- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

بازنشر: خطر کوه‌خواری در کلات

هفت‌برکه (گریشنا): در روزهای گذشته طوماری در مورد زمین‌خواری در کلات در فضای مجازی منتشر شد. برای تعیین وضعیت کلات نشریه افسانه گراش در شهریورماه ۱۳۹۵ گزارشی تهیه و منتشر کرد.

افسانه گراش: با احداث خیابان شهدای گمنام و ساخت مسیر دسترسی به نارنج قلعه، وضعیت مالکیت دامنه کلات با ابهام روبه‌رو است. با توجه به صدور سند ملکی شخصی برای هشت هزار متر از زمین‌های دامنه کلات، هیات امنا مقام شهدای گمنام در جلسه‌ای با حضور جمعی از مردم و مسئولین این موضوع را بررسی کرد.

با توجه به قرار داشتن کلات در محدوده شهر گراش وضعیت مالکیت زمین‌های مجاور آن باید هر چه سریع‌تر مشخص شود. زمین‌های ملی داخل شهر گراش در اختیار راه و شهرسازی قرار می‌گیرد. مهندس سلمان مهرابی در مورد کلات می‌گوید: «مالکیت کلات با دولت است و با توجه به این که کلات در محدوده شهر گراش قرار دارد در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار می‌گیرد. اقداماتی انجام شده است اما هنوز سند آن صادر نشده است.»

مهرابی در مورد سوابق موضوع می‌گوید: «در سال ۱۳۶۱ طی صورت‌جلسه ای که در فرمانداری لارستان به امضا رسیده مقرر شد که کلات به عنوان جزیی از پلاک بندوشیخ و شیخویه از منابع طبیعی به زمین شهری منتقل شود، اما تا قبل از استقرار اداره راه و شهرسازی گراش اقدام عملی در این خصوص انجام نشده بود. طی سالهای اخیر تلاش های زیادی برای تحقق این مهم صورت گرفت تا این که در اوایل سال جاری جلسه‌ای بین مدیران کل تشکیل و مقرر شد منابع طبیعی نسبت به اجرای ماده ١٣ اقدام و رسما این اراضی را به راه و شهرسازی تحویل تا سند تک برگ آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران صادر گردد.»

اما موضوع این بار در مورد صدور سند برای هشت‌هزار متر از زمین‌های واقع در بالای خیابان شهدای گمنام است. سجادی از اهالی محل پیگیر این موضوع است او می‌گوید: «صدور این سند غیر قانونی بوده است و افرادی با نشان دادن اسناد زمین‌هایی در نقطه دیگر شهر برای بخشی از کلات سند صادر کرده‌اند. سال ۱۳۹۰ برای چهار قطعه زمین دو هزار متری در اداره ثبت اسناد و املاک لار سند صادر شده است.»

رییس اداره راه و شهرسازی گراش نیز صدور این اسناد را غیر قانونی می‌داند و می‌گوید: «به محض صدور سند کلی کلات حسب قانون تقاضای ابطال اسناد این قطعات داده خواهد شد. سند به نام افراد و با همکاری اداره اوقاف و ثبت اسناد وقت صادر شده است و به جهت این که در طرح جامع، کلات به عنوان پهنه سبز پیشنهادی در نظر گرفته شده است با تقاضای تغییر کاربری این قطعات در کمیسیون ماده ۵ مخالف گردید.»

جعفر یوسفی عضو شورای اسلامی شهر از حاضرین در جلسه هیات امنای مقام شهدای گمنام نیز بر جلوگیری از ساخت و ساز در این محدوده تاکید کرد: «کاربری این محدوده به صورت فضای سبز است و شهرداری به هیچ وجه به تغییر کاربری موافقت نخواهد کرد. در مورد صدور سند هم از طریق مراجع قانونی برای ابطال سند پیگیری خواهیم کرد.»

علی اصغر حسنی، مدیر اجرایی مقام شهدای گمنام، دعوت‌کننده جلسه ۱۹ مردادماه در حسینیه ولی‌عصر(عج) بود. او معتقد است: «کل کلات باید به عنوان حریم شهدای گمنام تعریف شود تا زمین‌خواران که در حال بلعیدن گراش هستند نتوانند به آن دست‌درازی کنند. در زمان دفن شهدای گمنام بر فراز تپه نورالشهدا نیز صورت‌جلسه‌ای در این مورد تنظیم شد.»

جباری رییس اداره آبفا گراش بر پیگیری موضوع از طریق قانونی تاکید کرد. جباری گفت: «کمیسیونی با عنوان کمیسیون حفظ و صیانت از اراضی ملی با حضور مقامات مسئول ادارات به شکل منظم در فرمانداری تشکیل می‌شود. درخواست پیگیری موضوع به این کمیسیون داده شود.»

سرگرد ستاری، جانشین ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، نیز بر ضمانت اجرایی تصمیمات تاکید کرد: «ضمن این که باید درخواست‌ها و پیگیری‌های مردم انجام شود. برای ضمانت اجرایی باید جلساتی در فرمانداری برگزار شود و موضوع در کمیته صیانت پیگیری شود.»

زمین مورد مناقشه در بخش شمالی کلات و بالای سیل‌بند ورودی خیابان شهدای گمنام قرار دارد اما بخش جنوب و شرقی که بالاتر محله روباد واقع است نیز وضعیت مبهمی دارد. شهرداری، اوقاف، راه و شهرسازی، منابع طبیعی و برخی افراد شخصی مدعی مالکیت این بخش از کلات هستند. چند سال پیش کلنگ ساخت پارکی در این منطقه به زمین زده شده اما تاکنون اقدامی برای اجرایی شدن این پروژه انجام نشده است.

[1]

تکمیلی: این گزارش حدود هفت ماه پیش منتشر شده است و مسئولیت برخی از افراد تغییر کرده است. اما به نظر نمی‌رسد تغییری در وضعیت کلی مالکیت کلات به وجود آمده باشد.