بستن

وضعیت آب در فارس فوق بحرانی است، جنگ آب بین شهرها آغاز شده است

هفت‌برکه (گریشنا): معاون بهره‌برداری آبفا فارس در جلسه تودیع و معارفه روسای آبفای گراش گزارش از وضعیت آب استان داد. ملکوتی وضعیت آب در استان فارس در حالت فوق بحران دانست و مسائلی همانند فرونشست زمین، مهاجرت به شهرها و جنگ داخلی آب را تبعات آن دانست.

گزارش جلسه تودیع و معارفه پیش از این در هفت‌برکه منتشر شد در این بخش هشدارهای معاون آبفای استان فارس را در این جلسه می‌خوانیم. او معتقد است جنگ داخی آب بین شهرها آغاز شده است و هر چند گراش به خاطر سد سلمان آب پایداری دارد ولی باید از منابع آب سد مراقبت کرد.

وضعیت آب فارس فوق بحرانی است

مهندس ایوب ملکوتی معاون بهره‌برداری آبفای فارس امسال را سال کم بارانی اعلام کرد: «اگر نیم نگاهی به وضعیت بارش استان بکنیم ابتدا باید شاکر باشیم از خداوند متعال به خاطر بارش‌های که اخیرا در سطح استان داشتیم. اما متاسفانه حتی با این بارش‌ها ما نسبت به سال گذشته بسیار عقب هستیم. متوسط بارندگی امسال استان چهل و شش و چهار دهم میلی متر بوده است که نسبت به مدت مشابه هفتاد و پنج درصد کاهش داریم نسبت به دراز مدت تقریبا شصت و هشت درصد. که امیدواریم در باقی‌مانده سال زراعی خداوند تفضل کند و بتوانیم به میزان سال‎‌های گذشته برسیم.»

مهندس ملکوتی در جلسه شورای اداری گراش وضعیت آب استان فارس را فوق بحرانی دانست: « در کل استان ما ۱۲ میلیون آب تجدید پذیر داریم از این مقدار ما حدود ۹ میلیارد آن را  داریم مصرف می‌کنیم. ما در شرایط مطلوب باید سی درصد از آب تجدید‌پذیر استفاده کنیم. و زمانی که به چهل درصد می‌رسد یعنی خطر و زمانی که بیش از چهل درصد می‌رسد یعنی بحران و متاسفانه ما امروز روی هفتادو پنج درصد هستیم که یعنی فوق بحران که این هم متاسفانه یکی از مشکلات است که علتش این است که استان فارس یک قطب کشاورزی است که حدود ۹۲ درصد از آب در عرصه کشاورزی شش درصد در عرصه شرب و دو درصد در عرصه صنعت استفاده می‌شود.»

خشکسالی خطرناک‌تر از زلزله

معاون بهره‌برداری آبفای فارس خطر خشکسالی را زلزله مخرب‌تر دانست:«عمق چاه‌های ما به پانصد متر رسیده، بیش از پانصد متر و این یکی از عواقب و اثرات خشکسالی است.  بحث رانش و نشست زمین است که آن را در استان فارس شاهد هستیم. به خصوص جاهایی که بیشترین برداشت را داشتنددر اطراف فسا و داراب این مساله توسعه پیدا می‌کند. این هم ناشی از برداشت‌های بی‌رویه است که متاسفانه تاثیرات خشکسالی است که خطر آن از زلزله مخرب‌تر است و اگر تا به حال پیش‌بینی می‌کردیم برای زلزله‌هایی بالای ۷ ریشتر چیکار باید کنیم امروز باید بگوییم برای زلزله‌های بالای ۴ ریشتر چیکار باید بکنیم. این گسست باعث سستی زمین شده است. امروز متاسفانه شاهد آمارهای سی سانتیمتری هستیم هست و این خطرناک است.»

