بستن

اصرار عجیب بر آمار عجیب گردشگران لارستان

هفت‌برکه (گریشنا): انتشار آمار عجیب بازدید ۹۰۰ هزار نفر از قلعه اژدها پیکر لار، با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو شد؛ اما سیما علویه، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری لارستان، این آمار را تخمینی ولی درست می‌داند.

به گزارش هفت‌برکه، علویه در خبری تعداد بازدید‌کنندگان از قلعه تاریخی اژدها پیکر شهرستان لار را بیش از نهصد هزار گردشگر اعلام کرده است و البته در ادامه تصریح کرده که امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) نیز در نوروز امسال سیصد و ۲۰ هزار نفر زایر داشته است. این آمار چند برابر نقاط عمده گردشگری فارس، همانند تخت جمشید و حافظیه است. علویه این تفاوت را مشکل‌زا نمی‌داند: «اداره کل میراث فرهنگی فارس اطلاعی از آمار جنوب استان فارس ندارد. آمار گردشگران و بازدید‌کنندگان از آثار فرهنگی و مذهبی لار صحیح است.»

سایت اداره کل میراث فرهنگی فارس در خبری رسمی تعداد بازدید‌کنندگان از مکان‌های تاریخی فارس از جمله مجموعه‌های تاریخی حافظیه، تخت جمشید، سعیدیه و پاسارگاد و ارگ کریم‌خان زند را یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرده است و این نشان می‌دهد که قلعه تاریخی اژدها پیکر شهرستان لار و امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان، تعداد بازدید‌کننده‌ بیشتری نسبت به آثار معروف و تاریخی از جمله ارگ کریم‌خان زند، مجموعه جهانی پاسارگاد و مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدی داشته است.

اما اگر این آمار را اغراق‌آمیز می‌دانید، به نظر رییس اداره میراث فرهنگی لارستان، شما اشتباه می‌کنید.

او در دفاع از آمار اعلام شده، می‌گوید: «آمار ما صحیح است. شما اشتباه برداشت کردید. ما که منظورمان تنها مسافران نوروزی نبود. چه بسیار شهروندان لارستانی که در طول سال به این مکان‌های تاریخی و ارزشمند سر نمی‌زنند، اما سرسبزی و طراوت این مکان باعث شده بود که تعداد زیادی از شهروندان لاری به این مکان بیایند و بعضا در این میان گیاهان دارویی نیز بچینند. ما خود شاهد بودیم که صبح، عصر و شب این مکان مملو از جمعیت بود و با احتساب شهروندان لارستانی و مسافران نوروزی این آمار اصلا بعید به نظر نمی‌رسد.»

او در ادامه می‌گوید: «آمار تعداد بازدید‌کنندگان از مکان‌های فرهنگی و تاریخی استان فارس معمولا از تعداد فروش بلیط‌ها مشخص می‌شود و دقیق است، اما در منطقه‌ی ما بازدید از آثار، بلیطی نیست و ما مجبوریم به صورت تقریبی آمار را ارایه کنیم. با توجه به چیزی که من دیدم از تعداد بازیدکنندگان، بعید می‌دانم که حدسم اشتباه باشد. اصلا همه‌ی شهرستان‌ها آمار تقریبی می‌دهند. مگر آمار تعداد بازدید‌کنندگان شهرستان گراش دقیق است؟ از حجم مسافران و تعداد رفت و آمد‌ها آمارها را حدس می‌زنند.»

سیما علویه با اشاره به این موضوع که اداره میراث فرهنگی فارس آماری از بازیدکنندگان و گردشگران قسمت جنوبی استان فارس ندارد،گفت: «سایت اداره کل میراث فرهنگی فارس آمار بازدید‌کنندگان و گردشگران نوروزی قسمت شمالی استان را اعلام کرده است و اطلاعی از درگاه جنوبی استان و مسافرانی که عسلویه، لامرد، بندرعباس، قشم، لارستان و … را برای سفر انتخاب کرده‌اند، ندارد و هیچ دلیلی وجود ندارد ما آمار گردشگران لار را با شیراز مقایسه کنیم.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

18 نظر

  1. من نمی گم که آمار درسته یا نه اما یک محاسبه سر انگشتی به شرح زیر میشه به درست بودن این آمار شک کرد:
    بر فرض اینکه این ۹۰۰هزار نفر طی ۱۵روز از اونجا دیدن کرده باشن واین بازدید روزانه طی ۱۲ ساعت انجام پذیرفته باشد ⬇️
    ۶۰۰۰۰=۱۲÷۹۰۰۰۰۰ یعنی روزانه ۶۰هزار نفر
    ۵۰۰۰=۱۲÷۶۰۰۰۰ یعنی هر ساعت حدود ۵هزار نفر
    ۸۳=۶۰÷۵۰۰۰ یعنی هر دقیقه ۸۳ نفر
    حالا خودتان حساب کنید این حجم جمعیت ۵هزار نفری در یک ساعت که البته حضور هر نفر به یک دقیقه هم نمیرسه اونجا چه جوری جا میشه بر فرض محال اگه راست هم باشه آیا هیچ دوربینی نبود که این رویداد را ثبت کنه ؟
    البته ماشینها و موتورسیکلتهارا به حساب نیاوردیم
    پس با این اوصاف این خبر به دروغ سیزده بیشتر می ماند تا یک گزارش آماری

    1. با سلام و احترام به همه . من بعنوان یک بازدید کننده از این سایت با این گزارش و این کارشناسی صد در صد مخالفم . ما در مقامی نیستیم که بخواهیم در این مورد تصمیم یا اظهار نظر کنیم

  2. اینم مث بقیه امارها دیگشون….در اسناد اومده که زمانی خواستار جدایی از ایران بودن ولی در حال حاضر میگن اولین خواستگاه حکومت اسلامی….

