بستن

درخشش دانش‌آموز گراشی در مسابقه اعصاب‌شناختی

هفت‌برکه (گریشنا): عرفان محسن‌زاده، دانش‌آموز گراشی، در مسابقات علوم اعصاب‌شناختی در حاشیه هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی برگزیده شد.

عرفان پسر دکتر مهدی محسن‌زاده، معاون آموزش، تحقیقات و دانشجویی فرهنگی دانشکده علوم پزشکی گراش است. دکتر محسن‌زاده در گفت‌وگوی تلفنی پیرامون این خبر گفت: «پسرم عرفان متولد سال ۷۹ است. او چهار است که در یزد ساکن است و در حال حاضر دانش‌آموز دبیرستان شهید صدوقی یزد است. در این مدرسه دانش‌آموزان یک گروه تحقیقاتی تحت عنوان نوروساینس تشکیل داده‌اند که در این گروه کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند. عرفان به عنوان سرگروه در این گروه تحقیقاتی فعال است. روش تحقیقی خاص برای نشان دادن این که ذهن افراد به چه شکل کار می‌کند، موضوع تحقیقاتی بود که در این گروه روی آن کار شد. با شرکت در هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی، این گروه تحقیقاتی توانستند در بخش علوم اعصاب‌شناختی صاحب مقام شوند.»

عرفان محسن‌زاده نیز در گفتگو با هفت‌برکه در توضیح کار تحقیقاتی خود می‌گوید: «کار ما اختراع یک وسیله‌ی فیزیکی نبود، ولی می‌شود عنوان کشف را روی آن گذاشت. ضمن این که باید اشاره کنم ما یک کار تیمی را انجام دادیم و فعالیت ما از سال ۹۴ شروع شد. ما با استفاده از روش‌های علمی و سایکوفیزیکی روی قسمت شیار جیروس زاویه‌ای مغز (Angular Gyrus)، توانستیم یکی از فعالیت‌های این قسمت را کشف کنیم.»
این محقق جوان ادامه‌ی کار گروه را اینطور توضیح می‌دهد: «بعد از آن کارمان را با یکی از اساتید ایرانی دانشگاه هاروارد به نام خانم دکتر وزیری که فوق دکترای رشته‌ی علوم اعصاب‌شناختی از دانشگاه هاروارد دارند، این موضوع را در میان گذاشتیم و او نیز استقبال کرد. قرار شد با هم همکاری کنیم که همچنان این همکاری ادامه دارد و درحال نوشتن مراحل پایانی کار هستیم تا بتوانیم در یک ژورنال معتبر بین‌المللی در سطح دکتری آن را به چاپ برسانیم.»

او در جواب به سوال ما در زمینه‌ی نقش مدرسه در پیشرفت و شکوفایی استعداد‌ها گفت: «مدرسه همان‌قدر که می‌تواند باعث موفقیت شود، همان‌قدر هم می‌تواند باعث عدم پیشروی باشد. اولین قدم و مشکل هم پذیرفتن کارهای غیر درسی یا به عبارتی پژوهشی است که خوشبختانه مدرسه‌ی ما (دبیرستان استعدادهای شهید صدوقی (ره) یزد) این مساله را پذیرفته است. قدم بعدی حمایت در راستای کار کردن و زمینه‌ی پژوهشی است که تنها کمکی که از مدرسه ما برآمد، فراهم کردن مکان برای کار و البته قسمتی از تامین منابع مالی بود.»

نظر او را در مورد مدارس گراش که پرسیدیم، جواب داد: « به نظر من چیزی که باید در گراش جا بیفتد و خیلی مهم است، دانستن فرهنگ علم و علم‌آموزی است. علم‌آموزی هم درس خواندن را شامل می‌شود و هم فعالیت‌های پژوهشی. من خودم ۷ سال در مدارس لار و گراش درس خواندم و ان‌شاالله سال آینده هم برمی‌گردم.
چیزی که دیدم این بود که گراشی‌ها کمتر به درس و مدرسه اهمیت می‌دهند و البته آن‌هایی هم که به این مساله توجه دارند، در مقاطع پایانی تحصیل به صورت  ناگهانی مدرسه را رها می‌کنند و این جای تعجب دارد. به نظر من بهترین کاری که می‌توان انجام داد، استفاده و جدی گرفتن ایده‌های دانش‌آموزان و حمایت روش‌مند از آن‌هاست؛ خیلی‌ها ایده‌های خیلی خوبی دارند ولی نمی‌دانند باید چطور روی آن ایده کار کنند تا آن را به سرانجام برسانند. این افراد اگر راهنمایی شوند، بدون شک شاهد موفقیت‌های روزافزون آن‌ها خواهیم بود.»