مهاجرت و جنگ آب بین شهرها

ملکوتی معتقد است با گسترش خشکسالی جنگ آب در داخل کشور شدت گرفته است: «مطلب بعدی که از خشکسالی تاثیر می‌گیرد مهاجرت‌هایی است که از روستاها به سمت شهرها صورت گرفته که اولین تاثیر آن در حوزه‌ی آب است که تقاضای مصرف آب شرب در شهرها را بالا می‌برد و تاثیرات دیگر در حوزه کار و اشتغال و… دیگر وجود دارد. باز بدتر از آن بحث هجوم آب‌های غیرمتعارف است که به سمت آب شرب می‌آید و پیسی آب، شوری آب، موارد آلوده‌کنندگی آب را تقویت می‌کند متاسفانه و نهایتا جنگ آب داریم. آن موقع‌ها حرف این بود که جنگ آب خارج از مرزها خواهیم داشت با این وضعیت این جنگ‌ها به داخل کشور کشیده می‌شود بین استان‌ها بین، شهرها در بین شهر و روستا، متاسفانه این اتفاق می‌افتد به خاطر وضعیت خشکسالی به هر حال بحران‌ها وجود دارد و راه دیگری نداریم به جز این که بشینیم برنامه‌ریزی کنیم برای گذر از بحران‌های فعلی.»

معاون شرکت آبفا استان فارس در مورد راه حل این بحران‌ها گفت: «شرکت آب و فاضلاب در پنج محور برنامه‌ریزی کرده که بتواند تابستان ۹۶ را پشت سر بگذارد. در اولین محور که بحث اصلی ما است شاخصه‌های اصلی اقتصادی مقاومتی ما است. بحث مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است. تنها راهی که به نظر ما می‌رسد در شرایط فعلی بتوانیم دنبال کنیم این است که این قضیه را مدیریت کنیم. در بحث مدیریت مصرف هم در عرصه آب شرب و هم در حوزه بخش کشاورزی نیازمند به یک سری قانون‌های هستیم که هم شورای عالی آب و هم وزارت نیرو و نهایتا مجلس شورا به این قضیه کمک کنند که واقعا چیکار باید کنیم. در عرصه شرب چون سهم ما کم است ولی همان را هم داریم اصراف می‌کنیم.»

آب سد سلمان هست ولی باید مراعات کرد

مهندس ملکوتی با توجهبه تامین آب شهر گراش از سد سلمان فارسی، آب گراش را در حال حاضر پایدار دانست : «محور دومی که دنبال می‌کنیم بحث افزایش ظرفیت تامین و انتقال است. شهرستان‌هایی که از خط آبرسانی سد سلمان فارسی بهره می‌برنند یک نقطه پایداری دارند. حداقل این است که آب سدی وجود دارد گرچه آن هم باید مراعاتش کرد جای نگرانی هنوز وجود دارد. من دیروز رصد می‌کردم بارش‌های اخیر در حوزه‌ی آبریز جهرم بیست و پنج میلی متر و در حوزه‌ی شهرستان قیر سی میلی‌متر بارندگی بود ولی آورده‌ی سد حدود یک میلی متر بود که این عدد، عدد خوبی نیست مفهومش این است که شاید در مسیر زمین تشنه است و هنوز آبی ما نداریم. انشاالله در باران بعدی جبران شود.»

مهندس ملکوتی از مزیت‌های گراش در بحث تامین آب را دو سامانه‌ای بودن آن اعلام کرد: « ما سالانه حداقل باید بیست میلیون متر مکعب آب شرب بتوانیم از سد آب برداریم که اگر خدای نکرده سطح آب از نظر کمی و کیفی پایین بیاید دچار بحران می‌شویم. جای شکر باقی است که شهر گراش از دو سامانه بهره‌مند است هم چاه‌های شیرین دارد و هم آب سد دارد که با مدیریت قوی و خوبی که روی خط است به این مساله کمک می‌کند. حدود چهل روستای بزرگ از خط بهره‌مند هستند و شهرهای در مسیر خدا کمک کند ما بتوانیم تصفیه‌خانه را ارتقا بدهیم که هم از نظر کمی و هم کیفی از آب خوبی بهره‌مند شویم.»

