بستن

شش بازیکن هلال‌ احمر در تست استعداد‌یابی تیم ملی

هفت‌برکه (گریشنا): «بازیکن‌های گراشی، سرعتی و باهوش هستند.» این نظری است که مسعود مقیم، استعدادیاب هیات فوتبال استان فارس نسبت به فوتبالیست‌های گراش دارد.

مسعود مقیم سیزده سال به عنوان مربی تیم ملی در گروه سنی زیر سیزده سال در تیم ملی در تهران فعالیت داشته، و قبل از آن نیز به عنوان استعدادیاب در تیم ملی باشگاهی حضور داشته است. در سال ۷۹ مقیم توانست تیم جوانان فجر را به قهرمانی در سطح کشور برساند و بعد از آن او سال‌ها به عنوان استعداد‌یاب در رده تیم ملی مشغول کار است. از سال ۹۳ نیز با هیات فوتبال استان فارس همکاری دارد.

روند استعدادیابی و انتخاب بازیکنان برای تیم ملی

او روند استعدادیابی و انتخاب بازیکنان برای تیم ملی را توضیح می‌دهد: «فعالیت‌های استعدادیابی از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به حال ادامه دارد. روند استعدادیابی بر اساس شاخصه‌هایی است که از قبل تعیین شده و روی آن کار کارشناسی شده است. در همه دنیا وقتی بازیکنی را می‌خواهند انتخاب کنند، بر اساس این شاخصه‌هاست. تیم‌ جوانان در رده ملی پیش از  شرکت در بازی‌های آسیایی، به مدت یک سال در اردوی مقدماتی تمرین می‌کنند. برای وارد شدن به رقابت‌های جام‌ چهانی حدود یک سال و نیم تمرین خواهند داشت و در مجموع حدود سه سال در هر رده کار می‌شود و بازیکنان شاخصی هم انتخاب می‌شوند.»

او در ادامه با اشاره به این که بازیکن‌های گراشی سرعتی و باهوش هستند، تصریح می‌کند: «سال ۸۸ که به عنوان مربی در لیگ برتر استان بودم، بازی بازیکن‌ها را که می‌دیدم، بازیکن‌های گراشی را سرعتی و باهوش دیدم. فوتبالیست‌های گراشی چون از منطقه‌ی دور هستند، کمتر دیده می‌شوند و مسابقات استانی که برگزار می‌شود چون از شهر شیراز تیم وارد مسابقات نمی‌شود، زیاد مسابقات استانی را نمی‌بینند و این یک عیب بزرگی است، چون مسابقات استانی باید مسابقه‌ای باشد که از نظر سطح کیفیت خیلی بالاتر از سطح هر شهرستانی باشد. معمولا وقتی تیم‌های شهرستانی می‌خواهند شرکت کنند، سعی می‌کنند حالت منتخب بیایند و اگر خودشان بازیکن‌های خوبی از تیم‌های دیگر دارند، اضافه می‌کنند و شرکت می‌کنند. پس باید خیلی روی آن‌ها نگاه ویژه داشت. ولی ما در این زمینه ضعف بزرگی داریم. به خاطر همین اکثر بازیکن‌های مستعد ما دیده نمی‌شوند. گراش هم جزو آن شهرهایی است که در این زمینه توانسته کمک بزرگی به بازیکن‌ها کند، چه از نظر مسئولین شهرستان و چه استانی.»

helal ahmar15

نمی‌توانیم وارد شدن به تیم ملی را ملاک قرار دهیم

او در جواب به این سوال که آیا شش بازیکن هلال‌ احمر که در تست استعداد‌یابی شرکت کرده‌اند، شانسی برای رسیدن به تیم ملی دارند یا نه، گفت: «برای تیم ملی فاکتورهایی لازم است. مشکلی که وجود دارد این است که بچه‌ها در مدرسه فوتبال به سختی دیده می‌شوند، یعنی آن‌ها باید در مدرسه فوتبال، زیر نظر مربیان مجرب تمرین کنند و بعد بیایند وارد سیستم باشگاهی و بعد بروند تیم ملی. اگر بازیکن در باشگاه‌ها خوب دیده نشود، برای رفتن به سطوح بالاتر با مشکل رو به رو خواهد شد.

«بازیکنی ممکن است وارد تیم ملی شود، ولی بازیکن خوبی نشود. ولی بازیکنی ممکن است وارد تیم ملی نشود، ولی در آینده بازیکن خوبی باشد. چون استعداد‌ها آشکار نیست. همیشه یک سری استعداد‌ها هستند که در یک زمان خاص شکوفا می‌شوند. اما بالاخره این استعداد ظهور خواهد کرد. مثلا علی دایی هیچ وقت در تیم ملی [نوجوانان و جوانان] نبوده، ولی آرام آرام در باشگاه‌ها رشد کرد و استعدادش او را به این نقطه رساند. بنابراین ما نمی‌توانیم وارد شدن به تیم ملی را ملاک قرار دهیم. شاید در حال حاضر بازیکن‌هایی که وارد تیم ملی می‌شوند خوب باشند، اما بعد از این بازی ضعیفی را از خودشان نشان دهند. به هر حال استعداد‌ها هر زمانی شانس دارند خود را نشان دهند و این به مربی بستگی دارد که کاربلد باشد تا استعدادی که آن نوجوان دارد به واسطه‌ی تمرین‌های خوب، منظم و علمی شکوفا کند.

