بستن

صندوق کارآفرینی امید افتتاح شد

هفت‌برکه (گریشنا): صندوق کارآفرینی امید در گراش با یک نیرو و به صورت دو روز در هفته، در طبقه دوم ساختمان زارعی شروع به کار کرده است. این صندوق به طور رسمی در چهاردهمین جلسه‌ی شورای اداری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، چهاردهمین جلسه شورای اداری شهرستان گراش دیروز نوزدهم بهمن‌ماه با حضور لطیفی، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان؛ و ایزدی، معاون فنی و حرفه‌ای استان، در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد. در این جلسه، صندوق کارآفرینی امید در گراش افتتاح شد. افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای سیار در دبیرستان کامروای گراش نیز موضوع دیگر این جلسه شورای اداری بود (خبر در هفت‌برکه)

S

اصغر فرودی درباره‌ی دو ارگانی که در این جلسه شورای اداری افتتاح می‌شوند گفت: «افتتاح دو اداره کلیدی و پر اهمیت یعنی اداره فنی و حرفه‌ای و صندوق کارآفرینی امید که در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی است، می‌تواند خیلی به ما کمک کند، علی‌رغم تاکید قوانین مملکت بر منع گسترش تشکیلات اداری که همه ما شاهد هستیم، بالاخره آقای لطیفی کمک کردند و این اداره را در اینجا دایر کردند که خدمات خیلی خوبی در راستای اشتغال و تولید ارائه می‌دهد. قبلا هم ما از خدمات این اداره بهره‌مند بودیم، اما از طریق لارستان. از این به بعد باید بیشتر بهره‌مند شویم و در راستای اشتغال و تولید و رفع موانع تولیدی، کمک دریافت کنیم. از شورای شهر و جعفر یوسفی هم تشکر می‌کنم که زحمت زیادی در راستای راه‌اندازی این اداره کشیدند.»

جعفر یوسفی، عضو شورای شهر، که از سوی شورا مسئول پیگیری و افتتاح این صتدوق در گراش بود، در گفتگو با خبرنگار گریشنا گفت: «از ۹ ماه پیش کارهای پیگیری را با حمایت فرماندار شروع کردیم و توانستیم برای گراش نمایندگی بگیریم و از لار مسقل شویم. صندوق کارآفرینی امید در طبقه دوم ساختمان زارعی روبه‌روی بانک اقتصاد نوین قرار دارد. این صندوق از یک هفته پیش با یک نیرو  که از استان معرفی شد، کار خود را با دو روز در هفته، یعنی روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه، شروع کرده است.»

لطیفی: اولویت با طرح‌های گردشگری است

دکتر لطیفی، مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان، با اشاره به این که امروزه با همه تلاش‌هایی که دولت داشته، کماکان مشکل بیکاری هنوز وجود دارد گفت: «در استان فارس، نرخ بیکاری بیشتر از نرخ کشوری است. در دولت‌های قبل هم تسهیلات خوبی داده شد، اما اگر خوب توجه کنیم، صرف پرداخت تسهیلات و تامین مالی نمی‌تواند تضمین‌کننده یک کسب و کار پایدار باشد. ما اگر می‌خواهیم یک اشتغال پایدار داشته باشیم، باید تولیدی را سامان بدهیم که منطبق بر نیاز بازار باشد، اگر با توجه به نیاز بازار باشد، چه داخلی چه خارجی، مسلما یکی از محصولاتش اشتغال پایدار است.»

لطیفی درباره طرح تکاپو که به همین منظور تهیه شده است گفت: «این اتفاقی است که در طرح تکاپو (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) بین وزارت کار و صندوق کارآفرینی امید افتاده است. قراردادی به امضا رسیده و کارهای مطالعاتی هم انجام شده است. اساس کار طرح تکاپو این است که رسته فعالیت‌های اولویت‌دار استان شناسایی می‌شود، این رسته شامل فعالیت‌هایی است که ما باید کمک کنیم و زمینه‌سازی کنیم. دولت وظیفه‌اش صرفا تامین مالی نیست چون این امکان برایش فراهم نیست. ولی می‌تواند در شاخص‌هایی که برای بهبود فضای کسب و کار است و دولت می‌تواند متولیش باشد، نقش خوبی را ایفا کند. در صندوق امید هم مداخله دولت در تامین مالی برای کسب و کارهای خرد و کوچک است؛ کسب و کارهایی که شاید راه نجات کشور ما از معضل بیکاری سامان دادن و توسعه این کسب و کارها باشد.»

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان در ادامه افزود: «یکی دیگر از مباحثی که امسال هم نامگذاری شد و مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند، مساله‌ی اقدام و عمل است در حوزه اقتصاد مقاومتی. اگر می‌خواهیم اقتصاد درون‌زایی را داشته باشیم، هم باید دانش‌بنیان باشد و هم بر پایه و مبنای ویژگی‌ها و استعدادهای بالقوه در داخل کشور و آن منطقه باشد. برون‌زا بودنش هم که نگاه ما صرفا بر اساس بازار داخلی نباشد و نگاه بین‌المللی باشد و کیفیت محصولات باید بر اساس آن استاندارد جهانی باشد که قابل صادرات و ارزآوری به کشور  باشد.»

