- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

جمعیت شهرستان گراش به نزدیک ۵۴ هزار نفر رسید

هفت‌برکه (گریشنا): با اعلام نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان و شهر گراش مشخص شد. عددهای ۵۴ هزار نفر را برای جمعیت شهرستان و ۳۴ هزار نفر را برای شهر گراش تا پنج سال آینده به خاطر بسپارید.

به گزارش هفت‌برکه به نقل از سایت مرکز آمار ایران، جمعیت گراش در پنج سال گذشته از ۴۷۰۵۵ به ۵۳۹۰۷ نفر رسیده است. با اضافه شدن حدود هفت هزار نفر در طی پنج سال، رشد سالانه جمعیت شهرستان گراش ۲ و ۷۱صدم درصد است که بیش از متوسط یک و ۲۴صدم کشوری است.

جمعیت شهر گراش نیز از ۳۰۵۹۳ نفر در سال ۱۳۹۰ به ۳۴۴۶۹ نفر در سرشماری سال ۱۳۹۵ رسیده است. جمعیت شهر گراش رشد ۲ و ۳۸صدم درصد را نشان می‌دهد که بیشتر از متوسط یک و ۹۷صدم درصد در دیگر نقاط شهری کشور است.

در مناطق روستایی نیز ۱۶۴۶۲ نفر سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۵ به ۱۹۴۳۸ نفر رسیده است. رشد ۳ و ۳دهم درصدی جمعیت روستایی شهرستان، بسیار بیشتر از رشد منفی ۰.۷۳ جمعیت روستایی در کل کشور است. البته باید در نظر داشت که بخشی از این رشد منفی جمعیت روستایی در کشور به دلیل تبدیل ۱۰۰۶ نقطه روستایی به شهر در کل کشور است.

نکته جالب این که در کل شهرستان گراش، آمار جمعیت غیر ساکن صفر است.

نسبت جنسیتی در کل کشور به نفع مردان است. در کل کشور به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۳ مرد وجود دارد، که این آمار برای گراش ۱۰۴ مرد است.

جمعیت ۵۳۹۰۷ نفری شهرستان گراش از ۱۵۱۵۵ خانواده متشکل شده است. هر خانواده گراشی شامل ۳.۶ نفر است که کمی بیشتر از متوسط ۳.۳ بعد خانوار در کل کشور است. یعنی هنوز خانواده‌های گراشی کمی پرجمعیت‌تر از متوسط کشوری هستند.

در میان ۲۹ شهرستان استان فارس، شهرستان گراش بیست و یکمین شهرستان پرجمعیت است و شهرستان‌های خرم‌بید، بوانات، فراشبند، رستم، ارسنجان خنج، سروستان و پاسارگاد جمعیتی کمتر از گراش دارند. پاسارگاد با سی‌هزار نفر جمعیت، کم‌جمعیت‌ترین شهرستان استان فارس است.

در آمار شهرستان‌های همجوار، لارستان با ۲۱۳ هزار نفر، پنجمین شهرستان پرجمعیت استان فارس است. لامرد ۹۱ هزار نفر، مهر ۶۴ هزار نفر و خنج ۴۱ هزار نفر جمعیت دارد. رشد جمعیت خنج در این پنج سال نزدیک صفر بوده و لارستان با رشد منفی ۱.۱۵ با کاهش جمعیت روبه‌رو شده است. شهرستان گراش بیشترین درصد رشد جمعیت را در بین شهرستان‌های استان فارس داشته است.

نتایج سرشماری نفوس و مسکن مبنای برنامه‌ریزی‌های دولتی و تخصیص بودجه‌های اداری است.

[1]