اصلاح شبکه و عدم استفاده آب شرب برای فضای از درخواست معاون آبفا استان فارس از مدیران شهرستان گراش بود: «در شهر گراش از لحاظ تامین آب تلاش کردیم کمبودی وجود نداشته باشد ولی همین امروز شاهد ۲۶ درصد هدر رفت آب هستیم با وجود این که همکاران سرریز را کنترل کردند و گراش مردم معتقدی دارد و آب دزدی نمی‌شود نهایتا مفهومش این است که ما شبکه‌های فرسوده داریم که واقعیت در شرایط فعلی اگرچه اعتبارات کم است اما توجه هم کم است در این قضیه خود وزارت خانه تمام ذکر و فکرش معطوف شده به سمت تامین آب. این درخواست را از فرماندار دارم در خصوص بازسازی شبکه‌ها اگر بتوانید کمک کنید تقریبا ۲۶ درصد آب دریافتی ما برگشت پیدا کند می‌توانیم در توسعه شهر کمک کنیم. مشکل دیگری که داریم وجود فضاهای سبز است که واقعا این حق نیست که آبی که با هزینه زیاد تصفیه می‌شود به فضای سبز اختصاص پیدا کند انتظار داریم از شورای اسلامی شهر و شهرداری این قضیه را تسریع ببخشند و ما از استان حمایت می‌کنیم.»

AB - Moslem

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. راههای مقابله با کم آبی :
    صرفه جویی ومصرف درست آب
    مقابله وتخریب چاههای غیر مجاز
    مقابله وتخریب چاههای غیر مجاز
    مقابله وتخریب چاههای غیر مجاز
    .
    .
    .
    .
    باران هم اگر لیاقتش را داشته باشیم خدای رحمان ورحیم بندگان خود را از نعمتش محروم نمی کند
    یا حق

  2. اره واقعا مقابله باچاه های غیرمجاز وحفراون خیلی مهمه هرکی بیادباپارتی بازی یک زمینی داره چاه حفرکنه درست نیست اب سرمایه ملی است چرابااین کارها هم برای خودمان هم برای ایندگان مشکل ایجادمیکنید

  3. برای کاهش مصرف آب باید تمامی باغ‌های درخت و مرکبات گراش و اطراف آن را تعطیل کرد و مانند قدیم فقط درختان بومی (نخل و گز و کنار و…) وجود داشته باشند. چه این باغ‌ها مجوز چاه داشته باشند چه با رشوه یا غیرمجاز از آب زیرزمینی استفاده کنند. این باغ‌ها و فضاهای سبز خصوصی صرفا محل خودنمایی و خوشگذارنی صاحبان آن است و هیچ توجیه تجاری ندارد.
    مسوولین باید محاسبه کنند که چند درصد آب شرب سد و سایر چاه‌های گراش (چه مجاز چه غیر مجاز) صرف آبیاری این باغ‌ها می‌شود.
    حیف نیست آبی که امانت فرزندانمان است با خودخواهی هدر دهیم؟
    به سرسبزی امروز گراش غره نباشیم که اسباب خشکسالی فردای گراش خواهد شد.

  4. وقتی ادم به هم میریزه که طرفی که میاد صحبت میکنه خیال کنه مردم شعور ندارن
    این اقای معاون میتونند بگن چرا زمانی اقای …رفت اداره ابفا گراش انشاب بهش ندادن رفت شیراز اقای ریس مجوز انشاب رو به این شخص داد ؟
    بعضی وقتها میگم کاش از گند کاری مسئولین خبر نداشتم تا با صحبتهای مردم فریبشون خوشحال میشدم
    اگر صحبت نکنند این مسئولین خیلی سنگینتر هستن
    ایشون حاظر نشدن بگن ما اشتباه کردیم اب شرب رو به باغ های شهری دادیم چرا نگفتن بخاطر سودی هست که توی جیب این اشخاص میره و همیشه همین بود
    این همه سد سد کردن ولی اینو نگفتن که امکان داره چند سال بعد اب سد روی شهرهای دیگه بسته بشه با گرمایش زمین تبخیر اب زیاده و مصرف اب زیاده و امکان داره اب سد تا ۵سال بعد کفاف همه شهرها نکنه

  5. خبر داره که گراش بیش از سیصد حلقه چاه غیر مجاز داره و مسئولین هم خبر دارن و همهشون خودشون بخواب زدن؟این اداره اب روز اولی که افتتاح شد ،رئیسش یکی از شعارهاش مبارزه با فروش اب چاه ها و مبارزه با چاه های غیر مجاز بود،میشه حالا کارهای که در این راستا انجام دادن بفرمایید

