بستن

وضعیت روستاهای گراش چقدر بحرانی است؟

هفت‌برکه (گریشنا): دو روز پیش در هفت‌برکه خواندید با بارش‌های اخیر، «وضعیت توابع شهرستان سفید است» (خبر در هفت‌برکه). اما امروز پنج‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه با ادامه یافتن باران، این وضعیت تغییر کرده است. گزارش‌های رسیده از بخش‌ها و روستاهای شهرستان نشان می‌دهد خانه‌های قدیمی و مقاوم‌سازی نشده در مقابل بارش‌های مداوم آسیب‌پذیر شده است، و خانه‌های زیادی در معرض تخریب قرار دارند.

تردد، مشکل اصلی مردم ارد

یکی از فعالان سایت ارد جوان در گفتگو با هفت‌برکه ضمن گلایه از این که در ارد آتشنشانی یا هلال احمر وجود ندارد، می‌گوید: «خانه‌های قدیمی‌تر که از ساختشان پنجاه سال می‌گذرد، در معرض تخریب هستند. تاکنون خدا را شکر جایی خراب نشده، ولی مساله ما این است که نمی‌دانیم در صورت خرابی، به کجا مراجعه کنیم و متاسفانه اطلاع‌رسانی نشده است.»

اما حسین باروزه، دهیار ارد، در گفتگو با هفت‌برکه، می‌گوید ستاد بحران در بخشداری ارد فعال است و خود او نیز همیشه پاسخگوی مردم بوده است. باروزه مشکل اصلی بخش ارد را عبور و مرور اعلام می‌کند: «با توجه به این که گازکشی تازه انجام شده و کانال‌ها نشست می‌کنند، ماشین‌های زیادی داخل این کانال‌ها گیر می‌کنند و مشکل تردد برای مردم به وجود می‌آید.» او درباره وضعیت خانه‌ها نیز می‌گوید: «چند خانه قدیمی که سقف خشتی داشتند، ریزش کردند و اگر باران ادامه داشته باشد، خانه‌های بیشتری در معرض خراب شدن هستند.»

Baran Arad 02

یک خانه خطرناک در فداغ تخریب شد

رضا تقی‌نژاد، خبرنگار هفت‌برکه در فداغ، می‌گوید سد فداغ که چند سالی بی‌آب مانده بود، تقریبا پر از آب شده و فقط نیم متر دیگر تا لبریز شدنش باقی مانده است. او درباره‌ی وضعیت خانه‌ها نیز گزارش می‌دهد: «با تصمیم شورای روستا و با رضایت مالک، یکی از خانه‌ها که در خطر خراب شدن بود، تخریب شد. سقف دو خانه دیگر نیز وضعیت نامناسبی دارد. اما با نایلون‌هایی که از طرف هلال احمر و شورای روستا تهیه شد و اقدامات خود مردم، خوشبختانه خطر جدی دیگری فعلا وجود ندارد.»

Baran Fedagh

وضعیت در خلیلی

غلامعلی ماندنی‌پور، خبرنگار سایت خلیلی‌آنلاین، نیز درباره وضعیت خلیلی به خبرنگار هفت‌برکه می‌گوید: «در مورد خسارت‌ها، چند ساختمان قدیمی و دیوارهای خشتی دچار ریزش سقف و دیوارها شده است که اگر خدمت‌رسانی نشود، تا فردا خسارت زیادی خواهند زد و زندگی مردم را دوچندان مختل می‌کند.» ماندنی‌پور از دهیاری و شورای اسلامی خلیلی که با کمترین امکانات در این هوای بارانی خدمت‌رسانی می‌کنند تقدیر می‌کند.

اهالی محمدزینا شب را مسجد سپری کردند

به گزارش علی عباسی، دهیار روستای محمدزینا، سقف بیشتر منازل این روستا در حال چکه کردن است و اکثر اهالی روستا دیشب را در مسجد سپری نموده‌اند. با این که در حال حاضر فقط تعداد کمی از خانه‌ها خراب شده اند، اما اگر این وضع کنترل نشود، خرابی‌ها بیشتر می‌شود. بخش زیادی از این خرابی‌ها مربوط به محل نگهداری دام واحشام روستا است. دهیار محمدزینا اعلام می‌کند اگر مسئولین نایلون بیشتری به این روستا ارسال نمایند، مشکل بیشتر روستا حل خواهد شد.

Baran Mohamadzeina

رییس هلال احمر: هنوز اقدام ضرب العجلی لازم نبوده است

غلامرضا محسنی، رییس جمعیت هلال احمر، که وضعیت روستاها و خدمات‌رسانی به آنها را به عهده دارد، نیاز اصلی روستاهای شهرستان گراش را نایلون می‌داند و اعلام می‌کند: «الحمدالله هنوز مورد بحرانی‌ای نبوده است.» محسنی توضیح می‌دهد که راه دسترسی به روستاها باز است، و در تامین آذوقه و غذا نیز هنوز مشکلی پیش نیامده است؛ به جز در مورد روستای بونمات در دشت بالا که کمی خدمات‌رسانی کندتر شده است. او نتیجه می‌گیرد: «در مرحله اول، نجات جان انسان‌ها و سلامتی آنها مد نظر ماست. تاکنون اقدام ضرب العجلی عمده‌ای مثل تخلیه روستا و … لازم نبوده است.»

