بستن

خانه‌ای برای شاهزاده قاسم (ع)

هفت‌برکه (گریشنا): هیات زنجیرزنی شاهزاده قاسم (ع) گراش به همت بانی خیر صاحب تکیه شد. این هیات پیش از این به عنوان هیات جوانان در حسینیه ابوالفضل (ع) فعالیت داشت، اما به خاطر ازدیاد هیات‌های زنجیرزنی، برای مدتی بدون فعالیت مانده بود. اما اکنون، بعد از فعالیت مجدد، با خرید و بازسازی یک خانه، صاحب مکانی مستقل شده است.

به گزارش هفت‌برکه، دیشب پنجم اردیبهشت‌ماه ۹۶، تکیه هیات شاهزاده قاسم گراش که اولین هیات زنجیرزنی است که در گراش به سبک دوزنجیری فعالیت می‌کند، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید عباس معصومی در کوچه‌ی سوم بلوار معلم افتتاح شد. مرتضی زارعی، مسئول هیات شاهزاده قاسم گراش، در گفتگو با هفت‌برکه درباره‌ی مکان هیات توضیح داد: «ما تاکنون مکان درستی نداشتیم. آن اوایل کنار مسجد امام سجاد (ع) مکانی به ما اختصاص دادند، و چند سالی آنجا بودیم. اما امسال خیری پیدا شد و خانه‌ای را خریداری کرد و صاحب‌خانه هم آن را زیر قیمت به ما داد. خیر هم آن را بازسازی و تجهیز کرد تا به تکیه‌ی هیات تبدیل شود. این تکیه دیشب افتتاح شد.»

زارعی درباره‌ی تاریخچه‌ی هیات نیز گفت: «هیات زنجیرزنی شاهزاده قاسم قبلا به عنوان هیات دوم حسینیه ابوالفضل برای جوانان و نوجوانان به اسم شاهزاده قاسم  در دهه ۶۰ راه‌اندازی شده است. چون هیات جمعیت زیادی داشته، به دو دسته جوانان و بزرگسالان تقسیم می‌شود. بدین ترتیب، هیات جوانان شاهزاده قاسم راه می‌افتد. این هیات چند سالی برقرار بوده، تا وقتی که هیات‌های دیگری در سطح شهر راه می‌افتد و باعث می‌شود این هیات روز به روز کوچک‌تر شود. مخصوصا با راه افتادن هیات امیرالمومنین (ع)، این هیات رو به تعطیل می‌رود.

«تا این که ده دوازده سال قبل در کنار مسجد امام سجاد (ع) تصمیم می‌گیرند یک هیات جداگانه راه بیندازند. قرار بود این هیات به نام هیات امام رضا (ع) باشد و همه کارها هم انجام شد. ولی شخصی که قرار بود هیات را راه بیندازد، این هیات را توی خیابان آبیاری راه انداخت. ما از مجوز هیاتی که حسینیه ابوالفضل در اختیار داشت و بلااستفاده بود، استفاده کردیم و هیات شاهزاده قاسم را مجددا راه انداختیم.»

زارعی که شش سال است مسئولیت هیات را به عهده دارد، در خصوص فعالیت‌های هیات در طول سال می‌گوید: «در طول سال به مناسبت‌های مختلف برنامه داشتیم. این برنامه‌ها را بیشتر خانم‌ها برگزار می‌کردند.» او اضافه می‌کند: «امسال هم قرار است در دهه محرم تعزیه‌های متفاوتی هم داشته باشیم، یعنی ۱۰ روز، ۱۰ تعزیه متفاوت.»

مسئول هیات شاهزاده قاسم در آخر لیست بلندی از همراهان و خیرین و مسئولان برای تشکر در اختیار هفت‌برکه می‌گذارد: «حاج حسین شادرام، بانی خیر این تکیه است؛ شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش؛ حاج داوود چرخ‌انداز، پیشکسوت و پیرغلام هیات؛ احمد بابا احمدی، هیات امنای حسینیه ابوالفضل که باعث شد این هیات راه بیفتد؛ مهندس احمد عبدالهی، حاج غلامعلی علی‌پور که برای پیمانکاری ما را کمک کردند؛ مصطفی عابدی، مهدی سروش، مسئول گروه تعزیه؛ ابوالحسن حسینی، روابط عمومی شهرداری؛ و همه دوستانی که از روزی که این هیات راه افتاده، ما را یاری کرده‌اند.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top