بستن

پنج روز بحرانی: ادارات گراش گزارش می‌دهند

هفت‌برکه (گریشنا): با تمام شدن بارندگی و آفتابی شدن آسمان، اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان گراش در جلسه‌ای گزارش عملکرد و مشکلات خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه، این جلسه روز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه با حضور اصغر فرودی، فرماندار شهرستان در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد. صحبت‌های فرماندار در خصوص عملکرد ستاد بحران و لزوم پیگیری سریع اعلام خسارت‌های بخش‌های مختلف شهری و روستایی جهت دریافت اعتبارات جبران خسارت را در این خبر در هفت‌برکه بخوانید.

Bohran Paqale (2)

بنیاد مسکن: ۱۳۰۰ خانه‌ی تخریب‌شده، نیمه‌پایدار و بی‌دوام

جمشیدی، رئیس بنیاد مسکن، با تشکر از اعضای ستاد بحران گفت: «به‌حمدالله در این بحران حادثه جانی نداشتیم و یک فرصت برای ما در روستاها و شهرها ایجاد شد که آن دسته از منازل روستایی و شهری را که از استحکام برخوردار نیستند و بی‌دوام هستند شناسایی کنیم و با تسهیلات مقاوم‌سازی مشکلات را رفع کنیم.» او رو به سوی فرماندار تصریح کرد: «جناب آقای فرماندار، ما ۲۵۰ مورد واحد مسکونی بین هفتاد تا صد درصد تخریب در روستاها داریم. چهارصد و سه مورد، یعنی سی تا هفتاد درصد خانه‌های نیمه‌پایدار داریم. در حال حاضر ششصد و پنجاه و سه واحد مسکونی بی‌دوام در سطح روستاها و سطح شهر داریم.»

او درباره طرح‌های مقاوم‌سازی در شهر و روستاها گفت: «با صحبتی که چند روز گذشته با اعضای ستاد بحران در فرمانداری داشتیم، مقرر شد شهرداری هر آماری را تهیه کرد، ما تایید کنیم. در سطح خود شهر، علاوه بر بافت فرسوده، پاقلعه نیاز به بازسازی جدی دارد. از تسهیلات دولتی در بحث حوادث می‌توان برای شهر گراش استفاده کرد. ما درخواست تشکیل اکیپ‌های شناسایی و تکمیل فرم‌های حوادث را داده‌ایم.»

جمشیدی گفت برای برآورد دقیق‌تر میزان خسارات به خانه‌ها، اداره‌ی تحت مدیریتش نیاز به کمک دیگر ارگان‌ها دارد: «به تنهایی و فقط با سه نیرو امکان پذیر نیست در روستاها و ظرف ۴۸ ساعت آمار بگیریم و فرم‌ها را پر کنیم. عزیزان از نیروهای هلال‌ احمر و بقیه ارگان‌هایی که امکانش را دارند، چه از نظر وسایل نقلیه و از چه از نیرو، دست ما را بگیرند و با ما همکاری کنند. ما قصد داریم در شهرداری ۳ تیم مستقر کنیم برای گراش و روستاهایش؛ در بخش ارد هم ۳ تیم در شهر ارد مستقر می‌شود؛ و دو تیم نیز در روستاهای آغصه و زینل‌آباد مستقر می‌شود. یعنی ما نزدیک به ۱۰ تیم سه نفره نیاز داریم.»

رییس بنیاد مسکن با انتشار اطلاعیه‌ای از دهیارن و شوراها درخواست کرد: «ما پنج اکیپ متشکل از نیروهای امدادی با سرپرستی کارشناسان بنیاد مسکن جهت بازدید و لیست‌برداری و تکمیل فرم خسارت به روستاها اعزام کردیم. از دهیاران و شوراها انتظار داریم مثل همیشه ما را یاری کنند. در بخش ارد، مهندس دوستی روشن با شماره‌ تماس ۰۹۱۷۷۸۱۶۹۹ و در بخش مرکزی مهندس عبادی با شماره تماس ۰۹۱۷۱۸۱۶۴۹ مسئولیت آمارگیری را بر عهده دارند.»

