بستن

جمعیت شهرستان گراش به نزدیک ۵۴ هزار نفر رسید

هفت‌برکه (گریشنا): با اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان و شهر گراش مشخص شد. عددهای ۵۴ هزار نفر را برای جمعیت شهرستان و ۳۴ هزار نفر را برای شهر گراش تا پنج سال آینده به خاطر بسپارید.

به گزارش هفت‌برکه به نقل از سایت مرکز آمار ایران، جمعیت گراش در پنج سال گذشته از ۴۷۰۵۵ به ۵۳۹۰۷ نفر رسیده است. با اضافه شدن حدود هفت هزار نفر در طی پنج سال، رشد سالانه جمعیت شهرستان گراش ۲ و ۷۱صدم درصد است که بیش از متوسط یک و ۲۴صدم کشوری است.

جمعیت شهر گراش نیز از ۳۰۵۹۳ نفر در سال ۱۳۹۰ به ۳۴۴۶۹ نفر در سرشماری سال ۱۳۹۵ رسیده است. جمعیت شهر گراش رشد ۲ و ۳۸صدم درصد را نشان می‌دهد که بیشتر از متوسط یک و ۹۷صدم درصد در دیگر نقاط شهری کشور است.

در مناطق روستایی نیز ۱۶۴۶۲ نفر سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۵ به ۱۹۴۳۸ نفر رسیده است. رشد ۳ و ۳دهم درصدی جمعیت روستایی شهرستان، بسیار بیشتر از رشد منفی ۰.۷۳ جمعیت روستایی در کل کشور است. البته باید در نظر داشت که بخشی از این رشد منفی جمعیت روستایی در کشور به دلیل تبدیل ۱۰۰۶ نقطه روستایی به شهر در کل کشور است.

نکته جالب این که در کل شهرستان گراش، آمار جمعیت غیر ساکن صفر است.

نسبت جنسیتی در کل کشور به نفع مردان است. در کل کشور به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۳ مرد وجود دارد، که این آمار برای گراش ۱۰۴ مرد است.

جمعیت ۵۳۹۰۷ نفری شهرستان گراش از ۱۵۱۵۵ خانواده متشکل شده است. هر خانواده گراشی شامل ۳.۶ نفر است که کمی بیشتر از متوسط ۳.۳ بعد خانوار در کل کشور است. یعنی هنوز خانواده‌های گراشی کمی پرجمعیت‌تر از متوسط کشوری هستند.

در میان ۲۹ شهرستان استان فارس، شهرستان گراش بیست و یکمین شهرستان پرجمعیت است و شهرستان‌های خرم‌بید، بوانات، فراشبند، رستم، ارسنجان خنج، سروستان و پاسارگاد جمعیتی کمتر از گراش دارند. پاسارگاد با سی‌هزار نفر جمعیت، کم‌جمعیت‌ترین شهرستان استان فارس است.

در آمار شهرستان‌های همجوار، لارستان با ۲۱۳ هزار نفر، پنجمین شهرستان پرجمعیت استان فارس است. لامرد ۹۱ هزار نفر، مهر ۶۴ هزار نفر و خنج ۴۱ هزار نفر جمعیت دارد. رشد جمعیت خنج در این پنج سال نزدیک صفر بوده و لارستان با رشد منفی ۱.۱۵ با کاهش جمعیت روبه‌رو شده است. شهرستان گراش بیشترین درصد رشد جمعیت را در بین شهرستان‌های استان فارس داشته است.

نتایج سرشماری نفوس و مسکن مبنای برنامه‌ریزی‌های دولتی و تخصیص بودجه‌های اداری است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

9 نظر

  1. خب قبلا می گفتن چون آمار جمعیتی زن در ایران زیاد هست و برای جلوگیری از فقر و فحشا و موارد دیگه، هر مرد می تونه دوزن و یا چندتا صیغه ای داشته باشه البته با رعایت توازن و عدالت!الان این سوال پیش میاد با توجه به اینکه آمار مردها بیشتر شده پس هر زن می تونه دو شوهر و یا همسر صیغه ای داشته باشه؟!
    امیدوارم کارشناسان اهل فن پاسخی برای این داشته باشن چون سوال کلیدی خیلی از جووناست!

    1. سلام قولامن رب رحیم
      پاسخ سوال شماخیر است.بانوان همچین اجازه ای ندارند .
      علت ۱-باتوجه به وجود غروردرجنس مرد،برفرض داشتن چندشوهر توسط یک زن ،شوهراول دربسیاری ازمسائل بادیگررقیبانش(شوهردوسه و…)به نزاع خواهد پرداخت)فلذا زندگی آرامی صورت نمی پذیرد
      ۲-اگر زن معلوم شود که حامله است چه بسا هیچ کدام ازشوهران متقبل نشوند که بچه ازآن خودشان باشد وعلارغم وجود آزمایش دی ان ای بازهم تمرد خواهند کرد.
      ۳ – […]
      ۴-…
      ۵-…
      ۶-…
      واگر اسلام حق انتخاب چندهمسری را به مرد داده ازحکمت وعلت است ضمن اینکه درآیه ۳سوره نساء خدای متعال به مردان گوشزد کرده که اگرنمی توانید عادلانه بین همسرانتان رفتار کنید فقط یک همسر داشته باشیداین آیه بدان معنی است که اگر نزد همسر اولت موقع خندیدن دندون چهارمت پیدا شد موظفی موقع خندین درنزد دیگرهمسرانت طوری بخندی که دندون پنجمت پیدا نشود (بیانگررعایت عدالت قوی بین همسران).

