بستن

کاهش پلکانی عوارض شهرداری در سال آینده

هفت‌برکه (گریشنا): با تعیین میزان عوارض شهرداری از سوی شورای اسلامی شهر و در صورت تصویب نهایی استانداری، نرخ چند مورد از عوارض نسبت به سال گذشته کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار هفت برکه، تصمیم در مورد میزان عوارض سال آینده در جلسه‌ای که روز یک‌شنبه یازدهم دی‌ماه، در دفتر شورای اسلامی شهر برگزار شد، اتخاذ شد. اعضای شورای شهر؛ غلامعباس زارع، شهردار گراش؛ خیلتاش، مسئول نوسازی شهرداری؛ محسن‌زاده، مسئول درآمد شهرداری؛ و صمیمی، مسئول عوارض کسب و پیشه در این جلسه حضور داشتند.

برای توضیح این خبر، عبدالرضا هرمزی، نایب رییس و سخنگوی شورای اسلامی شهر، با خبرنگار هفت‌برکه صحبت کرده است.

13931218 Hormozi (2)

میانگین کاهش عوارض: ۱۵ درصد

هرمزی، با ارائه‌ی گزارشی از این جلسه شروع کرد و گفت: «قرار بر این است که هر سال تا پانزدهم دی‌ماه، عوارض سال جدید تعیین شود. عوارض‌هایی که مربوط به شهرداری است، شامل عوارض ساختمانی، عوارض کسب و پیشه و غیره است. با این هدف چندین جلسه در محل شورای شهر گرفته شد. بعد از انجام چکش‌کاری‌هایی که لازم بود، خوشبختانه عوارض سال آینده مصوب و برای تایید نهایی به استانداری ارسال شد؛ چون استانداری می‌بایست در بحث عوارض‌هایی که شورا به پیشنهاد شهرداری مصوب می‌کند، نظر خود را اعلام کند.»

نایب رییس شورا مهم‌ترین بخش این جلسه را کاهش برخی عوارض شهرداری نسبت به سال قبل می‌داند: «خبر خوش به همشهریان این است که در راستای اهداف دولت و برای حمایت از شهروندان، عوارض مصوب سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایشی نداشت و حتی در برخی موارد حتی کاهش پلکانی هم داشت. به خاطر تورم، توقع بود نرخ برخی عوارض افزایش پیدا کند، اما افزایش اتفاق نیفتاد و حتی برخی عوارض تا ده درصد، در بعضی موارد تا پانزده درصد، و حتی برخی عوارض تا بیست درصد کاهش پیدا کرده است. در مجموع، می‌توانیم بگوییم به صورت میانگین، نرخ عوارض تا پانزده درصد کاهش داشته است.»

دلیل و موارد کاهش عوارض

او در جواب این سوال که چرا برخی عوارض کاهش داده شده است، می‌گوید: «ما هم در مجموعه شورا و هم در مجموعه شهرداری، بازخورد و بازتاب نظرات مردم در یک سال اخیر را یادداشت می‌کردیم. در جلسات مختلف هم مشکلات را بررسی و سعی کردیم آن‌ها را حل کنیم. ما ۲۸ سرفصل عوارض داریم، به اضافه‌ی بندها و زیرشاخه‌های هر کدام از آنها، و امسال هم دو سرفصل به آنها اضافه شد. مثلا نمونه‌ی ردیف شماره ۱۱، عوارض مازاد بر سطح اشتغال مسکونی، قبلا p‌۴۰ بود. عدد ۴۰ که ثابت است و p هم قیمت منطقه‌بندی است که هرساله منتشر می‌شود. ما امسال این عوارض را به p۳۰ تبدیل کردیم. یا مثلا عوارض تجاری قبلا p‌۱۰۰ ‌بود که امسال آن را به p ۸۰ تغییر دادیم.»

او یک مورد دیگر از تقلیل عوارض را هم مثال می‌زند: «برخی ار شهروندان هم روی هزینه‌ی خدمات کارشناسی از ادارات مختلف، محضر یا دفاتر اسناد اعتراض داشتند. بااستعلامی که در این بحث انجام گرفت، ما ترتیب اثر دادیم و تا جایی که امکان داشت آن را کاهش دادیم.»

هرمزی یک خبر خوش دیگر هم درباره‌ی عوارض دارد: «خبر خوش دیگر این است که برای تشویق سرمایه‌گذاران به ساخت‌وساز، برای اولین بار عوارض شهرداری در صورت افزایش میزان مساحت و سطح استفاده و تغییر کاربری، نه تنها افزوده نمی‌شود، بلکه کاهش می‌یابد.»

موارد افزایش عوارض

اما همه‌ی سرفصل‌های عوارض شامل کاهش نشده‌اند، و برخی از آنها نیز افزایش یافته‌اند. سخنگوی شورا در این زمینه می‌گوید: «عوارضی که امسال آن را افزایش دادیم شامل عوارض کسب و پیشه مربوط به خدمات فاقد پروانه کسب بود تا جلو افرادی که غیر قانونی فعالیت دارند، گرفته شود. بعضی عوارض‌ها را هم تفکیک کردیم، مثل عوارض بالکن.»

و البته چند مورد عوارض جدید هم در سال آینده منظور خواهد شد. هرمزی توضیح می‌دهد: «کدهای درآمدی و عوارض جدید که غیر فعال شده بود هم امسال فعال شد. مثلا عوارض نوسازی تا الان وصول نمی‌شد. ما امسال خیلی خوب توانستیم در این زمینه کار کنیم و موفق باشیم.»

شفافیت و سرعت

هرمزی بر شفافیت عملکرد شورا در مورد عوارض‌های شهرداری تاکید می‌کند و می‌گوید: «ما سال گذشته یک دفترچه را که تمام عوارض در آن گنجانده شده بود، منتشر کردیم و در دسترس عموم قرار دادیم. الآن می‌توانیم ادعا کنیم عوارض شهرداری گراش یکی از شفاف‌ترین عوارض‌ها در سطح استان است و طریقه‌ی حساب و کتاب آنها مشخص است. هر کسی می‌تواند با مراجعه به این دفترچه، عوارض را محاسبه کند. البته این دفترچه مشکلاتی داشت که امسال توانستیم آن را حل و فصل کنیم.» او به عملکرد شورا در زمینه‌ی اقدام به‌موقع برای تعیین عوارض شهرداری نیز اشاره می‌کند: «همکاران ما و مجموعه شهرداری در بحث ارسال عوارض‌ها در این چند سال اخیر به موقع اقدام کرده‌اند که این موضوع جای تشکر دارد.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top