- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

تودیع و معارفه‌ رییس منابع طبیعی با چاشنی حاشیه

هفت‌برکه (گریشنا): با تمام تلاشی که دیروز ۲۳ اسفندماه، فرمانداری و منابع طبیعی انجام دادند که جلسه‌ی تودیع و معارفه‌ی روسای اداره منابع طبیعی گراش بدون حرف و حدیث باشد، این جلسه در نهایت بی‌حاشیه نبود.

انتقاد شیبانی، نماینده‌ی شورای شهر در جلسه، از برکناری یک نیروی بومی یکی از مهم‌ترین حاشیه‌ها بود. و اعتراض بلند عباس، جوانی که آخر جلسه خود را به اتاق کنفرانس فرمانداری رسانده بود تا به تخریب دیوارهای باغ‌شهری‌ها در این ایام اعتراض کند، پرسروصداترین حاشیه‌ها. عباس رو به حاضرین در جلسه که قصد ترک اتاق کنفرانس را داشتند فریاد می‌کشید: چرا در تخریب دیوارها، تبعیض دیده می‌شود و فقط خانه و دیوارهای افراد فقیر و بدون پشتوانه تخریب می‌شود؟

به این حاشیه‌های داخل جلسه، گلایه‌ی حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای اسلامی شهر، را نیز باید افزود. او در گفتگوی تلفنی می‌گوید: «با ما مشورت نکرده‌اند. فرمانداری باید جوابگوی دلیل این جابجایی باشد.» به این اضافه کنید که طبق شنیده‌ها، حتی مهندس جوکار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش، نیز تا دو هفته پیش از این جابجایی و دلیل آن خبر نداشته است. اداره منابع طبیعی از لحاظ سازمانی زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است.

[1]

یک دارابی دیگر در راس ادارات گراش

اما در میان سوال‌های زیادی که درباره‌ی این تغییرات در روزهای انتهایی سال وجود دارد، بالاخره حیدری صندلی ریاست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گراش را پس از چهار سال به ابراهیم شهسواری سپرد. شهسواری اهل داراب است، و بدین ترتیب یک نفر دیگر به تعداد دارابی‌هایی که در سال‌های اخیر در ادارات گراش سمت ریاست می‌گیرند، اضافه شد.

ابراهیم شهسواری متولد ۱۳۵۳ است. او اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد اقلیم‌شناسی در دانشگاه آزاد لار است. مدرک فوق دیپلم جنگل‌داری و کارشناسی آبخیزداری نیز در کارنامه‌ی او هست. او درباره آشنایی‌اش با منطقه می‌گوید: «با منطقه آشنا هستم، و یکی دو بار گراش هم آمده‌ام.»

[2]

فرسوده: از زمین‌خواری تا تخریب

اما کلید انتقاد، البته انتقاد ملایم، را رییس جلسه زد. قاسم فرسوده، معاون فرماندار، در غیاب فرماندار که در ماموریت بود، ریاست این جلسه را بر عهده داشت. فرسوده سخنش را با خیر مقدم به مهندس بهمنی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان؛ و حاجی‌نیازی، رییس امور شهرستان‌های اداره کل؛ و مسئولان ادارات حاضر در جلسه شروع کرد، و بعد بر حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد: «بحث حفاظت از منابع طبیعی و زمین‌های ملی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، مورد توجه همه مسئولان است.» او گفت: «متاسفانه بحث زمین‌خواری که در همه‌ی کشور وجود دارد، در این شهرستان هم هست. و مجموعه تلاش‌های جهاد و منابع طبیعی در این زمینه مثبت بوده است.»

بعد از این بود که فرسوده به دو نکته‌ی انتقادآمیز اشاره کرد: «ما چند مورد تخریب در این روزها داشتیم. من بحثم این است که اگر سیاست‌های واگذاری روشن‌تر بودند، کار به اینجا نمی‌کشید. همچنین باید بحث پیشگیری هم جدی‌تر دنبال شود و ساز و کار گشت‌ها بهتر شود. بحث تبعیض هم هست. انتقاد من این است که این تخریب‌ها مشکلات را زیادتر می‌کند، مخصوصا در پایان سال.»

مورد دومی که فرسوده به آن اشاره کرد، ساختمان اداره بود: «دوستان در اداره کل باید کمک کنند. واقعا کارمندان این اداره با اجاره‌نشینی گرفتارند.» فرسوده در نهایت از زحمات حیدری، که او را «نیروی مفید، سالم، باتقوا و قابل قبولی» نامید، تشکر کرد و برای مسئول جدید اداره هم آرزوی توفیق کرد.

[3]

سخنرانان، انتقادکنندگان و معترضان

مهندس بهمنی و حاجی‌نیازی از اداره کل منابع طبیعی نفرات بعدی بودند که در جلسه صحبت کردند. بعد از آنها، نوبت به حیدری، رییس قبلی اداره منابع طبیعی، رسید که طبق روال معمول این جلسات، گزارشی از کارهای انجام شده و لازم به پیگیری ارائه دهد. شهسواری، رییس جدید اداره، کوتاه سخن گفت. رییس اداره منابع طبیعی داراب هم کارشناسش را در این جلسه همراهی می‌کرد. مهندس جوکار، مدیر جهاد کشاورزی گراش، تنها به تشکر بسنده کرد؛ اما شیبانی، عضو شورای اسلامی شهر، انتقادش را به عنوان موضع شورا مطرح کرد. بهمنی در جواب شیبانی، این تغییر را طبیعی و «گردش شغلی بین کارشناسان» و در جهت رشد آنها دانست. این توجیه با این که به سختی کسی را راضی می‌کند، اما قرار بود جلسه را به سلامت به اتمام برساند. تا این که عباس از راه رسید.