  3. ایشون همون کسی هستند که در مقابل مرمت غیر اصولی کاروانسرای بر میر سکوت کردن و حتی با پی گیری های دوستان پرتلاش و دغدغه مند ایکوموس هم حاضر به پاسخ گویی نشدند. ایشان که همواره سعی داشته و دارند آثار منحصر به فردگراش رو به نام لار معرفی کنند در قبال مسئولیت قانونی شان در گراش هیچ حرکتی انجام نداده و نخواهند داد. با این وصف نباید از ایشان انتظار صداقت داشت.

  4. هر سال این امار را میدن همه باور کرده بودند امسال همه چیز هویدا شد. تا حالا کسی به فکرش هم نمی رسید این امار عجیب باشد؟ لطف کنید از طریق فضای مجازی و گروهها منتشر کنید تا این عادت زشت از بین برود

  5. بنده روزی ٩بار به لار میرم اصلاً گردشگری یا مسافر نوروزی ندیدم نه اینکه اصلاً نباشه ولی تا این حد که امار دادن نبوداگه این همه مسافر اومده بود تو پل زیرگذر(همون پل معروف)چنان ترافیکی میشد که نگو

  6. سلام.بنده قم زندگی می کنم ولی همیشه شاهد پیشرفت روز افزون این استان از مونوریل گرفته تا مترو و بی آر پی هسم.ولی لار هروقت نگاه می کنم داره پسرفت می کنه.استانی به این کوچیکی چطور پیشرفتی شاهدیم ولی لار …

    1. شما که به صحبت های کاربران لقب پشه میدی بازم حرفی برای گفتن دارید؟!!

      دختراشون قهرمان عجب
      یه سری به دنیا ورزشکاران گراشم بزن همینه پز نمیدن یا به دروغ بنر چاپ نمیکنن دلیلی بد نداشتن همچین جوانانی نیست کمی با تفکر و سند حرف بزنید بهتره.
      ادرس برید تا اطلاعات عمومی بره بالا فقط در همین گریشنا
      http://www.gerishna.com/archives/category/cat/sport قسمت ورزش

  7. اون خانمی که گفته دخترانشون مدال اوردن گراشی ها تو پینگ پنگ و تینس روی میز حرف اول رو میزنه و حتی ورزش های دیگه.ما بحث مون اینه که شهری که قدمت زیادی داره و به قولشون گراش روستاشون بوده الان میبینیم هم پا هم حرکت می کنیم و حتی آثار باستانی گراش بهتر و بیشتره و بعد زلزله لار هیچ اثری از تاریخ و فرهنگ واسشون باقی نموند و همش به ویرانه تبدیل شد.و این ادعا واهی که این همه مسافر اومده پوچ و دروغ محضه.

  8. در جواب صمد
    ایا کسی که شناسنامه اش مفقود شده فاقد هویت می شود . یا اینکه مجددا شناسنامه برایش صادر می کنند .؟ بسیاری از اماکن تاریخی تخریب و بازسازی شده . موضوع یعد .بسیاری از شاعران ایران اکنون در قلمرو خارج ایران قرارگرفته شده . ایا اکنون هرات غزنین . سمرقند و بخارا جزو قلمرو بیگانه تلقی می شود . ؟ محدوده جغرافیایی با محدوده فرهنگی تفاوت دارد . برادرجان با افکار بیمارگونه بجایی نمی رسیم .

    1. قرار نیست که اگه گم شده با دروغ خودشون بکشن بالا
      بحث سر چیز دیگست نه این که چی بوده چی شده چی مونده
      بحث سر امار های پوچ شاخ در اور
      در هر زمینه ای دستاشون رو میشه ولی متاسفانه …..
      اون عزیزانی که شما دفاع ازشون میکنید روزی به خاطر اینتکه دیگه ما نماینده نداشته باشیم هزار یک دروغ منفی گرای نکته به قول شما ضعف همش به دروغ در جامع و دنیای مجازی که متاسفانه ملت همه عقلشون به چشماشونه پخش کردن پس تیر با تیر جواب میدن اونم از چله کمان خودشون نه ما
      هیچ وقت دیوار کج بالا نمیره خودشونم در جریانن

      1. من هر چه شما بگویید صد در صد قیول می کنم . اما چرا کسانی که دستشان به دهنشان می رسه . یا کسانی که دغدغه تربیت مناسب فرزند دارند . بچه هاشون را می برند در مدارس لار درس بخونن. !
        حداقل بخاطر دوری از خطرات جاده اینکار را نکنید . به بچه ها ظلم نکنید که هیچ تفاوتی نداره . قبول حرف حق شهامت می خواهد . در حال حاضر دیوار گراش خیلی کجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top