      همیشه موید باشید

      1. ۱-این غرور که شما ازش نام می برید از کجا نشئت گرفته؟! از کودکی در گوش ما خوانده اند که مرد ِ و غرورش؛ اما در واقع اینگونه نیست. اینها باورهایی هست که از گذشته تا به الان رواج داشته و هر چیزی بر اثر تکرار تبدیل به یک واقعیت در جامعه می شود. همین نوع حس رو تحت عنوان “حسادت” مطرح می کنیم پس اگر در مرد غرور وجود دارد این حس در زنان هم به عنوان حسادت وجود دارد پس گزینه اول شما مطرود شد. چون دقیقا همین نزاع ها هم بارها دیدیم که یه مرد به دلایل دو همسری نزاع و درگیری به وجود اومده. یه سر به دادگاه و شورای حل اختلاف بزنید بهتر متوجه میشید. و اگه هم فکر می کنید در خانمها اینگونه نیست چند دلیل وجود داره:
        ۱- نداشتن بنیه مالی و استقلال مالی.
        ۲- طرد شدن از جامعه و حتی خانواده. چون در فرهنگ و سنت شهرهای کوچیک مثل گراش طلاق رو تابو می دونستن و بعد از اون برچسبهای بدی رو به دختر می زنن.
        ۳- عدم حمایت از زنان طلاق گرفته و نگاه بد جامعه به اینگونه زنان به عنوان جنس دسته دوم و دلایل زیاد دیگه…
        اینها باعث میشه زن سکوت کنه و مجبور به زندگی بشه.

        ۲- در صورت حامله بودن زن و عدم پذیرش فرزند توسط مرد، البته که همین اتفاق برعکس هم رخ داده و میده. در شهرهای بزرگ اتفاقاتی از این دست به کثرت دیدیم اما چندان صداشو در نمیارن. چون همیشه قوانین توسط مردها تصویب و اجرا میشه. باید برید توی نخ این ماجراها کم کم خودتون متوجه این امر میشید.

        ۳- من هم توی جمله بالام اسم عدالت و توازن رو آوردم همراه با تاکید. خب زن هم می تونه همین موارد رو رعایت کنه. همین عدالت و توزان.

        این هم آیه قرآن از سوره نساء همراه با معنی:
        «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَهً»؛ «اگر مى ترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را درباره حقوق زوجیت و اموال آنان ننمایید و به سراغ زنان دیگر بروید، از آنها دو نفر یا سه نفر یا چهار نفر به همسرى خود انتخاب کنید اما اگر مى ترسید عدالت را رعایت ننمایید تنها به یک همسر اکتفا کنید».

        پس از آیه این تفسیر میشه با رعایت حق و عدالت مرد می تونه، پس زن هم اگر حق و عدالت رعایت کنه طبعا باید بتونه!

        دلایلتون محکم و علمی و منطقی نبود. امیدوارم کارشناسان دلیل منطقی تر بیارن.

        1. مرد مومن لطفاً درباره ی مردم مسلمان و شیعه گراش نه این اجازه را دارید و نه در جایگاهی هستید که بخواهید نعوذبالله مخالف سخن خداوند را حتی بر زبان بیاورید.
          شما اگر دینتان غیر اسلام است، بفرمایید، مختار هستید چندتا هبوی مرد اختیار کنید. والسلام

  2. چرا تعداد مرد ها اینقدر بیشتره؟
    تو گراش تعداد مرد ها ۱۲۰۰ نفر بیشتر از زن هاست.
    تو جهرم که ۱۰۰۰۰ تا مرد بیشتر از زن هاست…
    یه وقت با کمبود خانم مواجه نشیم؟!؟

  3. اکثر شهرها تعداد مردان از زنان بیشتر بود جز دو تا سه شهرستان ولی بازم دخترایی هستن که سن ازدواجشون بالا رفته و کسی حاضر ازدواج با این افراد نیست این مردها کجا هستند خودش جای سواله

  4. کاسه ای زیر نیم کاسه هست?
    احتمالا جهرم چند هزار مرد افغانی که معمولا واسه ی کارمهاجرت کردن اون منطقه آورده جزء آمار

    1. دوست عزیز
      افراد غیر ایرانی (افغانی- عراقی-فیلیپینی و…) هم جزو امار شهر هستند
      اما به شرایطی…
      در نتیجه در تمام نقاط ایران از جمله گراش افغانی ها هم جزو امار هستند و ان ها هم سرشماری شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top