- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

سودای شورا: آن‌ها که می‌آیند، آن‌ها که نمی‌آیند

هفت‌برکه – فاطمه یوسفی: برای مشخص شدن داوطلبان شورای پنجم باید دو هفته دیگر صبر کنید، اما گمانه‌زنی‌های انتخاباتی آغاز شده است. افراد شناخته‌تر که پیش از این امتحان خود را پس داده‌اند، جواب‌های‌ مبهم‌تری به ما دادند. اما تا این‌جای کار جوان‌ترها که مشغول گرم کردن برای وارد شدن به این میدان هستند، جواب صریح و روشن‌تری درباره‌ی حضورشان در انتخابات داشتند. در بخش اول گزارش [1]، وضعیت اعضای شورای چهارم را برای دوره بعد پرسیدیم. در ادامه به سراغ نامزدهای انتخابات گذشته رفتیم تا از آن‌ها بپرسیم آیا دوباره به شورا فکر می‌کنند. البته هنوز دو هفته دیگر تا آخرین مهلت ثبت‌نام وقت است و ممکن نظر برخی از افراد تغییر کند.

آن‌هایی که قطعا نمی‌آیند

عباس خواستار بیشتر به عنوان یک چهره ورزشی شناخته می‌شود. او چند سال ریاست هیات پینگ‌پنگ گراش را بر عهده داشته است و هدفش از کاندیدا شدن در دوره‌ی قبل را حضور نماینده‌ای با دغدغه تربیت بدنی در انتخابات اعلام کرد. او به صورت قطع به رقابت‌های این دوره از انتخابات وارد نخواهد شد.

یعقوب صادقی، کارشناس مدیریت آموزشی با دادن جوابی کوتاه و مختصر اعلام کرد که این بار قرار نیست نامش را در لیست نامزدهای انتخابات شورای اسلامی ببینیم.

احمد عظیمی وکیل دادگستری است. او با اشاره به این که حتی به شرکت در انتخابات فکر هم نکرده است تصریح می‌کند: «مشکلات کاری یک بُعد قضیه برای شرکت نکردن من در این دوره از انتخابات است.»

حمیدرضا عظیمی بعد از برگزاری انتخابات شورای چهارم، مدیریت هنرستان شهید منفرد را بر عهده گرفته است. او می‌گوید: «به دلیل مسئولیتی که برعهده گرفتم، نمی‌توانم در انتخابات این دوره شرکت کنم.»

محمدعلی شامحمدی تنها کسی بود که در روز نخست نام‌نویسی برای چهارمین شورای اسلامی شهر گراش ثبت نام کرد. او می‌گوید: «این بار به دلیل ادامه تحصیل بعید است ثبت‌ نام و شرکت کنم.»

حسینعلی فقیهی را به عنوان فعال فرهنگی و مطبوعاتی می‌شناسیم. فقیهی در انتخابات شورای سوم و چهارم و انتخابات مجلس دهم نامزد بود. او در جواب به سوال ما می‌گوید: «این دوره نمی‌آیم.» و وقتی دلیل را از او پرسیدیم، از گفتن آن امتناع کرد.

مجتبی پورشمسی، مهندس مکانیک، که مهم‌ترین هدفش را توسعه زیرساخت‌های شهرستان عنوان کرده بود، در دوره‌ی قبل نتوانست رای حداکثری مردم را به دست آورد. او با قطعیت می‌گوید در این دوره از انتخابات شرکت نخواهد کرد.

مهدی مهرابی، رئیس بانک انصار، به ما می‌گوید: «دور قبل به اصرار دوستان کاندیدا شدم و با آن‌ها اتمام حجت کردم که در زمان تبلیغات انصراف می‌دهم. در این دوره هم شرکت نمی‌کنم و هیچ تمایلی به این کار ندارم.»

عبدالحسین مهیایی، دیگر چهره‌ی جوان کاندیدای دوره قبل، کارشناسی ارشد رشته نفت را دارد. او در جواب به سوال ما گفت: «این بار نمی‌آیم. یک بار شرکت کردم و این کافی بود، چرا که محک زدم و دیدم کسی قبولم ندارد. به هر حال ما وظیفه‌ی خود را در قبال شهر انجام دادیم.»