شهرداری: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خسارت به آسفالت و فضای سبز

زمانی، نماینده و دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری، صحبت‌هایش را اینطور آغاز کرد: «شهرداری عملا در صحنه حاضر بود، ولی شاهد بودیم که بقیه ادارات با وجود این که حضور داشتند، اما امکانات مبارزه‌ای نداشتند. این تجربه‌ای شده است برای ما، و از سایر ادارات خواهش می‌کنیم از سال آینده به ما اعلام کنند چه امکاناتی دارند تا اگر کمبودی داریم، آن را جبران کنیم. نیروهای ما از روز یکشنبه صبح به صورت شبانه‌روزی در صحنه بودند وخدمات‌رسانی می‌کردیم. ما پنج دستگاه لودر، دو دستگاه بیل مکانیکی، دو دستگاه مینی‌لودر و غیره اجاره کردیم و کرایه آنها را شهرداری داده است و لحظه به لحظه در صحنه بودیم و به مردم کمک‌رسانی کردیم.»

او در ادامه به میزان خسارت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «بر اساسی آماری که داریم، به بیست هزار متر آسفالت‌های سطح شهر و کوچه‌ها در حدود یک میلیارد تومان خسارت وارد شده است. سیصد میلیون تومان هم خسارت وارد شده به فضای سبز است. ما چندین درختِ باقدمت را داشتیم که در این حادثه از دست رفت. در بیست درصد بافت فرسوده، حدود صد و بیست واحد تخریب کامل داشتیم. چهل درصد، یعنی حدود دویست و چهل واحد آن، نیمه‌پایدار است. و همین طور دویست و چهل واحد یعنی حدود چهل درصد نیمه‌پایدار است. چند تخریب هم از سوی شهرداری در بافت فرسوده انجام شده است. نیروهای ما همین الان هم سر صحنه هستند. تا پایان دیشب ما حدود پانزده طاقه پلاستیک برای جلوگیری از خسارت بین مردم توزیع کردیم.»

Bohran Paqale (1)

اهمیت ساماندهی ستاد بحران

یکی از اعضای ستاد بحران بر اهمیت ساماندهی ستاد بحران تاکید کرد و گفت: «مطلب مهم در مورد ساماندهی رودخانه‌های فصلی روستاها است. ما سالانه خدمت نماینده مجلس نامه زده‌ایم، و مکرر تصویر و فیلم از سیلاب هم فرستادیم. با اعتبارات شهرستانی و استانی و داخلی نمی‌شود این مشکل را ساماندهی کرد. نیاز به یک اعتبار ملی دارد. اگر ممکن است این موضوع هم در دستور کار باشد، هم در روستاهای فداغ، هم خلیلی و هم ارد.»

هلال احمر: کار ما هنوز ادامه دارد

یکی از ارگان‌های فعال در بحرانی که گذشت، هلال ‌احمر بود، محسنی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر گراش، در گزارش عملکرد خود گفت: «جمعیت هلال ‌احمر بعد از پیش‌بینی باران شدید و اخطاریه سازمان هواشناسی، به نیروهای هلال‌ احمر فراخوان داد. مبحث آموزش در زمینه مقابله با سیل در دستور کار قرار گرفت. جمعیت هلال ‌احمر از ابتدای شروع بارندگی به صورت تیم عملیاتی مستقر شدند. نیروهای به کار گرفته از طریق هلال احمر ۵۲ نفر بود که در قالب تیم‌های عملیاتی اعزام می‌شدند. خودروهایی که همکاری کردند، بیشتر از طریق دیگر ادارات تامین شد. ۳۳ خودرو سبک، ۲ خودرو نیمه‌سنگین و ۵ دستگاه آمبولانس.»

رییس هلال احمر درباره‌ی آمار امدادرسانی نیروها گفت: «تعداد حادثه و خدمات ۷۸۲ مورد بود؛ کمک به افراد آسیب‌دیده هزار و نهصد و یازده نفر؛ تخلیه کامل واحد مسکونی صد و پنجاه و هشت مورد؛ و خودروهای نجات یافته صد و چهل و هشت مورد.»

