- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

چرا میزان بارش‌های گراش در آمار استان اعلام نمی‌شود؟

هفت برکه (گریشنا): نداشتن ایستگاه هواشناسی در شهرستان گراش باعث شده آمار بارش شهرستان در اخبار رسمی منتشر نشود. اما پنج دستگاه باران‌سنج با میزان حساسیت و فاکتورهای متغیر در نقاط مختلف شهرستان، میزان بارش‌ها را ثبت می‌کند. به همین دلیل ارقامی که به دست شما می‌رسد کمی با هم متفاوت است.

در انتظار راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی

مسئول دفتر فرماندار در مورد پیگیری برای ایستگاه هواشناسی گراش اعلام کرده است: «ظرف مدت ۳ سال گذشته، بالغ بر ۹ اداره و ارگان دولتی در مرکز شهرستان راه‌اندازی شده است. برای تاسیس اداره هواشناسی نیز پیگیری و اقدامات لازم انجام گرفته است. با توجه به درخواست‌های مردمی و تاکید فرماندار در جهت راه‌اندازی هر چه سریع‌تر ادارات و ارگان‌های دولتی در مرکز شهرستان و نمایندگی نهاد‌ها در مرکز بخش ارد، فرماندار گراش چندین دیدار با مدیر کل هواشناسی استان فارس داشته است و این موضوع را با جدیت پیگیری کرده است.»
عابدی درباره‌ی اقدامات صورت گرفته برای راه‌اندازی این ایستگاه نیز می‌کند: «امسال مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات و آماده کردن زیرساخت‌های مورد نیاز از محل دو درصد نفت و گاز تخصیص داده شده است. امیدواریم با تقویت زیرساخت‌ها و تامین بخشی از ملزومات مورد نیاز، در راه‌اندازی این اداره تسریع شود. با رایزنی‌های صورت گرفته، قطعه زمینی در بلوار رسالت، کنار موسسه آبشار اندیشه در نظر گرفته شده و امسال اعتباراتی در این رابطه تخصیص داده شده است. با رایزنی‌های فرماندار در سال آینده نیز اعتباراتی در نظر گرفته خواهد شد.»

Baran Pet [1]

پنج دستگاه باران‌سنج در شهرستان گراش

در حال حاضر مدیریت جهاد کشاورزی گراش سه دستگاه باران‌سنج دارد که یکی از آن‌ها در شهرداری گراش، دیگری در فداغ در منزل یکی از اعضای شورای اسلامی روستا و دستگاه سوم در ارد و تحویل یکی از همکاران جهاد کشاورزی در این روستا است. این سه دستگاه هر ۶ ساعت یک بار چک می‌شود. در صورت شدید بودن باران، این زمان به هر ۳ ساعت یک بار می‌رسد.

انجمن هواشناسی هوای جنوب که از سال ۹۳ فعالیتش را شروع کرده است نیز دو دستگاه باران‌سنج دارد که یکی از آن‌ها در حوالی حوزه علمیه برادران و دیگری در آخر بندوشیخ، نزدیک به خیابان بسیج نصب شده است. با این پنج دستگاه باران‌سنج، آمار بارش در شهرستان گردآوری و منتشر می‌‌شود.

محمود آذرآیین، کارشناس هواشناسی، می‌گوید: «یکی از دستگاه‌های باران‌سنج انجمن هوای جنوب، استاندارد و مورد تایید ایستگاه هواشناسی کشور است؛ و دستگاه دوم با وجود استاندارد بودن، مورد تایید ایستگاه هواشناسی کشور نیست. این دو دستگاه ساعت ۳، ۶، ۱۲ و ۱۸ چک می‌شود. عبدالله محسنی و محمود عبدالهی مسئولیت چک کردن این دو دستگاه باران‌سنج را بر عهده دارند.»

آدرآیین که با بارش چند روزه‌ی باران، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد، مجموع بارش باران از ابتدای شروع سامانه تا ساعت ۹ صبح امروز را ۱۱۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: «این آمار در سال زراعی ۹۶- ۹۵، ۱۸۰ میلی‌متر است.»

مجیدی، معاون اداره‌ی جهاد کشاورزی، با اشاره به این که این سه دستگاه باران‌سنج در اداره‌ی جهاد کشاورزی قبل از شهرستان شدن گراش موجود بوده است، می‌گوید: «میزان بارش‌ها از بیست و چهارم بهمن‌ماه تا به امروز در گراش ۱۱۳ و نیم میلی‌متر؛ در ارد ۹۴ و ۲ دهم میلی‌متر؛ و در فداغ ۷۸ و ۸ دهم میلی‌متر بوده است. با این حساب، میانگین کل شهرستان در بارندگی اخیر ۹۵ و نیم میلی‌متر بوده، و میزان بارندگی سال زراعی شهرستان از یازدهم مهرماه تا به الان ۱۴۹ و هشت درصد ثبت شده است.»

مقایسه این میانگین‌ها نشان می‌دهد ارقام مختلفی برای میزان بارش در شهرستان منتشر می‌شود. با راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی، این مشکلات کمتر وجود خواهد داشت و آمارها دقیق‌تر و رسمی‌تر خواهد شد.

Baran Fedagh [2]