ابراهیم نظری نیز به ما جواب می‌دهد که در این دوره حضور نخواهد داشت و تمایلی به این کار ندارد و همین‌طور محمدصادق وفایی‌فرد که دلیلش را عدم آمادگی‌اش برای شرکت در انتخابات عنوان کرد.

مهندس‌ها، شاید با نام‌های جدید

یکی از گروه‌هایی که دوره گذشته چند نامزد در انتخابات داشتند اما توفیقی برای راه‌یابی به شورا پیدا نکردند، مهندس‌ها بودند. چهار مهندس عمران دوره گذشته، این دوره تمایل چندانی برای حضور مجدد ندارند. البته بعید نیست از جامعه مهندسین نام‌های تازه‌تری برای حضور در انتخابات بشنویم.

سعید وقارفرد مهندس عمران و فرزند بخشدار پیشین گراش است. او می‌گوید: «بنده نظرم منفی است که در انتخابات این دوره شرکت کنم. و دلیل آن تجربه دوره قبل است. مردم در گراش بیشتر به افراد شناخته‌شده‌تر از لحاظ خانوادگی یا نوع شغل اهمیت می‌دهند و تمایل دارند، و متاسفانه داشتن تخصص مد نظر آن‌ها نیست. با وجود این که کار اصلی شورای شهر، انتخاب شهردار و کمک به شهرداری در توسعه‌ی عمرانی شهر است، معمولا مهندس‌ها در انتخابات شورا ناموفق هستند و دید منفی نسبت به جامعه مهندسین در جامعه وجود دارد. به هر حال این مردم هستند که در انتخابات تصمیم نهایی را می‌گیرند.»

مرتضی وقارفرد پسرعموی سعید وقارفرد نیز مهندس عمران است. او هم تصمیم قطعی دارد که در این دوره از انتخابات شرکت نکند.

هادی هادی‌پور، دیگر کاندیدای دوره قبل که مهندسی عمران خوانده است، هم به دلیل مشغله کاری در ساخت و سازهای بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) و حضورش در هیات امنای حسینیه اعظم، در این دوره ثبت‌ نام نخواهد کرد.

محمدجواد حسن‌زاده نیز مهندسی عمران خوانده است. او می‌گوید: «به احتمال ۹۰ درصد کاندیدا نمی‌شوم و ده درصد دیگر نیز به شرایط بستگی دارد.» شرایط اجتماعی و حرف و حدیث‌های مردم، انگیزه‌ی او را برای حضور در انتخابات کم‌رنگ کرده است.

دو نفر با نامزد جایگزین

امان‌الله امانی برای اولین بار در انتخابات شورای چهارم شرکت کرد، اما پیش از آغاز تبلیغات نامزدها، از حضور در انتخابات شورا انصراف داد. او می‌گوید: «من در انتخابات شرکت نمی‌کنم، اما این‌بار پسرم مهدی تصمیم دارد در این رقابت سیاسی حضور داشته باشد.» با مهدی امانی تماس می‎‌گیریم و او با تایید حرف پدرش، خبر می‌دهد که پیگیر گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه است.

اصغر باقرزاده لیسانس حقوق قضایی دارد. او تضمینی نمی‌دهد که این بار نیز کاندیدای انتخابات شود و می‌گوید: «چون تصمیم برادرم علی‌اکبر برای شرکت در انتخابات قطعی است و فرم سوء پیشینه را پر کرده است، من در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کنم.»

اما اکبر باقرزاده برادر او گفت: «در ذهن دارم که بیایم، اما اگر از سوی گروه‌هایی که مد نظر دارم حمایت شدم، قطعا شرکت می‌کنم. ولی اگر حمایت و پشتیبانی از افراد مورد نظرم نبود، از شرکت در انتخابان انصراف خواهم داد.»