محسنی درباره توزیع اقلام ضروری بین آسیب‌دیدگان نیز توضیح داد: «در مورد اقلام توزیع شده از طریق هلال ‌احمر، بیشترین تقاضاها مربوط به چادر بود. اما در این بارندگی شدید، امکان توزیع چادر نبود. ما بیشتر توزیع نایلون را در دستور کار داشتیم. در دو مرحله از استان تقاضای نایلون کردیم. در این مدت دو هزار و هشت کیلوگرم نایلون و هزار و دویست قوطی کنسرو توزیع شد که بیشتر در مناطق روستایی و عشایر‌نشین بود. هزار و پانصد قرص نان در مناطق و روستاهای آغصه و زینل‌آباد که بیشترین مشکلات را داشتند توزیع شد. پنج دستگاه چادر امدادی و ۶۸ تخته پتو نیز در این مدت بین امدادگران توزیع شد.»

رییس هلال احمر گراش بر ادامه‌ی امدادرسانی این ارگان در روزهای آینده نیز تاکید کرد: «کار اصلی هلال‌ احمر از همین امروز شروع می‌شود. موظف‌ایم در مورد کسانی که مراجعه می‌کنند، بعد از بازدید از محل، نیازهایی که دارند را در اختیارشان بگذاریم. در کل، در استان ما یکی از شهرستان‌هایی بودیم که خوب مدیریت کردیم و هیچ مشکلی در زمینه مدیریتی و هماهنگی نداشتیم.»

محسنی در ادامه درخواستی از فرماندار داشت: «ما به یک جلسه‌ی آسیب‌شناسی نیاز داریم تا نواقص در عملیات امداد و مشکلات نیروهای امدادی را آسیب‌شناسی و بررسی کنیم. مثلا در طول بارندگی، چند خودرو به همراه سرنشین با وجود باران شدید به تنگ آب رفته بودند. امیدواریم در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و راهکاری اندیشیده شود. بیشترین مشکل ما ناشی از گیر کردن خودرو شهروندان در طول بارندگی بود.»

Baran Helal Ahmar

راه و شهرسازی: ۴ میلیارد خسارت به راه‌ها

مهندس تنهایی‌پور، رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان گراش، به تشکیل سیزده اکیپ فعال به صورت شبانه‌روزی در طول این مدت اشاره کرد: «ما در طول چند روز بارندگی، سیزده اکیپ فعال شبانه‌روزی داشتیم که الان هم در حوزه‎‌ها گشت می‌زنند. برآورد خسارتی که تا الان داشتیم، حول و حوش ۳ تا ۴ میلیارد تومان است. ما مسدود شدن جاده‌ها را نداشتیم، ولی خسارت به ابنیه فنی و جاده‌ها تا الان حدود ۴ میلیارد بوده است.»

مهندس تنهایی‌پور در جمع‌بندی‌اش از بحران می‌گوید: «مشکلاتی که باران به وجود آورد باعث شد نواقص را بدانیم. مثلا بعضی روستاها آب‌گیر هستند. آب می‌رفت داخل خانه‌ها. بنیاد مسکن و مسئولین دیگر باید نواقص را برطرف کنند که سال بعد با این مشکلات برخورد نکنیم. در کل ما مشکل خاصی نداشتیم و انسداد محور و مشکلات را رفع می‌کردیم.»

جهاد کشاورزی: خسارت زیادی نداشتیم

مهندس جوکار، رییس جهاد کشاوری شهرستان، گزارش عملکرد خود را با خبر هشدار قبلی به کشاورزان شروع کرد: «ما قبل از این که بارش‌ها صورت بگیرد، در سه مرحله به کل کشاورزان پیامک دادیم و طلاع‌رسانی کردیم، هم در بخش ارد، هم مرکزی و هم خود مرکز شهرستان. اطلاعیه کلی هم در همه جا توزیع شد، از جمله در نماز جمعه و در روستاها.»

