- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

معلم‌ها در زنگ آشتی با میراث فرهنگی

هفت‌برکه (گریشنا): چند سالی است که انجمن ایکوموس گراش طرح «آشتی با میراث» را برای گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله دانش‌آموزان و گردش‌گران اجرا می‌کند.  پنجشنبه، ۳۱ فروردین، دبیر و رییس این انجمن با ۳۵ نفر از دبیران مقاطع مختلف تحصیلی گراش همراه شدند و به بازدید علمی از چند بنای تاریخی گراش رفتند.

مهندس غلامرضا آرمان‌مهر، دبیر انجمن ایکوموس، ساعت ۷ و نیم صبح معلم‌ها را بر بام گراش جمع کرد و در صحبت کوتاهی، هدف این گردش را توضیح داد: «ضرورت شناخت و معرفی ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر، با تاکید بر نقش و جایگاه تاثیرگذار معلم‌ها در تربیت نسل‌های جدید». مهندس حامد عبداللهی، رییس انجمن، نیز درباره‌ی آشنایی کلی با سیر تاریخی و روند شکل‌گیری شهر گراش صحبت کرد.

«تگ آو» (تنگ آب) اولین مقصد بازدید بود. لذت قدم زدن در طبیعت هنوز بهاری تگ آو با دیدار اتفاقی با دکتر عبداللهی و گپ‌و‌گفت دوستانه و صرف صبحانه با او در کنار سد تکمیل شد.

مقصد بعدی، خانه فضل‌الله‌خان بود. اینجا عبدالعلی صلاحی پژوهشگر به گروه پیوست تا در شاه‌نشین خانه فضل‌الله‌خان، درباره خوانین و اتفاقات تاریخی گراش طی دو قرن اخیر صحبت کند.

در بازدید از خانه تاریخی سعادت نیز دو نسل مهم از خانه‌های تاریخی گراش (دوره قاجار و پهلوی) معرفی شد و ویژگی‌های معماری خانه‌های گراش برای معلمان توضیح داده شد.

اما ابراز علاقه‌مندی معلمان از برکه کل، بزرگ‌ترین آب انبار ایران، بهانه خوبی برای معرفی ویژگی‌های برجسته این برکه و دلیل نامگذاری (وجه تسمیه) آن و همچنین روایت داستان ساخت برکه تا و فروپاشی گنبد آن بود.

آخرین مقصد هم «موزه مردم‌شناسی گراش» در خانه شهیدان عظیمی بود. مهندس آرمان‌مهر با معرفی خانه و خانواده گرانقدر شهیدان عظیمی شروع کرد، و بعد معلمان را به بازدید از فضاهای مختلف موزه، پذیرایی با شربت و بستنی، دعوت به عضویت در انجمن ایکوموس و گرفتن عکس دسته‌جمعی دعوت کرد تا خاطرات این روز خوب را تکمیل کند.

دبیر ایکوموس از اداره آموزش و پرورش، مسلم پورشمسی، هنرمند عکاس؛ و زحمات فراوان راضیه متین هم تشکر کرد.

[1]