  6. چند نکته در مورد شرایط فوق بحرانی آب:
    ۱-در شرایط فوق بحرانی آب فارس به خصوص گراش،آیا مسئولان لازم نمی بینند که شورایی تحت عنوان شورای مدیریت بحران آب شهرستان تشکیل دهند که متشکل از مسئولان مربوطه و نمایندگان مردم در شورای شهر و متخصصین امر باشد تا پروژه هایی که به هر نحوی مرطبت به آب باشد از فیلتر این شورا بگذرد؟
    ۲-برخورد با چاه های غیر مجاز به همکاری مردم با مسئولان نیاز دارد چرا که اداره امور آب شهرستان با توجه به امکاناتی که دارد به تنهایی قادر به انجام این امر نبست.
    ۳-باید مردم بدانند و درک کنند که آب تنها حق آن ها نیست و حق فرزندان آن ها و آیندگان نیز می باشد.
    ۴-از مسئولان درخواست می شود لا اقل در اموری که به زنده ماندن یا نماندن مردم همچون آب،مربوط می شود، تعارف را کنار بگذارند.
    ۵-نیاز به ساماندهی اراضی و باغات شهرستان و اصلاح آبیاری آن ها و در یک کلام ((علمی کردن کشاورزی))،امری است که برای همگان روشن است.پس هر چه سریعتر باید مسئولان مربوطه با کمک مردم این امر را تحقق بخشند.
    ۶-از مسئولان تقاضا می شود قبل از ساخت پروژه های مختلف ،مطالعات زیست محیطی آن را به طور دقیق انجام دهند.
    ۷-از مسئولان عاجزانه درخواست می شود در اموری که تخصص ندارند،مصلحت(تخصص)را فدای تعهد نکنند و کار را به متخصصین بسپارند.
    ان شاالله با مدیریت این بحران، در آینده شاهد مهاجرت از شهر عزیزمان به شهر های دیگر و خالی از سکنه شدن گراش نخواهیم بود./

  7. سلام.منابع زیر زمینی هیچ مشکلی نداره.بعضی ها دوست دارن زر مفت بزنن.خوب ایران تو منطقه خشک است و از وقت کودکستان بودم میگن آب و قحطی.بجای این همه منفی بافی ها بگین توکلتون به خدا باشه و آب تموم نمیشه.

    1. زمانی که ما کودکستان بودیم زیر ۱۰۰ متر به آب فراوان می‌رسیدیم الان این عمق شده ۵۰۰ متر. ممکنه تا ۵سال دیگه هم به همین منوال طی کنیم ولی قطعاً ۱۰ سال دیگه میشیم مثل بعضی شهرهای فعلی استان‌ها سیستان و بلوچستان و کرمان :
      https://goo.gl/Dle0Uw
      https://goo.gl/zuY8Tr
      اگه سد سلمان نبود الان همه یه دونه ۲۰ لیتری دستمون بود تو صف آب بودیم.
      چاه‌های غیرمجاز که تکلیفش معلومه باید پلمب بشن. چاه‌های مجاز هم خیلی‌هاش با پارتی بوده. همه چاه‌ها باید بررسی بشن که آیا مصرف آب آن توجیه داره یا نه.

  8. در جواب صمد
    باید شما بدونید از سال ۶۵اجیر خطر خوشکسالی به صدا در امده ولی متاسفانه مسئول ما تا امروز هیچ کاری انجام ندادن فقط توی این ۶سال فهمیدن که بله این خوشکسالی خوشکسالی که میگن یعنی چی .
    اگر دست من بود تمام چاهای غیر مجاز رو پور میکردم تا امسال شما بدونند زر مفت زدن یعنی چی
    دنیا داره میگن خوشکسالی داره جهان رو در بر میگیره ولی جناب بخاطر درک نداشتن از اینکه از ان زمانی که کودکستان میرفتی میگفتن خوشکسالی داریم یعنی چی حالا تشریف بیاری بگی زر مفته
    عزیز تو هنوز در همان سن کودکی قرار داری خودت نمیدونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top