بستن

دو کارآفرین گراشی در بین برترین‌های کشاورزی استان

هفت‌برکه (گریشنا): در اولین جشنواره کارآفرینان بخش کشاورزی استان فارس، از حبیب بهار و احمد محمد‌زاده به عنوان کشاورزان برتر استان فارس تقدیر شد.

به گزارش هفت‌برکه، این مراسم چهارم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه بعثت شیراز و با حضور دکتر قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، و کشاورزان برتر استان در رشته‌های مختلف کشاورزی برگزار شد. حبیب بهار در بخش طرح الگویی پیوند، توسعه و گسترش گیاهان بومی و سازگار در منطقه با مصرف آب کمتر، و احمد محمد‌زاده با پرورش توت‌فرنگی در گلخانه مورد توجه مسئولین قرار گرفتند و به این جشنواره دعوت شدند.

در تماس تلفنی که با این دو کشاورز نمونه‌ی استانی داشتیم، بهار می‌گوید: «پرورش و به ثمر رساندن چهارصد کنار کویتی و کنار پیوندی با ذخیره‌سازی آب فصلی باران در استخری به مساحت شصت در سی و عمق سه متر و گنجایش شصت میلیون لیتر آب و استفاده از انرژی خورشیدی بدون بهره‌گیری از انرژی‌های رایجی مانند برق، دلایل موفقیت من بود. همه‌ی این‌ها را گفتم که بگویم با تلاش می‌شود هر غیرممکنی را ممکن ساخت. به‌خصوص روی صحبتم به علاقه‌مندان به بخش کشاورزی است که حتی می‌توان بدون استفاده از چاه یا برق رایج، به پرورش درخت و گیاهان فکر کنند و آن را عملی سازند.»

بعید است گراشی باشید و اسم گلخانه‌ی محمد‌زاده را نشنیده باشید. محمد‌زاده می‌گوید: «توت فرنگی میوه‌ی مناطق سردسیر است، اما ما موفق به پرورش آن در گراش شدیم. به سختی کار کسی که بخواهد خرما را در کردستان پرورش دهد. کشت و به ثمر رسیدن سی و پنج هزار نهال توت‌فرنگی با کیفیت مناسب باعث تعجب کارشناسان بخش کشاورزی شده بود.»

در حاشیه‌ی این برنامه، کشاورزان برتر استان فارس در نمایشگاهی با غرفه‌های مجزا محصولات خود را ارائه کردند، اما از آن‌جایی که فصل برداشت محصولات این دو کشاورز گراشی به سر آمده است و همچنین نداشتن آمادگی قبلی، محمد‌زاده و بهار موفق نشدند در این نمایشگاه حضور یابند.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top