«شما نمی‌توانید تضمین بدهید اگر فلان بازیکن گراشی وارد تیم ملی شد، می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. خیلی‌ها وارد تیم ملی پایه شدند ولی ادامه ندادند؛ ولی خیلی‌ها نرفتند تیم ملی پایه، ولی بعد استعداد آن‌ها شکوفا شده و فوتبال را ادامه دادند. می‌بایست بازیکن‌های خوب زیر نظر مربیان خوب که از نظر علمی خوب هستند، آموزش ببیند. این باعث پیشرفت بازیکن می‌شود. من در گراش بازیکن‌های خوب بسیاری دیدم که باید روی آن‌ها تمرین شود. مثلا بازیکن از هیکل و فیزیک خوبی برخوردار است، اما تنها راه آموزش او تماشای بازی‌ها در تلویزیون یا باشگاه‌ها بوده است. مربی باید به صورت تجربی با بازیکن کار کند. اگر این بازیکن صحیح آموزش ببیند و هماهنگی عصب و عضله را در سن مناسب تقویت کند و روی شخصیتش کار شود، خیلی از مشکلات حل می‌شود.»

بهترین بازیکن‌ها در روستاها و شهرهای کوچک

مقیم با اشاره به استعداد بازیکن‌هایی که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی می‌کنند، اظهار می‌کند: «چیزی که برای من مهم است این است که مسئولین هیات فوتبال استان، روسا در استان و شهرستان‌ها همه با هم باید زمینه را برای انجام بزرگترین طرح استعدادیابی فوتبال که شامل تمام روستاهای کوچک و بزرگ، محلات و دهستان‌ها در رده‌های سنی مختلف می‌شود فراهم کنند. آن موقع پی می‌برند که استان فارس چه پتانسیلی از لحاظ استعداد دارد. بهترین بازیکن‌ها را می‌توان در روستاها و شهرهای کوچک پیدا کرد. در استان فارس استعدادهای بی‌نظیری نهفته است و هر منطقه نیز پتانسیل‌های منحصر به فردی دارد. مثلا اگر برویم سمت لارستان و گراش، بازیکن‌ها سرعتی هستند. ممسنی و سپیدان بازیکن‌های قدرتی دارد و بازیکن‌های مرودشت را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم از سیستم‌های تنفسی خیلی خوبی برخودار هستند. برای به ثمر رسیدن این استعدادها ما نیاز به برنامه‌ریزی داریم تا بتوانیم به بهترین شکل عمل کنیم.»

عابدی: نظام جامع استعداد‌یابی در رشته‌های مختلف ورزشی

حجت عابدی، مسول رده پایه تیم فوتبال هلال احمر گراش نیز درباره حضور بازیکنان این باشگاه در تست‌های استعدادیابی استان گفت: «در باشگاه هلال احمر، با توجه به شرایط حضور تیم‌های رده پایه در مسابقات استانی و کشوری، سعی می‌کنیم استعداد‌یابی را از سنین پایه خود شروع کنیم و اعتقاد داریم فرایند استعدادیابی و پرورش بازیکنان مستعد زمینه و محور اصلی ارتقاء تیم ملی است.»
حجت عابدی با اشاره به این که باشگاه فوتبال هلال احمر با هدف استعدادیابی و معرفی پتانسیل جوانان و نوجوانان پا به عرصه رقابت‌های سخت و نفس‌گیر گذاشته است، افزود: «توجه به مقوله استعداد‌یابی در استان ضامن موفقیت و توسعه فوتبال فارس می‌شود و امروز همه مسئولین و پیشکسوتان فوتبال استان فارس به حضور پرقدرت و باانگیزه تیم‌های فوتبال هلال احمر در سطح مسابقات لیگ برتر اعتراف می‌کنند و این تیم را به عنوان یک تیم آینده‌دار در فوتبال می‌بینند. که این خود موجب افتخار برای مردم گراش، مسئولین و جامعه فوتبالی این شهرستان است.»

عابدی ضمن تشکر از حاج قاسم فرسوده، مدیر عامل باشگاه، اعضای کادر فنی و مربیان باشگاه، مربیان و مدرسین مدرسه فوتبال هلال احمر و رئیس جمعیت هلال احمر گفت: «باید تلاش کنیم نظام جامع استعداد‌یابی در رشته‌های مختلف ورزشی در شهرستان گراش تدوین شود و باشگاه هلال احمر با تمام توان و کمبود امکانات و منابع مالی که دارد، سعی می‌کند در این راستا گام‌های موثری بردارد. که مدعای این حرف حضور مقتدرانه در مسابقات استانی و کشوری و کسب مقام قهرمانی و راه‌یابی به رده‌های بالاتر در سه سال متوالی است.»

او اضافه کرد: «مرحله جدید استعدادیابی بازیکنان فوتبال برای معرفی به تیم ملی در استان فارس با حضور ۶ بازیکن از هلال احمر به نام‌های محسن محمدی، ابراهیم کامیاب، محمدعلی کرباسی، عباس اسماعیلی، سید یحیی مجلسی و جواد غفاری برگزار شد. خوشبختانه به لطف خدا و تلاش مربیان و بازیکنان، با رضایت مسئولین کمیته استعداد‌یابی استان همراه شد و امیدواریم ادامه این روند را که زمینه بروز خلاقیت فوتبالی جوانان این استان و شهرستان‌ها را فراهم می‌کند، در فارس شاهد باشیم.»

helal ahmar9

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top