شاید آری، شاید هم نه

حیدر جنگجو، ابراهیم شیروان، ابوطالب مهرابی، و وحید نام‌آور افرادی هستند که حضور و عدم حضورشان را مشروط به نیاز، شرایط و سیاست شهر می‌دانند.

حیدر جنگجو نامزد دو دوره از انتخابات بوده که در هر دو دوره با دادن انصراف از گردونه‌ی رقابت‌ها کنار رفته است. او اولین انصرافی در میان نامزدهای شورای اسلامی شهر گراش در دوره‌ی قبل بود. جنگجو در جواب به سوال ما پاسخ داد: «اگر تعداد کاندیداها کم بود، ثبت‌ نام می‌کنم. و اگر زیاد بود، لزومی نمی‌بینم ثبت‌نام کنم. هدفم این است که تعداد کاندیداها به حد نصاب برسد تا مشکلی در اجرای انتخابات در شهر به وجود نیاید.»

ابراهیم شیروان، فارغ‌التحصیل رشته‌ی مدیریت دولتی و رییس بانک اقتصاد نوین لار، و دیگر کاندیدای دوره‌ی قبل، صحبتش را این‌طور شروع می‌کند: «نه. قصد ندارم شرکت کنم. کسی هم تا الان به من پیشنهادی نداده است. هدف ما خدمت بود و می‌خواستیم صحنه گرم باشد. حالا دوستان دیگر با توانایی و فرصت بیشتر هستند. اگر خلا‌یی احساس شود و نیاز باشد شاید تصمیم عوض شد و حضور پیدا کردم.»

دکتر ابوطالب مهرابی، مسئول آزمایشگاه تشخیص طبی، اظهار می‌کند تا الان تصمیمی برای ثبت‌ نام و حضور در انتخابات ندارد و منتظر است که نیروهای فعال و جدید وارد گود شوند، اما در صورت نیاز شهر، در این دوره نیز برای حضور در انتخابات شورای شهر ثبت‌ نام خواهد کرد.

وحید نام‌آور متولد سال ۶۶ و جوان‌ترین کاندیدای دوره‌ی قبل نیز در حال حاضر تصمیمی برای نامزد شدن نگرفته است و اشاره می‌کند: «تصمیم من به موقعیت و سیاست شهر بستگی دارد. شاید این دوره کاندیدا نشدم و گذاشتم برای دوره‌های بعد.»

آن‌هایی که شاید بیایند

مهدی صمیمی فوق لیسانس مدیریت شهری و منطقه‌ای از دانشگاه تهران دارد. او می‌گوید: «نامزد شدن یا نشدن‌ام پنجاه پنجاه است. مسائلی وجود دارد که نمی‌توانم به آن اشاره‌ای کنم. در صورت حل شدن مشکلات، در خدمت هستم و اگر حل نشد، شرکت نمی‌کنم.»

محمد کریمیان با حضور در شورای اول در قسمت کمیسیون فرهنگی- اجتماعی و همچنین شورای سوم به عنوان نایب رئیس شورا، چهره‌ی نام‌آشنایی در گراش است. او با این سوال که تا کی وقت است برای ثبت‌نام، صحبتش را شروع کرد و گفت: «تصمیم قطعی ندارم. باید با دوستان هماهنگ کنم و ببینم قرار است این دوره چه کسانی بیایند و بعد به شما خبر می‌دهم.»

از نامزدهای دوره گذشته هیچ کدام برای دوره جدید اعلام حضور قطعی نکردند. به خاطر همین به کمی عقب‌تر برگشتیم و از برخی نامزدهای دوره اول و سوم که از گوشه و کنار نامشان شنیده می‌شود هم پرسیدیم.