او در مورد وضعیت خانه‌های روستایی نیز می‌گوید: «البته خانه‌های قدیمی خصوصا در روستاهای محمدزینا و بشیرآباد که با سنگ و شل درست شده‌اند، تخریب‌هایی در دیوارها و سقف داشته‌اند. اما اگر به بقیه خانه‌ها نایلون به اندازه کافی برسد، از خطر تخریب دور هستند.» محسنی می‌گوید بعدازظهر امروز نایلون‌هایی که از شیراز ارسال شده‌اند به دست نیروهای هلال احمر می‌رسد و بین روستاها توزیع خواهد شد.

رییس ستاد بحران: همه دستگاه‌ها آماده‌اند

اصغر فرودی، فرماندار و رئیس ستاد بحران شهرستان گراش، گفت: «همه دستگاه‌های عضو در ستاد بحران شهرستان آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند. بارش خوب باران در چند روز اخیر با توجه به خشکسالی جان دوباره‌ای به بخش کشاورزی شهرستان بخشیده است. تا صبح امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن‌ماه، حدود ۱۴۵ میلیمتر بارندگی در گراش بارش داشته است.»

رئیس ستاد بحران شهرستان از مردم خواست تا از سفرهای غیر ضروری به باغات و اراضی کشاورزی و حومه و روستاهای شهرستان خودداری کنند. وی افزود: «بعضی از کانال‌های انتقال آب که بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب تخریب شده بود، توسط کارگروه‌های عضو ستاد بحران شهرستان لایه‌روبی شد.»

فرودی اضافه کرد: «۳۴۰ نفر نیروی انسانی شامل نیروهای اداری، امدادی، بسیج و نیروهای مردمی در ستاد بحران شهرستان در امر امدادرسانی به مردم در شهر و روستا کمک می‌کنند.» او به‌کارگیری ۵۶ دستگاه ماشین آلات‌سنگین و نیمه‌سنگین، توزیع اقلام امدادی شامل چادر و پلاستیک به ۱۱۸ خانوار، تامین اسکان اضطراری در ۴ نقطه شهر را از مهمترین اقدامات ستاد بحران در چند روز اخیر دانست.» فرماندار گراش همچنین از آب‌گرفتگی ۸۸ مورد منازل مسکونی، سقوط ۱۵ مورد تیر برق، آسیب دیدن ۸ مورد از تاسیسات برق و ۱۲ مورد کنتورسوزی و قاب‌سوزی در سطح شهرستان خبر داد.

رییس ستاد بحران دیگر اقدامات صورت‌گرفته در سطح شهرستان را نیز اینگونه برشمرد: تغییر مسیر سیلاب روستای لب اشکن، پاک‌سازی محور گردنه بالنگستان، تخلیه آب‌گرفتگی منازل مسکونی آسیب‌دیده، ۱۵ مورد اصلاح شبکه برق و نصب تیر برق،  ۱۰۰ مورد ایجاد خاکریز و خاکبرداری در سطح شهر در جاهای مورد نیاز و پر خطر، ۱۱۵مورد ازگشایی معابر و پل‌ها، ۶۲۰ مورد تهیه و توزیع گونی‌های ماسه، و ۸۵ مورد جمع‌آوری درختان سقوط کرده.

Baran Farmandar

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

7 نظر

  1. اقای فرماندار محترم من خودم به شخصه امروز به اقای فرسوده تماس گرفتم پاس داد به بخشدار ارد بخشدار ارد پاس داد به دهیار دهیار هم گفت ما امکانات نداریم که بتونیم کاری کنیم این چه ستاد بحرانیه اخه توی این سیل کسی به کسی نیست اقای فرماندار چند تا نیرو فرستادی ارد چه امکاناتی به ارد دادی برای ستاد بحران ارد اخه ستاد بحران دست خالی چیکار میتونه بکنه چند تا لودر و بلدوزر فرستادی ای کاش حرفایی که میزنیم عمل کنیم

  2. جناب فرماندار چه خوب بود بجای پوشیدن کت و شلوار و عکس یادبودی گرفتن ،آستین بالا میزدی میرفتی کمک مردم بیچاره که خونه هاشون رو سرشون خراب میشه
    اون عکس ١٠٠٪‏قشنگتر میشد

  3. اصلا یکی جواب بده این ستاد بحران کجاست ؟؟
    ما که بجز هلال احمر هیچ ارگانی در امداد رسانی نمیبینم و شهر داری در سطح شهر
    ما برای یه شمعک دو هزار تا تلفن میزنیم ولی جواب نمیگیریم
    من به شخصه دیدم بیشتر ماشینهای امدادی هلال احمر شخصیه و میگفتن سوختشونم شخصیه
    نزارید دادمون در بیاد درسته داد مردم خریدار نداره

  4. به آتشنشانی که زنگ زدیم برای گیر کردن داخل گل .ما رو ارجاع دادن به کسی که با ماشین شخصی اش به گرفتاران کمک میکنه و در ازای انجام کارشون هم هیچ مزدی دریافت نکردن .خدا اجرشون بده

  5. خدایا بارون رحمتت را فرستادی شکرت…بابت اینم شکرت که امتحان بندگانت کردی و به ما مردم روستا فهموندی که افراد بالایی اصلا به فکر شما نیستند و هر جا سود باشه اونا حضور دارند و باچند کار کوچک برای رفع تکلیف خود انجام میدن …..برای روستاهای که زیر سیل رفتند و سرپناهی ندارن یه دومتر اونم با برای ۱۲خانواده می فرستند که بگن ما کمک کردیم ….این کارا ظاهریه….آخه تا کی بی عدالتی بترسیت از عذاب الهی که در راهه….مردم امیدشان به خداست و روزی و برکتم عذاب خودش میفرسته…بینم سهم شما کدومه …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top