در گزارش خبرگزاری ایسنا از برگزاری این همایش آمده است: جایزه مغز و شناخت اهوازی که با حمایت و ابتکار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی طراحی شد، هر سال به تعدادی از برگزیدگان حوزه‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های شناختی اهدا می‌شود. این جایزه امسال در سمینار دانش‌آموزی با حضور حدود ۲۰۰ دانش‌آموز برتر کشور و در حاشیه هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی به دانش‌آموزان برگزیده مسابقات علوم اعصاب شناختی اهدا شد. در همایش بین‌المللی علوم شناختی، جایزه مغز و شناخت اهوازی به دانش‌آموزان برگزیده مسابقات علوم اعصاب‌شناختی آمل، مشهد، یزد و اصفهان اهدا شد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

9 نظر

  1. با سلام
    عرفان جان
    این موفقیت را به شما و پدر بزرگوارتان و دیگر هم تیم هایتان صمیمانه تبریک می گویم.
    ایکاش توضحیات بیشتری در خصوص کاری که انجام داده اید، ارائه می کردید. چون این صحبت که قصد دارید نتیجه کارتون را در یک ژورنال معتبر که به گفته خودتان در حدی دکتری است، منتشر کنید ادعای کمی نیست.
    یک دانشحوی دکتری با توجه به پشتوانه پژوهشی قوی که دارد در مقطع دکتری پذیرفته شده و طی مدت حداقل ۵ سال کار طراحی مطالعه و انجام آزمایشات مربوطه را به انجام می رساند.
    اینکه تیم شما در مدت حداکثر ۲ سال به یافته ای رسیده اید که همطراز با نتایج حاصله در سطح دکتری است، بسیار شگفت انگیز است.
    ممنون می شوم که طراحی مطالعه خود را همراه با تکنیک ها و احیاناً تجهیزاتی را که مورد استفاده شما و تیم شما بوده است را توضیح دهید.

    1. علیکم السلام
      همشهری عزیز
      فکر نمیکنم که یک دانشجوی دکتری، در طول تحصیل خود فقط یک مقاله منتشر کند که شما مدت زمان آن را ۵ سال در نظر گرفته اید؛ حتی در بسیاری موارد چندین پروژه را با هم پیش می برند.
      البته ادعای چاپ مقاله ادعایی نیست که از خودمان باشد و به پیشنهاد بزرگواران دکتر عباسیان (که تصویرش در یکی از عکس های بالا مشاهده می شود) و دکتر وزیری (که در متن به ایشان اشاره شد) در حال انجام است.
      برای توضیح بیشتر خوشحال میشوم خودتان را معرفی کنید تا در آینده ای نزدیک مفصلا به صحبت بپردازیم اما این را بگویم که کار در زمینه ی سایکو فیزیک، یکی از زیر شاخه های علوم اعصاب شناختی یا نوروساینس انجام شده و به بررسی اثر کیکی/بوبا پرداخته ایم.
      با استفاده از یکی از روش های سایکوفیزیکی در انجام کارهای تحقیقاتی به نام Dual Task Paradigm ما با چندین تسک مختلف AG مغز را درگیر کردیم و با تسک دوم سوالات کیکی بوبایی را پرسیدیم.
      تمام این ها با نرم افزار رایانه ای در شرایط یکسان صورت گرفت.
      بعد از آن هم تحلیل نتایج و…
      یکی دیگر از نقاط قوط، کار تیمی بوده. چرا که برای انجام کارهای تحقیقاتی نیاز به مطالعه گسترده و وسیع هست که ما با تقسیم کار مناسب این را انجام دادیم کما اینکه در زمان هایی که فشار درس مدرسه کمتر بود، روی هم هفته ای ۲۸ مقاله (زبان اصلی از ژورنال های معتبر) می خواندیم.
      در مسئله ی سطح دکتری همین بس که شخصی با مدرک فوق دکتری حاضر به همکاری با ما بعنوان استاد مشاور شده است 🙂
      در پایان خوشحال می شوم اگر سوال دیگری هست بفرمائید اگر توفیقی بود پاسخگو خواهم بود.

      1. ممنون از توضیحات شما.
        خوشحال میشم در خصوص نحوه شکل گیری این ایده توضیح دهید. معمولاً ورود به یک موضوع نیاز به اطلاعات پایه در آن حوزه دارد، نحوه ورود شما به این موضوع چگونه بود و چرا درمیان رشته های مختلف علوم زیستی به سایکوفیزیک علاقمند شدید؟

  2. عرض ادب؛
    ضمن تبریک به شما و خانواده محترم و همه ی همشهریان عزیز، جسارتا اصطلاحات به کار رفته در متن و توضیحات اگر شرح فارسی هم داره که حتما داره گفته بشه تا دیگر خواننده ها نیز بهره ببرند،مثل سر خط یازده تا چهارده، اصل کلمات انگلیسی هستند و برای بیشتر خواننده ها نامفهوم.سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر
scroll to top