- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

اصرار عجیب بر آمار عجیب گردشگران لارستان

هفت‌برکه (گریشنا): انتشار آمار عجیب بازدید ۹۰۰ هزار نفر از قلعه اژدها پیکر لار، با بازتاب‌های مختلفی روبه‌رو شد؛ اما سیما علویه، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری لارستان، این آمار را تخمینی ولی درست می‌داند.

به گزارش هفت‌برکه، علویه در خبری تعداد بازدید‌کنندگان از قلعه تاریخی اژدها پیکر شهرستان لار را بیش از نهصد هزار گردشگر اعلام کرده است و البته در ادامه تصریح کرده که امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) نیز در نوروز امسال سیصد و ۲۰ هزار نفر زایر داشته است. این آمار چند برابر نقاط عمده گردشگری فارس، همانند تخت جمشید و حافظیه است. علویه این تفاوت را مشکل‌زا نمی‌داند: «اداره کل میراث فرهنگی فارس اطلاعی از آمار جنوب استان فارس ندارد. آمار گردشگران و بازدید‌کنندگان از آثار فرهنگی و مذهبی لار صحیح است.»

سایت اداره کل میراث فرهنگی فارس در خبری رسمی تعداد بازدید‌کنندگان از مکان‌های تاریخی فارس از جمله مجموعه‌های تاریخی حافظیه، تخت جمشید، سعیدیه و پاسارگاد و ارگ کریم‌خان زند را یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرده است و این نشان می‌دهد که قلعه تاریخی اژدها پیکر شهرستان لار و امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان، تعداد بازدید‌کننده‌ بیشتری نسبت به آثار معروف و تاریخی از جمله ارگ کریم‌خان زند، مجموعه جهانی پاسارگاد و مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدی داشته است.

اما اگر این آمار را اغراق‌آمیز می‌دانید، به نظر رییس اداره میراث فرهنگی لارستان، شما اشتباه می‌کنید.

او در دفاع از آمار اعلام شده، می‌گوید: «آمار ما صحیح است. شما اشتباه برداشت کردید. ما که منظورمان تنها مسافران نوروزی نبود. چه بسیار شهروندان لارستانی که در طول سال به این مکان‌های تاریخی و ارزشمند سر نمی‌زنند، اما سرسبزی و طراوت این مکان باعث شده بود که تعداد زیادی از شهروندان لاری به این مکان بیایند و بعضا در این میان گیاهان دارویی نیز بچینند. ما خود شاهد بودیم که صبح، عصر و شب این مکان مملو از جمعیت بود و با احتساب شهروندان لارستانی و مسافران نوروزی این آمار اصلا بعید به نظر نمی‌رسد.»

او در ادامه می‌گوید: «آمار تعداد بازدید‌کنندگان از مکان‌های فرهنگی و تاریخی استان فارس معمولا از تعداد فروش بلیط‌ها مشخص می‌شود و دقیق است، اما در منطقه‌ی ما بازدید از آثار، بلیطی نیست و ما مجبوریم به صورت تقریبی آمار را ارایه کنیم. با توجه به چیزی که من دیدم از تعداد بازیدکنندگان، بعید می‌دانم که حدسم اشتباه باشد. اصلا همه‌ی شهرستان‌ها آمار تقریبی می‌دهند. مگر آمار تعداد بازدید‌کنندگان شهرستان گراش دقیق است؟ از حجم مسافران و تعداد رفت و آمد‌ها آمارها را حدس می‌زنند.»

سیما علویه با اشاره به این موضوع که اداره میراث فرهنگی فارس آماری از بازیدکنندگان و گردشگران قسمت جنوبی استان فارس ندارد،گفت: «سایت اداره کل میراث فرهنگی فارس آمار بازدید‌کنندگان و گردشگران نوروزی قسمت شمالی استان را اعلام کرده است و اطلاعی از درگاه جنوبی استان و مسافرانی که عسلویه، لامرد، بندرعباس، قشم، لارستان و … را برای سفر انتخاب کرده‌اند، ندارد و هیچ دلیلی وجود ندارد ما آمار گردشگران لار را با شیراز مقایسه کنیم.»

  [1]