بستن

احوال اداره ثبت‌ احوال چطور است؟

هفت‌برکه (گریشنا): سوم تا نهم دی‌ماه «هفته ثبت احوال» نامگذاری شده است. اداره ثبت احوال گراش چند سالی است که علاوه بر موارد تولد و فوت، به خاطر تعویض کارت‌های ملی و شناسنامه، مورد ارجاع بسیاری از شهروندان است. اطلاع از مهلت ثبت تولد و فوت نیز برای شهروندان بسیار مهم است. این سوالات باعث شد خبرنگار هفت‌برکه گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد اداره ثبت احوال گراش تهیه کند.

این اداره که تا چند سال پیش تنها یک رییس و یک کارمند داشت، اکنون با چهار پرسنل فعالیت می‌کند. دهم شهریورماه ۹۵ نیز مراسم معارفه‌ی رییس جدید اداره، علی باقری، برگزار شد (خبر در هفت‌برکه).

sabt2

تعویض شناسنامه‌ها

طرح شعار «هر ایرانی یک کارت» باعث شده است این اداره و مجموعه‌های یاری‌رسان آن، مثل اداره پست، شلوغ‌تر از همیشه باشد. اما مورد دیگری که در آینده‌ی نزدیک به شلوغی این اداره خواهد افزود، فراخوان تعویض شناسنامه‌های قدیمی به شناسنامه‌ی الکترونیکی است. به همین خاطر به شهروندان توصیه می‌شود برای فرار از شلوغی، از همین الآن به دنبال درخواست تعویض شناسنامه‌ها باشند. این کار در دفتر خدمات ثبت احوال که چند هفته‌ای است در بلوار معلم راه‌اندازی شده است، انجام می‌گیرد.

سرعت صدور کارت ملی هوشمند

نکته‌ای که مورد سوال بسیاری از همشهریان است، سرعت صدور کارت‌های ملی هوشمند است. پیش از این نیز سایت هفت‌برکه گزارش مفصلی در این مورد منتشر کرده بود، با عنوان «صدور کارت ملی هوشمند گراشی‌ها شش سال طول می‌کشد» (گزارش در هفت‌برکه). بعضی از همشهریان می‌گویند مراحل صدور کارت جدید در لار سریع‌تر انجام می‌شود. بخشی از این مساله به خاطر محدودیت ثبت درخواست در یک روز برای گراش بود. تا پیش از این، اداره پست اعلام می‌کرد که برای ثبت درخواست‌ها، محدودیت ۳۰ نفر در روز وجود دارد و اداره ثبت باید با پیگیری، این محدودیت را بردارد. به نظر می‌رسد این مساله با راه‌اندازی دفتر خدمات تا حد زیادی برطرف شده باشد. گفتنی است که اداره ثبت احوال، کار ثبت درخواست‌ها را انجام می‌دهد، و صدور کارت به صورت متمرکز در تهران صورت می‌گیرد.

daftar-sabte-ahval

مهلت ثبت تولد و فوت

شاید بسیاری از شهروندان اطلاع نداشته باشند که برای ثبت تولد و فوت در اداره ثبت احوال، مهلتی چند روزه وجود دارد و در صورت عدم ثبت این موارد حیاتی، مسئولیت قانونی دست‌وپاگیری برای آنها پیش خواهد آمد.

ثبت فوت باید حداکثر ده روز پس از فوت فرد صورت بگیرد، وگرنه برای وراث در قدم‌های بعدی، مثلا در انحصار وراثت یا تحصیل درآمدها، موانع قانونی به وجود خواهد آمد. هرچند با آرشیو شدن اسناد، کار برای دریافت گواهی فوت راحت‌تر شده است، و هر کدام از وراث می‌توانند با مراجعه به اداره ثبت در هر شهری، گواهی فوت بستگان خود را دریافت کنند.

ثبت تولد نوزاد هم باید حداکثر ۱۵ روز بعد از تولد در اداره ثبت احوال صورت بگیرد. شناسنامه‌های جدید با سرعت بیشتری نسبت به قبل صادر می‌شود.

نمایندگی در ارد

نمایندگی ثبت احوال یکی از اولین اداراتی است که در بخش ارد راه‌اندازی شده است. اما تبدیل آن به اداره‌ای مستقل، در بند شروط قانونی مانده است. در نمایندگی ارد، کارهای مختلفی مثل درخواست تعویض یا اعلام مفقودی شناسنامه، درخواست گواهی فوت انجام می‌شود، اما برای کارهای دیگر، باید به اداره ثبت گراش ارجاع شود.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top