بستن

کیوان محسنی دوباره به جشنواره کن می‌رود؟

هفت‌برکه (گریشنا): تازه‌ترین فیلم کیوان محسنی با عنوان «تمیز» در شُرت‌ فیلم‌ کرنر (گوشه‌ی فیلم کوتاه) جشنواره فیلم کن پذیرفته شد. پس از حضور محسنی با فیلم مستند «کایه» در سال گذشته در این بخش، این دومین باری است که او در این جشنواره پذیرفته می‌شود، و این بار با یک فیلم کوتاه. با این حال، در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه، محسنی می‌گوید هنوز مشخص نیست که بتواند برای حضور در جشنواره، دوباره به فرانسه سفر کند. جشنواره فیلم کن امسال از هفدهم تا بیست و هشتم می برگزار می‌شود، و شرت فیلم کرنر از بیست و دوم تا پایان جشنواره برقرار است.

Keivan - Clean

«تمیز» با عنوان انگلیسی Clean فیلم کوتاه تریلری است که در آن خانم جوانی را می‌بینیم که در حال تمیز کردن جاهای مختلف یک خانه است، آن هم با دقت و وسواس بیش از حد. عاطفه امین‌زاده نقش این خانم را در این فیلم سه‌دقیقه‌ای ایفا می‌کند. طبق معمول، همه‌ی کارهای نویسندگی، فیلمبرداری، کارگردانی و تدوین فیلم را خود کیوان محسنی انجام داده است.

محسنی درباره‌ی ساخت فیلم می‌گوید: «فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و در یک لوکیشن فیلم‌برداری شده است. این باعث شد ما در کمتر از یک هفته این داستان را به تصویر بکشیم. من از روزهای بارانی هفته‌ی پیش، که فیلم‌برداری فیلم «باگ» را عملا تعطیل کرده بود، نهایت استفاده را کردم و همزمان تدوین آن را هم انجام دادم.»

محسنی از همکاری با دو تن از هنرمندان خارجی در این فیلم نیز صحبت می‌کند: «صداگذاری و موسیقی فیلم را مایک هال انجام خواهد داد که قبلا چندین فیلم و سریال را صداگذاری کرده است. تصحیح رنگ را هم به ادموند جرد ری سپرده‌ام. با این دو نفر در یک سایت به اسم استیج ۳۲ که شبکه‌ی اجتماعی سینمایی‌هاست آشنا شده‌ام.» محسنی می‌گوید نسخه نهایی فیلم تا ٢٠ مارس ٢٠١٧ که مهلت ارسال آثار است، آماده خواهد شد.

محسنی درباره‌ی پروژه‌ی فیلم «باگ» که مدتی است درگیر آن است نیز می‌گوید: «پروژه فیلم باگ هم به درازا کشیده است. این فیلم تا حالا سخت‌ترین کاری است که ساخته‌ام و امیدوارم نتیجه کار جواب زحمات همه دوستان را بدهد. این کار محصول انجمن سینمای جوان شیراز است و تا پایان اسفند فیلم‌برداری‌اش تمام می‌شود.» او ساختن فیلم «تمیز» را به نوعی زنگ تنوع در میان سختی کار «باگ» می‌داند: «آن زمان که مستند کوتاه «کایه» را کار می‌کردم، چون زمان زیادی برد، در میانه‌ی راه فیلم کوتاه «بیرون از این» را در یک روز ساختم. الآن هم همینطور شد، با این تفاوت که به لطف باران، یک هفته وقت داشتم!»

Mohseni - Bug
پشت صحنه‌ فیلم باگ

اما طبق معمول، این تنها خبر مربوط به فیلم‌های محسنی در این چند وقت نیست. محسنی هم‌اکنون در حال داوری فیلم‌های جشنواره سینه‌فست پاریس است و اظهار می‌کند: «داوری مستندهای این جشنواره خیلی سخت است. زمانشان به یک ساعت و نیم می‌رسد!» او همچنین با فیلم‌های «کایه» و «بیرون از این» و «ساعت شش» به حضور موفقیت‌آمیزش در جشنواره‌های خارجی ادامه می‌دهد. در ادامه بخشی از موفقیت‌ها را مرور می‌کنیم.

فیلم‌های «ساعت شش» و «کایه» به ششمین جشنواره سینمای پنهان امریکا Festival Cinema Invisible راه یافت.

در بخش بهترین‌های سینمای پنهان امریکا هم فیلم «ساعت شش» در اواخر سال ٢٠١۶ پخش شد. این جشنواره ویژه فیلمسازان خاورمیانه و شمال آفریقا است که در تاریخ ٢٢ و ٢۳ آوریل در شهر شنکتادی ایالت نیویورک برگزار می‌شود. این جشنواره با محسنی مصاحبه‌ای انجام داده است (مصاحبه به زبان انگلیسی)

فیلم کوتاه «ساعت شش» منتخب جشنواره Action Sanction در گلاسگو اسکاتلند در سال ٢٠١۶ بود، و در جشنواره بزرگ سرندیپیتی هند (گوا) نیز یک نمایش ویژه داشته است.

مستند کوتاه «کایه» که امسال در بخش مسابقه جشنواره چیپ‌کاتس Cheap Cuts لندن به نمایش در آمد، در سال جدید نیز در بخش ویژه این جشنواره پخش خواهد شد.

Keyvan Mohseni

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

5 نظر

  1. شلام خسته نباشید.چرا ما ایشون و فیلمهاشون رو تو صدا و سیما نمیبینیم؟ یا حتی جشنواره های مختلف؟

  2. با عرض تبریک و موفقیت شما دوست عزیز و همشهری گرامی انشا الله باعث افتخار گراش و فارس باشید

    باید فیلمات مثل اخلاقت بیست باشه پس لازمه ببینیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top