- هفت‌برکه | گریشنا - https://7berkeh.ir -

انتصاب امام جمعه به ریاست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان

هفت‌برکه (گریشنا): در دومین جلسه شورای اداری در سال ۹۶، حجت‌الاسلام و المسلمین شاه‌چراغ، امام جمعه گراش، به ریاست ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان گراش منصوب شد.

[1]

به گزارش هفت برکه، این جلسه امروز سی‌ام فروردین‌ماه با حضور حجت‌الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه شهر؛ اصغر فرودی، فرماندار شهرستان؛ مهدوی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان؛ و اعضای شورای اداری و شورای تامین برگزار شد.

فرودی، فرماندار شهرستان، با گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی شهدا بالاخص شهدای امر به معروف و نهی از منکر گفت: «اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بر هیچ کسی پوشیده نیست. یکی از لازمه‌های پیشرفت و توسعه هر جامعه‌ای، آزادی است. انسان‌های آزاد می‌توانند نظرات خود را اظهار کنند و اگر انتقاد و ایرادی است به متولیان امر گوشزد کنند. در اسلام نیز به امر به معروف و نهی از منکر توجه زیادی شده است.» او در ادامه با اشاره به این موضوع که می‌توان امر به معروف و نهی از منکر را از چند مقوله‌‌ی کلان، متوسط و خرد بررسی کرد، اظهار داشت: «در شرایط امروز، در سطح کلان، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین امر به معروف، حفظ نظام است و بزرگ‌ترین منکر، حکومت استبدادی بود که سرنگون شد. دومین معروف هم بحث نماز است. اما در مورد امر به معروف در سطح متوسط می‌توان به نصایح رهبر انقلاب اسلامی در زمینه‎های سبک زندگی اسلامی، از بین بردن مصرف‌گرایی، استفاده نکردن از کالای خارجی و غیره اشاره کرد.»

فرماندار شهرستان در بخش بعدی صحبت‌هایش از  نقش و تاثیر فضای مجازی بر مقوله‌ی امر به معروف و نهی از منکر سخن گفت: «یکی از مباحث بسیار مهم که نسبت به آن خوش‌بین هستم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر، فضای مجازی است. این فضا کمک بزرگی می‌تواند در زمینه ترویج امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه داشته باشد و از طرفی می‌بایست مفاسد و معایب ناشی از آن را هم کنترل کرد.»

داشتن شناخت نسبت به موضوع امر به معروف و نهی از منکر و آموزش دیدن در این زمینه، شرکت در انتخابات، رعایت قانون و اصل بی‌طرفی، بهره‌برداری نکردن از دین و ارزش‌ها و شهدا در راستای استفاده جنایی و سیاسی، رعایت همه ادارات و سازمان‌ها از مصوبات قانونی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در تمام ادارات به خصوص اداراتی که جمعیت بیشتری دارند، از دیگر موضوعاتی بود که فرماندار در این جلسه به آن اشاره کرد.

امام جمعه: لزوم ترویج معروف با فرهنگ‌سازی و الگو‌سازی

حجت‌الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه گراش، با تبریک بعثت نبی اکرم (ص) گفت: «مکارم اخلاقی هدف اصلی بعثت بود و ترویج آن رابطه مستقیمی با امر به معروف و نهی از منکر دارد. ما در کنار نهی، ترویج خوبی‌ها را نیز باید در دستور کار قرار دهیم. اما بیشترین موضوعی که مورد توجه قرار می‌دهیم نهی از منکر است، در صورتی که با ترویج معروف با فرهنگ‌سازی و الگو‌سازی و همچنین استفاده از فرصت‌های زمانی و مکانی برای ترویج خوبی‌ها، منکر جای خود را تنگ می‌بیند و در واقع از آن پیشگیری خواهد شد.»

امام جمعه با طرح این موضوع که نباید منکر را در یک مساله مانند بدحجابی و یا بی‌حجابی ببینیم گفت: «موارد مختلفی از معروف و منکرها داریم. بهترین امر به معروف حفظ نظام است و در بحث منکرها می‌توان به ترویج مصرف‌گرایی، استفاده از کالای ایرانی و تولیدات داخلی و استفاده نکردن از کالای قاچاق، جلوگیری از شایعه‌پراکنی در جامعه، بی‌انضباطی و عدم وجدان کاری در بعضی از ادارات، تجاوز به حقوق دیگران، غرور و تکبر بی‌مورد، آسیب‌های اجتماعی مختلف در حال حاضر و عدم نظارت عمومی اشاره کرد.» حجت‌الاسلام شاه‌چراغ بحث انتخابات را مهم‌ترین مساله روز می‌داند و تصریح می‌کند: «رقابت و مناظره‌ی سالم چیزی است که باید به دنبال آن باشیم و از نقد عملکرد دیگران، توهین به شخصیت‌ها و شایعه‌پراکنی پرهیز کنیم تا زمینه برای حضور حداکثری مردم فراهم شود.»

تربیت نیروهای آموزش‌دیده و تشکیل گروه‌هایی در راستای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات، حمایت از قانون‌های تصویب شده در ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر و حمایت از آمرین به معروف و ناهین از منکر از جمله درخواست‌های حجت‌السلام شاه‌چراغ بود.

دبیر ستاد استان: امر و نهی لسانی و سلبی

مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس، نیز به ابلاغ و تصویب قانون برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این قانون ستاد امر به معروف و نهی از منکر فراقوا است یعنی زیر نظر هیچ قوایی نیست.» او همچنین دو موضوع امر به معروف و نهی از منکر لسانی و سلبی را نیز مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: «امر به معروف و نهی از منکر لسانی و ایجابی وظیفه همه مردم است و اما امر به معروف و نهی از منکر سلبی برای کسانی است که بر انجام و ترویج گناه لجاجت دارند، که این بخش به مامورین انتظامی و نظامی مربوط می‌شود.»

سرهنگ درستکار، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، نیز بر شرکت در انتخابات تاکید و اظهار امیدواری کرد که درصد حضور مردم گراش از درصد حضور کشوری در انتخابات پیش رو بیشتر باشد. او همچنین نگاهی به شعار سال، یعنی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال داشت، و از حاضرین خواست تا با امر به معروف ونهی از منکر در سال جاری کارنامه موفقی در ترویج اقتصاد مقاومتی و مولفه‌های اقتصادی داشته باشیم.

با تحویل حکم انتصاب حجت‌الاسلام شاه‌چراغ، امام جمعه گراش، به عنوان رییس شورای ستاد امر به معروف و نهی از منکر، این مراسم پایان یافت.

[2]