهمیت این انجمن گفت: «یکی از مبناهای پیشرفت هر شهرستان میراث فرهنگی و گردشگری است. اقتصاد سه بعد صنعت، کشاورزی و خدمات است. در بخش خدمات اگر به درستی مدیریت شود، تاثیرات زیادی خواهد داشت. یکی از موفقیت‌های دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری است که تا ۷۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.»

فرماندار گراش در مورد مزیت‌ گراش گفت: «شهر گراش شهری خوش‌نام در منطقه است که زمینه مناسبی برای جذب گردشگر دارد. وجود بیمارستان گراش هم افراد زیادی را به این شهر می‌کشاند. باغ شهری‌های زیادی در گراش وجود دارد. این باغ‌شهرها از نظر تغییر کاربری تهدید است، ولی از نظر گردشگری می‌تواند یک فرصت باشد. همه ادارات و نهادها باید امکانات خود را در اختیار این حوزه قرار دهند.»

13951005-miras-3-foroodi

اداره‌ای با در بسته

مهندس جواد اسدی، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، در مورد فعالیت‌های خود گفت: «در طی این دو سال حدود ۲۰۰ نامه رد و بدل شده است. ثبت بئر گال، آزمون‌های صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه غذای سنتی شیراز و پیگیری تاسیس سفره‌خانه سنتی از جمله فعالیت‌های این دوره است.»

اسدی به عنوان سرپرست در نمایندگی میراث فرهنگی حضور دارد. او در مورد وضعیت استخدامی خود گفت: «ماموریت خدمت من دی‌ماه سال گذشته به پایان رسید و در حال حاضر از نظر قانونی من در آموزش و پرورش هستم. ولی به خاطر شهر و این که جایگزینی معرفی نشده است در میراث مانده‌ام.»

عدم حضور مسئول اداره میراث از انتقادات اصلی مطرح شده در جلسه بود. در حال حاضر فقط دو روز در هفته درِ اداره میراث فرهنگی و گردشگری باز است. فرماندار گراش در مورد وضعیت اداره میراث فرهنگی گفت: «همه این مسائل به سازمان برنامه و بودجه منوط شده است. وضعیت کشور باعث می‌شود اجازه استخدام نیرو ندهند.»

مهندس هرمزی، رییس شورای اسلامی شهرستان گراش، گفت: «فعالان میراث فرهنگی همان‌قدر که در فضای مجازی فعال هستند، در فضای واقعی هم فعال باشند. در میراث فرهنگی جا برای کار هست.» رییس شورای شهرستان خواهان توجه به بخش‌های شهرستان هم شد: «هم اداره میراث و هم انجمن ایکوموس توجه بیشتری به بخش ارد و بخش مرکزی داشته باشند.»

13951005-miras-2

اداره کل میراث چه کار کرده است؟

عبدالعلی صلاحی، عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی، نقش بخش دولتی را در فعالیت‌های میراث فرهنگی ناچیز دانست: «از سال ۱۳۷۸ گراش یکی از نخستین بخش‌هایی بود که انجمن میراث فرهنگی تشکیل شد. فعالیت‌های مختلف در این سال‌ها انجام شده است. برای موزه، اشیا گرفته شده است. شورا و انجمن حمام دهباشی و دو خانه را خریده است. اما اداره کل میراث چه کار کرده است؟ من این حرف‌ها را به مدیرکل هم زدم. باید از اداره کل بخواهیم که در رفتارش با شهرستان گراش تجدید نظر کند.»

فرماندار گراش از صلاحی خواست تا یکبار دیگر لیست فعالیت‌های انجام شده را تهیه کند تا موضوع از طریق استانداری پیگیری شود: «ما هم از اداره کل میراث گلایه‌مند هستیم. چندین بار دعوت کرده‌ایم که به گراش بیایند، اما پاسخی نگرفته‌ایم.»

مهندس حامد عبداللهی دبیر انجمن ایکوموس، در مورد خانه قهرمان‌خان گفت: «توقع بود که واکنشی از طرف مسئولین ببینیم. متولیان امر در این مورد سکوت کرده بودند و بار همه انتقادات روی دوش انجمن بود.»

فرماندار پیگیری دلیل تخریب بادگیر خانه تاریخی قهرمان‌خان و تشکیل جلسه با هیات امنای بازار طلا و مالک را از مصوبات این جلسه اعلام کرد.

13951005-miras-4

اسکان و گراش‌گردی رایگان برای گردشگران

دبیر ایکوموس با اشاره به بازتاب مثبت برنامه «خونه کدیم» یک و دو در نوروز، از برگزاری خونه کدیم سه خبر داد: «امسال به دنبال این هستیم که خونه کدیم سه را در موزه مردم‌شناسی یا همان خانه شهیدان عظیمی برگزار کنیم و یک مرمت اولیه انجام شود. در برگزاری خونه کدیم یک و دو، میراث فرهنگی هیچ کمکی نکرد. امیدواریم امسال این همکاری وجود داشته باشد.»

فرودی، فرماندار گراش، در مورد فعالیت‌های میراث فرهنگی در گراش گفت: «انجمن‌های فعال شهرستان هم با دغدغه، هم با درد، فعال هستند.»

مهمترین مصوبه این جلسه انجمن میراث فرهنگی، طرح اسکان رایگان گردشگران بود. بر اساس این طرح، فرماندار دستور داد ادارات اقامتگاه‌های خود را به رایگان در اختیار گردشگران داخلی و خارجی قرار دهند. همچنین انجمن ایکوموس وظیفه راهنمایی گردشگران و انجام تور گراش‌گردی را بر عهده گرفت.

13951005-miras-1 [1]