جوکار درباره‌ی عملیات در زمان بارندگی نیز گفت: «چهار دستگاه خودرو شاسی‌بلند به اضافه ده نفر نیروی فعال آماده‌باش داشتیم که در همه زمینه‌ها با هلال ‌احمر و با مسئولین ستاد بحران همکاری داشتند. به‌حمدالله مشکل زیادی نداشتیم.»

جوکار در مورد خسارت‌ها نیز گزارش کرد: «تنها مشکل حادی که داشتیم، در بخش ارد بود که شامل تلف شدن صد و سی راس دام بود که قریب ۵۵ میلیون تومان در این حوزه خسارت داشتیم. بادی که آمد نیز باعث شد مقدار زیادی از گندم‌ها خوابیده شود و وضعیتشان معلوم نیست و باید برآورد کنیم چه اتفاقی برایشان می‌افتد. بعضی از تاسیسات گلخانه‌ای ما هم با مشکل روبه‌رو شدند، که خسارتی حدود ده میلیون تومان برآورد می‌شود. بعضی از چاه‌ها الآن ممکن است ریزش کرده باشد که اطلاعات آنها را هنوز نداریم و داریم بررسی می‌کنیم»

او ادامه می‌دهد: «البته خسارت ما در مرحله اول که در گراش برف آمد اتفاق افتاد و در این مرحله باران، خیلی کمتر از مرحله قبل خسارت دیدیم. در بحث هواشناسی هم ما چون سه جایگاه هواشناسی داشتیم، یکی در خود شهرداری، یکی در مرکز ارد و یکی فداغ، ما هر شش ساعت یک بار گزارش می‌گرفتیم و جمع‌بندی و ارسال می‌کردیم. در سایر بخش‌ها و میوه‌ها خسارت حتما هست، ولی چون اطلاع نداریم، نمی‌توانیم به طور دقیق گزارشی ارائه دهیم. شاید حتی تا پنج شش روز آینده هم نشود به همه زمین‎‌ها رفت و اطلاعات کسب کرد. به خاطر همین گزارش‌هایی که می‌فرستیم تقریبی است.»

جوکار خبر خوشی هم در زمینه‌ی ذخیره‌ی آب به لطف بارش‌های اخیر می‌دهد: «بعد از بارندگی، دو اکیپ فرستادیم تا همه جاهای مهم شهرستان را بررسی کنند. در حوضچه‌های تغذیه مصنوعی به‌حمدالله حدود هشت میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است. بیش از پانصد و دوازده برکه هم داریم که همه این برکه‌ها به‌حمدالله آب‌گیری شده و در آن آب ذخیره شده است.»

فرماندار: پیگیری ایستگاه هواشناسی، آمادگی برای بارش‌های بعدی

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، در پایان جلسه نکاتی را در مورد ایستگاه هواشناسی مطرح کرد: «در بحث اداره هواشناسی که آقای زمانی عنوان کرد، ما امسال چهل میلیون تومان برای اداره هواشناسی هزینه کردیم و قرار است مقداری هم اداره کل هزینه کنند. در کل، راه‌اندازی اداره‌ی هواشناسی در دستور کار ماست. نکته بعد این است که اخبار هواشناسی در تلویزیون منعکس نمی‌شد، که ما پیگیری کردیم و این قضیه حل شد و خبرها منعکس شد. اما یک گزارش هم اداره کل هواشناسی می‌دهد که به صورت سراسری پخش می‌شود. در این گزارش هم اسم گراش نبود. خیلی‌ها در فضای مجازی به این نکته اشاره می‌کنند. باید در جواب بگویم آن‌ها موظف هستند تنها جاهایی را گزارش بدهند که ایستگاه باران‌سنجی و هواشناسی متعلق به خودشان دارند.»