چند گمانه‌زنی بی‌نتیجه

دکتر مرتضی فتحی، رییس شورای سوم، می‌گوید در انتخابات شرکت نمی‌کند. خلاصه حرف او یک نقل قول از دکتر حسابی است: «جهان سوم جایی است که هرکس بخواهد مملکتش را آباد کند، خانه‌اش خراب می‌شود و هر کس بخواهد خانه‌اش آباد باشد، باید در تخریب مملکتش بکوشد.» او در ادامه می‌گوید: «دوره سوم شورای شهر پر از کار و تلاش همه اعضا شورا، کمیته ارتقا و مردم بود.» رییس شورای سوم در مورد دلیل نیامدن خود می‌گوید: «علت نیامدن من خستگی از دوره هفت‌ساله و طولانی شورای سوم است و علت دیگر کارشکنی گروهی از خواص در شهر است که ادعای دینداری‌شان گوش فلک را کر می‌کند. آنگاه که از دست مردم چوب بی‌صدا می‌خورند هم توان برگشت ندارند. توصیه بنده به این افراد این است که به خدا برگردند تا خدا آنان را به مردم برگرداند تا شاید آبروی رفته‌شان بازگردد.»

جعفر رسولی‌نژاد، دیگر پیشکسوت شناخته‌شده شهر که در موسسه توانبخشی بدر نینوا، موسسه‌ی آبشار اندیشه و حوزه علمیه برادارن و خواهران فعال است، هم جواب می‌دهد که برای میدان دادن به جوان‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کند. رسولی‌نژاد عضو اولین دوره شورای شهر گراش بود.

جواب مهدی عالمی نامزد انتخابات شورای سوم این است که به دلیل مسائل کاری در این دوره حضور نخواهد داشت.

حسین فولادی نیز خبر می‌دهد که شنیده‌ام در این دوره قرار است افراد قدری وارد میدان شوند و به همین خاطر لزومی نمی‌بینم که در این دوره از انتخابات شرکت کنم.

نام‌های جدید در راه است

مرتضی موغلی، محسن دهقانی، محسن حسن‌زاده و فوزیه ناصری چهره‌های جوانی هستند که با پرکردن فرم سوء پیشینه، نام‌شان را به احتمال زیاد در لیست نامزدهای پنجمین انتخابات شورای اسلامی خواهیم دید.

محمد شکاری نیز از افرادی است که به کاندیدا شدن فکر می‌کند. محمد شکاری می‌گوید: «به آن فکر می‌کنم، ولی آمدن و نیامدنم قطعی نیست و این قطعیت را در ششم فروردین می‌توانم اعلام کنم.»

علی دانشور که فعالیت او بیشتر در زمینه ورزش و تربیت بدنی است، فرم سوء پیشینه را پر کرده است، اما شرکتش در انتخابات را با قطعیت اعلام نمی‌کند و می‌گوید به عواملی بستگی دارد.

عبدالرضا حسین‌پور نیز پیش از این تصمیم به شرکت در انتخابات داشت اما در همین ابتدای راه به دلایلی که از گفتن آن امتناع می‌کند، از حضور به عنوان کاندیدا منصرف شده است.

حرف از انتخاب که می‌شود، اعتماد حرف اول را می‌زند. در اولین قدم، اعتماد به خود به افراد انگیزه می‎‌دهد تا وارد گود شوند و در مرحله بعد این جامعه است که تعیین می‌کند چه کسانی می‌توانند از صافی اعتماد عمومی برای حرکت در مسیر عبور کنند. اما لازمه‌ی کسب اعتماد عمومی چیست؟ جوان بودن و داشتن تخصص یا میانسال بودن و داشتن تجربه؟ البته این وسط امتیاز حمایت معتمدین و مسئولین، آشنا و هم‌محله‌ای بودن و قدرت تبلیغات را نمی‌توان نادیده گرفت. معتمدین فرمان اتوبوس جامعه را در دست دارند و بیشترین تاثیر را روی جامعه کوچک ما دارند. افرادی که اگر وارد گود شوند، بدون شک از فیلترها عبور می‌کنند و اگر از فردی حمایت کنند، آن فرد مورد توجه عموم قرار خواهد گرفت.

۳۰ اسفند ۱۳۹۵ تا ۶ فروردین ۱۳۹۶ زمان ثبت‌ نام نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا است. قطعا در این هفت روز، نام‌های تازه‌ای را خواهید شنید. البته این نام‌ها بعد از ثبت‌نام برای قطعی شدن باید تایید مراجع قانونی انتخابات را به دست بیاورند.

[2]