دکتر لطیفی اولین اولویت استان در طرح تکاپو را گردشگردی دانست و گفت: «در رسته فعالیت‌هایی در طرح تکاپو که من اشاره کردم، اولین اولویت استان که صورت گرفته، بحث گردشگری است. ما در حوزه گردشگری صندوق کارآفرینی بومی، در بحث سامان‌دهی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، تفاهم‌نامه‌ای را در سطح کشوری داریم که در سطح استان هم چندین جلسه را با حضور  رستمی، معاون استانداری برگزار کردیم. ان شاء لله بتوانیم در مناطقی که استعداد گردشگری دارند، چه در بحث سلامت و چه در بحث ورزشی و تاریخی، اقامتگاه بوم‌گردی را سامان بدهیم. اگر ما یک اقامتگاه را سامان دهیم در کنارش پنج تا شش شغل دیگر به صورت اتوماتیک ایجاد می‌شود. اگر ما یک هتل بسازیم، سرانه اشتغالش به ازای هر نفر شغل ۳۵۰ میلیون تومان است. ولی ما می‌توانیم یک خانه روستایی را با تسهیلات ارزان قیمت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان ایجاد و چهار تا پنج شغل ایجاد کنیم. در برنامه‌ای که صندوق کارآفرینی امید داشته و استراتژی‌هایی که از سال ۹۲ بر اساس مزیت‌های رقابتی منطقه ایجاد کرده، سامان دادن تولیدات بازارمحور در دستور کار قرار گرفته است.»

Edari8

آمار عملکرد صندوق از سال ۱۳۹۱

لطیفی در ادامه آماری هم از عمکلرد صندوق از سال ۹۱ ارایه داد و گفت: «آمار استانی از سال ۹۱ تا الان نشان می‌دهد که ما به هشت هزار و ۵۹۴ نفر تسهیلات اشتغال در حوزه خانگی و کارفرمایی با اعتباری بالغ بر ۱۵۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. بخشی هم در حوزه‌ی سپرده‌های مردمی بوده که باز از این محل تسهیلات اشتغال پرداخت کردیم، یعنی مشارکت مردم  در این حوزه خیلی خوب و پررنگ بود، دوازده هزار و ۸۵۴ فقره تسهیلات از این محل با اعتباری بالغ بر ۷۹ میلیارد و پانصد میلیون تومان داشتیم. در حوزه تسهیلات ازدواج هم تکلیفی را داشتیم. در سطح کشور با بانک مرکزی تعهدی را دادیم که هشت هزار و ۲۴۴ نفر از زوجین جوان هم از تسهیلات صندوق امید بهره‌مند شدند و ۳۵ میلیارد و نهصد میلون تومان تسهیلات پرداخت شد.»

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید استان، تسهیلات پرداخت شده‌ی صندوق در حوزه اشتغال را یک تسهیلات نظارت شده دانست و تصریح کرد: «ما قبل از پرداخت، در حین پرداخت و بعد از پرداخت تسهیلات، نظارت داریم. در استان فارس پرداخت تسهیلات وضعیت خوبی دارد و مازاد بر اعتباری که در سال ۹۵ هم پرداخت شده توانسیتم اعتبار جذب کنیم. اما این معظل و مشکل را هم داشتیم که در تمامی شهرستان‌های استان، دفتر نمایندگی و صندوق وجود ندارد که یکی از این شهرستان‌ها گراش بود. می‌بایست صندوق را به تمام نقاط کشور اشاعه بدهیم. با پیگیری‌های مجدانه‌ای که فرماندار محترم داشتند، امروز که در خدمت شما هستیم، تا صندوق شهرستان گراش را راه‌اندازی کنیم و پیگیر هستیم که چارت سازمانی آن هم مصوب شود و بتوانیم از نیروهای بومی در دفتر استخدام کنیم.»

دکتر لطیفی در پایان به انواع تسهیلاتی که صندوق کارآفرینی امید پرداخت می‌کند اشاره کرد و گفت: «در حوزه خانگی ۱۰ میلیون تومان، خویش‌فرمایی ۳۰ میلیون تومان و در حوزه کارفرمایی تا سقف ۱۰۰ میلون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت شده است. یکی از نکات خوب که در دست اقدام است و ان شاء الله بتوانیم در گراش هم برنامه‌ریزی کنیم، یک نگاه پایین به بالا در حوزه مالی است که در صندوق وجود دارد. بررسی شد که چرا مناطق روستایی و محروم نمی‌توانند از منابع مالی و بانکی صندوق بهره‌مند شوند، دلیلش این است که پرسنل بانک، اطلاعات متقارنی از آن روستا و کسب و کار ندارند و پناه می‌برند به اخذ ضمانت‌نامه‌های سنگین‌تر و معتبرتر تا از بازپرداخت وام مطمئن شود. یکی از کارهایی که صندوق در سطح کشور انجام داد، سامان‌دهی و حمایت از ۶۰۰ صندوق خرد و محلی بود که در استان فارس ۸۵ صندوق را مورد حمایت مالی قرار دادیم.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top