رییس ستاد بحران شهرستان چند نکته‌ی نهایی را نیز اینگونه مطرح کرد: «من دو مورد را باید عرض کنم: یکی علاقه‌ی زیاد مردم به گشت‌وگذار در روزهای بارانی است. این دارد برای ما مشکل درست می‌کند. یعنی شاید بیشتر وقت هلال ‌احمر و شهرداری صرف بیرون آوردن ماشین‌هایی شد که برای تفریح رفته بودند و در بیابان‌ها در گل گیر کرده بودند. توصیه ما به مردم این است که در زمان بازندگی و بحران، در خانه‌ها بمانند و جایی که ضرورت نیست نروند. مورد دوم هم درخواستی است که از آقای محسنی داریم؛ این که هلال ‌احمر سریع بازدید کند و به صاحبان خانه‌هایی که غیر قابل سکونت شده، چادر بدهد. شهرداری در شهر و بنیاد مسکن و بخشداری و دهیاری‌ها در روستا نیز مسیرهایی را که تخریب شده یا نیاز به رسیدگی دارد، هر چه زودتر بازگشایی و اصلاح کنند. در خیلی از مسیرها گل و لای آمده و مسدود شده است. ما یک هفته بارندگی نداریم، ولی بعد از آن شاید دوباره بارندگی داشته باشیم و باید آماده باشیم.»

setad bohran

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

7 نظر

  1. جناب اقای فرماندارمحترم ضمن عرض خسته نباشیدخدمت شما ودیگرارگانها که زحمت کشیدندلطف کنیددرراه اندازی اداره هواشناسی پیگیری بیشتری کنید وروزانه پیگیرباشیدکه این اداره انشاالله درشهرستان راه اندازی بشه چون واقعا نیازاست ودقیقا میشه بفرمایید کی ودرچه تاریخی این اداره افتتاح میشه باتشکرازشما

  2. باسلام و خسته نباشید
    سوال اول:اقای محسنی از هلال احمر گفتن هشت کیلو نایلون یا هشتصد کیلو؟
    سوال دوم:مگه اداره راه وشهرسازی نیست پس چرا توشهر خدماتی انجام ندادن توی جاده هم نبودن من چند بار در طول هفته بخاطر شغلم رفتم لامرد فقط دوتا لودر بدون سر نشین در جاده پارک بود حتی دیدم نیروهای هلال احمر سنگ هارو از وسط جاده جمع میکردند
    توی چند گزارش قبل فرمودین اداره راه خودروهاش رو برده بخش ارد ولی پرسیدم و گفتن ما که ندیدیم توی ارد باشن
    زمان مدیریت اقای مهرابی اداره راه فعال تر بود ولی الان….

  3. خدا میداند چقدر مردم از نبود بعضی ادارات ومستقل نشدن بعضی ادارات ازلار لطمه میخورن لطفا فرماندار بجنبد

  4. با سلام ارد دریغ از یک تراکتور هم نفرستادن کجا بود که ما ندیدیم به گفته بخشدار فقط دو بسته نایلون به ارد دادن اونم برای ارد اغصه زینل اباد اگه کمکی هم بوده همش از طرف اردی های خودمون بوده یعنی اونایی که لودر داشتن

  5. بعضی از گزارشات ادارات باید با دلیل مدرک عینی باشه وگرنه همه. با گفتن بلدن توجیع کنن متاسففانه
    ما که لعالیت بعضی از اداره ها رو ندیدم کجا فعالیت میکردن نمیدونم . ولی بدانن اون‌دنیا اگه باورش دارن باید جواب بدن

  6. مردم لارستان و گراش اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس نبودند و مردم خیر تلاش و فعالیت نمیکردند دولت سر سوزنی بفکر مردم جنوب نیست .تمام بودجه نفت و گاز و برق خوزستان کشور در چند شهر تهران اصفهان تبریز و مشهد هزینه و مصرف میشود. خدا حفظ کند تلاش و مقاومت مردم و افراد نیکوکار. مردم خیر و نیکورلارستان و گراش درآمد وثروت بدست آورده در کشورهای خلیج فارس به ایران منتقل و در شهرهای خود صرف کارهای عام المنفعه مانند بیمارستان مدارس و … میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top